فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ساختاردهی توسعه الگوی ارزیابی سازمان کارآفرین الکترونیک چابک: با رویکرد جامعهشناختی سازمانی
تحقیق حاضر با هدف ساختاردهی توسعه الگوی ارزیابی سازمان کارآفرین الکترونیک چابک: با رویکرد جامعه شناختی سازمانی انجام گرفتهاست. پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) است. که در بخش اول بخش از روش داده بنیاد استراوس کوربین سیتماتیک، در بخش دوم چکیده کاملتحقیق حاضر با هدف ساختاردهی توسعه الگوی ارزیابی سازمان کارآفرین الکترونیک چابک: با رویکرد جامعه شناختی سازمانی انجام گرفتهاست. پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) است. که در بخش اول بخش از روش داده بنیاد استراوس کوربین سیتماتیک، در بخش دوم پژوهش از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری و در بخش سوم از مدلسازی به روش معادلات ساختاری استفادهشد. در فاز کیفی پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق با صاحبنظران بهکارگرفتهشد و با استفاده از نتایج این مرحله، نسبت به تدوین نظریه اقدامگردید. در فاز دوم پژوهش از پرسشنامه زوجی ISM و در بخش سوم، از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشد که از دادههای بهدستآمده از فاز کیفی پژوهش تهیه و تدوین شد. این پرسشنامه شامل ۳۹ گویه هموزن بود که با استفاده از مقیاس پنج ارزشی لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحیشدهبود که، عاملها در زیر گزارش شدهاست. جامعه اماری در بخش کیفی تحقیق، مدیران بانک صادرات هستندکه، روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. بدین منظور تعداد ۱۹ نفر از مدیران بانک صادارت به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. نمونه گیری در هر بخش تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین در بخش ISM همان جامعه اماری بخش کیفی، که ۱۹ نفر از مدیران بانک صادرات بود، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. در بخش سوم پژوهش جامعه آماری،کلیه مسئولین و مدیران ارشد و میانی بانک صادرات هستند. به دلیل نامشخص بودن تعداد دقیق جامعه اماری و با توجه به حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص، تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفتهشد. و از روش نمونه گیری در دسترس استفادهشد. تمامی روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در نرم افزارهای SPSS و Exell و AMOS انجامگرفت. نتایج تحقیق نشاناز ایجاد سرمایهگذاری نوآور چابک، بهبود تعالی درونی اقتصادی، ایجاد ساختار حمایتگری چابک ، تصمیم سازی نخبگان ، ساختارسازی و شاخصسازی، پیمایش توسعه چابک دارد. نتایج مدل نشان میدهد که میان مولفه های شناسایی شده، همبستگی وجود دارد که بیشترین همبستگی مربوط به ایجاد سرمایه گذاری نوآور چابک و تصمیم سازی نخبگان با ضریب۰.۷۴۸ و کمترین همبستگی بین ساختارسازی و شاخصسازی و پیمایش توسعه چابک پایدار با ضریب ۰.۵۸۷ است. همچینین نتایج مدل نشان میدهد که تصمیم سازی نخبگان بر پیمایش توسعه چابک با مقدار اثر 88/0 بیشترین تاثیر و پیمایش توسعه چابک بر ایجاد سرمایه گذاری چابک با مقدار اثر 63/0 کمترین اثر را دارا است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تحلیل وضعیت مصرف رسانهای درمیان ورزشکاران شهر لنگرود و رابطه آن با متغیرهای زمینهای
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت مصرف رسانهای ورزشکاران شهر لنگرود و مطالعه رابطه آن با متغیرهای زمینهای طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی ورزشکاران شهر لنگرود که در سال 1402 حداقل ی چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت مصرف رسانهای ورزشکاران شهر لنگرود و مطالعه رابطه آن با متغیرهای زمینهای طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی ورزشکاران شهر لنگرود که در سال 1402 حداقل یک نوع ورزش را به طور حرفهای دنبال میکنند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از 68 درصد از ورزشکاران مورد مطالعه در شهر لنگرود در طول شبانه روز اصلا روزنامه نمیخوانند، بیش از 72 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز نشریه نمیخوانند، بیش از 25 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز کتاب نمیخوانند. بیست و چهار درصد از آنان بیش از 5 ساعت در شبانه روز وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی میگذرانند. حدود 3/43درصد آنان از میان محتوای رسانهها، اخبار و اطلاعات ورزشی را دنبال میکنند. همچنین نتایج نشان داد که میان زن بودن