طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل: یک مطالعه پژوهی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیفهیمه سپهری 1 , رخساره بادامی 2 , زهره مشکاتی 3
1 - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: دانش ذهنی, نوجوان, فوتبال, اقدام پژوهی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستانهای اصفهان حض.ر داشتند به عنوان شرکتکننده در این مطالعه انتخاب شدند. این مطالعه از منظر روش، اقدامپژوهی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها کیفی بود. برای این منظور دادهها با استفاده از دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات و یاداشتهای محقق، گفتگوهای غیر رسمی با مربی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربی و والدین جمعآوری گردید. دادههای جمع-آوری شده به دقت پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش در 7 مقوله فراگیر(سبک زندگی، هدفگزینی، آرامسازی، تصویرسازی، روتینهای قبل از اجرا و مسابقه، انسجام تیمی - همدلی و ذهن-آگاهی) قرار داده شد. نتایج نشان داد تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی براساس نیاز ورزشکاران و مدت زمان پیش فصل متفاوت میباشد. ازآنجایی که توجه به نیازهای فردی و مدت زمان پیش فصل جهت مداخله برنامههای مهارت ذهنی برای ورزشکاران حائز اهمیت میباشد؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند.
The purpose of this research was to design and compile mental knowledge management strategies and its effectiveness on the psychological characteristics of teenage football players in the pre-season. For this purpose, 21 male adolescent athletes with an age range of 11 to 13 years from a specialized football academy that played in the premier league of Isfahan cities were selected as participants in this study. This study was qualitative from the point of view of method, action research and the method of data collection. For this purpose, data were collected using reflective diaries, researcher's observations and notes, informal conversations with the teacher, and semi-structured interviews with the teacher and parents. The collected data were carefully implemented and analysed using the qualitative content analysis method. The findings of the research were placed in 7 inclusive categories (lifestyle, goal setting, relaxation, visualization, pre-performance and competition routines, team cohesion - empathy and mindfulness). The results showed that the formulation of mental knowledge management strategies is different based on the needs of the athletes and the duration of the pre-season. Since it is important to pay attention to individual needs and the duration of the pre-season for the intervention of mental skill programs for athletes; Therefore, it is necessary that coaches, psychologists, sports managers pay attention to environmental and individual factors to develop an effective mental skill program.
_||_