فهرست مقالات برحسب موضوع مدیریت منابع انسانی
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه
مهدی خداپرست محمد هادی عسگری سید رسول تودارهدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه (مطالعه موردی: ادارههای برق غرب استان مازندران) میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوه چکیده کاملهدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه (مطالعه موردی: ادارههای برق غرب استان مازندران) میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارههای برق غرب استان مازندران به تعداد 187 نفر تشکیل دادهاند که از این تعداد، 124 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه های شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان لپاک و اسنل (2002)، سرمایه اجتماعی پوتنام (1999) و عملکرد شغلی نوآورانه اسکات و براس (1994) میباشد. به منظور تحلیل داده‎ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. یافته‎های پژوهش نشان میدهد که شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارند و مؤلفه سرمایه اجتماعی بیشترین تأثیر را بر عملکرد شغلی نوآورانه داشته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه بطور فزایندهای نقش میانجی داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تبیین اخلاق کار ایرانیان به مثابه نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب
طاها عشایری طاهره جهان پرور سید کاظم کاظمیاخلاق کار همان اخلاق شغلی، مسئولیت اخلاقی فرد از حیث شغلی در سازمان مربوطه است که دارای ویژگیهایی چون سختکوشی، ارج نهادن به کار و تلاش، روحیه همکاری و مشارکت در کار، تعلق و تعهد به کار و وظایف شغلی، مسئولیتپذیری، صرفهجویی در بهرهگیری از منابع، خلاقیت و ابتکار عمل د چکیده کاملاخلاق کار همان اخلاق شغلی، مسئولیت اخلاقی فرد از حیث شغلی در سازمان مربوطه است که دارای ویژگیهایی چون سختکوشی، ارج نهادن به کار و تلاش، روحیه همکاری و مشارکت در کار، تعلق و تعهد به کار و وظایف شغلی، مسئولیتپذیری، صرفهجویی در بهرهگیری از منابع، خلاقیت و ابتکار عمل داشتن، خودگردانی و تسلط به کار، نظم و دقت در کار، وقتشناسی و خوشقول بودن، درستکاری و پرهیز از تقلب و فریب و مفاسد اقتصادی است. جامعه ایرانی در مقایسه با جامعه جهانی، با مسائل اقتصادی، بیثباتی، گرانی، تورم، فضای کسب وکار و شکاف طبقاتی مواجه است. این مسائل بیشتر به عوامل فرهنگی درونی از جمله اخلاق برمیگردد. مقاله حاضر درصدد مطالعه ریشههای عوامل مؤثر بر اخلاق کار در جامعه ایرانی است که با روش پیمایش انجامگرفته است. جامعه آماری مطالعه شامل 38 مورد تحقیق میباشد که 21 مورد به روش تعمدی با رعایت اعتبار تحقیق و کیفیت نشر و نویسندگان انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که سطح اخلاق کار در سه سطح بالا (۳۱ درصد)، متوسط (۱۵ درصد) و پایین (۵۴ درصد) قرار دارد و بهطورکلی سطح اخلاق کاری در ایران پایین است. همچنین، بین عوامل شغلی، روانی، دینداری، تعهد، سازمانی، حکمرانی، عدالت و سرمایه اجتماعی با اخلاق کار رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی عوامل تسهیل کننده به اشتراک گذاری دانش در سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان
وحید پورشهابی محبوبه بخشیمحصولات و خدمات تولید شده توسط سازمانها به چگونگی ترکیب و بکارگیری آنها بستگی دارد که این خود تابعی از دانش شرکت است. بنابراین، امروزه توانایی مدیریت دانش برای سازمانها اهمیت حیاتی دارد و خلق و تسهیم دانش به عوامل مهم رقابتی تبدیل شده اند. از اینـرو، شناخت عواملی که ب چکیده کاملمحصولات و خدمات تولید شده توسط سازمانها به چگونگی ترکیب و بکارگیری آنها بستگی دارد که این خود تابعی از دانش شرکت است. بنابراین، امروزه توانایی مدیریت دانش برای سازمانها اهمیت حیاتی دارد و خلق و تسهیم دانش به عوامل مهم رقابتی تبدیل شده اند. از اینـرو، شناخت عواملی که باعث تسهیل در پیادهسازی و به اشتراک گذاری دانش میگردد و نیز بکارگیـری ایـن عوامل، میتـواند یک نقشه و راهنما بـرای مدیـریت بهتر آن باشد. در این پژوهش، عوامل تسهیل کننده به اشتراک گذاری دانش در سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با استفاده از متغیرهای فناوری اطلاعات، استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی، مورد بررسی قرار گرفتهاند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان می باشد و تعداد اعضای نمونه 92 نفر می باشند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها به روش آزمون تی تک نمونه ای با نرم افزار SPSS 19 و معادلات ساختاری با نرمافزار Lisrel8.5 انجام گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، چهار عامل مورد بررسی شامل متغیرهای فناوری اطلاعات، استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی عوامل تسهیل کننده به اشتراک گذاری دانش در سازمان مورد بررسی می باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانههای اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی
فرود نعمتی مرضیه حیدریاین مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانههای اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل میدهند که تعداد آنها حدود 400 نفر میب چکیده کاملاین مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانههای اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل میدهند که تعداد آنها حدود 400 نفر میباشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 196 نفری به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت اندازهگیری کاربرد رسانههای اجتماعی سازمانی، چابکی سازمانی و شرایط روانشناختی از پرسشنامه استاندارد کای و همکاران (2018) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که معنادار بودن، در دسترس بودن و ایمنی روانشناسی نقش میانجی بین کاربرد شبکههای اجتماعی سازمانی با فعالیت، سازگاری و انعطاف پذیری را ایفا میکند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان (مطالعه موردی: سازمان بنادر و دریانوردی)
علیرضا سرگلزایی حمیدرضا خدادادی دیدانیهدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل میدهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل میدهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادههای تحقیق و با رویکرد توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به اهداف پژوهش اقدام نموده است. در این تحقیق از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عامل مهارت مدیریتی با میانگین 653/4، عامل کیفیت عملکرد کارکنان با میانگین 519/4، عامل سرعت عملکرد کارکنان با میانگین 348/4 و عامل ارتباطات سازمانی با میانگین 105/4 به ترتیب رتبههای اول تا چهارم بیشترین میانگین از نگاه کارشناسان را بدستآوردند. همچنین، با توجه به ضرایب پیرسون بدست آمده در مورد متغیرهای پژوهش، تأثیر فناوری اطلاعات بر هر 4 دسته عوامل توسعه منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی و رابطه معناداری بین فناوری اطلاعات بر عوامل مهارت مدیریتی، کیفیت عملکرد کارکنان، سرعت عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی تأیید گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمانهای مدیریت پسماند
گوهر پوراحمدی منصور ایراندوست جمال ادهمیهدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمانهای مدیریت پسماند شهرداریهای کشور است. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمانهای مدیریت پسماند میباشد. حجم نمونه 125 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخ چکیده کاملهدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمانهای مدیریت پسماند شهرداریهای کشور است. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمانهای مدیریت پسماند میباشد. حجم نمونه 125 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه بوده که اعتبار آن به شیوه روایی صوری و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شده است. آزمون فرضیهها از روش آزمون دوجملهای و مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که ضریب هماهنگی کندال در پیشایندها ۶۸۹/۰ و در پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار ۷۳۵/۰ میباشد. پیشایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل استراتژی سازمانی، سبک رهبری و پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل عملکرد سازمانی، جذابیت سازمانی، مشارکت کارکنان و ترک خدمت کارکنان میباشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - Guidelines for Assessing and Enhancing the Organizational Human Resources Sprightliness: A Call to Action!
بهنوش جووریThe purpose of this applied and qualitative research is to identify the necessary infrastructure for creating Organizational Human Resources Sprightliness in the university environment. Data collection has been done using the method of targeted observation, semi-structu چکیده کاملThe purpose of this applied and qualitative research is to identify the necessary infrastructure for creating Organizational Human Resources Sprightliness in the university environment. Data collection has been done using the method of targeted observation, semi-structured interviews, and the review of documents related to the strategic and operational plans of universities. Based on the Kleizeri methodology, In the selective coding, obstacles of human resources Sprightliness management from the perspective of university members were identified including: weakness in talent management and substitution, structural inadequacies, neglect of the cultivation of positive psychological capacities in members, lack of support for members' organizational and family responsibilities, and abandonment of scientific-executive abilities of members in a competitive environment. Responding to the environmental needs of the university, honoring the stakeholders, dynamic knowledge, communication, skill of members of the academic members, and the flourishing of educational-research activities were drivers of human resources Sprightliness management. By calculating Cohen's kappa, the average coefficient of experts' agreement with each other about codes and research findings was 0.66, which is an acceptable proportion of their agreement. The coefficiency of agreement between experts and researcher was 79%, which was calculated by rounding the same 80%, which means that five experts had good agreement with each other regarding the coding of the data for this research, which indicates the excellent status of these identified concepts. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - طراحی و ارائه الگوی کاربست سبک ارتباطی تساوی مدیران و اعتبارسنجی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سیده لیلا صابری فتحی حمید رضائی فر محمد محمدی مهدی محمودزادهارتباطات یکی از مهمترین فرآیندهای مدیریتی است و ماهیت شغل یک مدیر ایجاب میکند که با کارکنان و مشتریان ارتباط برقرار کند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای کاربرد سبک ارتباط تساوی مدیران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین شد. راهبرد پژوهش در بخش کیفی، تحلیل تم و در ب چکیده کاملارتباطات یکی از مهمترین فرآیندهای مدیریتی است و ماهیت شغل یک مدیر ایجاب میکند که با کارکنان و مشتریان ارتباط برقرار کند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای کاربرد سبک ارتباط تساوی مدیران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین شد. راهبرد پژوهش در بخش کیفی، تحلیل تم و در بخش کمّی، پیمایش بود. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه گیری 12نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد 130 نفر بوده اند که تعداد 97 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبه و پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش دربخش کیفی از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمّی SPSS 22 و نرمافزار پیالاس استفاده شده است. یافتههای پژوهش شامل 3 دسته شرایط مدیر، شرایط شغلی و شرایط زیردستان است. همچنین در بخش کمّی، نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدل مذکور از روایی لازم برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش، مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد میتوانند از سبک تساوی جهت تشکیل گروههای غیررسمی و افزایش انگیزه کارکنان همسو با اهداف سازمان استفاده نمایند که در نهایت منجر به مشارکت بیشتر کارکنان برای دستیابی به اهداف سازمان میشود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوتهای فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصیسازی در شهرداری تهران
علی اقیان علی رضائیان داریوش غلامزادههدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوتهای فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصیسازی شده در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و هدف پژوهش، توسعهای است. جامعه خبرگان، مدیران ارشد نواحی 124گانه و منابع انسانی شهرداری تهران هست چکیده کاملهدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوتهای فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصیسازی شده در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و هدف پژوهش، توسعهای است. جامعه خبرگان، مدیران ارشد نواحی 124گانه و منابع انسانی شهرداری تهران هستند که به روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری با دوازده تن از آنان مصاحبه نیمه ساختار انجام پذیرفته است. با روش تحلیل مضمون، در سطح فردی، دوازده مضمون فرعی، چهار مضمون سازماندهی شده و دو مضمون فراگیر شکل گرفتهاند. در سطح گروهی، سیزده مضمون فرعی در پنج دسته مضمون سازماندهی و در دو دسته مضامین فراگیر تعریف شدهاند. در سطح سازمانی، تعداد چهل و نه مضمون فرعی در هجده مضمون سازماندهی شده در چارچوب شش مضمون فراگیر پدیدار آمدهاند. این مقاله، پدیده مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوتهای فردی و تناسب فرد با سازمان را تئوریزه میکند. بنا به این نظریه، مدیریت بر عملکرد منابع انسانی برای افراد مختلف در یک سازمان، متفاوت است. این شیوه، جذب، توسعه و نگهداری بهتر منابع انسانی را درپی دارد و انعطافپذیری بالایی بین منابع انسانی و سازمان ارائه میکند که در مجموع، عملکرد بهتری از منابع انسانی در سطوح سهگانه ارائه میشود. این تئوری با تکیه بر نظریه تفاوتهای فردی و تناسب فرد با سازمان مطرح شده است. مدل ارائه شده، انعطافپذیری و عملکرد بهتری را نسبت به مدلهای پیشین ارائه میدهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و شیوههای آن بر عملکرد و تعالی سازمانی با میانجیگری نوآوری سبز
سعید لندران اصفهانی مینا عمرانی قهجاورستانی بابک معلمی نیازمانی که اهداف سازمان و سرمایه انسانی همراستا شود، مدیریت سبز سرمایه انسانی با ایجاد ارتباطات سازنده و درونی کردن اشتراکات میتواند موجب ایجاد خواصیت هولوگرافیک در سازمان شده و تعهد سازمانی را افزایش دهد. مدیریت سبز با تشویق آموزش یادگیری و سؤال محوری موجب افزایش خلاقی چکیده کاملزمانی که اهداف سازمان و سرمایه انسانی همراستا شود، مدیریت سبز سرمایه انسانی با ایجاد ارتباطات سازنده و درونی کردن اشتراکات میتواند موجب ایجاد خواصیت هولوگرافیک در سازمان شده و تعهد سازمانی را افزایش دهد. مدیریت سبز با تشویق آموزش یادگیری و سؤال محوری موجب افزایش خلاقیت و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان میشود. در این تحقیق یک پژوهش مقطعی بر اساس پرسشنامه برای جمعآوری دادهها از نمونهای از ۲۰۷ نفر، که کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان هستند، اجرا گردیده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن که مدیریت منایع انسانی سبز و شیوههای آن بر خلاقیت و تعهد سازمانی سبز و همچنین فرهنگ تأثیرگذار هستند. همچنین، تأثیر تعهد و خلاقیت و فرهنگ در نوآوری نیز تأیید شده است. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که وجود نوآوری سبز در سازمان میتواند تأثیر بهسزایی بر عملکرد و تعالی سازمانی داشته باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش
