طراحی مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
سهراب کلانتری
1
,
جواد کیهان
2
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه
کلید واژه: رهبری کوآنتومی, تفکر هم افزا, نگرش به انعطاف پذیری, ارتباط معنوی, توسعه اثربخشی فردی, مدیریت سازنده تعارضات,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، کیفی است. از روش مرور سیستماتیک برای بررسی ادبیات موجود در حوزه رهبری کوآنتومی استفاده شد که در آن تمامی مقالات مرتبط با موضوع پژوهش در پایگاههای داده معتبر جستجو و بررسی شدند تا چالشها و فرصتهای موجود در طراحی مدل شناسایی شوند. معیارهای ورود و خروج منابع نیز بهگونهای تعیین شد که فقط مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2010 تا 2023 در مجلات معتبر علمی-پژوهشی و مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شوند و منابع فاقد روایی یا غیرمرتبط حذف شدند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحلیل مضمون کیفی تحلیل شدند که در آن دادهها ابتدا به واحدهای معنایی تقسیم و سپس در قالب مقولهها و زیرمقولههای مشخص طبقهبندی شدند. برای اعتبارسنجی منابع و یافتهها از برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی استفاده شد و اعتبار یافتهها از طریق روش مثلثسازی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش شامل 30 مضمون فرعی است که در قالب 5 مضمون اصلی دسته بندی شدند. این مضامین اصلی عبارتند از: تفکر هم افزا، نگرش به انعطاف پذیری، ارتباط معنوی، توسعه اثربخشی فردی و مدیریت سازنده تعارضات. تفکر هم افزا به معنای ایجاد همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم آموزشی است؛ نگرش به انعطافپذیری نشاندهنده توانایی سازگاری با تغییرات و شرایط جدید است؛ ارتباط معنوی به ایجاد رابطه عمیق و معنادار بین رهبران و معلمان اشاره دارد؛ توسعه اثربخشی فردی بر بهبود مهارتها و تواناییهای شخصی تأکید میکند و مدیریت سازنده تعارضات به حل اختلافات به گونه ای مثبت و مؤثر می پردازد. این یافته ها نشان میدهند که مدل رهبری کوآنتومی می تواند به عنوان چارچوبی مؤثر در بهبود عملکرد رهبران آموزشی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این پژوهش می تواند به طراحی برنامههای آموزشی و تربیتی برای رهبران آموزشی کمک کند و زمینه را برای پژوهشهای بیشتر در این حوزه فراهم آورد.
This research was conducted with the aim of designing a quantum leadership model in education. The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection method. A systematic review method was used to review the existing literature in the field of quantum leadership, in which all articles related to the research topic were searched and reviewed in reputable databases to identify challenges and opportunities in model design. The inclusion and exclusion criteria for sources were also determined in such a way that only articles published between 2010 and 2023 in reputable scientific-research journals related to the research topic were selected, and sources lacking validity or irrelevant were eliminated. The collected data were analyzed using qualitative thematic analysis method, in which the data were first divided into semantic units and then classified into specific categories and subcategories. The Critical Assessment Skills Program was used to validate the sources and findings, and the validity of the findings was confirmed through the triangulation method.The results of the study revealed that the quantum leadership model in education includes 30 sub-themes categorized into 5 main themes. These main themes are: synergistic thinking, attitude toward flexibility, spiritual communication, individual effectiveness development, and constructive conflict management. Synergistic thinking refers to fostering collaboration and coordination among educational team members. Attitude toward flexibility reflects the ability to adapt to changes and new conditions. Spiritual communication emphasizes building deep and meaningful relationships between leaders and teachers. Individual effectiveness development focuses on enhancing personal skills and capabilities, and constructive conflict management addresses resolving disagreements in a positive and effective manner. These findings indicate that the quantum leadership model can serve as an effective framework for improving the performance of educational leaders and enhancing the quality of the education system. The results of this research can contribute to the design of training and educational programs for educational leaders and pave the way for further studies in this field.
تبارنیارمی، محمد و ضامنی، فرشیده. (1399). بررسی رابطه بین مهارتهای کوآنتومی مدیران با بهسازی نظام تصمیم گیری با تأکید بر نقش میانجی سیاستگذاری. مدیریت بر آموزش سازمانها، 9(1)، 175-198.
حمزه پور، مهدی. (1397). ارائه الگوی بومی رهبری کوآنتومی در شرکتهای دانش بنیان ایران. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 12(1 (پیاپی 2)، 153-184.
خوبی، الهه. (1400). مدلسازی تأثیر رهبری کوآنتومی بر یادگیری سازمانی معلمان با نقش میانجی جو اخلاقی مدرسه. پایاننامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور مشهد.
درگاهی، حسین، مهرانی، فریبرز و پرتوی شایان، زینب. (1396). ارزیابی رهبری مدیران آزمایشگاههای بالینی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1394: رویکرد رهبری کوآنتومی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 21(4 (پی در پی 93) )، 45-55.
رازی، فاطمه و نادی، محمدعلی. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های رهبری کوآنتومی بر سبک تفکر و رفتار تسهیم دانش مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها، ۱۰(۴) ، 13-39.
زارعی، محمدحسین. (1400). بررسی اثر رهبری کوآنتومی بر تعالی سازمان با نقش میانجی مهارتهای کوآنتومی (مورد مطالعه: شعب بانک صادرات مشهد). پایاننامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد. مؤسسه آموزش عالی حکیم نظامی، دانشکده علوم انسانی.
کریمی، هادی. (1400). تأثیر رهبری کوآنتومی بر عملکرد کارکنان شهرداری قره ضیاءالدین. پایاننامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو.
