تحلیل رمان «خانۀ پریان» اثر تورج زاهدی بر مبنای الگوی فرایند فردیت یونگ
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیسیده مینا مصطفوی منتظری 1 , شهین اوجاق علیزاده 2 , تورج عقدایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
کلید واژه: پیر خرد, خانۀ پریان, کارل گوستاو یونگ, فرایند فردیت, سایه, آنیما, خواب و رویا, تورج زاهدی,
چکیده مقاله :
تحلیل رمان معاصر از رهگذر الگوی فرایند فردیت بر اساس آرای کارل گوستاو یونگ، از رویکردهای مهم نقد کهنالگویی است. این الگو دربارۀ جریان رشد، بالندگی و سازشی خودآگاهانه با خود درون سخن میگوید. رویکرد پژوهشی این مقاله تحلیل رمان خانۀ پریان تورج زاهدی بر مبنای الگوی فرایند فردیت یونگ است، زیرا کشف این مفاهیم و میزان استفادۀ آن در نقد ادبی نوین، کاربرد بسیاری دارد. هدف اصلی این تحقیق انطباق سلوک عرفانی شخصیت رضا رضوی با الگوی فرایند فردیت یونگ است که باعث می گردد قهرمان داستان با آنیمای درون خود به وحدت برسد، جنبه های منفی روح خود را تحت کنترل در آورد و با نجات آنیمای روان خویش تولّدی دوباره یابد. این جستار با روش تحلیلی- توصیفی در پی آن است که انسان برای دست یابی به خود درون باید با کهنالگوی نقاب، آنیما یا آنیموس و سایه آشنا وبا آن ها ادغام گردد تا سرانجام بتواند به فرایند فردیت دست یابد. یافته های پژوهش نشان می دهد رضا رضوی، شخصیت اصلی این رمان، به جست وجویی در دنیای درون برای دستیابی به کمال انسانی دعوت می شود. او برای درک خویشتن، تمامی مراحل سلوک آیینی را با شناخت آنیما، دریافت راهنماییهای پیرخرد و مبارزه با جنبههای گوناگون سایۀ خود طی میکند.
The analysis of contemporary novels is one of the most important approaches to the narrative critique through the "individuality process" pattern based on Carl Gustav Young's vote. This pattern is about the self-consciousness of self-consciousness and growth. The research approach of this article is to analyze the novels of Prince Touraj Zahedi's house based on the model of Young's individuality process, because the discovery of these concepts and their use in modern literary criticism has many uses. The main purpose of this research is to adapt the mystical journey of Reza Razavi's personality to the pattern of Young's individuality process, which makes the hero of the story come to an unity with his inner self, control the negative aspects of his soul and restore his soul to life. This essay uses an analytical-descriptive method to ascertain that a person needs to be familiar with and integrate with an analogue of mask, anima or animus, and to integrate with them in order to eventually achieve the process of individuality. Research findings indicate that Reza Razavi, the main character of this novel, is invited to search the inner world for human perfection. In order to understand himself, he traverses all stages of ritualistic conduct by knowing Anima, receiving ancient guidance and battle with various aspects of his shadow.
کتاب ها
آشتیانی، محسن (1379) اسرار عدد چهل در قرآن و روایات، قم: انتشارات فقه.
الیاده، میرچا ( 1384) اسطورۀ بازگشت جاودانه، ترجمه بهمن سرکاراتی، چاپ دوم، تهران: طهوری.
الیاده، میرچا (1388) مقدس و نامقدس، ترجمۀ بهزاد سالکی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
اوستا (1389) گزارش ابراهیم پورداود، تهران: پارمیس.
بیلسکر، ریچارد (1387) اندیشۀ یونگ، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آشیان.
بهار، مهرداد (1386) پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگاه.
دلفی، علی اکبر (بی تا) تصویر عدد در آیینۀ عرفان، تهران: کاویان.
زاهدی، تورج (1383) خانۀ پریان، 2 جلد، تهران: نیستان.
زاهدی، تورج (1388) دعوت به ماوراء، تهران: نیستان.
سجادی، سید جعفر (1381) فرهنگ اصطلاحات وتعبیرات عرفانی، چاپ ششم، تهران: طهوری.
