تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: مشاوره گروهی, رویکرد چند وجهی لازاروس, رابطه ولی – فرزندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان اجرا شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری، شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان تاکستان بودند که از میان آن ها 22 نفر (11 نفر در گروه آزمایش و 11 نفر در گروه گواه) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب و از طریق گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سمل مقیاس رابطه ولی- فرزندی بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در خرده مقیاس های عاطفة مثبت، همانند سازی و ارتباط وجود دارد (05/0P<). این در حالی است که در خرده مقیاس آزردگی/ سردرگمی نقش تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود ندارد (05/0P >).
The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of group counseling based on Lazarus multimodal approach on mothers’ communication with their adolescent daughters. The research procedure was quasi - experimental with pretest - posttest and control group design. The population of this study was all the mothers of middle high school female students in Takestan Province. The sample group consisted of 22 females (11 females in control group and 11 females in experimental group) who were chosen via cluster multistage random sampling method and were randomly assigned into experimental and control groups. The measurement tool was "Parent – Child Relationship survey (PCRS)". The data were analyzed by ANCOVA (analysis of covariance). The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in positive affection, identification and communication (P<0.05), but there is not a significant difference between experimental and control groups in resentment / role confusion.
اباذری، فاطمه. (1385). بررسی اثربخشی روش مشاوره چندوجهی لازاروس بر کاهش افسردگی زنان استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1380). اثربخشی روشهایدرمان چندوجهیلازاروس، عقلانی عاطفی الیس، آرام سازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در سطح شهر تهران، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
بولتن، رابرت. (1386). روانشناسی روابط انسانی.ترجمه: حمیدرضا سهرابی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات رشد.(سال انتشار اثر به زبان اصلی، 1987).
پرهیزکار، آمنه. (1381).مقایسهکیفیترابطه ولی – فرزندی در دانشآموزان دارای بحران هویت و فاقد بحران هویت دبیرستانهای دخترانه شهرستان کازرون . پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
تبریزی، مصطفی. (1385). فرهنگ توصیفی خانواده و خانواده درمانی. تهران: انتشارات فراروان. چاپ اول .
ثنایی، باقر. (1383). روان درمانی و مشاوره گروهی. چاپ چهارم. تهران: انشارات چهر.
ثنایی، باقر. (1387). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج . تهران: انتشارات بعثت . چاپ دوم.
داداش، زهرا. (1383). کاربرد بازسازیخانواده در بهبود رابطه مادر- دختر. پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خاتم.
دباغی، پرویز؛ دادستان، پریرخ؛ ساعتچی، محمود. (1381). اثربخشی دو روش درمان چندوجهی و آرامشسازیتدریجی درکاهشاضطرابدانشآموزان مقطع متوسطه دبیرستانهای منطقه 18 آموزش و پرورش تهران. مقاله ارائه شده در دومین کنگرۀ روانشناسی بالینی ایران، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، 25-24 اردیبهشت.
سلطانیخورشید، حدیث. (1389). اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس بر افزایش رضایتزناشوییزنان برخانمهایعضو بسیج سبزدشت در شهرستان رباط کریم . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم. (1387).آموزش روش حل مسأله به مادران و تأثیر آن برروابط خانوادگی، فصلنامه خانواده پژوهی، 4(13).16-5.
کدایی، ایوب. (1384). مقایسه اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس و آموزش مهارتهای مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستان شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمی ، یوسف. ( 1383) نگرش و تغییر نگرش . تهران : نشر ویرایش . چاپ پنجم .
کوری، جرالد. (1385). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی، ترجمه: یحیی سید محمدی. چاپ اول. تهران: نشر ارسباران. (سال انتشار اثر به زبان اصلی، 2005).
مهرانی، بهناز. (1386). بررسی اثربخشی رویکرد چندوجهی لازاروس بربلوغ عاطفی دانشآموزان دختر سال سوم متوسطه منطقه دو آموزش وپرورش ملارد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
Barnetta.J., Lazarus.A.A., Vasquezc,M.T., Moorehead-Slaughterd.O., & Johnsone.W. (2007). Boundary Issues and Multiple Relationships: Fantasy and Reality. Experimental and Clinical Psychopharmacology.19( 1), 40-52.
Berzonsky, M. (2004). Identitystyle, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence, 33(3), 213-220.
Car.A.(2006). Family therapy:concepts, process and practice. New York: John Wiley.
Dryden, Windy & Mytton, Jill, (1999). Four approaches to counseling ahd psychotherapy. Routledge, London, Great Britain.
Hornby.G.(2000). Improving parent involvement. Londen:Cassell.
Lazarus, A.A. (2003). Multimodal behavior therapy. In W. O’Donohue, J.E. Fisher, & Steven V.Hayes (Eds.), Cognitive behavior therapy. Hoboken, NJ: Wiley.
Lazarus, A.A (2005) . Multimodal therapy .In R.J.Corsini,&D.Wedding ( eds.) , current psychotherapies.( seventh edition ) . Belmont , CA: Brooks/cole.
Lazarus, A.A ( 2006 ) . Multimodal therapy : Asevenpoint integration. In G.stricker & J.Gold ( eds. ) . ADC: APA Books.
Lazarus, A.A.( 2008). Technical eclectism and multimodal therapy , third deaft for joy lebow 21 century psychotherapists . published by john willy and sons.
Ledbetter, M.A.(2009). Family communication patterns and relational maintenance behavior: Direct and mediated association with friendship closeness. Human Communication Research,35(1),130-147.
Mash EJ, Barkley RA.(2002). Child psychopathology. 1st ed. New York: Guildford. 108-48.
Nelson, Jones, R, (2006). Theory and Practice of counseling and therapy, (4th Ed). London, SAGE publications.
Sanders, M. R., & Wooly, M. L. (2005). The relationship between maternal self-efficacy and parenting practices: implications for parent training. Child, Care, Health & Development, 31, 65-73.
Steinberg, L. (2000). The family at adolescence: Tradition and transformation. Journal of Adolescent Health, 27, 170 -178.
Twerski, R. A., & Schwartz, U. (2005). Positive parenting. NY: Pearson Company Inc.
Zhang. Q.(2007). Family communication patterns and conflict styles in Chinese parent – child relationships. Communication Quarterly,55,113-128.