فهرست مقالات زهره مشکاتی


  • مقاله

    1 - طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگی‌های روانی فوتبالیست‌های نوجوان در پیش فصل: یک مطالعه پژوهی
    نوآوری در مدیریت ورزشی , شماره 4 , سال 1 , زمستان 1401
    هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگی‌های روانی فوتبالیست‌های نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستان‌های اصفهان حض.ر داشتند به عنوان ش چکیده کامل
    هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگی‌های روانی فوتبالیست‌های نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستان‌های اصفهان حض.ر داشتند به عنوان شرکت‌کننده در این مطالعه انتخاب شدند. این مطالعه از منظر روش، اقدام‌پژوهی و از منظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها کیفی بود. برای این منظور داده‌ها با استفاده از دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات و یاداشت‌های محقق، گفتگو‌های غیر رسمی با مربی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربی و والدین جمع‌آوری گردید. داده‌های جمع-آوری شده به دقت پیاده‌سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش در 7 مقوله‌ فراگیر(سبک زندگی، هدف‌گزینی، آرام‌سازی، تصویرسازی، روتین‌های قبل از اجرا و مسابقه، انسجام تیمی - همدلی و ذهن-آگاهی) قرار داده شد. نتایج نشان داد تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی براساس نیاز ورزشکاران و مدت زمان پیش فصل متفاوت می‌باشد. ازآنجایی که توجه به نیازهای فردی و مدت زمان پیش فصل جهت مداخله برنامه‌های مهارت ذهنی برای ورزشکاران حائز اهمیت می‌باشد؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه هوش فرهنگی و موفقیت ورزشی با استفاده از رویکرد تحلیل بیزی (مورد مطالعه: ورزشکاران تیم ملی کانوپولوی ایران)
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش فرهنگی ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران با میزان دستیابی به موفقیت ورزشی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و آزمودنی‌های پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران شامل 22 نفر (8 مرد و 14 زن) بودند. ابزار گردآ چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش فرهنگی ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران با میزان دستیابی به موفقیت ورزشی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و آزمودنی‌های پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران شامل 22 نفر (8 مرد و 14 زن) بودند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های محقق‌ساخته هوش فرهنگی ورزشی (با چهار بعد اصلی شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) بوده است. قابلیت اعتماد پرسش‌نامه‌ هوش فرهنگی با مقدار ضریب تتای ترتیبی 94/0 تأیید شد. جهت آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل بیزی که قابلیت انجام تحلیل ساختاری با حجم نمونه کم را دارد، توسط نرم‌افزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل برآورد تمامی مسیرهای عامل هوش فرهنگی و ابعاد آن با میزان موفقیت ورزشی در سطح 95 درصد رابطه معنادار داشته است. به علاوه بین هوش فرهنگی و هیچ یک از ابعاد آن در بین ورزشکاران زن و مرد کانوپولوی تیم ملی ایران تفاوت معناداری گزارش نشد(05/0≥ 776/0). متناسب با یافته‌های پژوهش و با توجه به آموزش‌پذیر‌بودن عامل هوش فرهنگی به عنوان کلید کمک‌رسان در دستیابی به موفقیت ورزشی، پیشنهاد می‌گردد مسئولین و مدیران ورزش کانوپولو طی فرآیندی به نیازسنجی، برنامه‌ریزی و آموزش ورزشکاران پرداخته تا در راستای تعالی و رشد اجتماعی-فرهنگی‌شان اقدام گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مقایسة محیط پرورش تنیس‌بازان سطوح مختلف رقابتی و اجتماعی (ایرانی و خارجی) از نظر میزان تمرین و حمایت اجتماعی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیس‌بازان رتبه‌های برتر و رتبه‌های آخر ایرانی و همین‌طور، تنیس‌بازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روش‌شناسی: بدین منظور 40 تنیس‌باز ایرانی (22 تنیس‌باز از رتبه‌های برتر و 18 تنیس‌باز از رتبه‌های آخر) و 15 تنیس‌باز خارجی به صورت چکیده کامل
    هدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیس‌بازان رتبه‌های برتر و رتبه‌های آخر ایرانی و همین‌طور، تنیس‌بازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روش‌شناسی: بدین منظور 40 تنیس‌باز ایرانی (22 تنیس‌باز از رتبه‌های برتر و 18 تنیس‌باز از رتبه‌های آخر) و 15 تنیس‌باز خارجی به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. باروش مصاحبة گذشته‌نگر و با استفاده از فرم مصاحبة کوته، اریکسون و لاو (2005)، سن شروع و میزان تمرینات در سه بخش آمادگی جسمانی، تمرینات تخصصی و آمادگی ذهنی. همین‌طور میزان حمایت اجتماعی ثبت شد. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون‌تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سن شروع تنیس در تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های برتر (23/10 سال) به‌طور معناداری پایین‌تر از تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های آخر ( 15 سال) بود اما در میانگین سن شروع تنیس در تنیس‌بازان ایرانی (31/11 سال) و خارجی (20/8 سال) تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین تنیس‌بازان ایرانی رتبه‌های برتر و آخر و همین‌طور، ایرانی و خارجی به لحاظ میانگین ساعات پرداختن به تمرین تنیس، تمرین بدنسازی و تمرین مهارت‌های روانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما درصد حمایت اجتماعی والدین در ردة سنی 13- 15 سال و 16 سال به بالا و همین‌طور حمایت اجتماعی مربی در ردة سنی 6-12 سال در تنیس‌بازان خارجی بیش‌تر از تنیس‌بازان ایرانی بود.نتیجه‌گیری: اجرای تحقیق حاضر اطلاعات ارزنده‌ای را در مورد فرآیند اکتساب مهارت تنیس‌بازان و همچنین انواع فعالیت‌هایی که در کسب عملکرد ماهرانه آنان مؤثر بوده است، فراهم می‌کند پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - هوش فرهنگی عامل موفقیت سرپرستان ورزشی ایران: نقش تسلط به زبان انگلیسی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 6 , سال 3 , بهار 1402
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان عامل پیش بینی‌کننده هوش فرهنگی (CQ) سرپرستان ورزشی ایران بود.روش شناسی: در این مطالعه با رویکرد کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد.12 نفر از سرپرستان ورزشی زن و مرد که حداقل یک دوره ورزشکاران خود را به مسابقا چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان عامل پیش بینی‌کننده هوش فرهنگی (CQ) سرپرستان ورزشی ایران بود.روش شناسی: در این مطالعه با رویکرد کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد.12 نفر از سرپرستان ورزشی زن و مرد که حداقل یک دوره ورزشکاران خود را به مسابقات بین المللی اعزام کرده بودند به صورت هدفمند و همگون انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرارگرفتند.یافته‌ها: عوامل تسلط به زبان انگلیسی در قالب 3 مضمون فراگیر "ساختاری"، "فردی" و "محیطی" شناسایی گردید. مضمون فراگیر عوامل ساختاری از مضامین پایه؛ آموزش، ارتباط با واسطه مترجم و تبادل اطلاعات، تدوین گردید. مضمون فراگیر عوامل فردی از مضامین پایه؛ رفتار کلامی، برقراری ارتباط و تعاملات هدفمند، تشکیل شد و مضمون فراگیر عوامل محیطی شامل مضامین پایه؛ تبادل فرهنگ‌ها، رعایت قوانین و آگاهی از قوانین، بود.نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که یکی از مولفه‌های هوش‌فرهنگی، تسلط به زبان انگلیسی است. تسلط به زبان انگلیسی عامل اصلی برقراری ارتباطات موثر در فضاهای بین‌فرهنگی است. پژوهش حاضر اهمیت دادن به موضوع تسلط به زبان انگلیسی در جهت رسیدن به موفقیت‌های بیشتر سرپرستان ورزشی ایران در عرصه‌های بین المللی را پیشنهاد می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تدوین برنامه آموزشی الزامات سبک زندگی ورزشی مبتنی بر ویژگی‌های اجتماعی فوتبالیست‌های نوجوان: رویکرد مطالعه اقدام پژوهی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 11 , سال 4 , تابستان 1403
    هدف: آموزش و رعایت سبک زندگی به عنوان مجموعه‌ایی از عادت‌ها، رفتارها و سلیقه‌ها برای طولانی مدت در ورزشکاران امکان شکوفایی عملکرد بالا را حفظ می‌کند. اما تا کنون سبک زندگی جایگاهی در برنامه‌های توسعه ورزشکاران نداشته‌است. هدف این پژوهش تدوین برنامه آموزشی الزامات سبک زن چکیده کامل
    هدف: آموزش و رعایت سبک زندگی به عنوان مجموعه‌ایی از عادت‌ها، رفتارها و سلیقه‌ها برای طولانی مدت در ورزشکاران امکان شکوفایی عملکرد بالا را حفظ می‌کند. اما تا کنون سبک زندگی جایگاهی در برنامه‌های توسعه ورزشکاران نداشته‌است. هدف این پژوهش تدوین برنامه آموزشی الزامات سبک زندگی ورزشی مبتنی بر ویژگی‌های اجتماعی فوتبالیست‌های نوجوان در پیش فصل به صورت کیفی و با توجه به نیازهای ورزشکاران بوده‌ است. روش‌شناسی: مطالعه حاضر از منظر روش، انتقادی، از منظر جهت گیری، کاربردی، از منظر رویکرد، استقرایی، از منظر شیوه، کیفی، از لحاظ محیط پژوهشی، میدانی، از منظر استراتژی، اقدام پژوهی، از منظر مفهوم، توصیف، تبیین و پیش بینی، از منظر ابزار، مشاهده، مصاحبه می‌باشد. شرکت‌کنندگان این مطالعه را 21 ورزشکار نوجوان پسر در محدوده سنی 13 سال، همچنین سر مربی این تیم تشکیل دادند. یافته‌ها: با استفاده از روش تحلیل مضمون داده‌های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در آخر، مقوله‌های‌ فراگیر که سبک زندگی ورزشی (انسجام تیمی – همدلی، ارتباط مؤثر، رفتارهای اجتماعی، قضاوت اخلاقی، احیای حس مسئولیت‌پذیری، شبکه‌های اجتماعی، حل مسأله، مدیریت احساس و هیجانات) شناسایی و استخراج شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که توجه به نیازهای شناسایی شده و مدت زمان پیش فصل برای تغییر سبک زندگی ورزشکاران اهمیت دارد. بنابراین متناسب با یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی در جهت رسیدن به موفقیت و اهداف تیم عوامل محیطی و اجتماعی و فردی برای تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی ورزشی فوتبالیست‌های نوجوان در پیش فصل توجه لازم را داشته باشند. پرونده مقاله