مساله تصمیمگیری در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و ...، یک مساله همراه با عدم قطعیت است که این عدم قطعیت، موضوع اصلی در منطق فازی است. منطق فازی، یک روش پیشرفته برای اتخاذ تصمیم در تمام مسائل است که در تحقیقات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است اما نقش وزن مولفه چکیده کامل
مساله تصمیمگیری در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و ...، یک مساله همراه با عدم قطعیت است که این عدم قطعیت، موضوع اصلی در منطق فازی است. منطق فازی، یک روش پیشرفته برای اتخاذ تصمیم در تمام مسائل است که در تحقیقات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است اما نقش وزن مولفههای ورودی، مورد کنکاش زیادی قرار نگرفته است. هدف از این پژوهش، بیان نقش وزن مولفههای ورودی در منطق فازی ونحوه اصلاح وزن مولفه های ورودی، برای نیل به تصمیمگیری عادلانهتر است. در این تحقیق، ابتدا مفهوم منطق فازی تشریح شده و سپس به مساله وزن از دید ریاضی پرداخته شده و نشان داده شده است که اعمال وزن صحیح به متغیرهای ورودی، چقدر میتواند بر روی مساله عدالت در تصمیمگیری تاثیرگذار باشد. همچنین روش "برآورد مولفههای وریانس" جهت تصحیح وزن دادههای ورودی، معرفی و تشریح شده است و از این دیدگاه ریاضی استفاده کرده و روند تصحیح وزن در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بررسی شده است. مثالهای ذکر شده، نشان داده است که اصلاح وزن متغیرهای ورودی، باعث میشود که نتیجه بدست آمده، با مفهوم واقعیت و همچنین با مفهوم عدالت تطابق بیشتری داشته باشد. درنهایت پیشنهاداتی ارائه شده تا مسائل مختلف، با روند خاصی مورد تحلیل قرار بگیرند تا ورودیهای مسائل مختلف، بصورت صحیح بر روی نتایج حاصله اثر گذاشته و به نتیجه مطلوب و تصمیمگیری عادلانهتری دست یابیم.
پرونده مقاله
انجام تحقیقات سبب شناسی اعتیاد، برای طراحی و اجرای برنامه های پیشگیرانه توسط کارشناسان سازمان های ذیربط اجتناب ناپذیر می نماید. لذا این مطالعه توصیفی- مقطعی با هدف رتبه بندی عوامل فرهنگی بازگشت به اعتیاد در بین معتادان خود معرف با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با انتخا چکیده کامل
انجام تحقیقات سبب شناسی اعتیاد، برای طراحی و اجرای برنامه های پیشگیرانه توسط کارشناسان سازمان های ذیربط اجتناب ناپذیر می نماید. لذا این مطالعه توصیفی- مقطعی با هدف رتبه بندی عوامل فرهنگی بازگشت به اعتیاد در بین معتادان خود معرف با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با انتخاب تصادفی- طبقه ای بین 150 نفر از جامعه آماری شامل مددجویان، مددکاران و مشاوران، و اعضای خانواده مددجویان، در مراکز ترک اعتیاد تحت نظر بهزیستی شهرستان اندیمشک در سال 1398 انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزارspss استفاده گردید. در آمار توصیفی، اطلاعات دموگرافیک و جمعیت شناختی نمونه بررسی شد و در آمار استنباطی نیز ابتدا نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون تک کولموگروف اسمیرنوف تعیین گردید و سپس با استفاده از آزمون خی 2 کوکران، سطح معناداری هر کدام از مؤلفه های عوامل فرهنگی عملیاتی شده و مورد سنجش قرار گرفت. از بین 17 گویه متغیر علل فرهنگی، تشویق دوستان مصرف کننده به استعمال مجدد مواد و گذراندن اوقات فراغت با تفریحات ناسالم، بیش ترین و زندان رفتن و تبعیض بین فرزندان، کمترین میزان تأثیر بر بازگشت به اعتیاد را داشتند. عوامل فرهنگی مؤثر بر بازگشت را می توان شامل مؤلفه های تشویق دوستان مصرف کننده به استعمال مجدد مواد، گذراندن اوقات فراغت با تفریحات ناسالم، برچسب زنی، عدم پیگیری دستگاه های ذی ربط، عدم اختصاص برنامه جهت گذراندن اوقات فراغت، باورهای مثبت در استفاده از مواد مخدر جهت تسکین و درمان بیماری ها، و عدم آگاهی نسبت به ماهیت مواد مخدر جدید دانست.
پرونده مقاله
در مسیر تحولات تاریخی، کشورها با بزنگاه های مهم تاریخی مواجه می شوند. بزنگاه های تاریخی در کشورهای مختلف به شیوه های گوناگونی رخ می دهند و با شکل گیری مسیرهای متفاوت، میراث جداگانه و متمایزی را برای هر کشور تولید می کند. یکی از بزنگاه های مهم تاریخ معاصر ایران برکناری ر چکیده کامل
در مسیر تحولات تاریخی، کشورها با بزنگاه های مهم تاریخی مواجه می شوند. بزنگاه های تاریخی در کشورهای مختلف به شیوه های گوناگونی رخ می دهند و با شکل گیری مسیرهای متفاوت، میراث جداگانه و متمایزی را برای هر کشور تولید می کند. یکی از بزنگاه های مهم تاریخ معاصر ایران برکناری رضاشاه از قدرت توسط عوامل بیگانه و شروع حکومت محمدرضاشاه پهلوی می باشد. بعد از برکناری رضاشاه اگر چه قدرت بین عوامل مختلف توزیع گردید اما دخالت های نیروهای خارجی و هرج و مرج سیاسی مسیر رشد و توسعه اقتصادی در دهه 1320 شمسی در ایران را به حاشیه کشانید. بحث اصلی این پژوهش که به روش بررسی تاریخی انجام گردیده است به نقش حکومت ها و فرادستان در اقتصاد و سیاست ایران و عقب ماندگی آن اشاره دارد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که گرچه وجود مجلس قدرتمند در نهایت منجر به ملی شدن صنعت نفت گردید اما به دلیل هرج و مرج سیاسی و اجتماعی و همچنین عدم باز توزیع قدرت سیاسی و اقتصادی بین مردم عادی رشد و توسعه اقتصادی رخ نداد. علاوه بر این در اواخر دهه 1320 با کاهش قدرت مجلس در برابر نخست وزیر تغییر نهادی خاصی صورت گرفت و کاهش قدرت مجلس میراثی برای ادامه حکومت شاه گردید. با این تغییر نهادی وی توانست از میراث نخست وزیر به خوبی محافظت کند و با تمرکز بر قدرت سیاسی منابع اقتصادی را بیش از پیش به انحصار نزدیکان و فرادستان درآورد که این امر منجر به پدید آمدن یک اقتصاد فراگیر نگردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر قصد دارد کاربست روش تحلیل مکالمه را در بازشناخت الگوی بیمار ـ محور در یک تعامل پزشک ـ بیمار، مورد کند وکاو قرار دهد. بدین منظور پژوهشی با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مکالمه انجام گرفت. در این راستا چهار جلسۀ معاینۀ پزشکی میان چهار زوج بیمار-پزشک ضبط گردیده و ب چکیده کامل
پژوهش حاضر قصد دارد کاربست روش تحلیل مکالمه را در بازشناخت الگوی بیمار ـ محور در یک تعامل پزشک ـ بیمار، مورد کند وکاو قرار دهد. بدین منظور پژوهشی با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مکالمه انجام گرفت. در این راستا چهار جلسۀ معاینۀ پزشکی میان چهار زوج بیمار-پزشک ضبط گردیده و بصورت متن پیاده سازی شد. بدنۀ اصلی متن ها انتخاب و با روش تحلیل مکالمه تحلیل گردید. در نتیجۀ تحلیل هایی که روی متون اعمال شد، 4 قاعدۀ اساسی (استقرار متناظر گفته ها، آشنایی سازی، انبساط کلام و نشانه گردانی) استخراج گردید. این قواعد که همگی مشخصه های یک تعامل شخصی و صمیمانه هستند، نشان دادند که تعامل پزشکیِ مورد مطالعه از نوع بیمار- محور بوده است. همچنین یک فرآیند سه مرحله ای به عنوان الگوی حاکم بر یک تعامل بیمار- محور، استخراج گردید. نتایج تحلیل نشان داد که روش تحلیل مکالمه به خوبی توانسته است از طریق تحلیل صوری متن، الگوی حاکم بر تعاملات پزشک ــ بیمار و نحوۀ برساخت آن را کشف نموده و توضیح دهد.
پرونده مقاله
هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نحوه بازنمایی و نشانهشناسی هویت دینی در انیمیشن های تلویزیونی است که در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال صورت گرفته است. جامعه آماری شامل انیمیشنهای ایرانی است که در طول دهههای 80 و 90 با محوریت دین و مسائل دی چکیده کامل
هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نحوه بازنمایی و نشانهشناسی هویت دینی در انیمیشن های تلویزیونی است که در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال صورت گرفته است. جامعه آماری شامل انیمیشنهای ایرانی است که در طول دهههای 80 و 90 با محوریت دین و مسائل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده است. نمونهگیری در این پژوهش به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انجام گرفت. در ادامه یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 80 با عنوان فرمانروایان مقدس (سلیمان نبی) و یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 90 با عنوان پیامبران (حضرت ابراهیم- آنش سرد) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابتدا با استفاده از الگوی کیت سلبی و ران کاودری به رمزگان فنی و تکنیکی سازنده این متون پرداخته شد و سپس برای ارائه تحلیلی جامع تر از الگوی روایی و نشانهشناسی بارت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازنمایی هویت دینی در انیمیشن فرمانروایان مقدس و پیامبران با جهت گیری، چارچوب بندی رسانهای و کارکردهای ایدئولوژیک همراه است و در انیمیشنهای مورد مطالعه ابعاد مختلفی از هویت دینی نظیر بعد اعتقادی، مناسکی، تجربه ای و پیامدی بازنمایی میشود.
پرونده مقاله
گسترش اینترنت و تأثیر انکارناپذیر آن بر جامعه، به عنوان اصلی ترین رسانۀ نوین ارتباطی نقشی اساسی در تعاملات اجتماعی دارد. هدف این پژوهش، وابستگی دانش آموزان به اینترنت ناشی از ارتباط با همسالان است.این پژوهش با تأکید بر نظریه وابستگی به اینترنت و رویکرد جامعه پذیری همسال چکیده کامل
گسترش اینترنت و تأثیر انکارناپذیر آن بر جامعه، به عنوان اصلی ترین رسانۀ نوین ارتباطی نقشی اساسی در تعاملات اجتماعی دارد. هدف این پژوهش، وابستگی دانش آموزان به اینترنت ناشی از ارتباط با همسالان است.این پژوهش با تأکید بر نظریه وابستگی به اینترنت و رویکرد جامعه پذیری همسالان انجام شده است.از منظر روش شناسی رویکرد کمی مبتنی بر پیمایش، در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه نواحی 2 و 3 آموزش و پرورش شهر مشهد، مبتنی بر فرمول کوکران تعداد 396 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی و پرسشنامه استاندارد شده استفاده شده است.میزان آلفای کل برابر با 863/0 و میزان روایی همگرایی برابر با 650/0 بهدستآمده است.نتایج نشان داد که وضعیت میانگین متغیرهای تحقیق در حد متوسط و برخی از ابعاد آن در حد متوسط به پایین بوده استبین فرضیه اصلی ارتباط با همسالان با میزان وابستگی به اینترنت 484/0 رابطه معنادار با شدت متوسط و بین فرضیههای فرعی با متغیر وابسته رابطه معناداری با شدت کم به دست آمده است. با توجه به بتای رگرسیون، مولفه های نوع و کیفیت رابطه در سطح خطای کوچکتر از 05/0 رابطهای معنادار با متغیر وابسته داشتهاند و متغیر مستقل و ابعاد آن در حدود 3/39 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند.در نتیجه ارتباط با همسالان، با تأکید بر نوع روابط و کیفیت آن، میتواند به تقویت وابستگی به اینترنت منجربه شود
پرونده مقاله
اغلب کشاورزان برای افزایش تولید محصول، از انواع فناوری ها کمک می گیرند تا شاید میزان بهره وری را تقویت کرده باشند. اما افزایش تولید بدون توجه به مولفه های بازاریابی، باعث تولید انبوهی از ضایعات محصول و متضرر شدن کشاورز می شود. لذا این تحقیق با هدف اصلی شناسایی نارسایی چکیده کامل
اغلب کشاورزان برای افزایش تولید محصول، از انواع فناوری ها کمک می گیرند تا شاید میزان بهره وری را تقویت کرده باشند. اما افزایش تولید بدون توجه به مولفه های بازاریابی، باعث تولید انبوهی از ضایعات محصول و متضرر شدن کشاورز می شود. لذا این تحقیق با هدف اصلی شناسایی نارسایی های دانش بازاریابی بعنوان حلقه گمشده بین تولید بیشتر و جلوگیری از ضایعات محصول انجام شده است. برای این منظور با استعانت از نظریات نوآوری القایی و انتخاب عقلانی با روش گرندیدتئوری و تکنیک مصاحبه نیمه استاندارد و پرسشنامه، اقدام به جمع آوری داده گردید. تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه با نرم افزار SPSS (نسخه 17) و داده های کیفی با تکنیک ساختارگذاری(SLT) انجام شد. جامعه آماری شامل کشاورزان بخش زراعت و باغبانی شهرستان های اهر، مرند و مراغه بودند، که با روش نمونه گیری نظری انتخاب گردیدند. بالاخره بعد از مصاحبه با 180 نفر کشاورز، و تا رسیدن به اشباع نظری، نمونه گیری به پایان رسید. در ادامه، متن مصاحبه را کدگذاری باز، محوری و گزینشی کرده و با در نظرگرفتن تمام شرایط علی، و زمینه ای، دو عامل اصلی(دانش کشاورزی دولتی و دانش کشاورزی بهره برداران) شناسایی شدند. در نهایت 6 مفهوم(مضمون) فرعی به عنوان نارسایی های بازاریابی محصولات کشاورزی شناسایی و معرفی گردید که بترتیب اولویت عبارتند از( نیازسنجی، انتخاب عقلانی، آگاهی بخشی و آموزش رسمی کشاورزان، آماده سازی زیرساخت ها، پیگیری نیازها، پیگیری اخبار کشاورزی).
پرونده مقاله
پیشرفت سریع اینترنت فرصت های جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار داده است. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آن ها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کا چکیده کامل
پیشرفت سریع اینترنت فرصت های جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار داده است. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آن ها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کالاها و خدمات ضروری در میان خانوارهای شهر نطنز به انجام رسیده است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان مقطعی بوده و روش گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، 15 هزار خانوار شهر نطنز است که نمونه ای با حجم400 نفر با فرمول کوکران که با شیوه ی خوشه ای با تقسیم شهر به 6 منطقه و سپس انتخاب خانوارها به شکل تصادفی نمونه گیری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای است که اعتبار آن توسط اساتید جامعه شناسی و پایایی آن با استفاده از روش پیش آزمون از طریق آلفای کرونباخ 76/0 مورد تایید واقع شد. با استفاده از نرم افزار SPSS نتایج زیر به دست آمد: بین اعتماد اجتماعی بین فردی و نهادی با خرید اینترنتی انواع کالاهای کم دوام، بادوام و دریافت خدمات رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رابطه معنی دار اعتماد اجتماعی نهادی با خرید اینترنتی، تقویت فرآیندهای ایجاد کننده اعتماد نهادی و بین فردی توسط نهادها و سازمان ها ضرورت می یابد.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: خشونت ماهیتی اجتماعی است. هدف از تدوین این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر جرایم خشن در بین مجرمان محکوم شده در زندان های کرمان است .روش: در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده، جامعه آماری تحقیق شامل 1256نفرازمجرمین محکوم شده در زندان های شهر ک چکیده کامل
زمینه و هدف: خشونت ماهیتی اجتماعی است. هدف از تدوین این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر جرایم خشن در بین مجرمان محکوم شده در زندان های کرمان است .روش: در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده، جامعه آماری تحقیق شامل 1256نفرازمجرمین محکوم شده در زندان های شهر کرمان بودند که از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 294نفر با احتساب 10 درصد امکان عدم برگشت نهایی پرسشنامه ها (400نفر) مورد بررسی قرار گرفتند . روایی(اعتبار) سوالهای مربوط به متغیرها از روش تعیین اعتبارمحتوایی و با گردآوری نظرات اساتید مجرب، کارشناسان و متخصصان مربوطه (تکنیک اعتبارصوری) و برای بررسی پایایی، از آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای پرسشنامه 8322/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. دادهها توسط آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون-رگرسیون و با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین متغیرهای فقربا مقدار (118/0) ، بیکاری (290/0) ،نامناسب بودن محل زندگی (311/0) ،افت تحصیلی(328/0) ،سرمایه اجتماعی(244/0) ، گروه همسالان (137/0) ،خشونت(333/0) ،مصرف مواد مخدر(732/0) رابطه به صورت مستقیم (مثبت) با جرایم خشن وجود دارد.بین متغیرپایبندی مذهبی و جرایم خشن رابطه معنیداری وجود ندارد (087/0) ، در نهایت بین کنترل اجتماعی و جرایم خشن رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد (109/0-).نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت رفتار تبهکارانه اکثراً درون گروههای نخستین، به ویژه گروه همسالان، فراگرفته میشود . تعداد تماسهای انحرافی آنان بیش از تماسهای غیرانحرافیشان است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابز چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابزار اندازه گیری در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش، 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارتند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیهوتحلیل و رتبهبندی عوامل شناساییشده از تکنیک AHP استفاده شد. نتایج نشان دادکه: اولویت مسئولیت پذیری و پاسخگویی بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی، اولویت خانواده مداری بر اخلاق دین مداری، مهمترین بایدهای نمونه موردمطالعه در ساخت برنامههای رادیو برای نقش موثر در توسعه فرهنگی بوده است. در صورتی که خوداتکایی بر خانواده مداری، تکثر برنامههای استانی و بروناستانی برساخت برنامه به زبانهای گوناگون و عرق ملی و وطنپرستی بر عدالتخواهی و حقطلبی، در ساخت برنامههای تلویزیون، اولویت کمتری از نگاه شهروندان مورد مطالعه داشته است.
پرونده مقاله