تعیین ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانی
1 - استادیار گروه کامپیوتر، واحد نور، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران(نویسندۀ مسؤول)
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسۀ آموزش عالی نیما، محمودآباد، ایران.
کلید واژه: مزیت رقابتی, ارتباطات بازاریابی, ظرفیتهای نوآوری محصول, هوش بازار, قیمت گذاری, عملکرد بینالمللی شرکتها,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش تعیین ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مشتریان شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران بودند که تعداد آن نامحدود است. تعداد نمونه 384 نفر در نظر گرفته که این تعداد با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده است. برای گردآوری دادههای اولیه از روش میدانی استفاده شد. برای جمع آوری دادهها از پرسش نامۀ پنجگزینهای و روش کتابخانهای استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری استفاده شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار و قیمت گذاری بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارد
The purpose of this research is the impact of product innovation capacities, market intelligence, pricing and marketing communications on the international performance of companies with the role of mediator of competitive advantage (case study: Asa Tejarat Caspian Company in Mazandaran province). This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the research includes all customers of Asa Tejarat Caspian in Mazandaran province, whose number is unknown. Cochran's unlimited population sampling formula was used to determine the required sample size. Based on Cochran's unlimited formula with 5% error, in this research, the sample number is 384 people, which is selected by the available non-probability method. The field method was used to collect the primary data, and the primary data collection tool was a five-choice Likert questionnaire, and the library method was used to collect the secondary data. The validity of the questionnaire has been used using the method of content validity and face validity, and its reliability has been calculated using Cronbach's alpha. Structural equation modeling method and SMARTPLS software were used to test the research hypotheses. The results of the research showed that product innovation capacities, market intelligence and pricing have a positive and significant effect on the international performance of companies with the mediating role of competitive advantage, but the capacity of marketing communication has no significant effect on the international performance of companies with the mediating role of competitive advantage.
- اردکانی، سعید سعیدا، شاکری، فاطمه، زارع احمدآبادی، حبیب، & کاوندی, رضا. (1389). تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری (SEM). مدیریت صنعتی, 2(1), -.
- امیدی، انوش و پورسلیمی، مجتبی. (1398). طراحی مدل تعاملی ظرفیت هوش بازاریابی و اثربخشی عملکرد صنعت بیمه با بهرهگیری از تکنیک AHP فازی (مطالعۀ موردی: بیمۀ پاسارگاد)، تحقیقات بازاریابی نوین، 9(2)، 149-168.
- بهزادنیا پویا، صنوبر ناصر. (1398). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه: شرکتهای کارآفرین صادرکنندۀ محصولات کشاورزی ایران). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. ۶ (۱۱)، 58-67.
- جلالت، شایان، مرادی، محسن و اکبری، محسن. (1397). بررسی نقش متغیرهای مبتنی بر بازار در بهبود عملکرد صادرکنندگان محصولات دانشبنیان، فصلنامۀ رشد فناوری، سال 13، شمارۀ 50، صص 70-35.
- حاجی کریمی، عباسعلی، کریمی جعفری، فاطمه، کرسوی کاشانی، سید حسن. (1400). بررسی تأثیر قابلیتهای دیدگاه منبعمحور و پویا بر عملکرد بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری مزیت رقابتی. تحقیقات نوین مدیریت خاتم. 2(1)، 19-39.
- حسنقلیپور، طهمورث، متوسلی، محمود، محمدی، شاپور، حسینی، فرشید. (1396). عنوان تأثیر برنامههای تشویق عملکرد بینالمللی شرکتها بر عملکرد بینالمللی شرکتها (مطالعۀ موردی صنعت برق). دورۀ 2، شمارۀ 5.
- حسینی، مهری، موسی خانی، مرتضی، & سخدری، کمال. (1401). علمسنجی مطالعات تأثیر نوآوری مدل کسب¬وکار بر عملکرد مالی. دانش سرمایهگذاری, 11(41), 49-73.
