زمینه: دانش سازمانی از طریق تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح توسعه مییابد و از همین رو یکی از چالشهای اصلی مدیریت دانش تبدیل هر چه بیشتر و بهتر دانش ضمنی به دانش صریح است.
هدف: در این پژوهش روش شبکه خزانه بهعنوان روشی ساختارمند برای اکتساب دانش ضمنی در فرآیند مدیریت چکیده کامل
زمینه: دانش سازمانی از طریق تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح توسعه مییابد و از همین رو یکی از چالشهای اصلی مدیریت دانش تبدیل هر چه بیشتر و بهتر دانش ضمنی به دانش صریح است.
هدف: در این پژوهش روش شبکه خزانه بهعنوان روشی ساختارمند برای اکتساب دانش ضمنی در فرآیند مدیریت دانش سازمانی معرفی میشود. بر این اساس یک نمونه تجربی از کاربرد این روش برای واکاوی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت زنجیره تأمین نیز بیان گردیده تا نظر محققان به کاربست این روش جلب گردد.
روشها: بهمنظور تبیین مؤلفههای مدیریت کیفیت در سطح زنجیره تأمین مبتنی بر روش شبکه خزانه که یک روش معتبر و مفید برای دستیابی به سازههای شخصی افراد است، با 20 نفر از خبرگان صنعت روی استان زنجان مصاحبه به عمل به آمد که درمجموع به 225 سازه در این زمینه اشاره کردند.
یافتهها: با انجام تحلیل محتوا، این سازهها به 31 عامل تقلیل داده شد که این عوامل میتوانند بهعنوان محور هماهنگیهای اعضای زنجیره تأمین درزمینه مدیریت کیفیت نیز محسوب شوند.
نتیجهگیری: عوامل کلیدی بهدستآمده در این پژوهش علاوه بر اینکه با نتایج بهدستآمده از پژوهشهایی که در این حوزه انجامشده است مطابقت دارند، نسبت به یافتههای گذشته از نوعی جامعیت نیز برخوردارمی باشند از همین رو کارایی و توانایی روش شبکه خزانه برای اکتساب دانش ضمنی در فرآیند مدیریت دانش برجسته میگردد.
پرونده مقاله
زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک میکنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان چکیده کامل
زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک میکنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان در موردبایدهاونبایدهاکمک میکند. هدف:این پژوهش بهمنظور ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی های سازمانی با رویکرد حکمرانی شبکه ای انجام گرفت. روشها:پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان و اساتید دانشگاهی (16 نفر)با روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع گزینشی و برای مدیران عالی، میانی و اجرایی سازمان تأمین اجتماعید استان تهران (89 نفر)به روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و بر اساس ارزیابی اداری، قضایی و سیاسی برای چهار عامل طراحی شبکه، شکل گیری شبکه، مدیریت شبکه و مشارکت شبکه 52 سؤال مطرح شد. دادهها با نرم افزارهای SPSS و LISREL و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها: ازلحاظ رتبه بندی بیشترین اولویت را زیر معیار سیاسی (215/0) از بعد مشارکت شبکه دارد، و زیر معیار اداری مشارکت شبکه با (126/0) در رتبه دوم زیر معیار قضایی طراحی شبکه (029/0) در رتبه آخر قرار دارد. نتیجهگیری: خطمشیهای متعددی در زمینه حوزه تأمین اجتماعی تصویب گردیده است، که ارزیابی این خطمشیهای مصوب نشاندهنده آن است که بسیاری از خطمشیهای این حوزه بهصورت ناقص اجرا گردیده و یا اصلاً اجرایی نشده، که این موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیدهای، درزمینهٔ ارائه خدمات در حوزه تأمین اجتماعی و نارضایتی گسترده در سطح بیمهشدگان بهعنوان یکی از شرکای تأمین اجتماعی گردیده است. نتایج نشان داد شاخص های ارزیابی خط مشی به جزء رویکرد قضایی در شاخص شکل گیری شبکه در حکمرانی شبکه ای مورد تأیید است و می تواند معیاری مناسب بهمنظور اندازه گیری شاخص های حکمرانی شبکه ای تعریفشده برای ارزیابی خط مشی های سازمان تأمین اجتماعی معرفی شوند.
