بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانیودود شوشتری گوگ تپه 1 , محمد علی مجلل چوبقلو 2 , جهانگیر یاری حاج عطالو 3 , زرین دانشور هریس 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد بناب، ایران.
3 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایران.
4 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد تبریز.ایران
کلید واژه: برنامه درسی, نقش معلم, آموزش پیش دبستانی مبتنی بازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه صاحب نظران برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و مربیان پیش دبستانی که به ترتیب در دانشگاه های استان آذربایجان غربی یا در مدارس و مراکز پیش دبستانی تدریس می کنند، می باشد. نمونه آماری شامل 20 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و روانشناسان تربیتی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و پنج مقاله علمی و پژوهشی و 10نفر از مربیان پیش دبستانی که دارای 5 سال تجربه آموزش داشته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاه های جامعه آماری استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخ های مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص شد و نتایج پژوهش نشان می دهد: راهنمایی، تسهیل گری، ایجاد شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم و تهیه امکانات و وسایل بازی از مهمترین مولفههای نقش معلم است.