بررسی ویژگیهای آموزش علومتجربی مبتنی بر روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : روش‏ها و فنون خلاقیت و نوآوری، مهندسی خلاقیت و نوآوریمریم اصغری اصل سردرود 1 , صادق ملکی آوارسین 2 , حسین بقایی 3 , جهانگیر یاری حاج عطالو 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه آزاد واحد تبریز
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
4 - هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: علوم تجربی, روش STEAM, پایه ششم ابتدایی, اکر,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آنها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی وابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 27سوالی است، که روایی آن (83/0= CVR و 95/0= CVI) به تایید صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (93/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (T تک نمونه ای) استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق، چارچوب برنامه درسی آموزش علوم تجربی مبتنی بر روش STEAM، رویکردی پروژهمحور، فعالیت محور، مشارکتی و ارتباطی بوده و بر نقش فعال دانشآموز به عنوان یادگیرنده تاکید شده است.
This research was conducted with the aim of investigating the characteristics of the experimental science education curriculum using the STEAM method from the point of view of the sixth grade teachers based on the Akker model. The statistical population was the teachers of the sixth grade of the 3rd district of Tabriz, from which 103 people were selected as a research sample using a simple random method. The descriptive-survey research method and data collection tool is a 27-question researcher-made questionnaire, the validity of which (CVR = 0.83 and CVI = 0.95) was approved by experts, and its reliability was obtained with Cronbach's alpha coefficient (0.93). Came. Descriptive and inferential statistics (one-sample T) were used for data analysis. According to the findings of the research, the framework of the experimental science education curriculum based on the STEAM method is a project-oriented, activity-oriented, collaborative and communicative approach, and the active role of the student as a learner is emphasized.
ابراهیم پور کومله، سمیرا؛ نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم (1397). شناسایی و بررسی ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارتهای حل مسئله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی. دو فصلنامه مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 6(16)، 100 ـ 136.
احمدی، پروین (1385). نوآوری در سازماندهی محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی کشور «نوآوری در برنامههای درسی دوره ابتدایی کشور» دانشگاه شیراز و سازمان آموزش و پرورش استان فارس، 69-73.
اسکندری تربقان، زهرا؛ حسین قلی زاده، رضوان و کامل نیا، حامد (1398). ارائه چارچوب مفهومی برای طراحی فضای فیزیکی مدرسهی ابتدایی بر مبنای نظریهی یادگیری مشارکتی ویگوتسکی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 18(72).
اسکوئز، جو آن (2015). علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات برای همه، ترجمه: مریم خیریه (1395). وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی کشوری، نشریه چشمانداز آموزشی، 11، 6 ـ 13.
اماني، محمود (1386). بررسي وضعيت موجود تربيت علمي و فناورانه دانشآموزان و ارزيابي آن بر اساس مؤلفههاي اصلي آموزش و پرورش، كميته مؤلفههاي اصلي. تهران: طرح مطالعات سند ملي آموزش و پرورش، شوراي عالي آموزش و پرورش.
ایجادی، زهرا؛ سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1397). طراحی برنامه درسی پژوهش محور در علوم تجربی پایه ششم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(29)، (56)، 49 ـ 60.
ایرندگانی، سعید (1394). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس توجه به مهارتهای فرایندی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد انار.
ايماني، الهام؛ رسولي، مريم و زاغري تفرشي، منصوره (1393). مروري بر سبکهای يادگيري تجربي در آموزش پرستاري. آموزش پرستاري، 3(3)، 33-23.
پژمان، حمیدرضا و گویا، زهرا (1396). تحلیل بررسی نتایج آزمون تیمز 2015 در جمعیت اول در حوزههای شناختی. سومین مطالعه بینالمللی ریاضیات و علوم تیمز، انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.
ترکمان، مژگان؛ جلالیان، سارا و دژدار، امید (1395). نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان. ماهنامه شباک (شبکه اطلاعات کنفرانسهای کشور)، 2(11).
جاهدی، رباب؛ بدری گرگری، رحیم و محمودی، فیروز (1398). تأثیر الگوی طراحی آموزش بایبی بر خلاقیت دانشآموزان پایه ششم. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2)، 1 ـ 22.
جعفری ثانی، حسین و قربانی، نرگس (1387). تأثیر تلفیق محتوای 4 بخش اصلی کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد سازماندهی تلفیقی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه اول راهنمایی. فصلنامه نوآوریهای آموزش،7(28).
جهانآرا، عبدالرحیم؛ سرمدی، محمدرضا؛ اسمعیلی، زهرا و ضرابیان، فروزان (1397). طراحی و اعتبار یابی مدل آموزش از راه دور پروژه محور با تأکید بر رویکرد سازنده گرایی، فصلنامه تدریس پژوهی، 6(4)، 86 ـ 105.
حسینی لرگانی، سیده مریم وامانی، مرتضی (1398). بررسی رابطه یادگیری مادامالعمر با اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 تهران. فصلنامه مدیریت مدرسه، 7(1)، 23 ـ 39.
حسینی، سید عدنان؛ کریمیان، نادر؛ حامی، فاتح و محمدی، بشیر (1398). اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی. نشریه پژوهشهای آموزش و یادگیری، 16(1)، 51 ـ 64.
خاوری، سید عبدالله؛ آراسته، حمیدرضا و جعفری، پریوش (1398). عوامل مؤثر در چابک سازی برنامههای آموزشی دانشگاهی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 8(15)، 251 ـ 281.
خسروی، رحمت اله و فردانش، هاشم (1392). الگوی طراحی آموزش مبتنی بر پروژه با الهام از رویکرد سازنده گرایی. دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6(11)، 67 ـ 87.
درزی رامندی، محمد؛ درزی رامندی، هادی و یوسفی رامندی، فاطمه (1398). تأثیر روش تدریس حل مسئله بر افزایش خلاقیت. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(36)، 163 ـ 172.
راهنماي برنامه درسي علوم تجربي (1375). گروه علوم تجربي دفتر برنامهریزی و تأليف كتب درسي. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي.
رخشنده ور، سکینه و غفاری، محتشم (1395). تکنولوژی آموزشی در حوزه سلامت، کتاب جامع بهداشت عمومی، تهران: دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 353 ـ 365.
رسولزاده، بهزاد (1397). فرا تحلیل مطالعات مرتبط بامهارت خواندن در دانشآموزان دورهی ابتدایی. فصلنامه تدریس پژوهی، 6(2)، 33 ـ 48.
رضایی، مریم؛ احمدی، غلامعلی؛ امامجمعه، سید محمدرضا و نصری، صادق (1396). بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی. مجلهی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 49-68.
زینلی، بهروز؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ نیرومند، لیلا و مظفری، افسانه (1399). مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بارش مغزی و حل مسئله بر تعامل معلم و دانشآموز. فصلنامه علمی تدریس پژوهی، 8(2)، 631 -641.
زارعی، محمدحسین؛ میر شاه جعفری، سید ابراهیم و لیاقت دار، محمدجواد (1396). تبیین رویکردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی مناسب برای برنامه درسی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی. رویکردهای نوین آموزشی، 12(2)، 114 ـ 130.
سعیدی، یاسین؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ شعبانی، فاطمه و فرامرزی، زهره (1395). نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در تدریس و رابطه آن با رضایت شغلی در مدارس هوشمند تهران. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 99 ـ 122.
سیدی، بتول و احمدی، پروین (1398). تبیین عناصر برنامه درسی تربیت اقتصادی در دوره آموزش عمومی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 4(55)، 5 ـ 44.
شفیعی، مجید (1398). بررسی تطبیقی محتوا، برنامه درسی، روش تدریس و ارزشیابی علوم در کشورهای ایران، انگلستان و ژاپن. دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی، تفلیس، گرجستان.
شرفی، سکینه؛ صباغ حسنزاده و ظهور پرونده، وجیهه (1397). بررسی ویژگیهای الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی متأثر ازنظریات یادگیری سه دیدگاه شناخت گرا، سازنده گرا و ارتباط گرا. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
طغرایی، محمدتقی؛ میر واحدی، سید سعید و هاشمی، سمیه (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدارس. فصلنامه نوآوری آموزشی، 18(71).