پرونده مقاله
زمینه و هدف:اجرای خطمشی ها، مرحله تبلور حرف و شعار به عمل است. چالشها، موانع و محدودیتهای بسیاری ممکن است اجرای خطمشی هارا با اخلال روبرو کند. هدفتحقیق شناسایی واولویتبندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی، در سازمانهای دولتی ایران، با استفاده از مدلهای تصمیم چکیده کامل
زمینه و هدف:اجرای خطمشی ها، مرحله تبلور حرف و شعار به عمل است. چالشها، موانع و محدودیتهای بسیاری ممکن است اجرای خطمشی هارا با اخلال روبرو کند. هدفتحقیق شناسایی واولویتبندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی، در سازمانهای دولتی ایران، با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چند معیارهاست.
روش:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها، توصیفی و پیمایشی است. ابتدا، با بررسیهای جامع کتابخانهای و ارزیابی نتایج مطالعات گذشته، موانع اجرای خطمشیهای عمومی، شناسایی و استخراج گردید. در گام بعد، به منظور غربالسازی موانع شناسایی شده، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد. سپس، با توزیع پرسشنامه، مقایسات زوجی بین عوامل انجام شده و وزنها محاسبه، سپس براساس اوزان به دست آمده و با استفاده از روشهای تاپسیس، ویکور و ساو اقدام به اولویتبندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی میشود.با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق، در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه بندی، از روش کپلند استفاده شد. روایی پرسش نامه ها براساس نظرات خبرگان تایید شد.
یافته ها و نتیجه گیری: از بین موانع اجرای خطمشیهای عمومی مورد بررسی در این تحقیق، تعدد اهداف، هدفگذاری مبهم و خط مشیهای غیر واقعی، بیشترین امتیاز را کسب کرده ودر اولویت های نخست قرار گرفتند.
پرونده مقاله
زمینه: سلامت سازمانی نشانهای از کار در شرایط سالم و به حداکثر رسانیدن سلامتی و رفاه کارکنان است. علاوه بر این با توجه به عدم وجود مدل جامع ایرانی-اسلامی سلامت سازمانی در کشور ما پژوهش حاضر میتواند به توسعهی دانش بومی در این زمینه بپردازد.
هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعت چکیده کامل
زمینه: سلامت سازمانی نشانهای از کار در شرایط سالم و به حداکثر رسانیدن سلامتی و رفاه کارکنان است. علاوه بر این با توجه به عدم وجود مدل جامع ایرانی-اسلامی سلامت سازمانی در کشور ما پژوهش حاضر میتواند به توسعهی دانش بومی در این زمینه بپردازد.
هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی مدلی برای ارزیابی سلامت سازمانی در سازمان فنی و حرفهای استان فارس بود.
روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی متوالی توسعه یافته و اعتباریابی آن با رویکرد منابع چندگانه و مشتمل بر سه ضلع الف) جمع آوری مبانی نظری، مربوط به متغیرهای پژوهش و اصول زیربنایی ب) تحقیقات انجام شده در حوزه سلامت سازمانیج) پیمایش نظرات آگاهی دهندگان کلیدی، صورت پذیرفت و در مرحله کمی، روایی و پایایی مدل تدوین شده با استفاده از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد.
یافتهها: در نهایت، مدلی مشتمل بر ابعاد رهبری، انسجام، اثربخشی و پاسخگویی به محیط و همچنین مؤلفههایمربوط به هر بعدبرای ارزیابی سلامت سازمانی تدوین و اعتباریابی شد.
نتیجه گیری: مدل پیشنهادی میتواند به عنوان یک مدل مفهومی قابل اعتماد، مبنای ارزیابی و طراحی و اقدام در خصوص توسعه و تقویت سلامت سازمانی قرار گیرد.
پرونده مقاله
این پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد با هدف ارائه مدل اجرای خط مشی های مقابله با فساد اداری در ایران انجام شده است. 14 مصاحبه با خبرگان ادبیات موضوع انجام شد. حاصل این مصاحبه ها، مجموعه ای از مضامین اولیه بود که طی فرآیند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها م چکیده کامل
این پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد با هدف ارائه مدل اجرای خط مشی های مقابله با فساد اداری در ایران انجام شده است. 14 مصاحبه با خبرگان ادبیات موضوع انجام شد. حاصل این مصاحبه ها، مجموعه ای از مضامین اولیه بود که طی فرآیند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقوله هایی استخراج شد؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها ذیل عناوین: شرایط علّی، پدیده محوری، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدهای مقابله با فساد اداری در قالب پارادایم کدگذاری محوری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، قضایای پژوهش ارائه گردید. نتایج نشان می دهد شرایط علّی اثرگذار بر اجرای خط مشی های مقابله با فساد اداری به دوازده مورد تقسیم شده است. عوامل مداخله گر شناسایی شده به ده دسته کلی تقسیم می شوند. عوامل زمینه ای شناسایی شده عبارت است از: اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اداری. همچنین راهبردها ارائه شده و پیامدهای شناسایی شده عبارت است از: تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مردم از خدمات دولتی، ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد اداری، حفظ و صیانت از حقوق مردم، افزایش پاسخگویی و اعتماد عمومی، کاهش هزینه های خدمات دولتی و بهبود کیفیت آنها، شایسته سالاری، مسئولیت پذیری و ارتقای رضایت کارگزاران دولتی.
