آینده پژوهی عوامل مؤثر بر چابکی بازاریابی خدمات آموزشی در ایران
الموضوعات :
فرید انتظاری
1
,
سید حسن حاتمی نسب
2
,
شهناز نایب زاده
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: آینده پژوهی, چابکی بازاریابی, خدمات آموزشی, ایران.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف آینده پژوهی عوامل موثر بر چابکی بازاریابی خدمات آموزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر روش شناسی در زمره پژوهشهای آمیخته بود. بطوریکه، در بدو کار و با مرور نظامند ادبيات گذشته، عوامل موثر بر چابکی بازاریابی خدمات آموزشی در ایران شناسایی و در بخش کمّی، از روش تحلیل اثرات متقابل و در قالب نرم افزار میکمک جهت آیندهپژوهی عوامل چابکی بازاریابی خدمات آموزشی استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی عبارت بودند از بررسی تحقیقات معتبر منتشرشده در 20 سال اخیر. روش نمونهگیری در این بخش غیراحتمالی هدفمند بود. جامعه آماری در بخش کمّی مشتمل بر خبرگان آشنا به مباحث مرتبط با خدمات آموزشی و چابکی بازاریابی بود و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند استفاده شد. یافتهها نشان داد در خصوص چابکی بازاریابی خدمات آموزشی، 6 عامل و 30 مولفه موثرند که شامل: مدیریت، فناوری، محیط، فرهنگ و ارزشها، شایستگی و پویایی سازمانی هستند. همچنین، آینده پژوهی روابط بین عوامل چابکی خدمات بازاریابی در این پژوهش نشان داد که مدیریت و فناوری به ترتیب به صورت مستقیم اثرپذیرترین عامل در چابکی بازاریابی خدمات آموزشی در ایران محسوب میشوند.
Amanian, A., Nasseri, N., Fariborzi, E., & Ormoz, E. (2021). Designing Future studies Qualitative Model with Strategic Thinking Approach in Farhangian University. Educational and Scholastic studies, 10(1), 7-32.
Arhipova, L. (2022). Agile marketing: essence and benefits.
Chiramba, O., & Maringe, F. (2020). Marketing higher education: Creating value for refugee students. In Understanding the higher education market in Africa (pp. 108-123). Routledge.
Dahmardeh, N., & Pourshahabi, V. (2009). Agility evaluation in public sector. Chinese Business Review, 8(10), 19-24. http://www.davidpublisher.com/Public/uploads/Contribute/556418ecc5922.pdf
Dahmardeh, N., & Pourshahabi, V. (2011). Agility evaluation in public sector using fuzzy logic. Iranian Journal of Fuzzy Systems, 8(3), 95-111. https://doi.org/10.22111/ijfs.2011.289
Dana, L.-P., Salamzadeh, A., Mortazavi, S., Hadizadeh, M., & Zolfaghari, M. (2022). Strategic futures studies and entrepreneurial resiliency: a focus on digital technology trends and emerging markets. Tec Empresarial, 16(1), 87-100.
Homburg, C., Theel, M., & Hohenberg, S. (2020). Marketing excellence: Nature, measurement, and investor valuations. Journal of Marketing, 84(4), 1-22.
Kalaignanam, K., Tuli, K. R., Kushwaha, T., Lee, L., & Gal, D. (2021). Marketing agility: The concept, antecedents, and a research agenda. Journal of Marketing, 85(1), 35-58.
Khavari, S. A., Arasteh, H., & Jafari, P. (2016). Assessing the level organizational universities agility; case study of Islamic Azad University in Mazandaran. culture.
Minkkinen, M. (2020). Theories in futures studies: Examining the theory base of the futures field in light of survey results. World Futures Review, 12(1), 12-25.
Mohammadian, Y. R. (2019). Service marketing agility, conceptualization and scale development.
Mohammadiha, P., Mohammad, D. A. H., & Mosleh, M. (2019). Educational Marketing at Azad University, A Strategy for Sustainable Development.
Naydysh, O., V,. (2017). Ordinary consciousness and modern futurology. RUDN Journal of Philosophy, 21(2), 240-249.
Rahimi, S. (2021). An overview of agile marketing and its application. Journal of Intelligent Marketing Management, 1(5), 81-93.
Ramezani, G., Azizi, Nematilla, Shafiei, Maryam (2019). Market orientation in higher education: An analysis of the role and function of marketing. journal of Educational planning studies, 8(15), 1-18.
Salehi, J., Hoseinzadeh, A., & Bastam, H. (2022). Investigating the effective factors on agile digital marketing in the banking industry using cognitive mapping. Journal of Operations Management, 2(7), 55-87.
Scott, P. (2018). Policy process in higher education. Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions, 2278-2283.
Stukalina, Y. (2013). Management of the educational environment: the context in which strategic decisions are made. Procedia-social and behavioral sciences, 99, 1054-1062.
Vaillant, Y., & Lafuente, E. (2019). The increased international propensity of serial entrepreneurs demonstrating ambidextrous strategic agility: A precursor to international marketing agility. International marketing review, 36(2), 239-259.
Vidergor, H. E. (2021). Futures studies and future thinking literacy in gifted education: A multidimensional instructional-based conception. Conceptions of Giftedness and Talent, 467-487.
Weber, Y., & Tarba, S. Y. (2014). Strategic agility: A state of the art introduction to the special section on strategic agility. California management review, 56(3), 5-12.