خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره40,سال
11
,
زمستان
1399
زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و ا چکیده کامل
زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی هستند. برای جمع آوری نمونه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته شد. لذا در این مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده شد و از طریق تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبه با 17 تن از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی، مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصی شناسایی شدند. یافتهها: طبق یافتهها، مولفه تابآوری سازمانی شامل سه شاخص آگاهی موقعیتی، مدیریت آسیبپذیری کلیدی، قابلیت تطابقپذیری با 15 کد اولیه؛ مولفه موانع تابآوری سازمانی شامل پنج شاخص با 16 کد اولیه؛ مولفه تسهیلکنندههای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه؛ و در نهایت مولفه راهبردهای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتوان برای توسعه تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی از طریق اتخاذ سیاستها و تعیین ساختارهای مناسب و نیز فراهم آوردن محیطها و بسترهای مطلوب، زمینههای تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی را شناسایی و اجرایی کرد.
پرونده مقاله
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره1,سال
1
,
بهار
1401
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط خلاقیت و توانمندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بوده که تعدادشان 82 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده گردید؛ بنابراین، کلیه کارمندان به عنو چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط خلاقیت و توانمندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بوده که تعدادشان 82 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده گردید؛ بنابراین، کلیه کارمندان به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد خلاقیت رندسیپ (1979) و توانمندسازی اسپریتزر (1995) بود که روایی آن ها به تأیید متخصصین رسید و پایایی آن ها نیز به استناد تحقیقات اشاره شده در روش تحقیق، به تأیید رسیدند. پرسشنامه خلاقیت شامل 50 سوال و پرسشنامه توانمندسازی شامل 12 سوال و 4 مؤلفه معناداری، شایستگی، حق انتخاب و مؤثر بودن می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید که در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون همبستگی پیرسون در سطح (05/0) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار spss.20 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که خلاقیت با توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان همبستگی مثبت و معناداری دارد (r: 0/24 p: 0/05). همچنین بین خلاقیت و شایستگی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (r: 0/23 p: 0/05). اما ارتباط معناداری بین خلاقیت و مؤلفه های معناداری (r: 0/21 p: 0/09)، حق انتخاب (r: 0/21 p: 0/08) و مؤثر بودن (r: 0/14 p: 0/24) وجود ندارد. به نظر میرسد مدیران با اهمیت دادن به توانمندی و شایستگی کارکنان می توانند موجب تقویت خلاقیت شده و زمینه را برای پیشرفت و پویاتر شدن محیط کاری فراهم کنند.
پرونده مقاله
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره4,سال
1
,
زمستان
1401
هدف پژوهش حاضر تحلیل راهبردی مسابقات ورزشی ارتشهای جهان (سیزم) در جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش، از نوع کیفی است. این پژوهش توصیفی بوده و در حوزه مطالعات راهبردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در حوزه تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و متخصص چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تحلیل راهبردی مسابقات ورزشی ارتشهای جهان (سیزم) در جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش، از نوع کیفی است. این پژوهش توصیفی بوده و در حوزه مطالعات راهبردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در حوزه تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و متخصصان فعال در تربیت بدنی آجا و همچنین ورزشکاران و مربیانی که سابقه حضور در مسابقات سیزم را داشتند، بود. نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شد و تا حد اشباع نظری مصاحبه ادامه پیدا کرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه و تبادل نظر با نخبگان و مطالعات کتابخانهای بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق، با استفاده از روش دلفی، فهرستی از نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای أخذ میزبانی و برگزاری مسابقات ارتشهای جهان در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده نهایی گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که موقعیت راهبردی کشور در زمینه میزبانی مسابقات سیزم در وضعیت so یا رقابتی قرار دارد. این مطلب بیانگر آن است که میزبانی سیزم در ایران از نظر عوامل داخلی دارای قوّت و از نظر عوامل خارجی هم دارای فرصت میباشد که باید در تدوین راهبردها بدان توجه ویژه گردد. موقعیت راهبردی که امروز ورزش نیروهای مسلح به منظور میزبانی سیزم در آن قرار دارد، در ظاهر بدون هیچ نقطه ضعف و محدودیتی است، ولی در واقعیت دارای نقاط ضعفی نیز میباشد که در صورت وجود برنامهریزی مناسب و جامع میتوان آن نقاط ضعف را به قوت تبدیل کرد.