سهروردی، شهاب الدین یحیی (1377) حکمۀ الاشراق، ترجمه و شرح سید جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
شوالیه، ژان وآلن گربران (1384) فرهنگ نمادها، جلد 2،ترجمه و تحقیق سودابه فضایی، تهران: جیحون.
فدایی، فربد (1381) یونگ و روانشناسی تحلیلی او، چاپ اول، تهران: نشر دانژه.
فرنبغ دادگی (1390) بندهشن، چاپ دوم، تهران: توس.
فروغی، محمدعلی (1389) سیر حکمت در اروپا، تهران: هرمس.
فوردهام، فریدا (1356) مقدمه ای بر روانشناسی یونگ، ترجمۀ مسعود میربها، چاپ سوم، تهران: اشرفی.
کمپبل، جوزف (1392) قهرمان هزار چهره، ترجمۀ شادی خسرو پناه، چاپ پنجم، مشهد: گل آفتاب.
گورین، ویلفرد ال و همکاران (1370) راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا میهن خواه، تهران: اطلاعات.
معین، محمد (1375) فرهنگ معین، تهران: انتشارات امیر کبیر.
مورانو، آنتونیو (1390) یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، چاپ ششم، تهران: مرکز.
نصیری دهقان، مهدی (1391) راز عدد هفت، چاپ سوم، تهران: انتشارات ابتکار دانش.
وگلر،کریستوفر (1390) ساختار اسطورهای در داستان و فیلمنامه، ترجمۀ عباس اکبری، تهران: نیلوفر.
هال،کالوین و ورنون جی نوربادی (1375) مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ، چاپ اول، ترجمۀ محمد حسین مقبل، تهران: جهاد دانشگاهی.
هینلز، جان راسل (1383) شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
یاوری، حورا (1387) روانکاوی و ادبیات، تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو (1392) انسان وسمبولهایش، مترجم محمود سلطانیه. چاپ نهم، تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1368) چهارصورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس.
یونگ، کارل گوستاو (1379) روح زندگی، ترجمۀ لطیف صدقیانی، تهران: جامی.
مقالات
حسن زاده، آمنه (1386) جایگاه اعداد در فرهنگ مردم ایران، فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 10، صص165-190.
سرکاراتی، بهمن (1350) پری، تحقیقی در حاشیۀ اسطورهشناسی تطبیقی، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، صص 1- 32.
شولتز، دون (1359) الگوی یونگ: انسان فردیتیافته، ترجمۀ گیتی خوشدل، نشریۀ آرش، شماره 21، صص72- 92.
محمودی، محمدعلی وریحانیفرد، علیاصغر (1391) تحلیل کهنالگویی حکایت پادشاه وکنیزک مثنوی براساس دیدگاه یونگ، پژوهش نامۀ ادب غنایی، سال دهم، شمارۀ 18، صص 145– 166.
نوریان، سید مهدی و خسروی، اشرف، (1392) بررسی کهنالگوی پیرخرد در شاهنامه، شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال پنجم، شمارۀ 1، صص167- 186.
هاشمی، مرتضی و خسروی، اشرف (1389) تحلیل روانکاوانه داستان سیذارتا اثر هرمان هسه، دو فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال هجدهم، شمارۀ 69، صص 175-202.
سایت
شایگان فر، حمیدرضا (20/07/1390) عظمت حافظ در غزل نخستینش، پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب، (آخرین بازنگری: 10/1/1396) http//bookcity.org/news-1319.aspx.
_||_Books
Ashtiani, Mohsen (2000) Secrets of the number forty in the Qur'an and hadiths, Qom: Fiqh Publications.
Eliadeh, Mircha (2005) The Myth of Eternal Return, translated by Bahman Sarkarati, second edition, Tehran: Tahoori.
Eliadeh, Mircha (2009) Holy and Unholy, translated by Behzad Saleki, second edition, Tehran: Scientific and Cultural.
Avesta (2010) Report by Ebrahim Pourdavod, Tehran: Parmis.
Bilsker, Richard (2008) Young's Thought, translated by Hossein Payendeh, Tehran: Ashian.
Bahar, Mehrdad (2007) Research in Iranian Mythology, Tehran: Agah.
