طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی دوره متوسطه مبتنی بر نظریه بوم شناختی برونفن برنر
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, آموزش چندفرهنگی, نظریه بوم شناختی برونفن برنر, طراحی الگو, دوره متوسطه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی مبتنی بر نظریه بومشناختی برونفنبرنر برای دوره متوسطه انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای قیاسی بوده و جامعه آماری را کلیه مطالعات داخلی و خارجی در 20 سال اخیر تشکیل میدادند. نمونهها بهصورت هدفمند و بر اساس اشباع نظری انتخاب و میزان توافق درونموضوعی 0.92 برآورد گردید. دادهها با تحلیل مضمون پردازش شدند. نتایج نشان داد که طراحی برنامه درسی چندفرهنگی باید در چارچوب چهار سطح زیستبومی برونفنبرنر (ریزسیستم، میانسیستم، برونسیستم و کلانسیستم) انجام شود. در ریزسیستم، تأکید بر احترام به تفاوتهای فرهنگی، پرورش هویت چندفرهنگی و تقویت مهارتهای همزیستی مسالمتآمیز در تعاملات روزانه دانشآموزان است. در میانسیستم، تعامل خانواده و مدرسه، برنامههای آموزشی مشارکتی و همکاری با نهادهای اجتماعی برای توسعه رویکردهای بینفرهنگی مطرح میشود. در برونسیستم، حمایت دولت، تأمین منابع آموزشی چندفرهنگی و نقش رسانهها در تقویت ارزشهای فرهنگی اهمیت دارد. در کلانسیستم، تأثیر سیاستهای کلان آموزشی، عدالت اجتماعی و پذیرش فرهنگهای بومی و اقلیتها مورد توجه است، بر این اساس، الگوی پیشنهادی برنامه درسی چندفرهنگی مبتنی بر الگوی کلاین در نه عنصر اساسی شامل اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مواد و منابع آموزشی، فعالیتهای یادگیری، گروهبندی دانشآموزان، فضا، زمان و ارزشیابی تدوین شد. این الگو با درهمتنیدگی سطوح زیستبومی و عناصر برنامه درسی، رویکردی جامع برای آموزش چندفرهنگی ارائه میدهد و موجب تقویت تعاملات بینفرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و توسعه اجتماعی پایدار در نظام آموزشی میشود.
This study aimed to design a multicultural curriculum model based on Bronfenbrenner's ecological theory for secondary education. The research followed an exploratory and qualitative approach, employing deductive content analysis to examine domestic and international studies over the past 20 years. Samples were selected purposefully based on theoretical saturation, and intercoder agreement was estimated at 0.92. Data were analyzed using thematic analysis. Findings indicated that designing a multicultural curriculum should align with Bronfenbrenner’s four ecological levels: microsystem, mesosystem, exosystem, and macrosystem. At the microsystem level, emphasis is placed on respecting cultural differences, fostering multicultural identity, and enhancing peaceful coexistence skills in students’ daily interactions. The mesosystem highlights family-school collaboration, participatory educational programs, and cooperation with social institutions to promote intercultural approaches. The exosystem focuses on government support, funding for multicultural education resources, and the role of media in reinforcing cultural values. At the macrosystem level, the impact of educational policies, social justice, and the acceptance of indigenous and minority cultures is emphasized. Accordingly, the proposed multicultural curriculum model, structured within Klein’s nine curriculum elements, includes objectives, content, teaching-learning strategies, instructional materials and resources, learning activities, student grouping, space, time, and assessment. This model, by integrating ecological levels with curriculum elements, offers a comprehensive framework for multicultural education, fostering intercultural interactions, cultural diversity acceptance, and sustainable social development in the education system.
