مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
شماره59,سال
15
,
تابستان
1402
گمرک به عنوان یکی از مهمترین سازمان ها در چرخه تأمین و توزیع کالا مسؤلیت کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا را بر عهده دارد. با حجم روزافزون تجارت، ضرورت انجام کنترل ها با حداکثر دقّت و سرعت، در عین تسهیل گری و بارویکرد توسع چکیده کامل
گمرک به عنوان یکی از مهمترین سازمان ها در چرخه تأمین و توزیع کالا مسؤلیت کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا را بر عهده دارد. با حجم روزافزون تجارت، ضرورت انجام کنترل ها با حداکثر دقّت و سرعت، در عین تسهیل گری و بارویکرد توسعه اقتصادی - اجتماعی، اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر الگوی یادگیری سازمانی در نظارت بر تجارت خارجی در سازمان گمرک با بهبود توأم شاخص های تسهیلات و امنیت است. پژوهش از نوع کیفی بوده و برای تحلیل داده ها از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق بودند که با روش نمونه گیری گلوله برفی با 14نفر ازخبرگان گمرک و سایر سازمان های مرتبط در تجارت، انجام شد. دادههای حاصل از مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت الگوی پارادایمی یادگیری سازمانی در نظارت بر تجارت خارجی متشکل از شرایط علّی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم گردید. پدیده اصلی الگوی طراحی شده، فرآیندیادگیری سازمانی در سازمان گمرک است. یافته های پژوهش نشان داد، عوامل علّی شامل، یکپارچگی اطلاعات تجارت خارجی، همکاری های ملی و فراملی، آموزش و توانمندسازی کارکنان و فرهنگ سازی هستند. عوامل مداخله گر شامل، شرایط سیاسی، یکپارچگی قوانین و مقررات، عوامل محیطی و یگپارچگی مدیریتی است. عوامل زمینه ای شامل، پنجره واحد تجارت و مدیریت ریسک و راهبردها مشتمل بر نظارتِ اطلاعات محور، مهندسی مجدد فرآیندها و هوشمندسازی می باشند. پیامدهای سیستم یادگیری سازمانی، شامل دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است که در راستای توسعه اقتصادی- اجتماعی است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مدلی کارآمد برای تابآوری مناطق مناطق آزاد ایران به منظور ارتقا اقتصاد ملی است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری 214 نفر از نخبگان و خبرگان با نظر به علم و تجربه و حیطه فعالیت در زمینه مرتبط بود برای پاسخگویی به سوال پژوهش مبنی بر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مدلی کارآمد برای تابآوری مناطق مناطق آزاد ایران به منظور ارتقا اقتصاد ملی است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری 214 نفر از نخبگان و خبرگان با نظر به علم و تجربه و حیطه فعالیت در زمینه مرتبط بود برای پاسخگویی به سوال پژوهش مبنی بر اینکه مدل مناسب تابآوری مناطق آزاد چیست، ابتدا با روش دلفی طبق نظر متخصصان مرتبط با موضوع، عوامل توسعه مناطق آزاد و شاخصهای آن، شناسایی شد و بر اساس آن، پرسشنامه نهایی تهیه گردید، پنج عامل سیاسی، قانونی، زیرساختی، سیاستهای اجرایی و جهتگیری استراتژیک تایید شدند. در مرحله بعد، پرسشنامه در اختیار خبرگان و متخصصان قرار گرفت. تحلیل نتایج به همان روش تحلیل عاملی و نرم افزار لیزرل انجام شد. تحلیل مدل ساختاری نشان داد که عوامل سیاسی، جهتگیریهای استراتژیک و سیاستهای اجرایی، تاثیر مستقیم و معناداری بر تابآوری مناطق آزاد ایران دارد.