ورزشکاران مورد مطالعه، با خواندن روزنامه، هفته نامه،گوش دادن به رادیو، رفتن به سینما و تئاتر، رابطه منفی وجود دارد، اما با خواندن کتاب در طول شبانهروز و تماشای تلویزیون داخلی و خارجی رابطه مثبت دیده میشود. میان مجرد بودن، با کتاب خواندن، تماشای تلویزیون داخلی، رفتن به سینما ، گوش دادن به موسیقی ، رابطه منفی وجود دارد، اما ورزشکاران مجرد بیش از متأهلین در طول شبانهروز به رادیوگوش میدهند. همچنین میان تعداد فرزندان، با خواندن روزنامه، هفته نامه، رابطه مثبت وجود دارد، اما میان تعداد فرزندان با تماشای تلویزیون داخلی، تماشای ماهواره ، رفتن به سینما ،استفاده ازاینترنت و فضای مجازی و تماشاي فيلم در منزل، رابطه منفی مشاهده شده است. همچنین میان شاغل بودن ورزشکاران با گوش دادن به رادیو، استفاده از اینترنت و فضای مجازی رابطه مثبت وجود داشتهاست. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی-اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، و در گروه پژوهش¬های میدانی طبقهبندی میشود. همچنین از نظر زمانی میتوان پژوهش حاضر را یک مطالعه مقطعی دانست که، در سال 1401 صورت پذیرفته است. جا چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، و در گروه پژوهش¬های میدانی طبقهبندی میشود. همچنین از نظر زمانی میتوان پژوهش حاضر را یک مطالعه مقطعی دانست که، در سال 1401 صورت پذیرفته است. جامعه آماري تحقيق شامل جوانان 30-18 ساله منطقه یک شیراز می¬باشد، حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران برابر 384 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت دردسترس است. بر اساس یافته¬های پژوهش، هویت اجتماعی در پنج مؤلفه شامل هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت قومی، هویت ملی و هویت مذهبی بود. نرمال بودن توزیع داده¬¬ها با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ¬ها از مدل¬یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در این راستا از نرم افزار آماری PLS Smart بهره گرفته شد. بر اساس نتایج پژوهش، افرادی که در پایگاههای اقتصادی اجتماعی با شرایط بهتری زندگی میکنند، احتمالاً درک بهتری از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه خود خواهند داشت و در نتیجه به شکلگیری هویت اجتماعی بهتری دست خواهند یافت. علاوه بر این، افرادی که در پایگاههای اقتصادی اجتماعی با فرهنگ و محیطی متفاوت مواجه هستند، ممکن است درک بهتری از تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و در نتیجه به شکلگیری هویت اجتماعی متنوعتری دست پیدا کنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تحلیل انتقادی نگرش جنسیتی در مدیریت سیاسی در دوره پهلوی
مدیریت سیاسی زنان و مردان حاصل بازتولیدنابرابری هایی است که دولتها نقش مهمی در آن دارند و دارای خاصیت تعیینکنندگی برای گفتمانهای حاکم است و زنان همواره بهعنوان دیگری و هویتساز برای مردان و عامل تعیین قدرت و اقتدار هستند. پرسش اصلی این پژوهش بازنمایی رابطه جنسیت و چکیده کاملمدیریت سیاسی زنان و مردان حاصل بازتولیدنابرابری هایی است که دولتها نقش مهمی در آن دارند و دارای خاصیت تعیینکنندگی برای گفتمانهای حاکم است و زنان همواره بهعنوان دیگری و هویتساز برای مردان و عامل تعیین قدرت و اقتدار هستند. پرسش اصلی این پژوهش بازنمایی رابطه جنسیت و سیاست در گفتمان پهلوی و در پی آن مدیریت سیاسی زنان در ساختار حاکمیت سیاسی کشور است. این مساله با بررسی متون تولیدشده مولفان گفتمان پهلوی، از جمله محمد رضا پهلوی، به عنوان مانیفست این گفتمان و چگونگی بازنمایی نقشهای سیاسی زنان بر اساس روش تحلیل انتقادی گفتمان و هدف این مقاله شناسایی موانع زنان در مدیریت سیاسی در این دوران است، دوره ای که همراه با اعطای حق رای، حضور معدود و محدود زنان در سمتهای سیاسی بروز قابل توجهی مییابد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در مدرنیسم دوران پهلوی، غیردینی سازی جامعه در چندین جبهه انجام شده است، ساختار قضایی نوسازی و حقوقدانان تحصیلکرده جدید، جایگزین قضات روحانی سنتی میشوند، با توسعه آموزشهای پایه و همچنین آموزش عالی برای زنان، زمینه حضور آنها به عرصههای سیاسی و اجتماعی فراهم میشود و زنان در نقشهایی مانند نمایندگی مجلس ملی، مجلس سنا، سمت وزارت و همچنین قضاوت، وارد عرصه مدیریت سیاسی میشوند. هرچند این فرصت در طبقه ای خاص از زنان روی داد و علی رغم رویه مدرن سازی جامعه، بخش کلان آن، نگرش سنتی داشت و در این تغییرات سهمی نداشتند. از سویی، دستاوردهای مورد انتظار مدرنیسم در جوامع غربی و موفقیتهای زنان در رسیدن به اهداف خود در قالب فمینیسم، نیز این فعالیت ها را مورد تخاصم حاکمیت قرار داد و در پی آن، تعاریفی ایدئولوژیک برای فمینیسم ارائه شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمان های مردم نهاد
