رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره5,سال
15
,
زمستان
1400
هدف پژوهش حاضر، شناسایی دستاوردهای رهبری آموزشی تحول آفرین مبتنی بر سند تحول بنیادین بود. رویکرد پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی، مدیران مدارس و مدیران و کارشناسان ستاد آموزش و پرورش بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، شناسایی دستاوردهای رهبری آموزشی تحول آفرین مبتنی بر سند تحول بنیادین بود. رویکرد پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی، مدیران مدارس و مدیران و کارشناسان ستاد آموزش و پرورش بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و نظری بود. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 26 هزار نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد اعضای نمونه 378 تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تحلیل داده ها در بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها نشان داد دستاوردهای رهبری آموزشی تحول آفرین شامل: پیامدهای آموزشی، پرورشی، مثبت اقتصادی، منفی اقتصادی، مثبت اجتماعی، منفی اجتماعی، رشد و توسعه حرفه ای همکاران و تعالی و کارآمدی مدرسه بودند؛ مؤلفه های بهبود کیفیت آموزش دارای اولویت اول و دسترسی به اهداف سازمانی، افزایش انگیزه خدمت در بین معلمان و منزلت اجتماعی بیشتر داری اولویت های دوم تا چهارم بودند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
19
,
بهار
1401
دانش محتوایی- تربیتی (pck ) معلمان علوم ماهیت پیچیده و متنوعی دارد. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی مطالعات در این حوزه و به دست آوردن یک نتیجۀ هماهنگ از مؤلفهها و زیرمؤلفههای pck و استخراج مؤلفههایی است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق میتواند برای پژو چکیده کامل
دانش محتوایی- تربیتی (pck ) معلمان علوم ماهیت پیچیده و متنوعی دارد. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی مطالعات در این حوزه و به دست آوردن یک نتیجۀ هماهنگ از مؤلفهها و زیرمؤلفههای pck و استخراج مؤلفههایی است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق میتواند برای پژوهشگرانی که درصدد شناسایی یا توسعه pck گروه خاصی از معلمان در موضوع خاصی است مفید باشد. روش تحقیق، سنتزپژوهی از نوع فراترکیب بوده و تحلیل دادهها با الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. جامعۀ آماری، مقالات و پایاننامههای معتبر در حوزۀ pck است و بر اساس معیارهای ورود 118 مقاله شناسایی و بر اساس معیارهای خروج 41 مقالۀ پژوهشی برای تحلیل انتخاب شدند. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفته و کدگذاریهای باز و محوری توسط دو ارزشیاب مستقل انجام شده و از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 73/0 به دست آمد. پنج بعد، 1-دانش آموزشی 2-دانش فراگیران 3- دانش زمینه 4- دانش برنامۀ درسی 5- دانش ویژۀ موضوعات درسی خاص شناسایی شد. سه بعد دانش آموزشی ، فراگیران و برنامۀ درسی معلمان بیشتر از سایر مؤلفهها مورد تحقیق بودهاند.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره53,سال
14
,
تابستان
1403
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آنها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آنها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی وابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 27سوالی است، که روایی آن (83/0= CVR و 95/0= CVI) به تایید صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (93/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (T تک نمونه ای) استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق، چارچوب برنامه درسی آموزش علوم تجربی مبتنی بر روش STEAM، رویکردی پروژهمحور، فعالیت محور، مشارکتی و ارتباطی بوده و بر نقش فعال دانشآموز به عنوان یادگیرنده تاکید شده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به تعداد 3720 نفر میباشد که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 348 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری تحولی باس و آویلو (2002)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، خودرهبری محقق ساخته و خودکارآمدی موران و وولفولک (2001) میباشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیر اخلاق حرفهای یک متغیر میانجی بین متغیرهای رهبری تحولی با خودرهبری و خودکارآمدی میباشد. رهبری تحولی بر اخلاق حرفهای و خودرهبری و همچنین اخلاق حرفهای بر خودرهبری و خودکارآمدی تأثیر مثبت و مستقیم دارد، اما رهبری تحولی نتوانسته است که بر خودکارآمدی تأثیر بگذارد. کیفیت مدل اندازهگیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 340/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره5,سال
10
,
زمستان
1397
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به تعداد 1156 دانش آموز بودکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 60 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه 30 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. بطوریکه ابتدا یک پیش آزمون اضطراب از هر دو گروه بعمل آمد. پس دانش آموزان گروه آزمایش طی 6 جلسه 120 دقیقه ای در طول 2 هفته هر هفته 3 روز در معرض آموزش روش های صحیح مطالعه قرار گرفتند، گروه های کنترل هیچ آموزشی در این مورد دریافت نکردند. بعد از مداخله های آموزشی روش های صحیح مطالعه دوباره یک پس آزمون از گروهای آزمایش و کنترل بعمل آمد، نتایج نشان داد که آموزش شیوه های صحیح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هیجانی و نگرانی) دانش آموزان دختر تاثیر داشته و اضطراب را بطور چشمگیری کاهش داده است.
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره5,سال
10
,
زمستان
1397
این پژوهش حجاب را در چهار چوب ادیان سامی با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بررسی کرده و درباره مستندات دینی حجاب را در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت تبیین و تشریح کرده است. حجاب در ادیان آسمانی زمینه ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآ چکیده کامل
این پژوهش حجاب را در چهار چوب ادیان سامی با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بررسی کرده و درباره مستندات دینی حجاب را در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت تبیین و تشریح کرده است. حجاب در ادیان آسمانی زمینه ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به نحو مطلوب، تبیین و سیره ی قرآنی معصومین(ع)، آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجراء رسانده اند در این پایان نامه سعی شده حجاب به عنوان یک خواسته فکری و عقلانی انسانی با رویکرد به جایگاه نهاد خانواده بررسی شود. درباره حجاب در اسلام، اطلاعات کافی داریم. مسیحیت در احکام فقهی خود تابع تورات بوده اما با تغییر آرا، به نسخ اکثر احکام شرعی در آن حکم شده است . بر اساس اصول یهود حداقل حجاب برای دختران و زنان، پوشش موی سر هنگام نماز و دعا، در مقابل افراد نامحرم و پوشاندن دست ها حداقل تا زیر آرنج و پاها تا مچ پا می باشد.این مقاله ضمن بررسی واژگان مرتبط با حجاب در ادیان ابراهیمی ، و بیان تاریخچه ای از حجاب، تفاوت ها و شباهت های احکام حجاب را در سه آیین بزرگ ابراهیمی (یهود و مسیحیت و اسلام ) بررسی کرده، ضمن بیان آیات قرآن در بیان حکم حجاب، تلاش می کند تا به شبهات موجود در این بحث پاسخ داده ، دیدگاه های دو کتاب مقدس (قرآن و تورات) را بیان و مقایسه نماید.
پرونده مقاله
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
شماره4,سال
1
,
تابستان
1402
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه صاحب نظران برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و مربیان پیش دبستانی که به ترتیب در دانشگاه های استان آذربایجان غربی یا در مدارس و مراکز پیش دبستانی تدریس می کنند، می باشد. نمونه آماری شامل 20 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و روانشناسان تربیتی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و پنج مقاله علمی و پژوهشی و 10نفر از مربیان پیش دبستانی که دارای 5 سال تجربه آموزش داشته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاه های جامعه آماری استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخ های مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص شد و نتایج پژوهش نشان می دهد: راهنمایی، تسهیل گری، ایجاد شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم و تهیه امکانات و وسایل بازی از مهمترین مولفههای نقش معلم است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد