ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران ـ مطالعهای در وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : مدیریتسحر فامیل زارع 1 , ابوالحسن فقیهی 2 , رضا نجف بیگی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: دولت الکترونیک, وزارت ورزش, مدل بومی,
چکیده مقاله :
دولت الکترونیکی با اینکه میتواند یک گام اساسی برای پیشبرد اهداف دولتها باشد، با چالشهایی نیز در مسیر اجرا روبرو است. اگر دولتها نتوانند خدمات الکترونیکی را بطور یکنواخت، در اختیار عموم جامعه قرار دهند، منجر به شکاف طبقاتی در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم خواهد شد. این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامهریزی دقیقتر، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران میباشد. به این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید و مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات، جامعه آماری شامل نخبگان ستاد وزارت ورزش و جوانان، در نظر گرفته شدند. به صورت نمونهگیری در دسترس پرسشنامههایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 131 نفر از نمونه آماری توزیع و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع دادهها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 برای تحلیلهای آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنیداری مربوط به فرضیات، هر شش فرضیه تایید شدند. میزان تأثیر عوامل مدیریتی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.608، میزان تأثیر عوامل نیروی انسانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر 0.658، میزان تأثیر عوامل فنی بر توسعه اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.671، میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.627، میزان تأثیر عوامل محیطی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.661 و میزان تأثیر عوامل سازمانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.692 حاصل شد.
Even though the electronic government can be a basic step to advance the goals of governments, it also faces challenges in the way of implementation. If the governments cannot provide electronic services uniformly to the general public, it will lead to a class divide in the society and ultimately people's dissatisfaction. The purpose of this research is to present the native model of e-government in Iran. For this purpose, first by reviewing the research literature, the theoretical framework of the research was developed, and the conceptual model of the research was presented and the research hypotheses were developed. In order to test the hypotheses, the statistical population including the elites of the headquarters of the Ministry of Sports and Youth were considered. Based on available sampling, questionnaires whose validity and reliability were confirmed were distributed among 131 people from the statistical sample and due to the non-normality of data distribution, partial least squares method and SmartPLS3 software were used for statistical analysis. Based on significant values, all six hypotheses were confirmed. The influence of managerial factors on the implementation of e-government equal to 0.608, human resources factors on the implementation of e-government equal to 0.658, technical factors on the development of e-government implementation equal to 0.671, economic factors on the implementation of e-government equal to 0.627, environmental factors on the implementation of e-government equal to with 0.661 and organizational factors on the implementation of e-government equal to 0.692.
_||_