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمان¬های مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد. پژوهش با روش آمیخته همزمان انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکت¬های فرهنگی، سازمان¬های مردم نهاد و فضای مجازی بود. نمونه¬گیری به چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمان¬های مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد. پژوهش با روش آمیخته همزمان انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکت¬های فرهنگی، سازمان¬های مردم نهاد و فضای مجازی بود. نمونه¬گیری به روش گلوله برفی و تا حد اشباع نظری، ازطریق مصاحبه با هجده نفر انجام شده است. برای دستیابی به مدل مطلوب مشارکت فرهنگی از روش طراحی الگوی مطلوب استفاده شد. برای جمع¬آوری داده¬ها از مصاحبه و فن دلفی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش¬های کدگذاری، تحلیل محتوا، تحلیل ماتریس متقاطع و تحلیل سوات استفاده گردید. نتایح نشان داد مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمان¬های مردم نهاد در توليد محتوای فرهنگي در فضاي مجازي، دارای 78 کد باز و 37 کد محوری است. بر اساس نتایج بهدست آمده، شرایط علی مدل شامل سطوح مشارکت، تکنیکهای مشارکت و انواع مشارکت؛ شرایط زمینه¬ای شامل فرایند سازمانی، ارتباطات سازمانی، کیفیت محتوا و دانش سازمانی؛ شرایط مداخله¬گر شامل تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساخت¬های فناورانه، انگیزه مالی، تنوع سلیقه و تخصیص بودجه دولتی؛ راهبردهای مدل شامل ارتقاء خود آگاهی فردی و اجتماعی، مشارکت آزادانه، تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، تغییر نگرش اقتدارگرایانه دولت مردان و باور کردن مردم، اجتناب از تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی، بسیج منابع و اثربخش کردن مشارکت و پیامدهای حاصل از اجرای مدل شامل قانونمند شدن فعالیت¬های فرهنگی، بومی شدن در فعالیت¬ها، تناسب فعالیت¬های فرهنگی با نیازهای کنونی و بالفعل، مشارکت مردمی در تمام فرایند فعالیت¬های فرهنگی و اجرا و ارزیابی و سنجش فعالیت¬ها بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - ارائه مدلی برای نظام حکمرانی اقتصادی در سازمانهای ورزشی به استناد عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی
هدف این پژوهش شناسایی ارائه مدلی برای نظام حکمرانی اقتصادی در سازمانهای ورزشی به استناد عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله¬ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره گیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 17 نفر از خبرگان چکیده کاملهدف این پژوهش شناسایی ارائه مدلی برای نظام حکمرانی اقتصادی در سازمانهای ورزشی به استناد عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله¬ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره گیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 17 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی (برای شناسايی دلایل بهبود نظام حکمرانی اقتصادی در سازمانهای ورزشی به استناد عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی انتخاب شدهاند و با آنها مصاحبه انجام شد .ابزار مورد استفاده برای شناسايی دلایل وقوع بهبود نظام حکمرانی اقتصادی در سازمان های ورزشی به استناد عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی(و مطالعه اسناد بودهاست. برای تامین روایی از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا و برای سنجش پایایی دادههای کیفی در این پژوهش از روش پایایی بازآزمون استفاده شد و در در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری در بخش کمی تمامی مدیران سازمانهای ورزشی بودند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق¬ساخته بر اساس شبکه تئوری داده بنباد بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از نظر اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفتهشد و پایایی پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات¬ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل اجتماعی به ترتیب با مقدار 58/0، 51/0 و 53/0 بر حکمرانی اقتصادی اثر گذار بودند. همچنین نتایج شاخصهای مدل همگی از برازش مناسب برخوردار بود. پرونده مقاله