طهماسب زاده شیخلار، داود؛ فتحی آذر و صنیعی، مریم (1398). مطالعه پدیدار شناختی تجارب و ادراک معلمان دوره ابتدایی از برنامه درسی علوم تلفیقی. مجله «پژوهشهای برنامه درسی» انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران، 9(1)، 113 ـ 139.
عمویی اسرمی، احسان (1394). بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از منظر مهارتهای کاوشگرانه و فرایندی، سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناختی آسیب اجتماعی و فرهنگی ایران، قم.
عبادی، نجیبه؛ رنج دوست، شهرام و عظیمی، محمد (1399). الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر. نشریه آموزش پرستاری، 9(1)، 31 ـ 54.
عبدی، علی. (1397). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد زمینه- محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(6).
عجم، علیاکبر؛ جعفری ثانی، حسین و اکبری بورنگ، محمد (1396). طراحی الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی بر اساس اکر. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 4(26)، 1 ـ 16.
عمادی، سید رسول و مظفری مکی آبادی، منصوره (1396). بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 5(3)، 145 ـ 161.
غلامی، یونس؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا و محمدی، مهدی (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مناسب برنامه درسی دوره اول متوسطه مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4)، 45 ـ 60.
غلامیان، رضا؛ هاشمی، سید احمد؛ ماشینچی، علیاصغر و بهروزی، محمد (1399). روشهای یاددهی ـ یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی دورهی ابتدایی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 11(4)، (44).
فتحی آذر، اسکندر و اصغري، الناز (1393). يادگيري تجربي در آموزش متون پرستاري. مجله تصوير سلامت، 5(3)، 31-36.
فکرت الیاسآباد، نسرین؛ پیری، موسی؛ طالبی، بهنام و یاری، جهانگیر (1399). طراحی الگوی برنامه درسی بر آموزش دانشجویان پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیر الکترونیکی) مبتنی بر رویکرد اکر: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی، 18(6)، 496 ـ 509.
قاضی اردکانی، راحله؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا و درتاج، فریبرز (1396). طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانشآموزان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 64 ـ 106.
قائدی، بتول؛ قلتاش، عباس؛ هاشمی، سید احمد و ماشینچی، علیاصغر (1398). نظریه سازنده گرایی اجتماعی دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس. فصلنامه تدریس پژوهی، 7(2)، 37 ـ 53.
کبیری، مسعود؛ کریمی، عبدالعظیم و بخشعلی زاده، شهرناز (1395). یافته¬های ملی تیمز 2015 روند 20 ساله آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشمانداز بینالمللی. تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
مالمیر، آمنه؛ اسماعیلی، احمدرضا و مددی، وحید (1398). بررسی تأثیر استفاده از رسانههای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان. مدیریت بر آموزش سازمانها، 8(1)، 185 ـ 201.
محمدی استاد کلایه، مریم؛ زندی، بهمن؛ حاتمی، جواد و شبیری، سید محمد (1397). طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیطزیست برای کودکان پیش از دبستان. فصلنامه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 7(1)، 115 ـ 126.
محمدی، اکرم و رحمانی، خزران (1398). بررسی تأثیر تکلیف مهارت محور و خلاق بر میزان یادگیری دانشآموزان ابتدایی. پژوهشنامه اورمزد، 47 (ب)، 220 ـ 231.
محمدی، یحیی؛ ملکی، حسن؛ خسروی، محبوبه؛ میری، محمدرضا و عباسپور، عباس (1397). واکاوی راهبردهای تدریس و یادگیری در برنامه درسی آموزش پزشکی با رویکرد آموزش کارآفرین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، (ویژهنامه آموزش پزشکی)، 16 ـ 26.
مدرسی سر یزدی، آسیه سادات؛ نادری، عزتالله؛ سیف نراقی، مریم واحقر، قدسی (1398). فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 9(28)، 107 ـ 138.
مرادپور، جمال؛ نادری، عزتالله؛ سیف نراقی، مریم و عصاره، علیرضا (1397). طراحی الگوی تلفیقی برنامهی درسی دورهی متوسطه اول و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامه درسی و دبیران ذیربط. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 6(4)، 209-237.
مظاهری، حسن (1395). الگوی طراحی برنامه درسی شایستگی محور دورهی ابتدایی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین، رساله دوره دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی.
معمر حور، جمال؛ دهقانی، مرضیه؛ حجازی، الهه و صالحی، کیوان (1399). طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانشآموزان دوره متوسطه. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 7، 2(39)، 80 ـ 94.
ملكي، حسن (1391). رويكرد تلفيقي در برنامه درسي (كتاب سال انجمن برنامهریزی درسي ايران). تهران چاپ دوم، انتشارات انجمن اوليا و مربيان.
مهدی زاده تهرانی، آیدین؛ عصاره، علیرضا؛ مهرمحمدی، محمود و امامجمعه، محمدرضا (1398). تبیین دیدگاه صاحبنظران درباره عناصر برنامه درسی آموزش هنر برای ارائه الگو برنامه درسی تعلیم معلم هنر (آموزش عالی). دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(19)، 89 ـ 121.
مهرمحمدي، محمود (1379). فلسفهی علم معاصر، آموزش علوم طبیعی و قابلیتهای زیبایی-شناختی. مجموعه مقالات اولین همایش علوم تجربی ابتدایی. اداره¬ي کل آموزش و پرورش استان اصفهان.
ولی زاده، فاطمه (1393). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورهی ابتدایی با توجه به مهارتهای سواد علمی فناورانه. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان.
یارمحمدی واصل، مسیب؛ ذوقی پایدار، محمدرضا و محمدی، عباس (1396). تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی، تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 79 ـ 92.
یاقوتی، حميده؛ جوادي پور، محمدعلی و خسروي، اکبر (1392). رویكرد تلفيقی در برنامه¬ي درسی تربیتبدنی مقطع ابتدایی: تبيين امكان از دیدگاه متخصصان. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1(2).
Akcanca, N. (2020) An alternative teaching tool in science education: Educational Comics. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(4). 1550 – 1570.
Bacus, Marietes P. (2014). Parenting Styles, Self-Concept and Attitude of Students: A Causal Model on Academic Performance. International Conference on Economics, Social Sciences and Languages (ICESL'14) May 14-15, 2014 Singapore.
Beane, J. (1995). Curriculum integration and the disciplines of knowledge.Phi Delta Kappan, 76, 616–622.
Berisha, F. (2020). Chemistry Education in Kosovo: Issues. Challenges and Time for Action. C.E.P.S Journal. Vol(10) N(1), 124 – 144.
Betts, G. T. (2004). The autonomous learner model for the gifted and talented. In J. S. Renzulli (Ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (pp. 27–56). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
Bevacqua, J. & Colasante, M. (2019). No lines: observations from a pilot project to reimagine, design and implement a flexible student centred approach to study moode selection. Journal of University Teaching & Learning Practice, 16(1).
Callahan, C. M. Moon, T. R. Oh, S. Azano, A. P. & Hailey, E. P. (2015). What works in gifted education: Documenting the effects of an integrated Aspirations. Australian Journal of Educational & Developmental
Callahan, C. M. Moon, T. R. Oh, S. Azano, A. P. & Hailey, E. P. (2015). What works in gifted education: Documenting the effects of an integrated curricular/instructional model for gifted students. American Educational Research Journal, 52(1), 137–167.
Chandrasena, Wanasinghe, Graven, Rhonda G. Tracey, Danielle & Dillon, Anthony. (2014). Seeding Science Success: Psychometric Properties of Secondary Science Questionnaire on Students’ Self-Concept, Motivation, and Psychology, 14, 186-201.
Chang, Y. C. (2004). An exploratory study on student's problem solving ability in health science, International Journal of Science Education, 6, 473–512.
Chujitarom, W. & Piriyasurawong, P. (2018). STEAM – GAAR Field Learning Model to Enhance Grit. International Education Studies, 11(11).
Cobern, W.)2006). Science Teachers and Constructivism, International Journal of Science Education, 14 (5), 491–503.