مداحیان، شیوا، روزبه، زهرا، و اکرمیان، سیدرضا. (1399). بررسی نظریه رهبری کوآنتومی در سازمانها. توسعه سازمانی پلیس، 17(75)، 97-123.
میرکمالی، سیدمحمد و حاج خزیمه، مجتبی. (1398). بررسی رابطه مهارتهای مدیریت کوآنتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی (مورد: کارکنان دانشگاه تهران). آموزش علوم دریایی، 6(19)، 19-34.
نظرپوری، امیرهوشنگ، عارف نژاد، محسن، و شریعت نژاد، علی. (1396). طراحی مدل رهبری کوآنتومی در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری. چشمانداز مدیریت دولتی، (29)، 135-153.
نوروززاده، احد؛ ایرانزاده، سلیمان و فقهی فرهمند، ناصر. (1398). تحلیل اثر ابعاد رهبری کوآنتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش و مهارتهای کوآنتومی در دانشگاه علوم پرشکی استان اردبیل. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 10(3 (پیاپی 33) )، 67-75.
هادیزاده، محمد، صفاریان همدانی، سعید، و تقوایی یزدی، مریم. (1400). مروری بر شیوه مدیریت در بستر پارادایم کوآنتومی در دانشگاههای علوم پزشکی. تعالی بالینی، 11(3 )، 11-21.
Aditya, B. R., Ferdiana, R., & Kusumawardani, S. S. (2021). Barriers to digital transformation in higher education: An interpretive structural modeling approach. International Journal of Innovation and Technology Management, 18(05), 2150024.
Aghelzadeh, V., Soleimani, T., & Goldoost, A. N. (2023). Designing and validating a quantum management model for educational organizations using mixed-methods. Revista on line de Política e Gestão Educacional, e023008-e023008.
Ahmed, A., & Khan, T. Z. A. (2017). Phronesis embedded leadership and its role in conflict management. Organization Theory Review, 1(1), 11-22.
Arrow, J. É., Marsh, S. E., & Meyer, J. C. (2023). A holistic approach to quantum ethics education. arXiv preprint arXiv: 2306.00027.
Bozorgi, F., Jahangir Fard, M., & Sharifi, A. (2020). Design of quantum leadership model in Iranian State Universities. Iranian Journal of Educational Sociology, 3(1), 9-22.
Erçetin, Ş. Ş., Açıkalın, Ş. N., Potas, N., & Turan, S. (2017, October). A study for developing a viable quantum leadership scale. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
Galindo, O., Svitek, M., & Kreinovich, V. (2020). Quantum (and more general) models of research collaboration.
Gharibi, M., Zirak, M., Mahmouei, H. M., & Mehdipour, Y. (2020). Designing a quantum management model for organizational learning through a systematic approach to grounded theory: A case study of the Zahedan University of Medical Sciences. Health Scope, 9(4).
Harrington, A. (2023). Quantum leadership: A new approach for nurse leaders. Nursing Management, 30(6).
Karadayi-Usta, S. (2022). A novel neutrosophic interpretive structural modeling approach: Hierarchical visual graphs of indeterminate causalities. In Handbook of Research on Advances and Applications of Fuzzy Sets and Logic (pp. 585-604). IGI Global.
Maheshwari, A. K. (2023). Quantum leadership through Yoga Sutras. In Consciousness-Based Leadership and Management, Volume 1: Vedic and Other Philosophical Approaches to Oneness and Flourishing (pp. 45-76). Cham: Springer International Publishing.
Maielfi, D., & Wahyuni, S. (2020). Model Quantum Teaching Tipe Tandur Terhadap Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa. JIPI (Jurnal IPA & Pembelajaran IPA), 4(2), 219-230.
Moskalenko, V., & Yevsieieva, I. (2015). Effective leadership conflict management in food technology enterprises. International Economics Letters, 4(2), 91-102.
Mundiri, A., & Ningtias, R. W. (2019). Quantum leadership of teacher in improving the quality of education based on Pesantren. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 01-33.
Navia, J. (2022). Leadership Practices among Private Higher Education Institutions: Basis for Transformational Leadership Model. JPAIR Multidisciplinary Research, 49(1), 159-177.
Norouzzadeh, A., Iranzadeh, S., & Feghi Farahmand, N. (2019). Effect Analysis of Quantum Skills on Quantum Leadership with Mediating Role of Organizational Knowledge Management in Mega Motor Company. Iranian Journal of Public Policy in Management, 10(34 ), 31-40.
Shariatikia, G., Beheshtifar, M., Montazeri, M., & Kazemi, H. (2020). Identifying the mental model of the managers of Melli Bank regarding quantum leadership using Q-methodology. Cuestiones Políticas, 38.
Shelton, C. K., & Darling, J. R. (2001). The quantum skills model in management: A new paradigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22(6), 264-273.
Sodagar, H. R., Rezaei, H., & Eshaghpour Rezaee, M. (2020). Commentary: Application of Quantum Skills in Controlling the Prevalence of COVID-19 in Organizations. Health Information Management, 17(4(74)), 199-202.
Tamunodiepiriye, I. P., Bedzra, L., & Essuman, J. (2022). Conflict Management Strategies, A Panacea for Effective Educational Leadership. Gyan Management, 16(1), 1-15.
Widiastiti, N. L. A. , & Sumantri, M. (2020). Model Quantum Teaching Berbasis Pendidikan Karakter Terhadap Motivasi Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 303-314.
Zuccarini, G. (2020). Analyzing the structure of basic quantum knowledge for instruction. American Journal of Physics, 88(5), 385-394.