اعتبارسنجی برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بربازی براساس الگوی فرانسیس کلاین
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشودود شوشتری گوگ تپه 1 , محمد علی مجلل چوبقلو 2 , جهانگیر یاری حاج عطالو 3 , زرین دانشور هریس 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد بناب، ایران.
3 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایران.
4 - استادیار گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, آموزش پیش دبستانی مبتنی بازی, الگوی فرانسیس کلاین,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور اعتبار سنجی برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی بر اساس الگوی فرانسیس کلاین در سال 1401-1400انجام گرفته است. این پژوهش از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی( کمی- کیفی) و از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده، که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده و برای اعتبارسنجی آن از روش توصیفی از نوع پیمایشی، با استفاده از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه و آزمون یو من ویتنی استفاده گردید. نمونه آماری شامل 30نفر (20 نفر از مربیان پیش دبستانی که در مراکز پیش دبستانی تدریس می کنند و 10 از صاحبنظران برنامه درسی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و 5 مقاله علمی پژوهشی هستند و در دانشگاهها و در حوزه برنامه درسی و هم در حوزه بازی دارای تخصص ، تجربه و کار پژوهی داشتند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع داده ها انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا با در نظر گرفتن الگوی فرانسیس کلاین، عناصر برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بربازی مشخص و برای پاسخ به سوالات پژوهش، ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاههای مربیان پیش دبستانی و صاحبنظران برنامه درسی استخراج وسپس از طریق کد گذاری پاسخهای مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص و بر اساس آن، الگو طراحی گردید وسپس الگوی به دست آمده توسط دو گروه پیش دبستانی، و صاحبنظران برنامه درسی مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و دو گروه، اعتبار الگوی به دست آمده را تایید نمودند.
This research was done to validate the play-based preschool education curriculum based on Francis Klein's model in 1400-1401. In terms of method, this research is a mixed (quantitative-qualitative) type of research, and in terms of its purpose, it is an applied research, in which the qualitative approach of theme analysis is used, and for its validation, it is a descriptive survey type method, using the ratio method. Lavache's content validity and U-Man-Whitney's test were used. The statistical sample includes 30 people (20 preschool teachers who teach in preschool centers and 10 curriculum experts who have authored at least two books and 5 scientific research articles in universities and in the field of curriculum and in the field of games They had expertise, experience and research and were selected using the purposeful sampling method to the extent of data saturation. In this research, first, taking into account Francis Klein's model, the elements of the play-based preschool education curriculum were determined and to answer the questions. The research was first based on semi-structured interviews, the views of preschool teachers and curriculum experts were extracted, and then through the coding of the answers of the interviewees, coding and the final categories were determined and based on that, a model was designed, and then the model obtained by the two groups elementary school, and curriculum experts were validated and two groups confirmed the validity of the obtained model.