- حسینی، ميرعبدالله. (1399). تجربيات منتخبي از کشورهاي موفق در توسعۀ عملکرد بینالمللی شرکتها. بررسیهای بازرگاني، 34، 2-18.
- دهقانپوری، حوریه، سرلاب، رقیه، چاوشی، سید رسول، دنیاپور، حسین. (1399). بررسی تأثیر ظرفیت هوش بازاریابی بر رقابتپذیری فروشگاههای آنلاین ورزشی با نقش میانجی عملکرد نوآورانه. تحقیقات بازاریابی نوین. 10(3)، 57-80.
- سلطانی، محمدمهدی. (1394). تأثیر ابزارهاي بازاريابي سبز بر توسعۀ صادرات شرکتها (شرکتهاي صادراتي استان کردستان)، كنفرانس بینالمللی مديريت و كارآفريني با تأكيد بر شرايط اقتصاد مقاومتي.
- شاهطهماسبی، ا.، و خداداد حسینی، س.، و کردنائیج، ا. (1397). قابلیتهای پویا در استراتژی کسب مزیت رقابتی رابطه¬محور، مورد مطالعه صنعت ساختمان. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 10(19)، 99-121.
- شیرمحمدی، یزدان، نیک¬منش، شمس¬الدین، حسن¬نژاد، فائزه. (1399). اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بینالمللی شدن محصول در استارتآپها شرکتهای نوپا. نشریۀ علمی - پژوهشی مدیریت کسب¬وکارهای بینالمللی. 3(2)، 81-101.
- عارف¬منش، زهره، رامشه، منیژه، & شکوهی، حامد. (1401). رابطۀ بین مدیریت ریسک سازمانی و عملکرد شرکت با نقش مزیت رقابتی و سواد مالی. پژوهش¬های حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54), 79-100. doi: 10.30495/faar.2022.693670
- فنائی، محمدرضا و ناظم بکائی، محسن. (1399). تأثیر قابلیتهای ظرفیت هوش بازار و ظرفیت ارتباطات بازاریابی بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی، سومین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت.
- گودرزوند چگینی، ساناز، تیموری، نازنین. (1398). بررسی تأثیر استراتژی بازاریابی بر ارزیابی محصول در شرکتهای صادراتی صنایع غذایی، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری. 1(56). 55-92.
- ملکی مین باش رزگاه، م.، و امینی خیابانی، غ.، و خوانساری، ی. (1398). ارزش¬سازی ظرفیتهای بازاریابی با تأکید بر کارآفرینی محوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. مدیریت بازرگانی، 11(1)، 87-104.
- نصراللهی، زهرا؛ طاهري دمنه، محسن؛ و دامکی، علی محمد. (1388). نقش خلاقیت و نوآوري در رشد اقتصادي، دومین کنفرانس ملی خلاقیت¬شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوري ایران، تهران
- وظیفه دوست، علی. (1399). بررسی موانع و مشکلات عملکرد بینالمللی شرکتهای صنایع دستی ایران و ارائۀ راهکار مناسب. بازاریابی نوین. دورۀ 2. شمارۀ 23.
- Abdul-Halim, H., Ahmad, N.H., Geare, A., Ramayah, T., (2019). Innovation culture in SMEs: the importance of organizational culture, organizational learning and market orientation. Entrepreneursh. Res. J. 9 (3), 1–14 10.1515/erj-2017-0014.
- Aripin, Z., Suganda, U & Kusumah, Z. (2022). Marketing intelligence: Innovation ability to anticipate global competition. Business Analytics and Data Science. 11(1), 115-135.
- Barney, J. B, (1991), "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage", Journal of Management, 17, PP. 99-120.
- Bodlaj, M., & Čater, B. (2022). Responsive and proactive market orientation in relation to SMEs’ export venture performance: The mediating role of marketing capabilities. Journal of Business Research, 138(1), 256-265.
- Dale, N, Tamengoc, K, Paul Meyers. (2020). Social media peer communication and impacts on purchase intentions: A consumer socialization framework. Journal of Interactive Marketing, 26(4), 198–208.
- Denicolai, S., Zucchella, A., & Magnani, G. (2021). Internationalization, digitalization, and sustainability: Are SMEs ready? A survey on synergies and substituting effects among growth paths. Technological Forecasting and Social Change, 166, 120-150.
- Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change, 152, 119-208.
- Falahat, Mohammad, Ramayah,T., Soto-Acostad, Pedro & Lee, Yan-Yin (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting & Social Change, 152, 1-7.
- Francis, H & Gave, R. (2016). Effect of adaptive effects programs on the realization of export goals and export strategy. Management Research Review, 34, 10.
- Hao, S., Song, M., (2016). Technology-driven strategy and firm performance: are strategic capabilities missing links. J. Bus. Res. 69 (2), 751–759.
- Kamboj, S., Goyal, P., Rahman, Z., (2020). A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: an empirical examination of mediating role. Proced. Soc. Behav. Sci. 189, 406–415.
- Kyriakopoulos, G. L., & Solovev, D. B. (2022). Circular Economy (CE) Innovation and Internationalization of Small and Medium Enterprises - (SMEs): Geographical Overview and Sectorial Patterns. In Proceeding of the International Science and Technology Conference" FarEastСon 2021. Springer, Singapore. 1(2), 113-142.
- Lages, R. P., & Montgomery, Y. (2016). Investigating the relationship between export support and exports. Administrative Science Quarterly, 36(3), 421–458.
- Miler, G. (2019). Investigation of Export Marketing Strategies on Export Performance. Journal of World Business, 44(4): 463-475.
- Navarro, Antonio, Losada, Fernando, Ruzo, Emilio, Dıez, Jose A. (2020). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance, Journal of World Business, 45, 49-58.
- Neyal, D. W., Morgan, R. E., & Autry, C. W. (2019). Product-market strategy and the marketing capabilities of the firm: Impact on market effectiveness and cash flow performance. Strategic Management Journal, 30(12), 1310–1334.
- Pham, T.S.H., Monkhouse, L.L., & Barnes, B.R. (2017). The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms. Int. Market. Rev. 34 (5), 606–628.
- Putri, S. E. An Assessment Determination on The SMEs International Performance As A Competitive Advantage in Indonesia. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Monterrey, Mexico, November 3-5, 2021
- Riyad Eid, Ziad Abdelmoety, Gomaa Agag. (2019). Antecedents and consequences of social media marketing use: an empirical study of the UK exporting B2B SMEs, Journal of Business & Industrial Marketing, 5(2), 58-93.
- Rua, O., França, A., Fernández Ortiz, R., (2018). Key drivers of SMEs export performance: the mediating effect of competitive advantage. J. Knowl. Manag. 22 (2), 257–279.
- Rudolf, R. Sinkovicsa,b,c, Yusuf Kurta, N. (2018). The effect of matching on perceived export barriers and performance in an era of globalization discontents: Empirical evidence from UK SMEs. International Business Review. 1(3), 262–281.
- Shoham, J.A. and Croup, F. (2019), Modelling SME e-commerce with IMAES. Journal of Business & Industrial Marketing, 34(1), 137-149.
- Sultoni, M. H., Sudarmiatin, S., & Bidin, R. (2022). SMEs Internationalization Process through Brand Awareness and Perceived Quality. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 3(1), 75-83.
- Takahashi, A.R.W., Bulgacov, S., Semprebon, E., Giacomini, M.M., (2016). Dynamic capabilities, marketing capability and organizational performance. Brazilian Bus. Rev. 14(5), 466–478.
- Tolstoy, D., Nordman, E. R., & Vu, U. (2022). The indirect effect of online marketing capabilities on the international performance of e-commerce SMEs. International Business Review, 31(3), 101-146.