فهرس المقالات فرشیده ضامنی


  • المقاله

    1 - ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1397
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود. این مطالعه مقطعی از نوع زمینه‌یابی بود. جامعه پژوهش همه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران (150 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. همه 150 نفر با روش نمونه‌گیری سرشماری به‌عنوان نمونه انت أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود. این مطالعه مقطعی از نوع زمینه‌یابی بود. جامعه پژوهش همه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران (150 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. همه 150 نفر با روش نمونه‌گیری سرشماری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ساخته فرهنگ سازمانی (42 گویه) جمع‌آوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی به کمک نرم‌افزارهای SPSS-17 و LISREL-8.8 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که فرهنگ سازمانی دارای هفت مؤلفه شامل انطباق‌پذیری، مشارکت، انعطاف‌پذیری، توزیع قدرت، خلاقیت و نوآوری، توجه به اعضای سازمان و خطرپذیری بود. در این مدل مولفه‌های خطرپذیری، مشارکت، توجه به اعضای سازمان، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و نوآوری، انطباق‌پذیری و توزیع قدرت به‌ترتیب با بار عاملی 78/0، 72/0، 71/0، 67/0، 66/0، 60/0 و 59/0 بیشترین تأثیر را در فرهنگ سازمانی داشتند و توانستند 93/70 درصد از فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان را تبیین کنند. همچنین مولفه‌های مشارکت، انعطاف‌پذیری، توزیع قدرت و خطرپذیری کمتر از متوسط، مولفه‌های خلاقیت و نوآوری و توجه به اعضای سازمان بیشتر از متوسط و مؤلفه انطباق‌پذیری در حد متوسط بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی نقش مدیریت منابع‌ انسانی الکترونیک بر اثربخشی‌ سازمانی در سازمان آموزش ‌و پرورش استان گلستان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1395
    مروزه، پیشرفت سریع و روزافزون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیت‌های کاربردی آن در حوزه‌های مختلف سازمان، رویکرد جدیدی را با عنوان مدیریت منابع ‌انسانی الکترونیک ایجاد کرده است. منابع انسانی از ارکان رشد و بقای سازمان محسوب گردیده و نقش اساسی در اثربخشی سازمان دارد. لذ أکثر
    مروزه، پیشرفت سریع و روزافزون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیت‌های کاربردی آن در حوزه‌های مختلف سازمان، رویکرد جدیدی را با عنوان مدیریت منابع ‌انسانی الکترونیک ایجاد کرده است. منابع انسانی از ارکان رشد و بقای سازمان محسوب گردیده و نقش اساسی در اثربخشی سازمان دارد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع ‌انسانی الکترونیک بر اثربخشی‌ سازمانی در سازمان آموزش ‌و پرورش استان گلستان می‌باشد. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش ‌و پرورش اداره کل و شهرستان‌های استان گلستان در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 643 نفر می‌باشد. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، بر اساس پست سازمانی بود. با استفاده از فرمول کوکران، و پس از افت آزمودنی، 226 نفر به عنوان نمونه در تحقیق شرکت کردند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته می‌باشد که روایی آن توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/97 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح آمار استنباطی از نرم‌افزار آماریSPSS متناسب با سنجش داده‌ها و مفروضات آماری، از روش t تک نمونه‌ای استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیریت منابع ‌انسانی الکترونیک بر اثربخشی ‌سازمانی تأثیر داشته و استفاده از فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌ریزی، استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و نگهداشت منابع‌انسانی، اثربخشی ‌سازمانی را در سازمان آموزش ‌و پرورش استان گلستان ارتقا می‎بخشد. تفاصيل المقالة