در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نها چکیده کامل
در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظاممند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نهایت 45 مقاله انتخاب و مفاهیم و کدهای مربوطه از طریق تحلیل محتوای متون شناسایی و استخراج شدند. اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. بر اساس یافتههای تحقیق، فرهنگ کسبوکارخانوادگی، محیط، استراتژی، سرمایه انسانی، شبکهها، منابع و قابلیتها، فرایند جانشینی، ثروت اجتماعی-احساسی، ساختار کسبوکارخانوادگی بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده اثرگذار بر بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها در دو دسته پیامدهای مثبت همانند مزایای مالی، افزایش اعتبار خانواده و موقعیت اجتماعی، افزایش فرصتهای شغلی برای اعضای خانواده، افزایش امنیت برای نسلهای بعدی، مدیریت عدم قطعیت و نیازهای پردازش اطلاعات اضافی، مقابله با مقاومت در برابر تغییر و درگیریهای خانوادگی، واگذاری مالکیت به شرکای خارجی، انتصاب مدیرانی خارج از خانواده، یادگیری استقرار دارایی در مکانهای خارجی، سازگار شدن با محیطهای جدید، مزایای مالی، رشد و مزیت رقابتی، یادگیری سازمانی، اعتبار برای کسب و کار، زمان مدیریتی و هزینههای سازمانی برای تولید منابع ضروری و پیامدهای منفی همانند ترس از دست دادن کنترل بر کسبوکار و از بین رفتن شهرت و درآمد در صورت شکست در بین المللیسازی دستهبندی شدند.
پرونده مقاله
در تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی مهارتهای بازیگونهسازی با شایستگیهای کانون ارزیابی مدیران پرداخته میشود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) و جهت انجام مطالعه تطبیقی از روش جزءنگر استفاده شده که در آن شایستگی مدیران دولتی در چکیده کامل
در تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی مهارتهای بازیگونهسازی با شایستگیهای کانون ارزیابی مدیران پرداخته میشود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) و جهت انجام مطالعه تطبیقی از روش جزءنگر استفاده شده که در آن شایستگی مدیران دولتی در دستورالعمل 1657363 سازمان اداری و استخدامی با شایستگیهای ابزار بازیگونه سازی لوموسیتی مورد بررسی و تطبیق قرار میگیرد. به منظور جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه نیمهساختاریافته استقاده شده است. جامعه آماری شامل ۵ نفر از خبرگان و ارزیابان، ۱۰ نفر از مدیران کانونهای ارزیابی و ۱۰ نفر از ارزیابی شوندگان میباشد. جهت تجزیهوتحلیل بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد اپلیکیشن لوموسیتی ۹ شایستگی از ۱۲ شایستگی شناسایی شده را پوشش میدهد. مهارت سرعت شایستگیهای تصمیمگیری، تفکر تحلیلی و تیموشبکهسازی؛ مهارت حافظه شایستگیهای حلمسئله و تفکر تحلیلی؛ مهارت توجه شایستگیهای تفکر همگرا، برنامهریزی و هماهنگی و تفکر سیستمی؛ مهارت حلمسئله شایستگیهای تفکر تحلیلی و حلمسئله؛ مهارت انعطافپذیری شایستگیهای تیموشبکهسازی و انعطافپذیری و آخرین مهارت معرفیشده در اپلیکیشن لوموسیتی یعنی مهارت ریاضی شایستکیّهای حلمسئله و نظارت وکنترل را در بر میگیرد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامهریزی جانشینپروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی میباشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانش چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامهریزی جانشینپروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی میباشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانشین پروری و بررسی 14 مقوله موجود حاصل از مدل مفهومی، 10 مقوله فرعی در قالب چهار مقوله اصلی، با استفاده از تکنیک دیمتل و طراحی پرسشنامه میزان تاثیر هریک از آنها به صورت زوجی بر یکدیگر ارزیابی و شناسایی گردید، به دنبال آن روابط بین مقولههای الگوی برنامهریزی جانشینپروری مدیران و گراف علت-معلولی این مقولهها مشخص ساخت مقولههای فرعی عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل مدیریتی بر روی مقوله اصلی تعیین خط مشی تاثیرگذار بوده. همچنین، مقولههای فرعی عوامل ساختاری، عوامل سازمانی و عوامل فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی کاندید تاثیرگذار است. مقولههای فرعی عوامل آموزشی و عوامل ضمن خدمت بر روی مقوله اصلی توسعه تاثیرگذار بوده و مقولههای فرعی عوامل عملکردی سازمانی و عوامل عملکردی فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی اثربخشی تاثیرگذار میباشند؛ که عوامل عملکردی فردی، عوامل ضمن خدمت و عوامل سازمانی بیشترین اثر بر مقولههای اصلی را داشتهاند. . نتایج پژوهش راهنمای مناسبی برای برنامهریزی جانشینپروری مدیران در صنعت دخانیات میباشد که میتواند مورداستفاده صنعت گران و پژوهشگران قرار گیرد.
