طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی دوره متوسطه مبتنی بر نظریه بوم شناختی برونفن برنر
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, آموزش چندفرهنگی, نظریه بوم شناختی برونفن برنر, طراحی الگو, دوره متوسطه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی مبتنی بر نظریه بومشناختی برونفنبرنر برای دوره متوسطه انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای قیاسی بوده و جامعه آماری را کلیه مطالعات داخلی و خارجی در 20 سال اخیر تشکیل میدادند. نمونهها بهصورت هدفمند و بر اساس اشباع نظری انتخاب و میزان توافق درونموضوعی 0.92 برآورد گردید. دادهها با تحلیل مضمون پردازش شدند. نتایج نشان داد که طراحی برنامه درسی چندفرهنگی باید در چارچوب چهار سطح زیستبومی برونفنبرنر (ریزسیستم، میانسیستم، برونسیستم و کلانسیستم) انجام شود. در ریزسیستم، تأکید بر احترام به تفاوتهای فرهنگی، پرورش هویت چندفرهنگی و تقویت مهارتهای همزیستی مسالمتآمیز در تعاملات روزانه دانشآموزان است. در میانسیستم، تعامل خانواده و مدرسه، برنامههای آموزشی مشارکتی و همکاری با نهادهای اجتماعی برای توسعه رویکردهای بینفرهنگی مطرح میشود. در برونسیستم، حمایت دولت، تأمین منابع آموزشی چندفرهنگی و نقش رسانهها در تقویت ارزشهای فرهنگی اهمیت دارد. در کلانسیستم، تأثیر سیاستهای کلان آموزشی، عدالت اجتماعی و پذیرش فرهنگهای بومی و اقلیتها مورد توجه است، بر این اساس، الگوی پیشنهادی برنامه درسی چندفرهنگی مبتنی بر الگوی کلاین در نه عنصر اساسی شامل اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مواد و منابع آموزشی، فعالیتهای یادگیری، گروهبندی دانشآموزان، فضا، زمان و ارزشیابی تدوین شد. این الگو با درهمتنیدگی سطوح زیستبومی و عناصر برنامه درسی، رویکردی جامع برای آموزش چندفرهنگی ارائه میدهد و موجب تقویت تعاملات بینفرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و توسعه اجتماعی پایدار در نظام آموزشی میشود.
Aslan, S. (2019). How is Multicultural Education Perceived in Elementary Schools in Turkey? A Case Study. European Journal of Educational Research, 8(1), 233-247. [In Persian].
Banks J. A., & Banks, C. (2012). Multicultural education: Issues and perspectives (8th ed.). Wiley Global Education.
Beheshti, Seyyed Alireza. (2015). Theoretical foundation of politics in multicultural societies. Tehran: Nahid. [In Persian].
Bodrova, E., & Leong, D. J. (2010). Tools of the mind. Columbus, OH: Pearson.
Burke, Laura. (2005). Developmental Psychology. Translation: Seyed Mohammadi, Yahya Publisher: Arsbaran.
Dwiningrum, S. I. A., Hope, J., Kartowagiran, B., Sudartinah, T., Siteine, A., & Yao, Z. (2022). CrossCultural Competence in Multicultural Education in Indonesian and New Zealand High Schools. International Journal of Instruction, 14(3), 597-612.
Fathi Vajargah, K. (2016). Basic principles and concepts of curriculum planning. Tehran: Nash Bal. [In Persian].
Fathi Vajargah, Kand Shafiei, N. (2006). Evaluation of university curriculum quality (the case of adult education curriculum), Curriculum Studies Quarterly, (5) 1: 1-26. [In Persian].
Foster, K.N., Giandinoto, J., Furness, T., Blanco, A., Withers, E., & Alexander, L. (2020). 'Anyone can have a mental illness': A qualitative inquiry of pre-registration nursing students' experiences of traditional mental health clinical placements. International journal of mental health nursing, 1(2);21-36.
Gainsay, E. (2006). The economic benefits of high-quality early childhood programs: What makes the difference?.
Ghasemi, A A and Ebrahimabadi, Gh. (2011). The ratio of national identity and national unity in Iran. Strategy, 20(59), 107-138 [In Persian].
Happell, B., & Mcallister, M. (2015). The challenges of undergraduate mental health nursing education from the perspectives of heads of schools of nursing in Queensland, Australia. Collegian, 22(3), 267-74 .
Holt, N. (2010). Bringing the High Scope Approach to your Early Years Practice (second edition). London and New York: Routledge.
Huang, H. P., Cheng, Y. Y., & Yang, C. F. (2017). Science teachers’ perception on multicultural education literacy and curriculum practices. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2761-2775.
Jinlian, H., Hui, L., and Jiang, Y. (2005). Summary of the Mental Health Research of College Students in China (1996-2004). Yunnan Electric University newspaper, 7 (2); 3-21.
Maleki, H. (2016). The religious identity of the research curriculum in the Islamic theory of the curriculum, volume 1. Aizh Publications. [In Persian].
Mehromhammadi, M. (2010). Curriculum integration, history, requirements, standards and forms. Education Quarterly, Ministry of Education Research and Planning Organization, No. 2. [In Persian].
Moore, R. (2004). Education and society: Issues and explanation in the sociology of education. London: polity Publication.
Naqibzade Jalali, MAH. (2022). A look at the philosophy of education. Tehran: Tahori. [In Persian].
Pahanhandepour, M; Hashemi, S, A; Ranjbar, M; Qaltash, A. (2023). Designing a suitable template for preschool curriculum in Iran based on bio-ecological theory. Curriculum Studies 18(70)105-130. [In Persian].
Rahmani, E, Faqihi, Ar, Hosseini Mehr, A and Sarmadi, M R. (2015). Validation of multicultural education components for planning in the elementary school curriculum. Bimonthly scientific-research journal of a new approach in educational management, 7(28) 233-250. [In Persian].
Sadeghi, A. (2012). Characteristics and necessities of developing a multicultural curriculum in Iran: Examining challenges and presenting strategies, Culture Strategy Quarterly, 5(17.18): 121-93. [In Persian].
Sadeghi, Ar and Havas Beigi, F. (2019). Measuring the level of multicultural literacy of Allameh Tabatabai University professors and providing solutions to improve it. Two Quarterly Journals of Higher Education Curriculum Studies, 11(21); 31-67. [In Persian].
Sadr, A, Kian, M, Sadeghi, Ar and Abbasi, E. (2022). Designing and validating the art curriculum model based on the multicultural approach in the first year of high school. Curriculum Studies, 17(66); 75-112. [In Persian].
Taghipourzahir, A. (2007). An introduction to educational and curriculum planning. Tehran: Aghaz Publications.
Tawana, M A and Davoudi, A. (2012). Multicultural policy and values education; Teaching Islamic values in a multicultural world. knowledge 21(179) 12-20.
Tzuriel, D., Kaniel, S., Zeliger, M., Friedman, A., & Haywood, H. C. (1998). Effects of the “Bright Start” program in kindergarten on teachers' use of mediation and children's cognitive modifiability. Early Child Development and Care, 143 (1), 1-20.
Wei, Y., Wang, Y.L., Hu, H., & Zhao, Y. (2023). Construction of mental health education system based on the ecological theory of Brenner. Journal of Education and Educational Research. 3(1); 31-50.
Yaoyang, W and Wang, Y. (2021). Construction of early warning system for college students ' psychological crisis events. Theoretical observation, (6):4, 21-30.