ارائه مدل یادگیری سازمانی بر اساس جانشین پروری در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان قزوین)
محورهای موضوعی : مدیریتفاطمه اکبری 1 , کاوه تیمورنژاد 2 * , مهدی خیراندیش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری ، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری, یادگیری سازمانی, جانشینپروری,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر،بهبود عملکرد سازمانها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامههای جانشینپروری باعث اطمینان از وجود سرمایههای انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامههای جانشینپروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائه الگوی یادگیری سازمانی بر اساس جانشینپروری در سازمانهای دولتی(آموزش و پرورش استان قزوین) پرداخته میشود. روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که به روش امیخته(کیفی-کمی) انجام شده است. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری دادهها استفاده شد. مصاحبهها با 10 نفر از خبرگان بهصورت غیر تصادفی هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام و تحلیل دادهها در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازماندهنده و فراگیر صورت گرفت. یافتهها: الگوی پژوهش شامل چهار بعد فرهنگی(ایجاد فرهنگ یادگیری مناسب، فرهنگ اشتراک دانش بین همکاران، فضای اعتماد و اطمینان در سازمان، فرهنگ یادگیری و یاددهندگی و فضای همدلی در سازمان)، آموزشی(آمادگی سیستم برای یادگیری، ارائه آموزشهای ضمن خدمت و رشد فردی، راهاندازی حوزههای پژوهشی در دستگاهها، کارایی و اثربخشی آموزش، سرمایهگذاری برای توسعه حرفهای کارکنان، ابزار های یادگیری اثربخش و داشتن گروههای آموزشی فعال)، مدیریتی(احساس ثبات مدیریتی، سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش و کارا، تمرکززدایی، تدوین چشمانداز و برنامهریزی استراتژیک، شایستهسالاری، مدیریت جانشینپروری در سازمان، مدیریت یادگیری در سازمان و حاکم شدن تفکر سیستمی در سازمان)، نوآورانه(آمادگی برای پذیرش تغییرات، بازطراحی فرایندها و رویهها، پذیرش ایدههای نو در سازمان، پایش تغییرات محیطی و هوشمندسازی آموزش و یادگیری) می باشد. نتیجهگیری: یادگیری در سازمان آموزش و پرورش نیازمند برنامهریزی جامع درتمامی ابعاد الگوی پژوهش است. کلیدواژهها: یادگیری، یادگیری سازمانی، جانشینپروری.
The summary: In the present century ,recovering function, an activity in organizations requires wealthy staffs. The existence of succession planning programs ,will ensure the existence of human capitals.. Effective learning has an important role of succession planning.In this research, as a matter of learning is about giving a study model based on organizational learning (Educational organization of Qazvin province). Methodology: this study is a practical study, performed in a mixed method (quality &quantity). It was used partly built to collect data ,based on the semi -structured interview. Interviews with ten experts,based on non-accidental target-baed untill,it reached to theoretical saturation and analyzing data performed in three stages,extracting basic concepts,organizers and learner. Findings: The research model includs four aspects , Cultural (making correct learning,the cultural of sharing knowledge between colleagues, trust and,confidence atmosphere,learning and teaching culture and empathy atmosphere in organization) Education( system preparation for teaching,presenting training employee and individual growing,setting up research area in organizations ,efficiency and effectiveness teaching ,investing for staff professional development,learning efficient tools and having active teaching groups) Management(feeling permanent management,evaluation performing effective and efficient system,deconcentration,codifying view and strategic planning,sufficiency,succession management in organization,learning management in organization and dominating systematic ideain organization) Innovative(readiness for accepting changes,redesigning processes and procedures,accepting new ideas in organization ,monitoring environmental changes and smarten up teaching and learning). Conclusion:learning in educational organization needs comprehensive planning all aspects of research model. Keywords:learning,organizational learning,succession.