پرونده مقاله
در عصر حاضر،بهبود عملکرد سازمانها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامههای جانشینپروری باعث اطمینان از وجود سرمایههای انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامههای جانشینپروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائ چکیده کامل
در عصر حاضر،بهبود عملکرد سازمانها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامههای جانشینپروری باعث اطمینان از وجود سرمایههای انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامههای جانشینپروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائه الگوی یادگیری سازمانی بر اساس جانشینپروری در سازمانهای دولتی(آموزش و پرورش استان قزوین) پرداخته میشود.
روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که به روش امیخته(کیفی-کمی) انجام شده است. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری دادهها استفاده شد. مصاحبهها با 10 نفر از خبرگان بهصورت غیر تصادفی هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام و تحلیل دادهها در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازماندهنده و فراگیر صورت گرفت.
یافتهها: الگوی پژوهش شامل چهار بعد فرهنگی(ایجاد فرهنگ یادگیری مناسب، فرهنگ اشتراک دانش بین همکاران، فضای اعتماد و اطمینان در سازمان، فرهنگ یادگیری و یاددهندگی و فضای همدلی در سازمان)، آموزشی(آمادگی سیستم برای یادگیری، ارائه آموزشهای ضمن خدمت و رشد فردی، راهاندازی حوزههای پژوهشی در دستگاهها، کارایی و اثربخشی آموزش، سرمایهگذاری برای توسعه حرفهای کارکنان، ابزار های یادگیری اثربخش و داشتن گروههای آموزشی فعال)، مدیریتی(احساس ثبات مدیریتی، سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش و کارا، تمرکززدایی، تدوین چشمانداز و برنامهریزی استراتژیک، شایستهسالاری، مدیریت جانشینپروری در سازمان، مدیریت یادگیری در سازمان و حاکم شدن تفکر سیستمی در سازمان)، نوآورانه(آمادگی برای پذیرش تغییرات، بازطراحی فرایندها و رویهها، پذیرش ایدههای نو در سازمان، پایش تغییرات محیطی و هوشمندسازی آموزش و یادگیری) می باشد.
نتیجهگیری: یادگیری در سازمان آموزش و پرورش نیازمند برنامهریزی جامع درتمامی ابعاد الگوی پژوهش است.
کلیدواژهها: یادگیری، یادگیری سازمانی، جانشینپروری.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای اجرای خطمشیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر برنامه ششم توسعه و ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرا به کمک مدلسازی شبکه عصبی و بر اساس تئوری ساخت یابی گیدنز میباشد. این تحقیق از منظر انجام آن پیمایشی و بر مبنای هدف، از نوع ک چکیده کامل
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای اجرای خطمشیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر برنامه ششم توسعه و ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرا به کمک مدلسازی شبکه عصبی و بر اساس تئوری ساخت یابی گیدنز میباشد. این تحقیق از منظر انجام آن پیمایشی و بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است. گردآوری دادهها، بر اساس روش کتابخانهای و میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است.
برای استخراج عوامل مؤثر پنل خبرگی شامل صاحبنظران حوزه ارتباطات تشکیل شده است و جامعه آماری تحقیق در بخش آزمون مدل، کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت مخابرات ایران (810 نفر) میباشند که 260 نفر بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار متلب استفاده شد. طبق یافتهها بهترین ترکیب برای توسعه زمانی است که تمام متغیرهای ورودی همزمان در نظر گرفته شوند و بدترین حالت زمانی است که متغیر توسعه زیرساخت نادیده گرفته شود و همچنین بیشترین اهمیت بر اساس تحلیل حساسیت شبکه، مربوط به توسعه زیرساخت و کمترین مربوط به تأمین محتوا میباشد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس پرداخته شده چکیده کامل
هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس پرداخته شده است. در نهایت 566 مقاله از پایگاه مورد بررسی استخراج و با استفاده از نرمافزار ویس ویور نسخه 1.6.19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داده که حوزه سواد مالی با کلماتی چون تحصیلات، دانش، نگرش، اعتبار، عملکرد، دانش مالی و خودکارآمدی در ارتباط بوده و واژه "سواد مالی" پرتکرارترین واژه از لحاظ فراوانی و با داشتن 186 رخداد دارای بیشترین همرخدادی است. بر اساس نتایج همتألیفی کشورها نیز مشخص گردید آمریکا، چین و انگلستان جزء کشورهای فعال جهان میباشند. در نهایت نتایج نقشه همتألیفی نویسندگان نیز نشان داد لوساردی و آناماریا بیشترین همکاری را باهم داشتهاند. این مطالعه نهتنها به گسترش پایگاه دانش در مورد موضوع تحقیق کمک نموده، بلکه به درک سیر تکاملی سواد مالی و حوزههای مرتبط با آن نیز کمک مینماید.
پرونده مقاله
این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهرهگیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژو چکیده کامل
این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهرهگیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی-کمی است و برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق استفاده شد که مصاحبهشوندگان از افراد خبره در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بوده و بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس تحلیل و تجزیه داده ها انجام شد و با رویکرد استراوس و کوربین، منجر به مدل نهایی شد. در این فرایند 74 مفهوم و 24 مقوله ایجادشده و در قالب 6 محور گروهبندی شدند. در بخش اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا پرسشنامههایی تدوین شده و روایی و پایایی آنها موردبررسی قرار گرفت. برای سنجش روایی از روایی سازه، محتوا، واگرا و همگرا و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده و همگی اثبات شدند سپس در میان نمونه آماری توزیع گردید. نمونه آماری 120 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بودند. بر اساس تحلیل دادههای پرسشنامه، با توجه به نرمال نبودن توزیع دادهها، از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 مدل تحقیق آزمون شده و مورد اثبات قرار گرفت.
پرونده مقاله
چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیتهای مالی و سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای دولتی و غیردولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی و روش گردآوری داده ها به چکیده کامل
چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیتهای مالی و سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای دولتی و غیردولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی و روش گردآوری داده ها بهصورت کتابخانه ای و آرشیوی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1395 لغایت سال1400 بوده و با توجه به شرایط و محدودیت های درنظر گرفته شده، تعداد 151 شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. با استفاده از دو مدل رگرسیونی چند متغیره و به کمک مدل دادههای ترکیبی به آزمون فرضیههای تحقیق اقدام و نتایج نشان داد که شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیتهای مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین شیوع بیماری کویید 19 بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر منفی و معناداری داشته است. میزان تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیتهای مالی و سیاست پرداخت سود سهام شرکت‎های دولتی و غیردولتی بورس اوراق بهادار تهران متفاوت بوده است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، طراحی مفهوم سیستمپذیری شرکتی در پیادهسازی و اجرای مهارتهای بازاریابی چابک در شرکتهای کوچک و متوسط در راستای تصرف بازارهای نوظهور تجاری بوده است. این پژوهش رویکردی بنیادی داشته و از گونۀ آمیخته است. یافتههای کیفی با روند تحلیل مضمون و یافتههای چکیده کامل
هدف این پژوهش، طراحی مفهوم سیستمپذیری شرکتی در پیادهسازی و اجرای مهارتهای بازاریابی چابک در شرکتهای کوچک و متوسط در راستای تصرف بازارهای نوظهور تجاری بوده است. این پژوهش رویکردی بنیادی داشته و از گونۀ آمیخته است. یافتههای کیفی با روند تحلیل مضمون و یافتههای کمی با تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شده است. جمعآوری دادههای کیفی با مشاهدات میدانی و 17 مورد مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. دادههای کمی نیز با پرسشنامه گردآوری گردید. جامعه آماری بخش کمی شامل آن دسته از بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط فعال در سطح استان آذربایجان شرقی بوده است که تا زمان گردآوری دادهها برای تحقیق حاضر، رویکردهای بازاریابی چابک را در سطوح مختلف پیادهسازی و اجرا کرده و یا در مرحله گذار از رویکردهای سنتی و انتقال به تکنولوژیهای نوین بازاریابی بخصوص بازاریابی چابک بودهاند. نمونهگیری به صورت غیرتصادفی و با روش زنجیرهای به تعداد 258 شرکت انجام پذیرفته است. نهایتاً، مدل سیستمپذیری بازاریابی چابک از تحلیل مضمون از 1221 کد باز بدون تکرار استخراج گردید که در قالب 51 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 2 مضمون فراگیر بخشبندی شده است. در ادامه، مدل مزبور با رویکرد تحلیل عاملی تاییدی مورد آزمون آماری و اعتبارسنجی واقع گردید.