پرونده مقاله
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره8,سال
2
,
زمستان
1402
هدف از تحقیق حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19 بود. روش تحقیق حاضر، بهصورت آمیخته (کیفی ـ کمی) میباشد. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، کارشناسان و باشگاهداران اجرایی در ورزش بودند که انتخاب آنها بهصورت هدفمند ـ گلوله برف چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19 بود. روش تحقیق حاضر، بهصورت آمیخته (کیفی ـ کمی) میباشد. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، کارشناسان و باشگاهداران اجرایی در ورزش بودند که انتخاب آنها بهصورت هدفمند ـ گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری بخش کمی شامل مشتریان، شهروندان ورزشکار و غیر ورزشکار باشگاههای خصوصی استان تهران بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی تحقیق از نظریه دادهبنیاد برای مدل پارادایمی تحقیق و در بخش کمی تحقیق از معادلات ساختاری با نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مقولهها در قالب 17 مقوله، 76 کد مفهومی، شش مدل پارادایمی بهصورت موجبات شرایط علی، مقوله اصلی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل انگیزشی از جمله شرایط زمینهای مشارکت ورزشی در دوران کووید 19 هستند. در این راستا اعطای مشوقها توسط آموزش و تشویق سازمانها برای کارکنان، مشوقهای شهرداری و ایجاد جوایز برای مشارکت ورزشی میتواند عامل انگیزشی برای اقشار مختلف برای حضور در برنامههای ورزشی باشد.
پرونده مقاله
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
شماره7,سال
2
,
پاییز
1402
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک است. مشارکتکنندگان تحقیق اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب و کار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسید چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک است. مشارکتکنندگان تحقیق اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب و کار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبههای صورت گرفته نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. نتایج تحقیق نشان داد، نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصههای شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آنها دارد، بر این پیشنهاد میشود انتظارات جوانان از آینده شغلیشان در نظر گرفته شود؛ از همینرو لزوم نگاهی ویژه اشتغال ورزشی بایددر سرلوحه برنامه‎های تصمیمگیرندگان قرار گیرد و در یک بانکی اطلاعاتی موجود در زمینه مشاغل ورزشی طراحی گردد.
پرونده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضرطراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ورزش های ناشنوایان ایران بود . جامعۀ آماری پژوهش حاضررا کلیۀ ورزشکاران تیمهای ملی ناشنوایان ایران تشکیل داده است که تعداد آنها 220 ورزشکارمی باشدو نمونه آماری تحق چکیده کامل
هدف کلی پژوهش حاضرطراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ورزش های ناشنوایان ایران بود . جامعۀ آماری پژوهش حاضررا کلیۀ ورزشکاران تیمهای ملی ناشنوایان ایران تشکیل داده است که تعداد آنها 220 ورزشکارمی باشدو نمونه آماری تحقیق را ورزشکاران منتخب تیم های ملی به تعداد 150 نفر تشکیل داده اند. دراین تحقیق از پرسش نامه های مدیریت تعارض رابینز (1998) و رضایتمندی ورزشکاران ریمروچلادورای (1998) استفاده شد . برای تجزیه وتحلیل دادهها و اولویت بندی وتعیین سبک غالب مدیریت تعارض ازآزمون فریدمن وبرای تعیین ارتباط بین متغیرها و میزان تاثیرگذاری متغیرها ضمن استفاده از ضریب همبستگی پیرسون از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است همچنین از نرم افزارهای (اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس) جهت انجام محاسبات وطراحی مدل استفاده شد.