• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه‌ ابعاد شخصیت هگزاکو با تیپ شخصیتی ‏C‏ ‏ در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز‎ ‎
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت هگزاکوبا تیپ شخصیتی C صورت گرفته است. جامعه ی آماری تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را شامل می شود که تعداد 242 نفر دانشجوی در حال تحصیل از میان آن ها با روش خوشه ای تک مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت هگزاکوبا تیپ شخصیتی C صورت گرفته است. جامعه ی آماری تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را شامل می شود که تعداد 242 نفر دانشجوی در حال تحصیل از میان آن ها با روش خوشه ای تک مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های ابعاد شخصیتی هگزاکو (اشتون و لی، 2001) و مقیاس تیپ C (راهه و سولومون، 1997)، توسط آزمودنی ها تکمیل شد. این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی می باشد و داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS17 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تیپ شخصیتی C، با ابعاد برون گرایی و گشودگی به تجربه دارای همبستگی منفی و معنی دار (01/0>p) است. هم چنین از بین ابعاد شخصیت هگزاکو، ابعاد برون گرایی و تهییج پذیری توانستند تیپ C را پیش بینی نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه تعارض زناشویی با نشانه‌های آسیب‌شناختی عاطفی و رفتاری کودک
        خانواده، تشکلی طبیعی است که الگوهای گوناگون ارتباطی و عملکردی را درگذر زمان به خدمت می گیرد. این الگوها ساخت خانواده را شکل می دهند و ضمن تعیین نقش اعضای خانواده، حیطه هر یک از اعضا را مشخص می کند و تبادل نظر میان اعضا را تسهیل می کند. برای این که وظایف اصلی خانواده بهت چکیده کامل
        خانواده، تشکلی طبیعی است که الگوهای گوناگون ارتباطی و عملکردی را درگذر زمان به خدمت می گیرد. این الگوها ساخت خانواده را شکل می دهند و ضمن تعیین نقش اعضای خانواده، حیطه هر یک از اعضا را مشخص می کند و تبادل نظر میان اعضا را تسهیل می کند. برای این که وظایف اصلی خانواده بهتر صورت گیرد، خانواده باید دارای ساخت و عملکردی کارآمد و سالم باشد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی رابطه بین تـعارض زنـاشویـی بـا نـشانه های آسیب‌شناختی عاطفی و رفتاری کودک بود. برای انجام پژوهش حاضر یک گروه نمونه (213 نفر) از جامعه دانش‌آموزان دوره پنجم ابتدایی شهر تبریز شامل 120 دختر و 93 پسر، با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای نسبتی انـتخاب شـدند و مورد بررسـی قرار گرفتند. مادران به پـرسشنامه تعارض زناشویی و معلمان به پـرسشنامه تـوانایـی ها و مشکلات کودک پاسخ دادند. نتایج تـحلیل رگـرسیون نـشانگر نـقش پیش بینی کننده تعارض زناشویـی در نـشانه های عـاطفـی و رفتـاری کودک بود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان با برنامه های آموزش کاهش تعارض والدین، گام هایی در جهت کاهش نشانه های آسیب‌شناختی عاطفی و رفتاری کودک برداشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی عوامل موثر برمشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور ‏«بررسی موردی پیام نور مرکز رشت» ‏
        طرح مسأله: افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی به عنوان پدیده‌ای فراگیر در یک صد سال اخیر هم کشورهای صنعتی و هم کشورهای در حال توسعه را با چالش‌های جدیدی رو به رو ساخته است. توجه به نقش مشارکت اجتماعی در توانمند سازی انسان ها، افزایش بهره‌وری، کاهش مشکلات شهری و تحقق توسعه، مشک چکیده کامل
        طرح مسأله: افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی به عنوان پدیده‌ای فراگیر در یک صد سال اخیر هم کشورهای صنعتی و هم کشورهای در حال توسعه را با چالش‌های جدیدی رو به رو ساخته است. توجه به نقش مشارکت اجتماعی در توانمند سازی انسان ها، افزایش بهره‌وری، کاهش مشکلات شهری و تحقق توسعه، مشکلات ناشی از عدم مشارکت و مشارکت محدود در فعالیت‌های اجتماعی شهری در جامعه ایران که در دوران گذار از جامعه سنتی به مدرن است به عنوان یک مسأله اساسی در مدیریت شهری است. مقاله حاضر بر مبنای پژوهشی تدوین یافته است که در سال 1389 با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور انجام گرفت و در آن