طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی
محورهای موضوعی : حمل و نقل شهریداود ابوالحسنی 1 , سیروس تدبیری 2 , مریم مجیدی 3
1 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
کلید واژه: پایداری, ثبات بانک, خصیصه دانشی, سرمایه اجتماعی بین سازمانی, قابلیت بقاء,
چکیده مقاله :
امروزه اهمیت انعطافپذیری سازمانها در برابر بحرانها، برای سازمانهای دولتی نیز پذیرفته شده است. تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی با تأکید بر بانک ملی بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد نظریه داده بنیاد اجرا شد. به شکل هدفمند، 19 خبره تا نقطه اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. مطابق یافتهها؛ مدل پارادایمی تابآوری سازمانی بانک ملی شامل 128 کد باز در قالب پدیده محوری 7 کد، شرایط علی 54 کد، شرایط زمینهای 27 کد، شرایط مداخلهگر 10 کد، راهبردها 13 کد و پیامدها 17 کد بود. پدیده محوری تابآوری بانک ملی با مقولههای عملکرد مشتری محور، و خصیصه مثبت بود که شرایط علی با مقولههای ویژگیهای نیروی انسانی، قابلیت مالی، سرمایه اجتماعی بین سازمانی، تواناییهای دانش فنی، شناخت محیطی، مدیریت دانش، قابلیتهای سازمانی، و قابلیتهای فرا سازمانی، و شرایط زمینهای با مقولههای نیروهای کلان، عوامل درون بانکی، و عوامل درون صنعت بر آن تأثیر داشتند. توسعه تابآوری با مکانیسمهای رفتاری، اقتصادی-مالی، و فنی امکانپذیر بود که شرایط مداخلهگر مدیر بانک، و ویژگیهای فردی کارکنان بر آن مؤثرند. تابآوری نیز پیامدهای عملکرد مناسب با پاسخگویی سریع، حفظ حیات بانک، و اثرات بر جامعه را داشت.
Governmental organizations now recognize the importance of organizational flexibility in a crisis. This study aimed to develop an organizational resilience model in state-owned banks, with particular emphasis on the Iran Melli Bank, using an interpretive paradigm and a grounded theory approach. Nineteen experts were interviewed in a targeted manner until theoretical saturation was reached. The data were analyzed via open, axial, and selective coding. Melli Bank's organizational resilience paradigm model includes 128 open codes consisting of the core phenomenon seven codes, causal conditions 54 codes, contextual conditions 27 codes, intervening conditions ten codes, strategies 13 codes, and consequences 17 codes. The core phenomenon was Bank Melli's resilience, including two subcategories: customer-centric performance and positive trait. It was influenced by the causal conditions involving human resources characteristics, financial capability, inter-organizational social capital, technical knowledge capabilities, environmental knowledge, knowledge management, organizational capabilities, inter-organizational capabilities, and contextual conditions such as macro forces, banking factors, and industry factors. The development of resilience was possible through behavioral, economic-financial, and technical mechanisms influenced by the bank manager's intervening conditions and the employees' characteristics. The resilience also had the consequences of good performance with quick response, saving the bank's life, and impacting the community.
_||_