بررسی عناصر اقلیمی بر روی تصادفات جاده ای محور رشت – بندر انزلی
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ای
1 - استاد یار گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: بندر انزلی, عناصر اقیلمی, تصادفات جاده ای, محور رشت,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای، وجود شرایط آب و هوایی نا مساعد در هنگام رانندگی است. عناصری مانند درجه حرارت، بارش برف و باران، رطوبت نسبی، مه، کولاک، یخبندان و ... از عوامل تاثیر گذار در رانندگی و از عوامل مهم تصادفات جاده ای محسوب می شوند. در این مقاله سعی بر آن شده تا با بررسی عناصر اقلیمی در سالهای اخیر، به علل تصادفات جاده ای محور رشت به بندر انزلی پرداخته شود. ابتدا با استناد به آمار سازمان هواشناسی به بررسی پارامترهای اقلیمی و تجزیه و تحلیل آن اقدام شد و سپس با استفاده از آمار تصادفات جاده ای در این مسیر تصادفات ناشی از اقلیم مورد بررسی قرار گرفت. در پایان این تحقیق مشخص شد که سال 85 تصادف در شرایط هوای صاف و سال 84 تصادف در شرایط هوای ابری و سال 81 تصادف در شرایط هوای بارندگی درصد بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص داده است. تصادفات سال 85 به علت تردد بیشتر مسافران و در سالهای 84 و 81 به علت شرایط نا مساعد جوی بوده است، پس بین تصادفات جاده ای و عناصر اقلیمی ارتباط وجود دارد. همینطور در روزهای بارانی بیشتر تصادفات بین ساعات 18–14در طی 10 سال آماری (1385-1376) رخ داده است. از بررسی فوق مشخص شد که در محور اصلی، کارخانه پوشش، کمربندی خمام، چاپارخانه، طالب آباد به طرف انزلی به عنوان مکان حادثه خیز از نظر پراکندگی مکانی بیشترین تصادفات اتفاق افتاده است. همچنین در مقایسه ای که بین قبل و بعد از دو با نده شدن محور رشت به بندر انزلی انجام شده، افزایش 17 درصد تصادف، بعد از دو بانده شدن را نشان می دهد. که به دلیل افزایش وسایل نقلیه می باشد. همینطور در هوای صاف بیشترین تصادفات به قبل از دو بانده شدن این محور اختصاص دارد.
One of the most important factors of road accidents is unfavourable climate . factors such as temperature, snow and rainfall ,relative humidity , fog , storm, feezing- weather ,Etc,are highly influential on road accidents. In this study , by considering recent climate factors,we tried to study and analyse Rasht to Anzali road accident . At first ,with regard to aerological figures, we analy sed climate parameters and then by using accident figures in the mentioned road , accidents due to climate factors were investingated . we concluded that in 1385, 1384, and 1381,we had the most accidents in this road when the weather was clear , cloudy, and raing in these years . respectively . In 1385, the accidents were due to unfavourable atmosphericconditions .there fore, there is a relationship between theseaccidents and climate factors. The mostaccidents in rainy days also happened beween hours 14:00 to 18:00 p.m . during the years from 1376 to 1385 This study shows that on the main road , pooshesh factory,khomam Ringway , chaparkhaneh , and TalebAbad to Anzali , we had the most accidents. We had a 17 percent increase in accidents after having the Rasht to Anzali road two – banded . This increase was due to the large number of vehicles .The most accidents during sunny and clear weather belonged to the single- band road.