متغیرهای میزان تحصیلات، احساس تعلق اجتماعی، مشکلات اقتصادی، عضویت در تشکل های اجتماعی و فرهنگی به عنوان عمده ترین عامل تأثیرگذار در زمینه سازی مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان تحلیل و تبیین گردید. روش: پژوهش با استفاده از روش های اسنادی و پیمایش انجام گرفت، برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک پرسشنامه که پیش آزمایش شده بود، استفاده گردید و پس از تکمیل پرسشنامه، داده های گردآوری شده، بر اساس مقیاس های ‌اندازه گیری متغیرها کدگذاری و با نرم افزار spss پردازش و تجزیه و تحلیل شده اند. داده های به دست آمده از این پژوهش به صورت آمار توصیفی ارائه گشته و نتایج تحلیل آن در آمار استنباطی با استفاده از آزمون T.test و پیرسون در روش انجام شده است. یافته ها: بین متغیرهای احساس تعلق اجتماعی و مشکلات اقتصادی و عضویت در تشکل ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی رابطه معناداری مشاهده شده است. اما تأثیر میزان تحصیلات بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دختر همواره قابل تأیید نیست و می‌ تواند وجهی سلبی به خود بگیرد و از مشارکت مورد انتظار آنان بکاهد. نتایج: با کاهش مشکلات اقتصادی میزان مشارکت دانشجویان افزایش چشم گیری داشته، افزایش احساس تعلق اجتماعی و عضویت در تشکل های اجتماعی هم کمک شایانی به میزان مشارکت دانشجویان کرده است. افزایش سطح تحصیلات بر میزان مشارکت دانشجویان تأثیر معناداری نشان نداد. بنابراین تلاش برای اصلاح و تغییر قوانین حاکم بر شئون دختران جامعه تحصیل کرده دانشگاه نسبت به مسأله مشارکت و هم چنین کاهش مشکلات اقتصادی و گسترش احساس تعلق اجتماعی، پیش شرط اساسی برای ارتقای مشارکت آنان است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه نوع و میزان پرخاشگری در میان نوجوانان ‏ در معرض نمایش فیلم های خشن نوجوانان مشکین‌شهر
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای نوع و میزان پرخاشگری در میان نوجوانان در معرض نمایش بیش‌تر و کم‌تر فیلم های خشن می باشد. روش پژوهش حاضر به صورت غیر تجربی و از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه متشکل از کلیه دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان مشکین شه چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای نوع و میزان پرخاشگری در میان نوجوانان در معرض نمایش بیش‌تر و کم‌تر فیلم های خشن می باشد. روش پژوهش حاضر به صورت غیر تجربی و از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه متشکل از کلیه دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان مشکین شهر تشکیل می‌دهند و گروه نمونه 300 دانش‌آموز سال سوم دبیرستان را شامل می‌شود که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده است. این گروه به دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه محقق ساخته تماشای فیلم خشن، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (AQ) پاسخ دادند. مقایسه نتایج با آزمون آماری t مستقل نشان داد که بین میانگین پرخاشگری کل در دو گروه از نوجوانان در معرض تماشای کم و زیاد فیلم‌های خشن تفاوت معنی‌داری وجود دارد. از سوی دیگر از بین چهار نوع پرخاشگری بین دو گروه فوق الذکر فقط در پرخاشگری کلامی تفاوت معنی دار به دست نیامد و در سه نوع دیگر از انواع پرخاشگری تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه‌ هوش معنوی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در ‏ سال تحصیلی90-89‏
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و عزت نفس دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی آن ها صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و اطلاعات به وسیله‌ پرسشنامه استاندارد شده عزت نفس آیزنگ و هوش معنوی و هم چنین معدل دانش‌آموزان جمع‌آوری گردیده است. جامعه‌ آماری تحقیق چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و عزت نفس دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی آن ها صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و اطلاعات به وسیله‌ پرسشنامه استاندارد شده عزت نفس آیزنگ و هوش معنوی و هم چنین معدل دانش‌آموزان جمع‌آوری گردیده است. جامعه‌ آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان سال سوم متوسطه (شاخه نظری) ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 