پرونده مقاله
امروزه اهمیت انعطافپذیری سازمانها در برابر بحرانها، برای سازمانهای دولتی نیز پذیرفته شده است. تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی با تأکید بر بانک ملی بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد نظریه داده بنیاد اجرا شد. به شکل هدفمند، 19 خبره تا ن چکیده کامل
امروزه اهمیت انعطافپذیری سازمانها در برابر بحرانها، برای سازمانهای دولتی نیز پذیرفته شده است. تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی با تأکید بر بانک ملی بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد نظریه داده بنیاد اجرا شد. به شکل هدفمند، 19 خبره تا نقطه اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. مطابق یافتهها؛ مدل پارادایمی تابآوری سازمانی بانک ملی شامل 128 کد باز در قالب پدیده محوری 7 کد، شرایط علی 54 کد، شرایط زمینهای 27 کد، شرایط مداخلهگر 10 کد، راهبردها 13 کد و پیامدها 17 کد بود. پدیده محوری تابآوری بانک ملی با مقولههای عملکرد مشتری محور، و خصیصه مثبت بود که شرایط علی با مقولههای ویژگیهای نیروی انسانی، قابلیت مالی، سرمایه اجتماعی بین سازمانی، تواناییهای دانش فنی، شناخت محیطی، مدیریت دانش، قابلیتهای سازمانی، و قابلیتهای فرا سازمانی، و شرایط زمینهای با مقولههای نیروهای کلان، عوامل درون بانکی، و عوامل درون صنعت بر آن تأثیر داشتند. توسعه تابآوری با مکانیسمهای رفتاری، اقتصادی-مالی، و فنی امکانپذیر بود که شرایط مداخلهگر مدیر بانک، و ویژگیهای فردی کارکنان بر آن مؤثرند. تابآوری نیز پیامدهای عملکرد مناسب با پاسخگویی سریع، حفظ حیات بانک، و اثرات بر جامعه را داشت.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1400
هدف:هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدلی به منظور ارتقاء اعتماد عمومی در نظام بانکی ایران در بانک صادرات ایران بودهاست، در این راستا مؤلفههای تأثیرگذار بر ارتقای اعتماد عمومی در نظام بانکی در مورد مطالعه بانک صادرات ایران شناساییگردید. روش پژوهش: تحقیق حاضر از منظر هدف ب چکیده کامل
هدف:هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدلی به منظور ارتقاء اعتماد عمومی در نظام بانکی ایران در بانک صادرات ایران بودهاست، در این راستا مؤلفههای تأثیرگذار بر ارتقای اعتماد عمومی در نظام بانکی در مورد مطالعه بانک صادرات ایران شناساییگردید. روش پژوهش: تحقیق حاضر از منظر هدف بنیادی و اکتشافی، از منظر روش آمیخته(کیفیکمی) میباشد. روش کیفی برای شناسایی مولفههای اعتماد عمومی و روش جمع آوری اطلاعات دلفی است. همچنین با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار آموس به تحلیل دادهها اقدامشدهاست. یافتهها: براساس مولفههای شناسایی شده پرسشنامهای تهیه و در بین نمونه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بانک صادرات ایران در شهر تهران به شیوه خوشهای توزیعشد. با گردآوری پرسشنامههای توزیعشده اقدام به تحلیل دادهها به منظور بررسی فرضیات گردید، نتایج به دست آمده نشان از تأیید کلیه فرضیات در راستای تأثیر مولفههای سازمانی، فرآیندی، عملکردی، قابلیتهای فنی، قابلیتهای رقابتی و قابلیتهای استراتژیک بر اعتماد عمومی در نظام بانکی مورد مطالعه بانک صادرات ایران و ارائه مدل در این بخش را نشانداد. نتیجهگیری: نتایج بیانگر این موضوع بود که ضرایب مسیر در ارتباط با ابعاد شناسایی شده در بعد سازمانی با 0.69 بیشترین و در بعد قابلیت استراتژیک با 0.59 کمترین میزان تأثیر را بهدستآوردند.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
شماره13,سال
4
,
بهار
1403
هدف اصلی این تحقیق طراحی چارچوبی برای مدیریت استعدادها با رویکرد جانشین پروری در میان مدیران بازاریابی بانک سپه می باشد. با توجه به این موضوع روش این تحقیق به صورت کاربردی، پیمایشی و توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان بانک سپه می باشند. روش نمونه گیری تص چکیده کامل
هدف اصلی این تحقیق طراحی چارچوبی برای مدیریت استعدادها با رویکرد جانشین پروری در میان مدیران بازاریابی بانک سپه می باشد. با توجه به این موضوع روش این تحقیق به صورت کاربردی، پیمایشی و توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان بانک سپه می باشند. روش نمونه گیری تصادفی است. با توجه به حجم جامعه تحقیق تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 256 نفر تعیین شده است. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی این پرسشنامه به صورت روایی سازه و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. در بررسی مدل ساختاری از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. در این بخش شاخص های برازش نشان از برازش مناسب مدل مفهومی تحقیق داشته است. در نهایت ابعاد و مولفه های مدیریت استعداد با رویکرد جانشین پروری در میان کارکنان بانک سپه بررسی و مورد تایید قرار گرفته است. است است است است
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد