فهرس المقالات Mohammad Taghi Honari,


  • المقاله

    1 - نگاشت علّی برند موفق در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1403
    هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه أکثر
    هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه خبرگان مولفه های برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از نظر خبرگان این مولفه ها دسته بندی گردید. در نهایت با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی داده های مورد نیاز از 11 خبره دانشگاه فنی و حرفه ای استخراج و با استفاده از رویکرد نگاشت علّی مدل برند موفق با نقشه ذهنی ادغامی خبرگان طراحی شد. یافته های فاز کیفی نشان داد برند موفق در آموزش عالی بطور کلی در مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه دسته بندی شد. بیشترین رابطه متغیرها مربوط به خدمات و امکانات دانشگاهی با هزینه ها و موارد مالی، سپس رابطه بین متغیرهای تصویر دانشگاه و خدمات و امکانات دانشگاهی است. ضعیف ترین رابطه نیز بین متغیر هزینه و موارد مالی با متغیر تصویر دانشگاه و برنامه ریزی و موفقیت آموزشی با هزینه ها و موارد مالی است. برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه ای از مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه تشکیل شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأملی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 6 , السنة 2 , تابستان 1401
    این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران تشکیل داده‌اند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داد أکثر
    این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران تشکیل داده‌اند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. از آزمون t زوجی به منظور تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه‌های تحقیق در آموزش عالی استفاده گردید. براین اساس، از طریق مرور ادبیات نظری، 103 مؤلفه در خصوص برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. در نهایت، براساس نظر خبرگان از میان مؤلفه‌های شناسایی شده، 47 معیار به عنوان معیارهای برند موفق در آموزش عالی مشخص گردید که این معیارها در 7 شاخص کلی شامل تصویر دانشگاه، هزینه و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون دانشگاهی، تکنولوژی و توسعه، برنامه‌ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه طبقه بندی گردید. یافته‌ها همچنین نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی مؤلفه‌ها و مقوله‌های اصلی تحقیق در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اختلاف معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس با تکنیک دیمتل
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 12 , السنة 3 , زمستان 1402
    هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای است. عوامل با روش فراترکیب استخراج شدند. زنجیره تأمین لارس دارای عوامل زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین تاب‌آور، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأ أکثر
    هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای است. عوامل با روش فراترکیب استخراج شدند. زنجیره تأمین لارس دارای عوامل زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین تاب‌آور، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأمین ناب و 16 شاخص مختلف (مدیریت تأمین‌کنندگان، تأمین‌کنندگان پشتیبان، کانال توزیع چندگانه، حذف ضایعات، تولید به هنگام، مدیریت لجستیک، بهبود مستمر، انعطاف‌پذیری، شایستگی، سرعت، ارتباط با مشتریان، پاسخگویی، چابکی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی) می‌باشد. پرسشنامه دیمتل بر اساس عوامل طراحی و در اختیار 15 نفر از خبرگان صنایع کاشی و سرامیک یزد قرار داده شد. برای تعیین میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری هریک از شاخص‌ها، از روش دیمتل استفاده شد. به این منظور، پرسش‌نامه دیمتل توسط اساتید و خبرگان این حوزه تکمیل شد و در نهایت در دستگاه مختصات دکارتی روابط بین شاخص‌ها مشخص گردید. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، چابکی، بهبود مستمر و انعطاف‌پذیری، بیشترین تأثیرگذاری و از طرفی، مدیریت تأمین‌کنندگان بیشترین تأثیرپذیری را در بین شاخص‌های زنجیره تأمین لارس دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تحلیل چالش‌های مدیریت موجودی در بخش دولتی ایران (مورد مطالعه: نظام اداری استان یزد)
    مدیریت عملیات , العدد 1 , السنة 1 , بهار 1400
    این مقاله می‌کوشد تا چالش‌های فراروی استقرار نظام مدیریت موجودی در بخش دولتی ایران را با تمرکز بر نظام اداری استان یزد مورد شناسایی و تحلیل قرار دهد. رویکرد تحقیق حاضر کمّی، هدف آن کاربردی و ماهیتش توصیفی-تحلیلی است. پس از احصاء چالش‌های معرفی شده در مطالعات پیشین، با ط أکثر
    این مقاله می‌کوشد تا چالش‌های فراروی استقرار نظام مدیریت موجودی در بخش دولتی ایران را با تمرکز بر نظام اداری استان یزد مورد شناسایی و تحلیل قرار دهد. رویکرد تحقیق حاضر کمّی، هدف آن کاربردی و ماهیتش توصیفی-تحلیلی است. پس از احصاء چالش‌های معرفی شده در مطالعات پیشین، با طراحی پرسش-نامه‌ای که روایی آن به تأیید خبرگان رسید و پایایی آن از طریق آزمون کرونباخ (معادل 88/0) مورد تأیید قرار گرفت، اقدام به گردآوری داده از جامعه هدف (حدود 250 نفر از مسئولان و کارشناسان امور مالی و تدارکات و انبار در ادارات دولتی یزد) صورت گرفت که در نهایت تعداد 162 پرسش‌نامه تکمیل شده با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای گردآوری گردید. تحلیل آماری این داده‌ها ضمن معرفی مهم‌ترین چالش‌ها (نرخ تورم در اقتصاد، ضعف برنامه‌ریزی بلندمدت در سازمان‌های دولتی، کمبود منابع مالی، عدم ثبات سیاست‌گذاری دولت و ابهام در شرایط اقتصادی جامعه) حاکی از آن است که گروه چالش‌های مربوط به عوامل بین سازمانی (درون دولت) از اولویت بالاتری در مقایسه با سایر گروه‌ها برخوردار است؛ ضمن آن‌که میان شاخص اهمیت چالش و شاخص دشواری حل چالش ارتباطی معنادار و مثبت وجود دارد. یافته‌های این مطالعه نشان می-دهد که سازمان‌های دولتی در استقرار نظام مدیریت موجودی با چالش‌هایی متعدد و متنوع مواجهند و برای رفع این موانع لازم است تا برنامه‌های بهبود را در سطوح مختلف درون‌سازمانی و بین‌سازمانی اجرا کنند؛ ضمن آنکه غلبه بر تعدادی از این محدودیت‌ها وابسته به بهبود شرایط کلان جامعه در ابعاد اقتصادی و مدیریتی است. تفاصيل المقالة