عبدالرضا گلابی سید رسول آقا داود سعید آقاسیاین پژوهش که با هدف «ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش» انجام گرفته است؛ از نوع اکتشافی است که از نظر هدف توسعهای و کاربردی به شمار میآید. از لحاظ گردآوری دادهها، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است و از نظر نحوه گردآوری دادهها، ا چکیده کاملاین پژوهش که با هدف «ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش» انجام گرفته است؛ از نوع اکتشافی است که از نظر هدف توسعهای و کاربردی به شمار میآید. از لحاظ گردآوری دادهها، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان متخصص در رشته مدیریت دولتی و امور اداری و مدیران ارشد و منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند که تعداد 20 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری قضاوتی و هدفمند انتخاب شدهاند. در بخش کمّی، کارشناسان شاغل وزارت آموزش و پرورش میباشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه استاندارد بود که برای اندازهگیری روایی پرسشنامهها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر ۹۷۴/۰ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش پدیدار شناسی و در بخش کمّی با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و SMART PLS4 انجام شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی به یک مدل ساختاری منتج شد. نتایج در بخش کمّی نیز نشان داد که در اداره آموزش و پرورش فرهنگ سازمانی در رابطه بین حمایت مدیران، راهبرد سازمان، مدیریت تعارض استعدادها، جانشین پروری با عوامل فردی مدیریت استعداد (بهرهوري فردي، رضایت فردی، تعهد عاطفی و تعالی فردي) و عوامل سازمانی مدیریت استعداد (چابکی نیروي انسانی، عدالت ادراك شده، کسب مزیت رقابتی، تعالی سازمانی، رضایت ذينفعان، بهرهوري سازمانی) نقش میانجی دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - مدلسازی کیفی استراتژیهای سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی
شهریار امام دوست هره دشت موسی رضوانی چمن زمین مرتضی حضرتیاین تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژیهای سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استانها، مدیریت امور چکیده کاملاین تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژیهای سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استانها، مدیریت امور نواحی، مدیریت امور سرمایه انسانی، مدیران بانک سپه و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تعداد 543 نفر میباشند. مشارکت کنندگان تحقیق، با روش نمونهگیری هدفمند، 22 نفر شامل 15 مدیر در سطوح مختلف بانک سپه و 7 استاد دانشگاه میباشند. هنگامیکه گردآوری دادهها به حالت اشباع رسید، فرایند مصاحبه و گردآوری دادهها متوقف گردید. شیوه جمعآوری دادهها، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و کدگذاری باز، محوری و گزینشی مصاحبهها با نرم افزار مکس کیودای 2020 صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که برای طراحی کیفی مدل استراتژیهای سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار، در زیر سیستم آموزش و توسعه، به نیازهای آموزشی، اثر بخشی آموزشی و مسیر پیشرفت شغلی، در زیرسیستم پاداش و جبران خدمت به استراتژی و خطمشی طرحهای پرداخت و رفاه، روشهای نوآورانه پاداش وجبران خدمت و پاداش هدفمند سازمانی و در زیرسیستم روابط کارکنان به استراتژی روابط کارکنان، تعامل و مشارکت کارکنان و طراحی مطلوب تغییر ساختار باید توجه ویژهای نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - نقش مدیریت اطلاعات در اداره قدرت اوج گیرنده نتوکراتها در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: سازمان بیمه سلامت ایران)
عبدالمجید نادری سمسانی اکبر اعتباریان خوراسگانی مهربان هادی پیکانی البرز قیتانیهدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت اطلاعات در اداره قدرت اوج گیرنده نتوکراتها در سازمانهای دولتی بوده است. این پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی و کمّی) و با روش نظریه داده بنیاد ساختارمند اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت اطلاعات در اداره قدرت اوج گیرنده نتوکراتها در سازمانهای دولتی بوده است. این پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی و کمّی) و با روش نظریه داده بنیاد ساختارمند اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از مدیران و خبرگان سازمانی و دانشگاهی استفاده شد. در بخش کمّی 350 پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی توسط کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران تکمیل و با نرمافزارهای SPSS26 و AMOS26 دادهها توصیف و تحلیل و از مدل معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. برای بررسی پایایی 30 پرسشنامه بین افراد جامعه توزیع و جمعآوری گردید و نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد. از 246 کد مفهومی استخراجی 53 مورد آن مربوط به شرایط زمینهای و از این تعداد 21 کد به مدیریت اطلاعات سازمانی و مدیریت دانش فناوری اطلاعات اختصاص دارد. سازمانها با فراهمسازی بهموقع اطلاعات حیاتی و با کیفیت از بستر مدیریت اطلاعات و تسهیم آن با همه ذینفعان از طریق مدیریت دانش فناوری اطلاعات میتوانند از وابستهسازی این فرایندها به افراد جلوگیری نموده و قدرت اوجگیرنده نتوکراتها را اداره نمایند. پرونده مقاله