-
المقاله
1 - شناسایی و رتبهبندی مولفههای تفکر استراتژیک در مدیران آموزش و پرورش استان مازندرانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1397پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای تفکر استراتژیک در مدیران آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس استان مازندران (2653 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای تفکر استراتژیک در مدیران آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس استان مازندران (2653 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 338 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته تفکر استراتژیک (73 گویهای) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان تایید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار SPSS-20 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفکر استراتژیک دارای نه مولفه شامل تفکر سیستمی، اراده راهبردی، فرصتطلبی هوشمندانه، تفکر مفهومی، آیندهنگری، تفکر در زمان، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، چشمانداز و خلاقیت میباشد. در این پژوهش مولفههای چشمانداز، تفکر مفهومی، تفکر در زمان، فرصتطلبی هوشمندانه، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، آیندهنگری، تفکر سیستمی، خلاقیت و اراده راهبردی بهترتیب با بار عاملی 770/0، 752/0، 735/0، 715/0، 642/0، 627/0، 591/0، 557/0 و 550/0 بیشترین تاثیر را در تفکر استراتژیک داشتند و در مجموع مولفهها توانستند 134/75 درصد از کل واریانس تفکر استراتژیک مدیران آموزش و پرورش را تبیین کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Necessity of play-based (non-digital) instruction with high scope approach curriculum for Student-Teachers of Farhangian universityCurriculum Research Journal , العدد 500 , السنة 1 , بهار 1402Necessity of play-based (non-digital) instruction with high scope approach curriculum for Student-Teachers of Farhangian university Abstract The aim of this research was study of necessity of play-based (non-digital) instruction with high scope approach curriculum for S أکثرNecessity of play-based (non-digital) instruction with high scope approach curriculum for Student-Teachers of Farhangian university Abstract The aim of this research was study of necessity of play-based (non-digital) instruction with high scope approach curriculum for Student- Teachers of Farhangian university. Research method was qualitative method with formal content analyses. Population was proffecients of curriculum, psychology and play instruction. Sample 14 proffecients of curriculum, psychology and play instruction that selected by purposely sampling. Instruments were writing fiches and semi- structured interview with proffeciets. For accomplish the study, interviewed with profecients content analysied content interviews by qualitative content analysis. By analysis of cintents and coding data, extracted 23 concept, 6 subcategories and 3 basic category. Basic categories include cognitive and thaught subjects, health subjects and development and achievement. With regard to research findings, play-based (non-digital) instruction for Student-Teachers of Farhangian university is necessary. Key words: play-based (non-digital) instruction, high scope approach, Student-Teachers تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - The necessity of a game-based (non-digital) education curriculum with a "high-scope" approach for students at Farhangian UniversityCurriculum Research Journal , العدد 11 , السنة 4 , بهار 1402The purpose of the present study was to investigate the necessity of a game-based (non-digital) education curriculum with a high-scope approach for student teachers of Farhangian University. The research method was a qualitative method of contractual content analysis. T أکثرThe purpose of the present study was to investigate the necessity of a game-based (non-digital) education curriculum with a high-scope approach for student teachers of Farhangian University. The research method was a qualitative method of contractual content analysis. The statistical population included faculty members specializing in curriculum planning, psychology, and game education. The sample size included 14 experts who were selected by purposive sampling method. The data collection tool included semi-structured interviews with experts. To carry out the research, experts were interviewed and the content of the texts and interviews were analyzed by conventional (inductive) qualitative content analysis method. Using analysis and coding of interviews with participants, 23 concepts, 6 subcategories, and 3 categories were extracted. The main categories included cognitive and intellectual issues, health issues, and growth and development. According to the findings of the research, it is necessary to teach game-based (non-digital) education with a high-scope approach to students of Farhangian University. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Modeling the Effect of Agility on Organizational and Social Sustainability Mediated by Organizational Culture (Case Study: Young Principals and Deputies of Public Schools in Babol)Sociological of Studies of youth , العدد 1 , السنة 12 , بهار 2021The Purpose of this study was to model the effect of agility on organizational and social sustainability by mediating organizational Culture in young principals and deputies of high school and the descriptive research method was correlational based on the structural equ أکثرThe Purpose of this study was to model the effect of agility on organizational and social sustainability by mediating organizational Culture in young principals and deputies of high school and the descriptive research method was correlational based on the structural equations. The statistical population of the present study includes all young principals and deputies of public high schools in Babol city with 375 people in 125 schools. The validity of the instrument structure was confirmed and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient test and computational reliability which was statistically confirmed. Structural equations with SPSS 18 and AMOS23 software were used to analyze the data. Findings show that the variables of agility and organizational Culture have a significant direct effect on organizational and social sustainability and the indirect effect of agility on organizational and social sustainability mediates organizational Culture. The results of this study emphasized the need for the role of organizational agility and Culture on organizational and social sustainability. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان گلستانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1395مروزه، پیشرفت سریع و روزافزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیتهای کاربردی آن در حوزههای مختلف سازمان، رویکرد جدیدی را با عنوان مدیریت منابع انسانی الکترونیک ایجاد کرده است. منابع انسانی از ارکان رشد و بقای سازمان محسوب گردیده و نقش اساسی در اثربخشی سازمان دارد. لذ أکثرمروزه، پیشرفت سریع و روزافزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیتهای کاربردی آن در حوزههای مختلف سازمان، رویکرد جدیدی را با عنوان مدیریت منابع انسانی الکترونیک ایجاد کرده است. منابع انسانی از ارکان رشد و بقای سازمان محسوب گردیده و نقش اساسی در اثربخشی سازمان دارد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان گلستان میباشد. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش اداره کل و شهرستانهای استان گلستان در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 643 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، بر اساس پست سازمانی بود. با استفاده از فرمول کوکران، و پس از افت آزمودنی، 226 نفر به عنوان نمونه در تحقیق شرکت کردند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته میباشد که روایی آن توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/97 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی از نرمافزار آماریSPSS متناسب با سنجش دادهها و مفروضات آماری، از روش t تک نمونهای استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی سازمانی تأثیر داشته و استفاده از فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامهریزی، استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و نگهداشت منابعانسانی، اثربخشی سازمانی را در سازمان آموزش و پرورش استان گلستان ارتقا می‎بخشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تأثیر بازیهای رایانه ای غیربومی بر تغییر هویت دانش آموزانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1392این تحقیق با هدف اصلی شناسایی تأثیر بازیهای رایانهای غیربومی بر تغییر هویت دانشآموزان براساس مؤلفههای هویت ملی، دینی، خانوادگی، جنسیتی و شخصی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری، شامل: کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان مازندرا أکثراین تحقیق با هدف اصلی شناسایی تأثیر بازیهای رایانهای غیربومی بر تغییر هویت دانشآموزان براساس مؤلفههای هویت ملی، دینی، خانوادگی، جنسیتی و شخصی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری، شامل: کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان مازندران به تعداد 29757 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 487 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی و ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 91/0 بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون tتک نمونهای، آزمون t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بازیهای رایانهای بر هویت ملی، دینی، خانوادگی، جنسیتی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد و بر هویت شخصی آنها تأثیر معنیداری ندارد. همچنین، اختلاف معنیداری بین دختران و پسران در تأثیر بازیهای رایانهای در متغیرهای هویت (دینی، خانوادگی، جنسیتی و شخصی) وجود دارد. این تأثیر در هویت پسران بیشتر از دختران است و تأثیر بازیهای رایانهای بر هویت دانشآموزان برحسب پایه و رشته تحصیلی اختلاف معنیداری ندارد. بهطور کلی، نتایج نشان داد، استفاده زیاد و نامناسب از بازیهای رایانهای غیربومی سبب تضعیف هویت دانشآموزان دوره متوسطه میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت ،خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1400هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در درس انگلیسی به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ به تعداد ۲۸۰۵ نفر بوده است و با روش نمونه گیری تصادف أکثرهدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در درس انگلیسی به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ به تعداد ۲۸۰۵ نفر بوده است و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ۲۵ نفر در گروه کنترل و ۲۵ نفر در گروه آزمایش به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون به عمل آمده و سپس متغیر آزمایشی برای گروه آزمایشی اجرا شد . سپس پس آزمون برای هر دو گروه به عمل آمد . گردآوری اطلاعات روش میدانی و کتابخانهای است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد . تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار spss21 استفاده شده . نتایج نشان داده است که آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت ،خود پنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در درس زبان تاثیر مثبت دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - تأثیر استفاده از کار پوشه الکترونیکی بر مهارتهای فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه 2 ساریفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1397پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر استفاده از کار پوشه الکترونیکی بر مهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو ساری انجام شد. روش پژوهش ار نوع شبه آزمایش بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دان أکثرپژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر استفاده از کار پوشه الکترونیکی بر مهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو ساری انجام شد. روش پژوهش ار نوع شبه آزمایش بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو ساری که در سال 1395 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنها برابر با 409 نفر بود. حجم نمونه 40 نفر که برای هر کلاس بیست نفر دانش آموز بعنوان گروه آزمایش و گروه شاهد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق مقیاس اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A) بود که پایایی پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته استفاده شده است. در نهایت یافته ها نشان داد که استفاده از کار پوشه الکترونیکی بر مهارتهای فراشناختی دانش آموزان تأثیر دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - شناسایی و رتبه بندی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس بر اساس تکنیک AHPفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1397پژوهش حاضر، با هدف شناسایی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها در سطح دبیرستان های مرحله اول شهر بابل از دیدگاه مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع زمینه یابی بوده است. به منظور دست یافتن به هدف، چالش های هوشمند س أکثرپژوهش حاضر، با هدف شناسایی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها در سطح دبیرستان های مرحله اول شهر بابل از دیدگاه مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع زمینه یابی بوده است. به منظور دست یافتن به هدف، چالش های هوشمند سازی مدارس در چهار دسته عوامل انسانی، زیر ساختی و فنی، اقتصادی و عوامل فرهنگی-آموزشی بعنوان مدل مفهومی تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران دبیرستان های مرحله اول شهر بابل در نظر گرفته شد که تعداد آنها 27 نفر بوده است. به دلیل تعداد کم افراد نمونه گیری انجام نشده و نظر کل افراد جامعه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با استفاده از نظر کارشناسان و خبرگان حوزه آموزش و پرورش پرسشنامه های مربوطه تهیه گردید. از آنجا که اجزاء متغیرهای مورد اندازه گیری از ادبیات موضوعی تحقیق گرفته شد و توافق خبرگان امر در مورد آنها ابتیاع شده بود پرسشنامه دارای اعتبار بوده است. ضریب آلفای کرونباخ (88/0) محاسبه شد و این بدین معنی بود که قابلیت اعتماد پرسشنامه در حد قابل قبولی بوده است. با جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز، در قالب روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی، و نیز استفاده از تکنیک AHP ، به تعیین چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها پرداخته شد. در نتیجه عوامل زیرساختی و فنی اولین رتبه ، عوامل انسانی دومین رتبه، عوامل فرهنگی- آموزشی سومین رتبه و عوامل اقتصادی چهارمین رتبه را دارا بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - ارائه مدلی جهت بین المللی شدن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندرانعلوم اجتماعی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1396هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت بینالمللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری ه أکثرهدف این پژوهش ارائه مدلی جهت بینالمللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع سیزده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1606 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران 310 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد که مؤلفههای مؤثر بر بین المللی شدن دانشگاه عبارتاند از آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ساختاری؛ با توجه به مؤلفههای پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشت. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - بررسی تأثیر هوش رقابتی و سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندرانپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1401هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش رقابتی و هوش سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را رؤسا و معاونین ادارات و مناطق آموزش و پرورش و مدیران م أکثرهدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش رقابتی و هوش سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را رؤسا و معاونین ادارات و مناطق آموزش و پرورش و مدیران مدارس استان مازندران به تعداد 2785 نفر تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران تعداد 336 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته هوش رقابتی، هوش سازمانی و مدیریت سرمایه فکری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید متخصصان رسید و پایایی ابزارها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که: هوش رقابتی با ضریب تأثیر 76/0 و هوش سازمانی با ضریب تأثیر 63/0 بر مدیریت سرمایه فکری تأثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین مدل دارای دارای برازش مناسب بود. در نتیجه از جمله عواملی که می تواند در راستای توسعه مدیریت سرمایه فکری در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد هوش رقابتی و هوش سازمانی می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - مروری بر آرای دکارت و دلالت های آن در حوزه آموزش و پرورشاندیشه های فلسفی و کلامی , العدد 1 , السنة 3 , تابستان 1402این مقاله با هدف واکاوی آرای دکارت و دلالت های آن در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است. در مجموع با بهره گیری از موتورهای جستجو و سایت های اینترنتی گوگل اسکولار، سیویلیکا، مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، ایرانداک با استفاده از کلید واژه های اصل أکثراین مقاله با هدف واکاوی آرای دکارت و دلالت های آن در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است. در مجموع با بهره گیری از موتورهای جستجو و سایت های اینترنتی گوگل اسکولار، سیویلیکا، مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، ایرانداک با استفاده از کلید واژه های اصلی این تحقیق شامل؛ دکارت، آرای تربیتی، آموزش و پرورش و دلالت های تربیتی بررسی های لازم صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش تعداد ۳۶ مقاله، کتاب و گزارش پژوهشی وارد مطالعه مروری شدند که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد ۱۳ مورد، گزینش نهایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع اطلاعات بدست آمده بعد از حذف موارد تکراری و ادغام برخی موارد، یافته های ارائه شده در بخش نتایج حاصل گردید. مطالعه این منابع نشان داد که آرای تربیتی این فیلسوف و اندیشمند برجسته، تاثیر بنیادین بر تفکر و نگرش مردم جهان و داشته است و قابلیت تطبیق با اهداف و اصول تربیتی کنونی را دارند. با توجه به ضرورت استفاده از اندیشه ها و مسائل تربیتی معاصر و کهن و استفاده از آن در برنامه های عملیاتی و اجرایی مدارس، باید از تجارب ارزنده تعلیم و تربیت در سطح جهان بهره گرفت و در جهت بومی سازی اهداف و برنامه ها با توجه به اسناد بالادستی اقدامات لازم صورت گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دومنوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1398هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و معیار اشباع نظری بود أکثرهدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و معیار اشباع نظری بود که تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان برنامه درسی انتخاب شدند. در واقع، انتخاب مشارکت کنندگان بر اساس میزان تجارب آن ها در زمینه برنامه درسی بود. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی استفاده شده است. داده های بدست آمده از مصاحبه ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مصاحبه های برگرفته از نظر متخصصان، حاکی از این است که برنامه درسی اخلاق زیست محیطی در دوره متوسطه دوم از مطلوبیت کافی برخوردار نبوده و دارای نقاط ضعفی است. هم چنین به ویژگی های عناصر برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی به ترتیب برای هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی اشاره شد و الگوی برنامه درسی اخلاق زیست محیطی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی طراحی شد. نتایج نشان می دهد که تمامی عناصر و اجزا برنامه درسی در تعامل با یکدیگر هستند و بین برنامه درسی اخلاق زیست محیطی و برساختگرایی اجتماعی رابطه وجود دارد و برساختگرایی اجتماعی برای افزایش قابلیت های برنامه درسی اخلاق زیست محیطی کفایت لازم را دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندرانتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397هدف کلی این پژوهش، ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروههای ت أکثرهدف کلی این پژوهش، ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروههای تخصصی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 307 نفر تشکیل میدادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 172 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 95 سؤال و 2 بعد ساختاری و زمینهای و 8 مؤلفه فرهنگ، منابع انسانی، زیرساختها، برنامهریزی، سازماندهی، اهداف، خدمات و حمایتها و برون دادها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ بین عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی با ابعاد ساختاری و زمینهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و بعد ساختاری با بار عاملی 89/0 بیشترین تأثیر را دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - تدوین برنامه درسی مبتنی بر فلسفه برای کودکان پایه چهارم در درس علوم تجربی با تاکید بر کاوشگری علمیتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1398هدف پژوهش تدوین برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی در پایه چهارم ابتدایی است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه فلسفه و برنامه درس أکثرهدف پژوهش تدوین برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی در پایه چهارم ابتدایی است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه فلسفه و برنامه درسی بود. با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و اشباع نظری، با آگاهیدهندگان کلیدی مصاحبه بهعمل آمد. با استفاده از یافتهها، چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی دوره متوسطه فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی برای پایه چهارم ابتدایی در قالب چهار عنصر طراحی و برنامه درسی تدوین گردید. که عناصر هدف شامل (پرسشگری، نقادی، مسئولیت پذیری، رشد فردی و اجتماعی، رشد تفکر، شکوفایی استعداد) محتوا شامل (طبقه بندی، تمثیل، رابطه کل و جز، رابطه وسیله و هدف و به دنبال معانی) عنصر روش شامل (بحث گروهی ، بدیعه پردازی، تفحص گروهی، پرسش و پاسخ ، مداخله راوی ، بیان فکر، بارش مغزی ،کاوشکری علمی) و ارزشیابی شامل(درون داد،فرایند، برون داد،بازخورد) در تدوین و طراحی برنامه درسی لحاظ گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - ارائه مدل تاثیرگذاری تحرک فرهنگی بر دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندرانتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1399هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل تاثیرگذاری تحرک فرهنگی بر دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران بود. این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. جامعه آماری در مرحله کیفی15 نفر از خبرگان دانش أکثرهدف از انجام این تحقیق ارائه مدل تاثیرگذاری تحرک فرهنگی بر دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران بود. این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. جامعه آماری در مرحله کیفی15 نفر از خبرگان دانشگاه های مازندران بود. جامعه آماری مرحله کمی تحقیق کلیه مدیران دانشگاه های استان مازندران که تعداد کل جامعه آماری 478 نفر و حجم نمونه 213 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس نتایج حاصل از محاحبه با خبرگان بدست آمد .پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از(7/0)محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. در این تحقیق برای برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLSاستفاده شد.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها تاثیرگذاری تحرک فرهنگی بر دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران مورد تایید قرار داد و برای بررسی کفایت مدل از شاخصهایcv com، R2، cv red استفاده گردید که در مجموع نتایج نشان داد مدل ما از برازش مطلوبی برخوردار میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - ارائه مدل تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی مدیران آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان مازندران با میانجیگری هوش سازمانیتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1399هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی مدیران آموزشی واعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران با میانجیگری هوش سازمانی و ارائه مدل بود. در این پژوهش از راهبرد کمی استفاده شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از أکثرهدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی مدیران آموزشی واعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران با میانجیگری هوش سازمانی و ارائه مدل بود. در این پژوهش از راهبرد کمی استفاده شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر روش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این شامل کلیه مدیران آموزشی و اعضای هیأت علمی (2940 نفر) دانشگاههای استان مازندران است که در سال تحصیلی (98 - 1397) مشغول به کار بودند که با بهرهگیری از فرمول کوکران تعداد 334 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید. برای انتخاب نمونهها از شیوه نمونه-گیری تصادفی طبقهای استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون و پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی کارل آلبرخت جمعآوری و از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس، ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. برای تحلیل سوال های پژوهش از تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای مدیریت دانش با آینده پژوهی، مدیریت دانش با هوش سازمانی و هوش سازمانی با آینده پژوهی رابطهی معنادار و مثبت دارند. همچنین هوش سازمانی، در تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی نقش میانجی را ایفا میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - تأثیر نیمکره های مغز، تغذیه و ذکرهای معنوی بر مکتب پراگماتیسم و ابن سیناییتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیمکرههای مغز، تغذیه و ذکرهای معنوی بر مکتب پراگماتیسم و ابن سینایی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر شهرستان س أکثراین پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیمکرههای مغز، تغذیه و ذکرهای معنوی بر مکتب پراگماتیسم و ابن سینایی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر شهرستان سبزوار که حدود 24000 نفر که در 100 مدرسه دولتی در سال تحصیل 1398 بودند. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و حجم نمونه آماری براساس تمام صاحب نظران حوزهSEM (343 نفر) و با توجه به احتمال 20درصد افت آزمودنی ها تعداد نمونه 350 نفر در نظر گرفته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد؛ همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد برآیند پژوهش نشان داده است که: نیمکره های مغز، تغذیه، ذکر و قرآن در بهبود فرآیندهای تحولی مغز با تکیه بر مکتب پراگماتیسم و ابنسینایی تاثیر گذار است. تفاصيل المقالة