90- 1389 بود که تعداد آنان به 1817 نفر بالغ می شد. 357 نفر از این جامعه به روش نمونه‌گیری خوشه ای و از طریق فرمول کوکران انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور پایایی سؤالات از آزمون آلفای کرونباخ و برای اعتبار از اعتبار صوری و نظر استادان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار spss استفاده گردید. عمده‌ترین یافته‌های تحقیق عبارتند از: بین متغیرهای هوش معنوی با عزت نفس دانش‌آموزان و هم چنین بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی آن ها رابطه آماری معنی‌دار و مستقیم وجود دارد. هوش معنوی دختران و پسران یکسان است. عزت نفس دختران بیش تر از پسران می باشد و پیشرفت تحصیلی پسران بیش تر از دختران است. هم چنین طبق رگرسیون چندگانه انجام شده، از بین مؤلفه های چهارگانه هوش معنوی به ترتیب مؤلفه تفکر اعتقادی، توانایی مقابله با مشکلات، خودآگاهی و علاقه و در گام آخر سجایای اخلاقی به میزان 46% میزان عزت نفس دانش‌آموزان را تبیین نمودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس ‏ بر ارتباط مادران با دختران نوجوان
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان اجرا شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری، شامل کلیه مادران دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان تاکستان بودند که از میان آن ها 22 نفر (11 نف چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان اجرا شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری، شامل کلیه مادران دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان تاکستان بودند که از میان آن ها 22 نفر (11 نفر در گروه آزمایش و 11 نفر در گروه گواه) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب و از طریق گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سمل مقیاس رابطه ولی- فرزندی بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در خرده مقیاس های عاطفة مثبت، همانند سازی و ارتباط وجود دارد (05/0P<). این در حالی است که در خرده مقیاس آزردگی/ سردرگمی نقش تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود ندارد (05/0P >). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارتباط ویژگی‌های فیزیکی در معماری داخلی آشپزخانه با میزان خستگی در بانوان ‏(نمونه مورد مطالعه: بانوان ساکن در مجتمع مسکونی آسمان تبریز)‏
        تأثیر معماری بر رفتار و فعالیت های مخاطبان فضا و کاربران محیط، امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است. دانش معماری سعی در تدوین فضاهای مناسب جهت تأمین حداکثر لذت و نشاط را داشته و با کمک گیری از اصول مربوطه در این زمینه (ویژگی های فیزیکی مانند فضا، نور، رنگ، چیدمان و ...) می چکیده کامل
        تأثیر معماری بر رفتار و فعالیت های مخاطبان فضا و کاربران محیط، امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است. دانش معماری سعی در تدوین فضاهای مناسب جهت تأمین حداکثر لذت و نشاط را داشته و با کمک گیری از اصول مربوطه در این زمینه (ویژگی های فیزیکی مانند فضا، نور، رنگ، چیدمان و ...) می کوشد محیط زیست بهتری را برای استفاده کنندگان ایجاد نماید. در این پژوهش با استناد به طراحی معماری آشپزخانه های مجتمع مسکونی آسمان تبریز، دلایل تاثیر طراحی فضا را بر قشر خاصی از کاربران (بانوان) بررسی نموده، مشخصه های خستگی و هم چنین لذت کار در آن بررسی شد. این تحقیق در حالت کلی به ارتباط بین معماری داخلی آشپزخانه و میزان خستگی بانوان و به طور خاص در این مقاله به بخشی از آن یعنی عوامل فیزیکی در این فرایند می پردازد. هدف اصلی تبیین چرائی و چگونگی تأثیر فضای معماری مکان آشپزخانه بر روحیه بانوان بوده، روش تحقیق مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی ست با توزیع 200 پرسشنامه در بین بانوان چهار بلوک مجتمع مسکونی آسمان تبریز به طور اتفاقی، اطلاعات و داده های مربوط به تحقیق به دست آمد که با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل و مورد استفاده قرار گرفت. بهره گیری از ویژگی های فیزیکی کافی در کنار مبلمان و شناخت نیازهای طراحی داخلی به ویژه متناسب با نیازهای خانم خانه از خصوصیات طراحی داخلی معماری آشپزخانه است که در روحیات و واکنش های رفتاری بانوان استفاده کننده تأثیر می گذارد. پرونده مقاله