بررسی تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانوادهالهام کاظم پور 1 , جهانگیر یاری 2
1 - کارشناس ارشدگروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: آموزش, شیوه های مطالعه, اضطراب امتحان (هیجانی, اضطراب),
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به تعداد 1156 دانش آموز بودکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 60 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه 30 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. بطوریکه ابتدا یک پیش آزمون اضطراب از هر دو گروه بعمل آمد. پس دانش آموزان گروه آزمایش طی 6 جلسه 120 دقیقه ای در طول 2 هفته هر هفته 3 روز در معرض آموزش روش های صحیح مطالعه قرار گرفتند، گروه های کنترل هیچ آموزشی در این مورد دریافت نکردند. بعد از مداخله های آموزشی روش های صحیح مطالعه دوباره یک پس آزمون از گروهای آزمایش و کنترل بعمل آمد، نتایج نشان داد که آموزش شیوه های صحیح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هیجانی و نگرانی) دانش آموزان دختر تاثیر داشته و اضطراب را بطور چشمگیری کاهش داده است.
Reference
Babaei Arbosera, I. (2009). Study methods and research for better learning, Ava Book Publishing.
Pourhossein, R. (2015). Investigating the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation strategies in Relation with students into lerance with anxiety in Academic Year 1984-2012. Master's Thesis, University of Tehran.
Khosravi, M., ostwar, Z. & Azmi, S. (2012). Test Anxiety, Scientific Publishing.
Sa'adtamand, S., Hassanpour, E., Mikaeli Manba, F. (2013). Comparison of the effectiveness of memory skills training and emotional self-regulation on reducing test anxiety in Female high school students of Urmia in year, 2013-2012. Journal of Psychological Achievements, Shahid Chamran University of Ahvaz.
Saif, A. A. (1391). Methods of Learning and Study (Second Edition), Davaran Publishing.
Sabahifar, A. (2015). The effect of hope education and study skills on reducing test anxiety and high school students' procrastinating. Master's Degree in Educational Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch.
Sobhi Ghara Maleki, N., Rasoulzadeh Tabatabaei, K., Azad, P., Fathi Ashtiani, A. (2008). Investigating the Effectiveness of Cognitive Therapy and Teaching Study Skills in the Treatment of Students with Test Anxiety. Psychology Research, Tabriz University.
Samadian, M. (2010). Investigating the impact of study methods on academic achievement oF First grade Female high school students in Bonab city. Master thesis, Tabriz Azad University.
Mardpour, A. (2010) .The Comparison of the Effectiveness of Regular Sensitization Therapy Methods, Study Skills and Combined Method in Reducing the Test Anxiety among Islamic Azad University Students at Yasuj Branch in the academic year of 2010-2011. Journal of Clinical Psychology, 4th Year, Spring 2012.
Craig ,K.D & Dobson, K.S(1995).Anxiety and Depression in Adults and Children .CALIFORNIA:SAQE PUBLICATION,INC
Fransson, A. (2011). On qualitative differences in learning: IV-Effects of intrinsic motivation and extrinsic test anxiety on process and outcome, British Journal of Educational Psychology, 47(3), 244-257.
Guida,F.V.,& Ludlow ,L.H.(1989).A cross cultural study of test anxiety .Journal of Cross Cultual Psychology, vol.20,PP.178-190.
Larson, H.A., Yoder, A., johnson, C., Ramahi ,M.E. Sung ,j .,& Washburn ,f.(2010). Test Anxiety and Relaxation Training in third – grade students. journal of eastern Education, 39(1) . 13 – 22
Latas M, Pantic M, Obradovic D.(2010).Analysis of test anxiety in medical students.Medicinski pregled.;63(11-12):863-6.
McDonald AS.(2007).The Prevalence and Effects of the Test Anxiety in School Childern , Educational Psyschology:21.89-101
Musch, J., & Broeder, A.(1999). Psychometric properties and validity of multidimensional test anxiety inventory . Zeitschrift Fuer Paedagogische Psycholigic, vol. 13(1-2), pp .100-105.
Richardson-Jones, J.W., Craige ,C.P, Nguyen ,T.H.,Kung ,H F,Gardier,A.M, Dranovsky ,A.,& Leonardo ,E.D.(2011).Serotonin-1 A auto receptors are necessary and sufficient for the normal formation of circuits underlying innate anxiety. The Journal of Neuroscience,31(16),6008-6018.
Spada, M .M., Nikcevic, A., Giovani, B., & Ireson, J.(2006). Metacognition as a mediator of the effect of test anxiety on surface approach to studying .Journal of Educational Psychology, 26, 615.
Spilberger, C.D.,(1980).Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory.Palo Alo,CA: Consulting Psyhologist Press.
john_yari@yahoo.com
elham.kazempour@yahoo.com