برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهر سرعین
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ای
1 - استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: گردشگری, برنامهریزی راهبردی, شهر سرعین, مدل Meta SWOT,
چکیده مقاله :
شهر گردشگری سرعین دارای پتانسیلهای بالای گردشگری است، ولی هنوز آنچنان که باید، نتوانسته منجر به توسعه صنعت گردشگری شود. از اینرو، هدف اصلی این تحقیق، ارائه برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهر سرعین میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعۀ آماری این تحقیق را کارشناسان امر گردشگری تشکیل میدهند که به روش گلوله برفی تعداد 30 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و از طریق پرسشنامه دادههای مورد نیاز از آنها به دست آمده و با استفاده از مدلمورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که عوامل آبهای درمانی و آب و هوای مناسب به لحاظ باارزش بودن، تقلیدناپذیری و تناسب سازمانی، مهمترین عوامل توسعه گردشگری سرعین هستند که لازم است به آنها توجه ویژهای داشت. همچنین عامل نوسان ارز و عدم توجه جدی دولت به صنعت گردشگری به همراه تورم و افزایش هزینهها و تحریمهای بینالمللی، بیشترین تناسب با اهداف توسعه گردشگری سرعین را دارند که توجه بیشتر به آنها ضروری می-باشد. مهمترین پتانسیلهای شهر سرعین عوامل طبیعی و خدادادی است و هرچند که نسبت به رقبای پیرامون خود از وضعیت گردشگری بهتری برخوردار است اما جای توسعه برای آن بسیار بالاست و نیاز است تا برخی از محدودیتها و تهدیدهای محلی، ملی و بینالمللی کنترل شده و برای از بین بردن اثرات منفی ناشی از آنها برنامهریزیهایی صورت پذیرد.
Nowadays; Strategic planning is one of main subjects about tourism development. Sarein city has high tourism potentials, but it doesn’t reach to tourism industry development. So, the main goal of current study is presenting Strategic planning about Sarein city tourism future. Current study is applied according to aim and it is analytical- descriptive according to nature and method. Study statistical society were obtained through requirement data questionnaire and they were analyzed by using Meta-SWOT Model. Study results showed that, treatment water, proper climate according to value, non- mimic case and organizational proportion against Sarein tourism development parameters are main and important factors that, they need to special attendance. Currency fluctuation and lack of government attendance to tourism industry with inflation, costs rising and international prohibitions have the most highest proportion with Sarein tourism development aims and we need to more pay attention them. Sarein city main potentials include natural and event factors and it has better tourism position against another competitors; but it needs to high development and it is necessary to control some limitations; local, national and international threats and we must implement plans to remove negative effects and consequences.
اجزاء شکوهی، محمد؛ شاکرمی، نعمت و منصورزاده، علی محمد. (1397). برنامهریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت پذیری منطقهای با استفاده از تکنیکMeta-SWOT . فصلنامه مطالعات شهری، 26، 30-17.
بدری، سیدعلی؛ رضوانی، محمدرضا؛ ترابی، ذبیحاله و ملکان، احمد. (1394). متاسوات ابزاری استراتژیک برای برنامهریزی گردشگری پایدار (مورد مطالعه: روستای میغان). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 4(13)، 50-29.
بهزادفر، مصطفی و زمانیان، روزبه. (1387)، برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری با تکیه بر بخش محصول نمونه موردی: شهرستان نیشابور، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، 19(6)، 103-89.
پاپلییزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی. (1385). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
حیدریچیانه، رحیم. (1390). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. تهران: انتشارات سمت.
رضایی، محمدرضا؛ خاوریان، امیررضا و چراغی، رامین. (1394)، برنامهریزی راهبردی فضایی شهرهای کوچک اندام با استفاده از مدل Meta-SWOT(مطالعۀ موردی: شهر تفت در استان یزد). پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، 3(4)، 486-467.
کوزگر کالجی، لطفعلی و دارابی، سجاد. (1397). برنامهریزی راهبردی گردشگری استان ایلام با استفاده از تکنیکMeta SWOT . جغرافیا (فصلنامه علمی-پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران)، 16(95)، 190-178.
قائدرحمتی، صفر و خاویان، امیررضا. (1395). نقش تکنیک Meta SWOT در برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهر یزد. فصلنامه برنامهریزی و آمایش فضا، 20(1)، 206-179.
میرکتولی، جعفر و مصدق، راضیه. (1389). بررسی وضعیت گردشگری روستایی و نقش آن در رونق صنایع دستی (پژوهش موردی: دهستان استرآباد جنوبی). مجله مطالعات پژوهشهای شهری و منطقه، 7، 137-154.
یزدانی، محمدحسن و پاشازاده، اصغر. (1396). امکانسنجی ایجاد پیادهراه در سرعین. طرح پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی.
Agarwal, R., & Grassl, W. & Pahl, J. (2012). Meta-SWOT: introducing a new strategic planning tool. Journal of business strategy, 33(2), 12-21.
Akio. T. (2005). The Critical Assessment of the Resource-Based View of Strategic Management. International Affairs, 3, 125-150.
Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
Bloomberg .(2012). SWOT, PESTEL, Porter’s 5 Forces and Value Chain.1-16. http://cfcdn.ivoryresearch.com/wp-content/uploads/2013/04/Bloomberg-Business-sample1.pdf.
Fleischer, A., & Felsenstein, D. (2000). Support for rural tourism: Does it make a difference? Annals of tourism research, 27(4), 1007-1024.
Font, X., & Ahjem, T. E. (1999). Searching for a balance in tourism development strategies. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11(3), 73-77.
Ghaed Rahmati, S., & Khavian, A. R. (2016). Meta-SWOT Technique role in Yazd city tourism guideline planning. planning and space arrangement, 20(1), 179-206.
Isoherranen, V. (2012). Strategic analysis frameworks for strategic orientation and focus. University of OULU.
Jones, G., & Hill, C. (2013). Strategic management theory: an integrated approach. Washington: University of Washington.
KO, D.W., & Stewart, W.P. (2002). A Structural Equation Model of Residents’ Attitudes for Tourism Development.Tourism Management, 23(5), 21-530.
Miller, D., Eisenstat, R., & Foote, N. (2002). Strategy from the inside out. California Management Review, 44(3), 37-54.
Peng, K.H., & Tzeng, G.H. (2019). Exploring heritage tourism performance improvement for making sustainable development strategies using the hybrid-modified MADM model. Journal of Current Issues in Tourism, 8(22), 921-947.
Sharpley, R. (2014). Host perceptions of tourism: A review of the research. Tourism Management, 42, 37-49.
Tichaawa, T. M., & Mhlanga, M. O. (2015). Resident’s perceptions towards the impacts of tourism development: the case of Victoria Falls, Zimbabwe. African Journal of Hospitality. Tourism and Leisure. 4(1), 1-15.
Warren, K. (2008). Strategic management dynamics. Londan: pub of John Wiley & Sons.
_||_