نتایج نشان می دهد که مربیان تیم های ملی ناشنوایان بیشترازاستراتژی عدم مقابله استفاده می کنند وسبک کنترل کمترین استفاده رادارد. از میان ابعاد رضایتمندی ورزشکاران ،بعد رضایت ازعملکردفردی دارای بالاترین میانگین وبعد رضایت ازعملکرد تیمی دارای کمترین میانگین می باشد . همچنین نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد ضمن ارتباط سبک های مدیریت تعارض(2.81=t ، 0.68=f)بارضایتمندی ورزشکاران، استراتژی راه حل گرایی (2.64=t ، 0.46=f)واستراتژی عدم مقابله (2.78=t ، 0.32=f) با رضایتمندی ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداردارند وبه ترتیب 46و32درصد بر رضایتمندی ورزشکاران تاثیرگذار هستند. براساس نتایج تحقیق زمانی که مربیان تیم های ملی ناشنوایان از استراتژی های راه حل گرایی وعدم مفابله استفاده می کننددر مدیریت تعارضات وایجاد رضایت مندی ورزشکاران موفق تر هستند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
8
,
پاییز
1396
هدف از این پژوهش اولویت‎بندی مؤلفه‎‎های کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است.جامعه آماری، 812 نفر از کارمندان کلیه بخشهای وزارت چکیده کامل
هدف از این پژوهش اولویت‎بندی مؤلفه‎‎های کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است.جامعه آماری، 812 نفر از کارمندان کلیه بخشهای وزارت ورزش و جوانان در سال 1395 است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 261 نفرمحاسبه شد که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده‎اند. جهت جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد و بین‎المللی تمبرای فناوری ‎اطلاعات و ادکار برای مدیریت تغییر استفاده‎گردیده است. دادههای پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف، آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت معنیداری بین مؤلفه‎های کاربرد فناوری اطلاعات شامل، سودمندی ادراک شده، سهولت درک شده، نگرش نسبت به کاربرد و تمایل به استفاده؛ با مدیریت تغییر مشاهده میشود. همچنین، در اولویت‎بندی مؤلفه‎های کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر به ترتیب سودمندی ‎درک شده، تمایل به استفاده، نگرش نسبت بهکاربرد و در نهایت، سهولت ‎درک شده اولویت اول تا چهارم را دارند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی وجود تفاوت در تعارض سازمانی بر اساس جنسیت در وزارت ورزش و جوانان کشور ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع آمیخته که به شکل کیفی- کمی انجام پذیرفته است. جامعه آماری در مرحله دلفی، 25 نفر از افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی کشور و در معادلات ساختاری، چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی وجود تفاوت در تعارض سازمانی بر اساس جنسیت در وزارت ورزش و جوانان کشور ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع آمیخته که به شکل کیفی- کمی انجام پذیرفته است. جامعه آماری در مرحله دلفی، 25 نفر از افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی کشور و در معادلات ساختاری، جامعه شامل 75 نفر از مدیران و معاونین و 732 نفر از کارشناسان وزارت ورزش و جوانان را تشکیل میداد که نمونه 75 نفر به روش سرشماری و مطابق جدول کرجسی مورگان 232 نفر انتخاب شد. گام اول پژوهش، کیفی به روش دلفی که شامل مطالعات مقالات، اسناد و مصاحبههای همراه با پرسشنامه و گام دوم شامل معادلات ساختاری بوده است. نتایج تحقیق دلفی نشان داد که 10 منبع تعارض سازمانی شناسایی شدند که عبارتاند از: اهداف ناسازگار، تمایز، ابهام و تضاد نقش، مسائل ارتباطات، قوانین مبهم، تعارض اختیارات، سیستم ارزیابی و پاداش ناهماهنگ، فشارهای روانی محیط، تضادهای وظیفهای، نقص در سیستم اطلاعاتی سازمان. نتایج تحقیق نشان داد، بهجز (ابهام و تضاد نقش، مسائل ارتباطات و سیستم ارزیابی و پاداش ناهماهنگ) برای ارزیابی تعارض سازمانی و ابعاد آن تفاوت معناداری بین میانگین آن بر اساس جنسیت وجود نداشته است، به عبارت دیگر دیدگاه زنان و مردان در ارتباط با میزان مناسب بودن تعارض سازمانی و ابعاد آن یکسان بوده است.
پرونده مقاله
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
شماره2,سال
11
,
تابستان
1401
هدف این پژوهش تدوین راهبردهای میزبانی مسابقات ورزشی ارتشهای جهان (سیزم) در جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش، از نوع کیفی بود. این پژوهش، توصیفی و در حوزه مطالعات راهبردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و متخصص چکیده کامل
هدف این پژوهش تدوین راهبردهای میزبانی مسابقات ورزشی ارتشهای جهان (سیزم) در جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش، از نوع کیفی بود. این پژوهش، توصیفی و در حوزه مطالعات راهبردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد فعال در تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و متخصصین فعال در تربیت بدنی آجا و همچنین ورزشکاران و مربیانی که سابقه حضور در مسابقات سیزم را داشتند، انتخاب شدند. نمونه آماری بصورت هدفمند از میان جامعه، انتخاب شد و تا حد اشباع نظری مصاحبه ادامه پیدا کرد (12 مصاحبه باز). ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه و تبادل نظر با نخبگان، مطالعات کتابخانهای بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری مسابقات ارتشهای جهان در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده نهایی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که موقعیت راهبردی کشور در زمینه میزبانی مسابقات سیزم در وضعیت so یا رقابتی قرار داشت. همچنین 9 راهبرد کلی در زمینه میزبانی سیزم در کشور توسط شورای راهبردی پژوهش تدوین گردید.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روانشناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگا چکیده کامل
هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روانشناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان، 187 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای آمادگی برای تغییر سازمانی هالت و همکاران (2007) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که همه ی مؤلفه های سرمایه روانشناختی که شامل خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری هستند، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی را دارند، به طوری که مؤلفه تاب آوری بیشترین و خوش بینی کمترین نقش را بر آمادگی برای تغییر سازمانی داشتند. با توجه به نتایج ضروری است که مدیران به افزایش روحیه ی تاب آوری، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی کارکنان توجه داشته باشند تا آمادگی آن ها برای تغییر سازمانی در راستای پیشرفت سازمانی را فراهم نمایند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۲۹۷ نفر کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۸ - ۹۷ بودند که تعداد ۱۷۰ نفر از آنان از طریق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۲۹۷ نفر کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۸ - ۹۷ بودند که تعداد ۱۷۰ نفر از آنان از طریق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه های سقف شیشه ای (احمدی ۱۳۹۴)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر۱۹۹۲)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳) بود که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب ۰/۷۸، ۰/۸۰، ۰/۷۰ به دست آمد. سپس برای مقایسه میانگین ها از آزمون t تک نمونه ای و جهت پیش بینی و تبیین متغیر توانمندسازی از رگرسیون چندگانه و همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. در نتیجه سقف شیشه ای و عدالت سازمانی توانستند در حد قوی توانمندسازی زنان را پیش بینی کنند. به عبارتی به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سقف شیشه ای، ۰/۲۳- انحراف معیار توانمندسازی کاهش یافت و به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در عدالت سازمانی ۰/۷۹انحراف معیار توانمندسازی افزایش یافت. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد در این ﺳﺎزﻣﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از زﻧﺎن ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﺑﺎوری بتوانند ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای را ﺑﺸﻜنند و ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی خود ﺑیافزایند.
