تحول نظام شهری سنتی منطقه مرکزی گیلان به نظام شهری روزانه (DUS)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایناصر عظیمی 1 , نصرالله مولایی 2 , حکمت بقایی 3 , حسن حسینی امینی 4
1 - استادیارگروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی– واحدتهران مرکز
2 - دانشیارگروه جغرافیای انسانی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد رشت
3 - کارشناس ارشد شهرسازی-برنامهریزی شهری و منطقهای
4 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
کلید واژه: نظام شهری سنتی, نظام شهری روزانه DUS, منطقه مرکزی گیلان,
چکیده مقاله :
ویژگیهای خاص جغرافیایی منطقه مرکزی گیلان همیشه این پتانسیل را در خود داشته که باعث شود مراکز جمعیتی واقع در آن دسترسی ساده و سهل الوصول به گونه ای خاص و منحصر بفرد به شهرمرکزی و به یکدیگر داشته باشند. با این حال فقدان شبکه راههای کارآمد برای ارتباط روزانه به شهرمرکزی در نظام شهری گذشته این امکان را میسر نمی کرد. اما دردو دههً اخیرگسترش و بهبود شبکه راههای آسفالته این امکان را بوجود آورده است تانظام سنتی سلسله مراتبی گذشته به نظام شهری روزانه(DUS)[1] تحول پیدا کند. به دنبال این تحول، مسافرتهای روزانه باعث گردیده جمعیت روزانه رشت رقمی بسیار بالاترازجمعیت ثابت آن شود وهمین امربحث کلانشهرشدن رشت را مطرح نموده است.صرفنظرازتعدادجمعیت شهررشت که با تعاریف موجود درایران نمی تواند به عنوان کلانشهر خوانده شود ، دراین تحقیق سعی شده به گونه ای دیگر به شرایط منحصر بفرد این منطقه پاسخ داده شود . براین اساس رشت و محدوده ای 30 دقیقه ای از اطراف آن که وسعتی حدود 200 2 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 2/1 میلیون نفر( 50 درصد جمعیت استان )را دربرمی گیرد و حدود 30 درصد شهرهای استان که 65 درصد جمعیت شهری استان را دارا هستند و در حال حاضرنیزحجم زیادی از مسافرتهای روزانه در آن درحال انجام است به عنوان یک منطقه کلانشهری پیشنهاد شده است .
Special geographical characteristics of central origins of Guilan province have always had the potential to cause the crowded centers located at area to access the capital city of the province and to other cities easily and uniquely . However , the lack of good roads to daily connections to the central city did not make this possibility in the past urban system, but in recent two decades ,development of asphalted roads has made this possibility so that the traditionally hierarchal system of the old times changed into the Daily Urban System(DUS).Following this revolution, daily trips cause the population of the city of Rasht to increase more than its fixed population, and this matter caused the argument of naming Rasht as a megalopolis. Despite the population of the city of Rasht which