پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از تناسبات ارتفاعی فضا، بازدهی صفحات جذبکننده صوت را افزایش داده و حالت بهینه برای میزان مشخصی از جذبکنندهها را فراهم سازد. متغیرهای مورد مطالعه، ارتفاع صفحات جذبکننده، وضعیت و مکان نصب بوده و هدف اصلی، یافتن رابطهای بین ارتفاع فض چکیده کامل
پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از تناسبات ارتفاعی فضا، بازدهی صفحات جذبکننده صوت را افزایش داده و حالت بهینه برای میزان مشخصی از جذبکنندهها را فراهم سازد. متغیرهای مورد مطالعه، ارتفاع صفحات جذبکننده، وضعیت و مکان نصب بوده و هدف اصلی، یافتن رابطهای بین ارتفاع فضا، فاصله منبع از کف و ارتفاع صفحات جذبکننده است. پژوهش به روش تجربی و با برداشت میدانی از وضعیت موجود آکوستیکی هنرستان مردانی آذر تبریز و روش شبیهسازی بهوسیله نرمافزار EASE4.4 انجام شده است. بهعنوان نتیجه میتوان گفت سقف مناسبترین و کف نامناسبترین مکان برای جذب صوت بوده و صفحات جذبکننده بایستی با فاصله برابر با ارتفاع صفحه از سقف و با زاویه 90 درجه نسبت به آن نصب شوند. درصورتیکه دو برابر مجموع ارتفاع صفحه جذبکننده و فاصله منبع از کف برابر با ارتفاع کل فضا باشد، حداکثر میزان جذب صوت در فضا حادث خواهد شد.
پرونده مقاله
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جای چکیده کامل
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جایگاه ویژه زمین و اقتصاد کشاورزی منطقه شمال کشور از یکسو و فقدان پژوهشهایی که بهصورت تجربی تأثیر دانشگاهها بر دستیابی به توسعه پایدار مناطق پیرامونی را مدنظر قرار دهند، ضرورت انجام این تحقیق است. این پژوهش با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، دستاوردهای استقرار دانشگاه آزاد واحد ساری با رویکرد توسعه پایدار در مناطق پیرامونی را بهصورت تجربی بررسی نمود. یافتهها نشان میدهد که دانشگاه بر همه مؤلفههای سهگانه توسعه پایدار در مناطق پیرامونی تأثیر مثبت داشته، اما تأثیرگذاری یکسان نبوده و به ترتیب در حوزههای اقتصادی، کالبدی و اجتماعی است.
پرونده مقاله
یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ رو چکیده کامل
یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ روشمند از پیشینهها و تمرکز بر ویژگیهای بنیادین آن مؤثر باشد بااهمیت است. یکی از این ابزارها، نقد معماری است. ازآنجاییکه هدف از نقد معماری عمدتاً دستیابی به شناخت و فهم اثر است، کاربرد آن میتواند در درک مفاهیم پیشینههای طراحی، مفید واقع شود. هدف پژوهش حاضر این است که به دنبال رویکردی در نقد باشد که بتواند در مدلی جهت دستیابی به فهم پیشینهها، به کار رود. این پژوهش با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش شامل مراتب سهگانه زیر است: تشخیص کیفیات خاص پیشینه، کشف عوامل ایجاد آن کیفیات و درنهایت دستیابی به الگوهای تعمیمپذیر.