Cockrell, C. (2014). Project excite. In C. Adams & K. Chandler (Eds.), Effective program models for gifted students from underserved populations (pp. 1-13). Waco, TX: Prufrock Press
Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3). 124-130.
curricular/instructional model for gifted students. American Educational Research Journal, 52(1), 137–167.
Dejarnette, N. K. (2010). Implementing STEAM in the Early Child hood classroom. European Journal of STEAM Education, 3 (3), 18: 2468-4368.
Donnelly, J. F. & Jenkins, E. W. (2001). Science Education Policy, Professionalism and Change, London: Paul Chapman Publishing Ltd.
Gary, S. Deborah, M, M. & Bridget, C. (2019). Collaboration in the Middle: Teachers in Interdisciplinary Planning. Current Issues in Middle Level Education.
Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Hoskins, B. Fredrikson, U. (2013). Learning to Iearn: What is it and can – it be Measured, Joint Research Center Technical Report JRC 46532.
How, M. L. & Hung, W.L. D. (2019). Educing Al- Thinking in Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics (STEAM). Education Educ.Sci. 2019.9.184.
Hughes, B. (2010). Park Forest Middle School STEM Education Fair 2010. Technology and Engineering Teacher, 70(2), 32-35.
Kapros, E. & Koutsombogera, M. (2018). Designing for the user Experience in Learning Systems, Human - Computer Interaction Series. Springer Nature Switzerland AG. https://doi. Org//10. 1007/978-3-319-94794-5_1.
Keane, L. & Keane, M. (2019). STEAM by Design Based Learning Integrating Across subject. Design and Technology Education: An International Jurnal. 21(1).
Khine, M. S. Areepattamannilm S.)Eds). (2019). STEAM education:Theory and Practice. Cham, Switzerland: Springer.
Kim, P. W. (2016). The Wheei Model of STEAM Education Bosed on Traditional Korean Scientific Contents. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology, Education, 12(9): 2353- 2371.
Kurson, R. (2019). Learning about Plants STEAM: In a Yearlong Unit on Plants, Students Use Art to Make Models of Their Subjects. Science and Chidren.
Lathan, J. (2016). STEAM Education: A 21st Century Approach to Learning. University of San Diego.
Lee, L. & Tan, L. (2002). Science Teachers and Problem Solving in Elementary Schools in Singapore, Reaserch in Science and Technology Education, 1, 113-126.
Liliawati, W. Rusnayati, H. Aristantia, G. (2018). Implementation of STEAM Education to Improve Mastery Concept. The 2nd Annual Applied Science and Engineering Conference. Series: Materials Science and Engineering 288.
Parkinson, J. (2002). Reflective teaching of Science, 11-18, London: Continuum Press.
Paulsen, C. A. & Rueter Andrews. J. (2019). Using Screen Time to Promote Green Time, Out door STEAM Education in OST Settings. After school Matters, 30.
Peterson, K. & Andrew Stone, B. (2019). From theory to practice: Building Leadership opportunities through virtual Reality science Expeditions. International Journal of the whole child. Vol.4, No.1.
Senn, C. McMurtrie, D. & Coleman, B. (2019). Collaboration in the Middle: Teachers in Interdisciplinary planning. Current Issues in Middle level Education, Vol. 24, Iss. 1, Art.6.
Shatunova, O. Anisimova, T. Sabirova, F. & Kalimullina, O. (2019). STEAM as an Innovative Educatinal Technology. Journal of Social Studies Education Research. 2019: (2), 131-144.
Spotts, H. E. & Others. (2014). Achiving Marketing Curriculum Integration: alive Case Approach. Journal of Marketing Education, 26:50.
Strong, R, W. & Silver, H, F. & Perini, M, J. (2004). Teaching what matters most standard and strategies for raising student's achievement, ASCD Pub. New York.
Tam, HW. (2009). How and to what extent does entrepreneurship education make students more entrepreneurial? A California case of the Technology Management Program: University of California, Santa Barbara.
Tarnoff, J. )2010). STEM to STEAM - Recognizing the value of creative skills in the competitiveness debate,” The Huffington Post.
Tsupros, N. Kohler, R. & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University, Pennsylvania.