پرونده مقاله
برای موثر بودن، رهبران نیاز به دسترسی انعطاف پذیری به تمامی مغزشان دارند. فهم اینکه مغز انسان چگونه کار می کند و دانستن اینکه چگونه می توان بهترین استفاده را از مغزهای منطقی و اجتماعی داشت می تواند دوره ای حیاتی را برای رهبری موثر فراهم کند. پژوهش حاضر با بررسی 30 نفر ا چکیده کامل
برای موثر بودن، رهبران نیاز به دسترسی انعطاف پذیری به تمامی مغزشان دارند. فهم اینکه مغز انسان چگونه کار می کند و دانستن اینکه چگونه می توان بهترین استفاده را از مغزهای منطقی و اجتماعی داشت می تواند دوره ای حیاتی را برای رهبری موثر فراهم کند. پژوهش حاضر با بررسی 30 نفر از مدیران بخش های دولتی و غیر دولتی و ثبت همزمان امواج مغزی و ریتم امواج قلبی این افراد در هنگام انجام تکلیف شناختی ارزیابی کنترل پاسخ و ریسک پذیری تصمیم گیری CGT (نرم افزار CANTAB) با دستگاه پروکامپ 2 ارزیابی کوهرنس امواج مغزی (EEG) وریتم امواج قلبی (HRV) را براساس علم عصب شناختی و نوروکاردیولوژی تشریح می کند. یافته ها نشان داد آزمون ضریب همبستگی امواج مغزی و امواج قلبی دردو حالت استراحت و انجام تکلیف شناختی دارای تفاوت معناداری با یکدیگر بودند بطوریکه هیچگونه شباهتی بین همدوسی EEG با ECG در حالت استراحت با زمان انجام تکلیف شناختی CGT در بین شاغلین بخش دولتی و غیر دولتی مشاهده نشد.
این نتایج نشان می دهند تغییرات امواج مغزی و قلبی افراد در زمان استراحت و زمان تصمیم گیری با یکدیگر متفاوت است بطوریکه تغییرات امواج مغزی و امواج قلبی و همدوسی همکارانه این امواج با یکدیگر به شرایط محیطی، روحی و هیجانی افراد بستگی دارد.
پرونده مقاله
امروزه یکی از چالش های اصلی پیش روی سازمان ها، یافتن روش هایی برای چرخه تولید است که مطابق با استاندارد های زیست محیطی باشد. لذا بهره گیری از زنجیره تامین سبز بعنوان یک روش مناسب مد نظر قرار گرفته است . توجه به این فلسفه در سازمان ها موجب شده است تا نیروی کار بتواند بهت چکیده کامل
امروزه یکی از چالش های اصلی پیش روی سازمان ها، یافتن روش هایی برای چرخه تولید است که مطابق با استاندارد های زیست محیطی باشد. لذا بهره گیری از زنجیره تامین سبز بعنوان یک روش مناسب مد نظر قرار گرفته است . توجه به این فلسفه در سازمان ها موجب شده است تا نیروی کار بتواند بهتر بیندیشد، بیافریند و نوآوری کند و از طرفی سرمایه گذاری نیز هدفمندتر شده و در نهایت بهره وری افزایش یابد. اين پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت ارزيابي مدیریت زنجیره تأمین سبز و با استفاده از روش پویایی شناسی سیستم انجام شده است. برای این منظور پارامترهای مؤثر در مدیریت زنجیره تأمین سبز شناسایی و ارتباط بین آنها و تأثیرشان بر یکدیگر مشخص گردید. سپس دیاگرام علت و معلولی و دیاگرام جریان مدیریت زنجیره تأمین سبز طراحی و پس از اعتبارسنجی مدل، شبیهسازی آن با استفاده از نرم افزار Vensim و در افق زمانی (1405-1395) انجام شد. با توجه به اعتبار سنجی مدل، سیاستهای مدیریت زنجیره تامین سبز شناسایی و نتایج مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
پرونده مقاله
با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می¬باشند، پس نمی¬توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کاره چکیده کامل
با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می¬باشند، پس نمی¬توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط موثر می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه می باشد. در این پژوهش 30 متغیر اولیه موثر در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی انتخاب و با بهره گیری گروه خبرگان صنعت با استفاده از روش های کمی و کیفی ، متغیرهای نهایی انتخاب گردید. نتایج نشان می دهد ؛ متغیرهای نهایی شامل توسعه محصولات جدید، اشتغال زایی ، خلق بازار جدید ، سطح درآمدی ، سهم بازار می باشد. خلق بازار جدید بیشترین تاثیر را در ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی داشت . یکی از مهمترین خروجی های کارآفرینی سازمانی خلق بازار جدید مبتنی بر توسعه محصولات جدید می باشد که همواره با ریسک ها و موانع مختلفی از سمت بازار مواجه خواهد بود.
پرونده مقاله