پرونده مقاله
امروزه رویکرد جدید مدیریت بحران تابآوری اجتماعات شهری است. یکی از ابعاد مهم تابآوری، بعد اجتماعی است. هدف از این مقاله اولویتسنجی عوامل مؤثر بر تابآوری اجتماعی در برابر زلزله میباشد؛ در این راستا با روش اسنادی و کتابخانهای شاخصهای مطرح اجتماعی جمعآوری گردید، سپس چکیده کامل
امروزه رویکرد جدید مدیریت بحران تابآوری اجتماعات شهری است. یکی از ابعاد مهم تابآوری، بعد اجتماعی است. هدف از این مقاله اولویتسنجی عوامل مؤثر بر تابآوری اجتماعی در برابر زلزله میباشد؛ در این راستا با روش اسنادی و کتابخانهای شاخصهای مطرح اجتماعی جمعآوری گردید، سپس با روش دلفی فازی به غربالگری شاخصها پرداخته شد از پنجاه شاخص شناسایی شده بیستونه شاخص در هفت معیار کلی طبقهبندی گردید. جهت اولویتسنجی معیارهای هفتگانه با تکنیک تحلیل شبکهای توسط خبرگان ارزش وزنی آنها به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که از معیارهای مؤثر در تابآوری اجتماعی جهت تقابل با زلزله، سرمایه اجتماعی با بیشترین وزن (216/.) در رتبه اول و در مراحل بعدی سرمایه انسانی (184/.)، ویژگی جمعیتی (168/.)، ویژگی فردی (123/.)، کیفیت زندگی (126/.)، امنیت اجتماعی (112/.) و آمادگی روانی جامعه با وزن (058/.) در رتبه آخر قرار دارد.
پرونده مقاله
شکلگیری شخصیت طراح و فراگیری مهارتهای طراحی وابسته به آموزش از حساسیت فراوانی برخوردار بوده، از اینرو، توجه به روند آموزش معماری در مدارسمعماری دارای اهمیت است. در این مقاله سیر آموزش دانشگاهی معماری در سهدوره قبل از دهه 60میلادی، حدفاصل 1960 تا 1996 و درنهایت از 1 چکیده کامل
شکلگیری شخصیت طراح و فراگیری مهارتهای طراحی وابسته به آموزش از حساسیت فراوانی برخوردار بوده، از اینرو، توجه به روند آموزش معماری در مدارسمعماری دارای اهمیت است. در این مقاله سیر آموزش دانشگاهی معماری در سهدوره قبل از دهه 60میلادی، حدفاصل 1960 تا 1996 و درنهایت از 1996 تاکنون، بانظر به اهمیت سه مؤلفه مهارت، دانش و تفکرطراحی، مورد تحلیل قرارمیگیرد. دانشطراحی بهعنوان زیرشاخه دانش، اندیشه طراحی، عامل تاثیر گذار در هر سه مؤلفه و روندطراحی بهعنوان شاخصترین محور تعلیمات آموزش معماری، مورد نظر است. در پژوهشهای صورت گرفته تاکنون از این منظر به تحلیل همزمان سه نسل آموزش دانشگاهی پرداخته نشدهاست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و از نوع نظری با روش مطالعه تطبیقی است. محوریت اصلی نتایج ارائه شده در حوزه پرورش تفکر طراحی دانشجویان است. چگونگی سرمایهگذاری و توجهات شیوههای آموزشی بر پرورش تفکر طراحی، برای کنشگران حوزه آموزش از جمله، پژوهشگران، برنامهریزان و مدرسین، راهگشا است.
پرونده مقاله
موضوع مقاله، بررسی رابطه بین خاطرهانگیزی ناظرین و ایجاد طرحوارههای ذهنی مکانی اجتماعی آنها در حاشیه سبز بزرگراه درونشهری است. هدف مقاله بررسی مؤلفههای همگرایی طرحوارههای ذهنی شهروندان است که باعث ایجاد خاطره انگیزی بیشتر بزرگراههای سبز درونشهری میشود. روش تحقی چکیده کامل
موضوع مقاله، بررسی رابطه بین خاطرهانگیزی ناظرین و ایجاد طرحوارههای ذهنی مکانی اجتماعی آنها در حاشیه سبز بزرگراه درونشهری است. هدف مقاله بررسی مؤلفههای همگرایی طرحوارههای ذهنی شهروندان است که باعث ایجاد خاطره انگیزی بیشتر بزرگراههای سبز درونشهری میشود. روش تحقیق شامل روش های توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری ناظرینی که از فضای حاشیه بزرگراه های مدرس، چمران و حقانی مورد سنجش قرار گرفتند، 51 نفر می باشد. تکنیک های تحلیل شامل تحلیل آماری توصیفی و استنباطی است. یافته های پژوهش نشان می دهد، توجه به طرحوارههای مکانی- اجتماعی یکی از اصلیترین مؤلفههای برای ایجاد خاطرهانگیزی برای ناظرینی که در فضای حاشیه بزرگراه است و خاطره انگیزی و طرحوارههای ذهنی شرط علی برای وجود یکدیگر هستند و جدارهها و تپه های سبزی دارای حس محصوریت، ساختمانهای شاخص بلند و سازه ها و المانهای شاخص ابتدایی و انتهایی نقش مهمی در خاطرهانگیزی دارند. فضاهای رها شده ممتد حاشیه تأثیر بسیار نامطلوبی بر مطلوبیت بزرگراه دارد.
پرونده مقاله
فضاهای عمومی از عناصر اصلی در شکل دادن زندگی اجتماعی است. تعامل و ارتباط عوامل اجتماعی و کالبدی معیار سنجشی برای میزان مطلوبیت مکان های زیستی تلقی می شود. هدف این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت فضای باز و تعاملات اجتماعی در طراحی مجتمعهای مسکونی پرداخته است. این پژوهش چکیده کامل
فضاهای عمومی از عناصر اصلی در شکل دادن زندگی اجتماعی است. تعامل و ارتباط عوامل اجتماعی و کالبدی معیار سنجشی برای میزان مطلوبیت مکان های زیستی تلقی می شود. هدف این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت فضای باز و تعاملات اجتماعی در طراحی مجتمعهای مسکونی پرداخته است. این پژوهش بهصورت برداشت میدانی و با استفاده از پیمایش اجرا گردیده است. ابزار سنجش پرسشنامه است. جامعه آماری شامل چهار مجتمع مسکونی در شهر شیراز و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر برآورد شده است. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS و نرم افزار Minitab انجام شد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی نشان دادهشده است. نتایج حاکی از آن است که نقش و قابلیت های مؤلفهها کالبدی، اجتماعی و ادراکی در طراحی مجتمع های مسکونی تأثیرگذار است. همچنین کیفیت فضاهای باز در فراهم آوردن بستری مناسب برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی ساکنین است.
پرونده مقاله
تحرک کودکان طی 20 سال اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافته است بهطوریکه 25% کودکان روزی بیشتر از چهار ساعت بازی رایانهای بدون تحرک دارند. عدم قابلیت محلات مسکونی کودکان یکی از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است. حال این سؤالات مطرح شده اند که مؤلفههای مکان دوستدار کودک د چکیده کامل
تحرک کودکان طی 20 سال اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافته است بهطوریکه 25% کودکان روزی بیشتر از چهار ساعت بازی رایانهای بدون تحرک دارند. عدم قابلیت محلات مسکونی کودکان یکی از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است. حال این سؤالات مطرح شده اند که مؤلفههای مکان دوستدار کودک در محلات مسکونی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها چگونه است؟ ابتدا با مطالعه کتابخانهای مؤلفههای محیطهای دوستداشتنی برای کودکان 7-12 ساله (دوره میانی کودکی)، بهدست آمد. سپس با تکنیک دلفی نگرش سنجی از خبرگان انجام شد. نتایج نشان میدهد که مؤلفههای مکان دوستدار کودک، زیرمجموعه پنج حوزَّۀ کالبد، موقعیت، دسترسی، ساختار اکولوژیک و ویژگیهای فردی- اجتماعی هستند. درنهایت استفاده از روش آنتروپی شانون نشان داد که مؤلفههای کالبدی بیشترین، و مؤلفههای فردی- اجتماعی کمترین میزان اهمیت را داشتهاند.
پرونده مقاله