پرونده مقاله
سیستم اطلاعات مدیریت می تواند با در اختیار قراردادن اطلاعات طبقه بندی شده و نیز اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری به مدیران جهت اخذ بهترین تصمیمات بر پایه اطلاعات کنونی و پیشین کمک کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط استقرار سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) با سبک های مدیریت چکیده کامل
سیستم اطلاعات مدیریت می تواند با در اختیار قراردادن اطلاعات طبقه بندی شده و نیز اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری به مدیران جهت اخذ بهترین تصمیمات بر پایه اطلاعات کنونی و پیشین کمک کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط استقرار سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) با سبک های مدیریت تعارض مدیران آموزشی ورزش و ارائه مدل کاربردی مدیریت تعارض انجام شده است. پژوهش حاضر از نظرهدف، کاربردی است و بر اساس روش، توصیفی –پیمایشی است. با توجه به حجم نسبتأ محدود جامعه تحقیق با روش تمام شمار، همان 220 نفر از مدیران آموزشی شهرداری تهران به عنوان نمونه آماری تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سبک مدیریت تعارض رابینز(1991) و پرسشنامه سیستم اطلاعاتی مدیریت (اکبری،1390) است. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آماری از نرم افزار SPSS و PLSاستفاده شد. نتایج حاکی از آن است که استقرار سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) بر 5 سبک که عبارتند از رقابت، اجتناب، گذشت ،مصالحه، همکاری، در مدیران آموزشی موثر است. این پژوهش نشان داد که استقرار سیستم اطلاعات با ارتباط مدیریت تعارض، بر درک بهتر استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت در بین مدیران آموزشی شهرداری تهران باعث استفاده بهینه از این سیستم اطلاعاتی شده و روند رو به رشد تصمیمات مدیریتی را در برخواهد داشت.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روانشناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگا چکیده کامل
هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روانشناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان، 187 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای آمادگی برای تغییر سازمانی هالت و همکاران (2007) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که همه ی مؤلفه های سرمایه روانشناختی که شامل خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری هستند، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی را دارند، به طوری که مؤلفه تاب آوری بیشترین و خوش بینی کمترین نقش را بر آمادگی برای تغییر سازمانی داشتند. با توجه به نتایج ضروری است که مدیران به افزایش روحیه ی تاب آوری، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی کارکنان توجه داشته باشند تا آمادگی آن ها برای تغییر سازمانی در راستای پیشرفت سازمانی را فراهم نمایند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با رویکرد ارزیابی360 درجه بوده است . بدین منظور با مطالعه ادبیات پژوهش ، ابعاد ، مولفه ها و شاخص های ارزیابی مدیران استخراج و براساس آن پرسشنامه ای با طیف لیکرت در 11بعد و با 100سوال طراحی شد.روایی چکیده کامل
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با رویکرد ارزیابی360 درجه بوده است . بدین منظور با مطالعه ادبیات پژوهش ، ابعاد ، مولفه ها و شاخص های ارزیابی مدیران استخراج و براساس آن پرسشنامه ای با طیف لیکرت در 11بعد و با 100سوال طراحی شد.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از اجماع نظر افراد صاحب نظر و خبره ورزشی تایید شد .ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ،92/0بدست آمده و تایید گردید.جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ، کارکنان ، اساتید ، مدیران دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی و روساء و معاونین دانشگاه های دارای دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد بود.نمونه های آماری با روش سرشماری و همچنین با استفاده از جدول مورگان بدست آمد . نتایج تحقیق نشان داد رتبه بندی ابعاد مورد ارزیابی مدیران از دیدگاه گروه های ارزیابی کننده با هم متفاوت بوده بطوریکه از دیدگاه خود مدیران ، اساتید ، روسا و معاونین ، دانشجویان و کارکنان به ترتیب ابعاد مهارت های رهبری ، مهارت های فنی و حرفه ای ، مهارت های فنی و حرفه ای ، ارتباطات کاری و پردازش کمی و کیفی اطلاعات دارای بیشترین اولویت و ابعاد قضاوت ، مهارت های رهبری ، تغییرونوآوری ، مهارت های رهبری و تغییر و نوآوری بترتیب دارای کمترین نمره و رتبه بوده اند.بطورکلی ارزیابی مدیران از دیدگاه خوداساتید ، روسای مافوق و دانشجویان در حد مطلوب و متوسط به بالا و از دیدگاه کارکنان در حد متوسط می باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد