دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره4,سال
19
,
پاییز
1397
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شاغل به تحصیل 1395-1394 شهرستان ارومیه بود؛ که از میان آنان 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976)، نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا، ریان، کوچمن و دسی (2000)، حمایت از خودمختاری معلم بلک و دسی (2000) و گرایشهای علیتی خودمختار روز، مارکلند و پارفیت (2001) استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر، تجزیهوتحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد که حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر نیازهای روانشناختی اساسی تأثیر مثبت و معنادار دارند (01/0p<). نیازهای روانشناسی اساسی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<). حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<) و درنهایت اینکه نیازهای روانشناسی اساسی در رابطه بین حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان نقش واسطهای دارند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
19
,
بهار
1401
دانش محتوایی- تربیتی (pck ) معلمان علوم ماهیت پیچیده و متنوعی دارد. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی مطالعات در این حوزه و به دست آوردن یک نتیجۀ هماهنگ از مؤلفهها و زیرمؤلفههای pck و استخراج مؤلفههایی است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق میتواند برای پژو چکیده کامل
دانش محتوایی- تربیتی (pck ) معلمان علوم ماهیت پیچیده و متنوعی دارد. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی مطالعات در این حوزه و به دست آوردن یک نتیجۀ هماهنگ از مؤلفهها و زیرمؤلفههای pck و استخراج مؤلفههایی است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق میتواند برای پژوهشگرانی که درصدد شناسایی یا توسعه pck گروه خاصی از معلمان در موضوع خاصی است مفید باشد. روش تحقیق، سنتزپژوهی از نوع فراترکیب بوده و تحلیل دادهها با الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. جامعۀ آماری، مقالات و پایاننامههای معتبر در حوزۀ pck است و بر اساس معیارهای ورود 118 مقاله شناسایی و بر اساس معیارهای خروج 41 مقالۀ پژوهشی برای تحلیل انتخاب شدند. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفته و کدگذاریهای باز و محوری توسط دو ارزشیاب مستقل انجام شده و از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 73/0 به دست آمد. پنج بعد، 1-دانش آموزشی 2-دانش فراگیران 3- دانش زمینه 4- دانش برنامۀ درسی 5- دانش ویژۀ موضوعات درسی خاص شناسایی شد. سه بعد دانش آموزشی ، فراگیران و برنامۀ درسی معلمان بیشتر از سایر مؤلفهها مورد تحقیق بودهاند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی ابعاد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی جهت آماده سازی و پرورش استعدادهای کودکان برای ورود به دوره دبستان می باشد. روش پژوهش بر اساس روش فراترکیبی (سندلوساکی و باروساو ،2007) می باشد. جامعه آماری را کلیه مقالات منتشر شده طی سالهای 2006 تا 20 چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی ابعاد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی جهت آماده سازی و پرورش استعدادهای کودکان برای ورود به دوره دبستان می باشد. روش پژوهش بر اساس روش فراترکیبی (سندلوساکی و باروساو ،2007) می باشد. جامعه آماری را کلیه مقالات منتشر شده طی سالهای 2006 تا 2020 تشکیل داده است که از بین 34 مقاله اولیه ، در نهایت 28 مقاله براساس نمونه گیری هدفمند و به شیوه اشباع نظری و بر مبنای تحلیل داده ها به شیوه کُد گذاری ( باز ، محوری و انتخابی ) انتخاب شده است. نتایج یافته های حاصل از مقالات مورد مطالعه در قالب 63 کُد باز، 20 کُد محوری و 7 کُد انتخابی ، نشان داد که لازمه اداره فرایندهای آموزشی مراکز پیش دبستانی و بالابردن توانایی و یادگیری کودکان جهت ورود به دوره دبستان ، دارا بودن رهبری حرفه ای می باشد.همچنین این نتایج نشان داد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی نیازمند عواملی از جمله بینش کارآفرینی،مهارت یادگیری،سواد اطلاعاتی، مهارت استعدادیابی،اخلاق مداری و دارابودن مهارت نوآوری و تحول پذیری است.
پرونده مقاله
آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی
,
شماره5,سال
5
,
زمستان
1400
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 229 نفر بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول گرجسی- مورگان 145 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد؛ اخلاق کار اسلامی؛ اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری بودند که پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب 813/0، 808/0 و 821/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و مسئولیتپذیری با اخلاق حرفهای رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای از طریق مسئولیتپذیری رابطه غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد. ترکیب اخلاق کار اسلامی با مسئولیتپذیری 55 درصد اخلاق حرفهای را تبیین کردند. بر طبق نتایج، اخلاق حرفهای توسط اخلاق کار اسلامی و مسئولیتپذیری پیشبینی میشود. با توجه به نتایج میتوان گفت غنیسازی و توجه بیشتر به اخلاق اسلامی و حرفهای میتواند بعنوان یکی از راهبردهای ارتقاء دهندهی کارکنان در هر سازمانی باشد.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نیازهای مککللند بررفتار شهروندیسازمانی و پاسخگویی غیررسمی با میانجیگری پاسخگویی فردی انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی ازطریق مدل یابی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزشو پرورش استان آذربایجان غ چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نیازهای مککللند بررفتار شهروندیسازمانی و پاسخگویی غیررسمی با میانجیگری پاسخگویی فردی انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی ازطریق مدل یابی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزشو پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 250 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی نسبی ، حجم نمونه طبق جدول مورگان با هدف ارایه مدل ، 196 نفر منظور شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای نیازهای سه گانه مککللند استیرز و براناستین(1979)، سنجش رفتار شهروندی پودساکاف(1990)، پاسخگویی فردی هاچ وارتر(2005) و پاسخگویی غیررسمی هال، رویل، هاچ وارتر(2008) استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار AMOSبهره گرفته شد. یافتهها نشان داد الگو با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد..مسیرهای نیاز به تعلق با رفتار شهروندی (51/0=β)، نیاز به تعلق با پاسخگویی فردی (46/0=β) ،نیاز به تعلق با پاسخگویی غیر رسمی (53/0=β) ، نیاز به قدرت با رفتار شهروندی (54/0=β)، نیاز به قدرت با پاسخگویی فردی (43/0=β)، نیاز به قدرت با پاسخگویی غیررسمی (35/0=β)، نیاز به موفقیت بارفتار شهروندی (46/0=β)، نیاز به موفقیت با پاسخگویی فردی (47/0=β)، نیاز به موفقیت با پاسخگویی غیررسمی (61/0=β) ،در سطح آماری 05/0 P< معنی دار است که تاییدی بر نقش میانجی پاسخگویی فردی در ارتباط بین نیازهای سهگانه با پاسخگویی غیررسمی و رفتار شهروندی میباشد. نتیجه این که با تقویت احساس پاسخگویی فردی کارکنان از طریق توجه به نیازهای سهگانه آنان، میتوان پاسخگویی غیررسمی و رفتار شهروندی کارکنان را ارتقا بخشید. این نتیجه میتواند راهی برای افزایش اثر بخشی و بهرهوری سازمانها باشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش مجازی مدارس ابتدایی به شیوه سنتزپژوهی صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع سنتزپژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فراترکیب صورت پذیرفته و از نظر هدف نیز کاربردی می باشد. محیط پژوهش مشتمل بر کلیه مقالا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش مجازی مدارس ابتدایی به شیوه سنتزپژوهی صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع سنتزپژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فراترکیب صورت پذیرفته و از نظر هدف نیز کاربردی می باشد. محیط پژوهش مشتمل بر کلیه مقالات معتبر در داخل و خارج از ایران طی 25 سال گذشته در رابطه با آموزش مجازی منتشر شده است. شیوه نمونهگیری پژوهش به روش هدفمند تا حد اشباع نظری دادهها می باشد. بهگونهای که مطالعه مقالات تا جایی ادامه یافت که دادههای مکفی به دست آمدند؛ لذا 27 مقاله براساس ملاکهای ورودی انتخاب شدند. شیوه تحلیل دادهها بهصورت کدگذاری و طبقهبندی اطلاعاتی از پژوهشهای انجام شده صورت گرفت. مرحله مذکور حاصل تحلیل محتوایی استقرایی و ترکیبی مقولات، نتایج و ترکیبها می باشد که نتیجه آن به صورت استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه ارتقاء کیفیت آموزش مجازی حول 3 سطح فنی، آموزشی و ارزیابی قابل مشاهده است. نتایج حاصل شده بر ارتباط مقولههای یادگیری مستقل، یادگیری ارگانیکی، دسترسی فوری به سامانه، زمانبندی برنامهها، آموزش چندرسانهای، توسعۀ جعبهابزارهای یادگیری، افزایش ظرفیتها، نداشتن محدودیت یادگیری، سادهسازی فرایندهای یادگیری، بازنگری مکانیزمهای یادگیری، ارزشیابی سازندهگرا و ارزشیابی همهجانبه با ارتقاء کیفیت آموزش مجازی با یکدیگر اشاره دارند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد