بررسی رابطه تعارض زناشویی با نشانههای آسیبشناختی عاطفی و رفتاری کودک
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: تعارض زناشویی, نشانههای عاطفی, نشانههای رفتاری,
چکیده مقاله :
خانواده، تشکلی طبیعی است که الگوهای گوناگون ارتباطی و عملکردی را درگذر زمان به خدمت می گیرد. این الگوها ساخت خانواده را شکل می دهند و ضمن تعیین نقش اعضای خانواده، حیطه هر یک از اعضا را مشخص می کند و تبادل نظر میان اعضا را تسهیل می کند. برای این که وظایف اصلی خانواده بهتر صورت گیرد، خانواده باید دارای ساخت و عملکردی کارآمد و سالم باشد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی رابطه بین تـعارض زنـاشویـی بـا نـشانه های آسیبشناختی عاطفی و رفتاری کودک بود. برای انجام پژوهش حاضر یک گروه نمونه (213 نفر) از جامعه دانشآموزان دوره پنجم ابتدایی شهر تبریز شامل 120 دختر و 93 پسر، با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای نسبتی انـتخاب شـدند و مورد بررسـی قرار گرفتند. مادران به پـرسشنامه تعارض زناشویی و معلمان به پـرسشنامه تـوانایـی ها و مشکلات کودک پاسخ دادند. نتایج تـحلیل رگـرسیون نـشانگر نـقش پیش بینی کننده تعارض زناشویـی در نـشانه های عـاطفـی و رفتـاری کودک بود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان با برنامه های آموزش کاهش تعارض والدین، گام هایی در جهت کاهش نشانه های آسیبشناختی عاطفی و رفتاری کودک برداشت.
This study aims to consider the relationship between marital conflict and child affective-behavioral psychopathological symptoms. In order to do this study, we selected and studied a sample of 183 people out of the population of the fifth-grade students of the elementary schools of Tabriz including 90 girls and 93 boys by multi-phase accidental sampling. The children’s mothers filled out marital conflict questionnaire and the teachers filled out child problems and capabilities questionnaire. The resulting regression analysis shows the predicting role of marital conflict in affective and behavioral symptoms of the child. Based on the findings of the current study, it could be taken into account that the parents’ conflict decrease through training programs could be helpful in decreasing affective and behavioral psychopathological symptoms of the child.
بیرامی، م. (1388). تاثیر آموزش مهارت های فرزند پروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر سلامت روانی و شیوه های تربیتی آنها. مجله اصول بهداشت روانی، سال یازدهم. 105-114.
تهرانی دوست، م و همکاران. (1387). تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، سال چهاردهم، شماره4. 371-379.
ثنایی ذاکر، ب. (1387). مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت.
درتاج، ف و همکار. (1389). مقایسه عملکرد خانواده مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیشفعالی با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی. فصلنامه خانواده پژوهی. 6 (2). 211-226.
صابری، هایده. (1387). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی و رفتاری در کودکان مقطع ابتدایی. اندیشه و رفتار، 2 (8)؛19-34.
غباری بناب، ب و همکاران. (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال نهم، شماره3. 238-223.
قره باغی، فاطمه. (1389). نقش تعارض زناشویی و رابطة والدین با کودک در نشانه های آسیبشناختی عاطفی و رفتاری کودک. فصلنامه پژوهش های روان شناختی، دوره13، شماره1. 89-108.
کجباف، م و همکاران. (1383). بررسی رابطه بین میزان رضایت زناشویی والدین با اختلالات رفتاری دختران. مطالعات زنان. سال دوم، شماره 4.
مینوچین، سالوادرو، و فیشمن، اچ چارلز. (1384). فنون خانواده درمانی. ترجمه: فرشاد بهاری و فرح سیا. تهران: رشد.
وفایی، م و همکار. (1385). بررسی رابطه عوامل پیش بینی کننده خطر و محافظ خانواده با توانمندیها و اختلالهای عاطفی- رفتاری نوجوانان. روانشناسی معاصر، 1، 17 -4.
هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. (1390). کودکان استثنایی: مقدمهای بر آموزشهای ویژه. ترجمه: مجتبی جوادیان. تهران: انتشارات به نشر.
Bronfenbrenner, U. (1995). The bio ecological model from a life course perspective: Relation of the participant observer. In P. Moen, G. H.Elder, Jr & K.luscher (Eds) , Examining lives in context (pp.559-618). Washington, DC: American Psychological Association.
Cox, M. J., Paley, B., Harter, K. (2001). Inter parental conflict and parent child relationship. In J. Grych & F. Fincham (Eds), child development and Inter parental conflict (pp.249-272).New York: Cambridge University press.
Cummings, E.M. Kouros, C.D. & Papp, F.L. (2007). Stress and Coping. Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development, 267-281.
Davies, K.A., Macfarlane, G.J., McBeth, J. R., Morriss, C. Dickens. (2009). Insecure attachment style is associated with chronic widespread pain. PAIN,143(3), 200-205.
Dunn, J.F. & Davies, G.K. (2001). Social Cognition in Childhood
International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences,14245-14250.
Ellis, B. J., Garber, J.(2000). Psychological antecedents of variation in girl’s pubertal timing: maternal depression, stepfather presence, and marital and family stress. Child Development, 72, 1617-1636.
Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586.
Goodman, R., Ford, T., Simmons, H., Gatward, R.(2000). Using the strengths and and difficulties questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. British Journal of psychiatry, 177, 543-539.
Katz, L. F., Gottman, J. M. (1997).Buffering children from marital conflict and dissolution. Journal of clinical Child Psychology, 26, 157-171.
Kerig, P. (2000). Triangles in the family circle: Effects of family structure on marriage, parenting, and child adjustment. Journal of Family Psychology, 9, 28-43.
- McDonald, Anne. Culp, Rex E. Noland, Deena. Anderson, Julius W.(2006). Stress, marital satisfaction, and child care provision by mothers of adolescent mothers: Considerations to make when providing services. Children and Youth Services Review,28(6),673-681.
Minuchin, S. (1974). Families and family therapy. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Nasehi, A. A., Raeisi, F., Jafari, M., Rahimani, M. (2005). The level of marital adjustment in dormitory students.Journal of Andishe va Rafter ; 37-38(10),116-121.
Wiegel, D.J., Ballard, R., Deborah, S. (1999). How couples maintain marriages. Journal of Family Relationship. 48(3), 263-270.
Levendosky, A. A., Graham-Bermann, S. A. (2001). Parenting in Battered women: The effects of domestic violence on women and their children. Journal of Interpersonal Violence, 16, 171-192.