پرونده مقاله
زمینه با توجه به اینکه تسهیم موثر دانش یک روش مهم برای بهبود کارایی عملیاتی زنجیره تأمین است، بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش در زنجیره تأمین امری ضروری بنظر می رسد درحالیکه تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است. هدف این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر تسهیم دانش چکیده کامل
زمینه با توجه به اینکه تسهیم موثر دانش یک روش مهم برای بهبود کارایی عملیاتی زنجیره تأمین است، بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش در زنجیره تأمین امری ضروری بنظر می رسد درحالیکه تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است. هدف این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر تسهیم دانش در زنجیره تأمین است. روش پژوهش نوع تحقیق از نظر روش" آمیخته اکتشافی" است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران شرکتهای عضو زنجیره تأمین برق خراسان (461 نفر) می باشد که از این تعداد، 215 نفر با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرمافزارهای Excel،SPSS،Statistica10 ، و آزمون های نسبت (z) و -t استودنت مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها برطبق یافته های تحقیق، یک مدل مفهومی در هشت عامل و تئوری های مرتبط شناسایی گردید. نتایج حاصل از تست مدل حاکی از این بود که عامل نگرش سازمانی نسبت به تسهیم دانش و عامل اعتماد بین سازمانی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میانگین در زنجیره تأمین برق خراسان است. نتیجه گیری این مطالعه به درک عوامل مهم موثر بر تسهیم دانش در زنجیره تأمین کمک می کند.
پرونده مقاله
زمینه : سکوت سازمانی پدیده است که در آن کارکنان سازمان به دلایل متفاوت از اظهارنظر خودداری ورزیده سکوت علامت بیماری سازمان است. مدیران باید عامل اصلی آن را برطرف نمایند. بیتوجهی به این موضوع میتواند سبب سکون و حتی مرگ سازمان شود.هدف: شناسایی موانع سکوت سازمانی در قبا چکیده کامل
زمینه : سکوت سازمانی پدیده است که در آن کارکنان سازمان به دلایل متفاوت از اظهارنظر خودداری ورزیده سکوت علامت بیماری سازمان است. مدیران باید عامل اصلی آن را برطرف نمایند. بیتوجهی به این موضوع میتواند سبب سکون و حتی مرگ سازمان شود.هدف: شناسایی موانع سکوت سازمانی در قبال پرداخت هزینههای دارویی درمانی روش: روش تحقیق ، کاربردی واکتشافی است .شیوه جمع آوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است . ابزار جمع آوری داده هاپرسشنامه مقایسات زوجی بود. جامعة آماری ،شامل کلیة کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان البرزاست که به روش نمونه گیری تصادفی نمونهای به حجم 137 نفر مطابق جدول مورگان انتخاب شدند.یافته ها: موانع فردی با ضریب وزنی 418/0 به عنوان اولین مانع سکوت سازمانی ، موانع سازمانی با ضریب وزنی 330/0 ، موانع فرهنگی اجتماعی با ضریب وزنی 174/0 به عنوان دومین و سومین مانع سکوت سازمانی ،در نهایت موانع مدیریتی با ضریب وزنی 078/0 به عنوان چهارمین مانع سکوت سازمانی در قبال پرداخت هزینههای دارویی درمانی در سازمان تأمین اجتماعی استان البرز شناسایی و الویت بندی شد.نتیجه: در سازمانی که سکوت به هنجار تبدیل شده نارضایتی کارکنان تقویت می شود.برعکس سازمانهایی که توانایی شنیدن حقیقیت را دارند به عنوان یک سازمان موفق مشخص شده اند.
پرونده مقاله