Delphi, Ali Akbar (Lata) The image of number in the mirror of mysticism, Tehran: Kavian.
Zahedi, Touraj (1383) Khaneh Parian, 2 volumes, Tehran: Neystan.
Zahedi, Touraj (2009) Invitation to the Beyond, Tehran: Neystan.
Sajjadi, Seyed Jafar (2002) Dictionary of Mystical Terms and Expressions, Sixth Edition, Tehran: Tahoori.
Suhrawardi, Shahabuddin Yahya (1998) The Wisdom of Illumination, translated and explained by Seyyed Jafar Shahidi, Tehran: University of Tehran.
Knight, Jean and Allen Gerbran (2005) Culture of Symbols, Volume 2, Translation and Research by Soodabeh Fazai, Tehran: Jeyhun.
Fadaei, Farbod (2002) Young and His Analytical Psychology, First Edition, Tehran: Danjeh Publishing.
Farnbagh Dadgi (2011) Bandehshan, second edition, Tehran: Toos.
Foroughi, Mohammad Ali (2010) The Wisdom of Europe, Tehran: Hermes.
Fordham, Frida (1977) An Introduction to Youngian Psychology, translated by Massoud Mirbaha, third edition, Tehran: Ashrafi.
Campbell, Joseph (2013) The Hero of a Thousand Faces, translated by Shadi Khosrow Panah, fifth edition, Mashhad: Gol Aftab.
Gorin, Wilfred L. et al. (1991) Guide to Critical Approaches, translated by Zahra Mihankhah, Tehran: Information. Moein, Mohammad (1996) Moein Culture, Tehran: Amir Kabir Publications.
Murano, Antonio (2011) Young, Gods and Modern Man, translated by Dariush Mehrjoui, sixth edition, Tehran: Center.
Nasiri Dehghan, Mehdi (2012) The Secret of Number Seven, Third Edition, Tehran: Ebtekar Danesh Publications.
Wegler, Christopher (2011) Mythical structure in fiction and screenplay, translated by Abbas Akbari, Tehran: Niloufar.
Hall, Calvin and Vernon J. Nourbadi (1996) Fundamentals of Young's Analytical Psychology, First Edition, translated by Mohammad Hossein Moqbel, Tehran: University Jihad.
Hinels, John Russell (2004) Understanding Iranian Mythology, translated by Bajlan Farokhi, Tehran: Mythology.
Yavari, Hora (2008) Psychoanalysis and Literature, Tehran: Sokhan.
Young, Carl Gustav (2013) Man and His Symbols, translated by Mahmoud Soltanieh. Ninth edition, Tehran: Jami.
Young, Carl Gustav (1989) Four examples, translated by Parvin Faramarzi, Mashhad: Astan Quds.
Young, Carl Gustav (2000) The Spirit of Life, translated by Latif Sedghiani, Tehran: Jami.
Articles
Hassanzadeh, Ameneh (2007) The place of numbers in the culture of the Iranian people, the culture of the Iranian people, No. 10, pp. 165-190.
Sarkarati, Bahman (1971) Peri, A Research in the Margin of Comparative Mythology, Journal of the Faculty of Literature and Humanities, University of Tabriz, pp. 1-32.
Schultz, Don (1980) Young's Model: Individualized Man, translated by Giti Khoshdel, Arash Magazine, No. 21, pp. 72-92.
Mahmoudi, Mohammad Ali Varhani, Fard, Ali Asghar (2012) Archaeological Analysis of the Story of the King and Maiden of Masnavi Based on Young's View, Journal of Lyrical Literature, Tenth Year, No. 18, pp. 145-166.
Nourian, Seyed Mehdi and Khosravi, Ashraf, (2013) A Study of the Archetype of Old Wisdom in the Shahnameh, Poetry Research (Bustan Adab), Fifth Year, No. 1, pp. 167-186.
Hashemi, Morteza and Khosravi, Ashraf (2010) Psychoanalytic analysis of the story of Siddhartha by Hermann Hesse, two quarterly journals of Persian language and literature, 18th year, No. 69, pp. 175-202.
Site
Shayganehfar, Hamidreza (12/10/2011) The greatness of Hafez in his first lyric, Book City information base, (last revised: 30/3/2017) http // bookcity.org / news-1319.aspx.