پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان ایران بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
لیلا سماعی
1
,
فریده اشرف گنجویی
2
,
شیوا آزادفدا
3
,
حسین پورسلطانی زرندی
4
1 - دانشجو دکتری تربیت بدنی، گرایش مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
4 - استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران
تاریخ دریافت : 1400/04/15
تاریخ پذیرش : 1400/04/15
تاریخ انتشار : 1399/11/01
کلید واژه:
توانمندسازی,
عدالت سازمانی,
سقف شیشه ای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۲۹۷ نفر کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۸ - ۹۷ بودند که تعداد ۱۷۰ نفر از آنان از طریق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه های سقف شیشه ای (احمدی ۱۳۹۴)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر۱۹۹۲)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳) بود که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب ۰/۷۸، ۰/۸۰، ۰/۷۰ به دست آمد. سپس برای مقایسه میانگین ها از آزمون t تک نمونه ای و جهت پیش بینی و تبیین متغیر توانمندسازی از رگرسیون چندگانه و همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. در نتیجه سقف شیشه ای و عدالت سازمانی توانستند در حد قوی توانمندسازی زنان را پیش بینی کنند. به عبارتی به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سقف شیشه ای، ۰/۲۳- انحراف معیار توانمندسازی کاهش یافت و به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در عدالت سازمانی ۰/۷۹انحراف معیار توانمندسازی افزایش یافت. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد در این ﺳﺎزﻣﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از زﻧﺎن ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﺑﺎوری بتوانند ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای را ﺑﺸﻜنند و ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی خود ﺑیافزایند.
چکیده انگلیسی:
The main objective of this study was to Predicting Empowerment of Female employees of the Ministry of Sport and Youth Based on Glass Ceiling and Organizational Justice. The statistical population of the study was 297 female employees of Ministry of Sport and Youth in year 97-98, 170 of them were selected via through Morgan table by simple random sampling method as sample of this study. The data collection instrument involved Glass Ceiling questionnaire(Ahmadi,1394), Employees Empowerment questionnaire (Spreitzer,1992), Organizational Justice questionnaire (Niehoff and Moorman, 1993) and Psychological Capital questionnaire (Luthans, 2007). The reliability of questionnaires was obtained as 0.78, 0.80, 0.70 and 0.71 respectively. Then, one sample T-Test was used to compare the means and Multiple Regression was used to predict and explain the empowerment variable. SPSS software was used for data analysis at the significant level of 0.5. The results indicated that glass ceiling and organizational justice can predict women’s levels of empowerment strongly. This means that a unit of standard deviation increase in glass ceiling reduced the standard deviation of empowerment variable to -0.23. Also, a unit of standard deviation increase in organizational justice led to a 0.79 increase in standard deviation of empowerment variable. It is recommended that the Ministry of Sport and Youth take positive measures to support Employees to improve their self-confidence and self-esteem so that they can break Glass Ceiling to increase their empowerment.
منابع و مأخذ:
· آزادان، م. (۱۳۹۴). وﺿﻌﻴﺖ ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای و تأثیرآن ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی زﻧﺎن در سازمان های ورزشی، فصلنامه پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره۷، شماره۱، ص ص :۴۹-۳۹.
· احمدی، خ. (۱۳۹۴). بررسی عوامل مؤثر بر موانع توسعه شغلی (سقف شیشه ای) زنان شاغل، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان.
· اللهیاری، ف. (1390). نقش سقف شیشه ای بر وضعیت توانمندی زنان در سازمان ورزش شهرداری تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت ورزشی،دانشگاه تهران.
· الماسی، ل. لبادی، ز. علی پور، و. (۱۳۹۴). سقف شیشه ای در جانشین پروری زنان در مناصب مدیریتی، فصلنامه پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی، سال ۱، شماره ، ص ص: ۱۱۷-۹۱.
· الوندی، م. (1392). ارتباط عدالت سازمانی با توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد.
· پورگچی، س. (1394). بررسی سقف شیشه ای در ارتقای ورزش زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت راهبردی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
· حسن زاده، ی. (1397). بررسی رابطه توانمند سازی کارکنان و مهارت های ارتباطی با عملکرد شغلی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو.
· حسینی اقدم، س. (1396). چالش های زنان روزنامه نگار در مسیر ارتقای شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات اجتماعی ، گرایش روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی.
· خبازکار، س. (1393). بررسی تأثیر سقف شیشه ای بر بیگانگی از کار با میانجی گری عدالت سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
· خسروی پور، ا. (1395). سقف شیشه ای و توانمندی زنان" چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی ، دانشگاه خوزستان. ص ص: ۹-۱.
· خورشیدی اقدم، م. (1395). ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺜﺒﺖ( ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ) ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﮔﺮی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته منابع انسانی بین الملل ، دانشگاه تهران .
· رجبی فرجاد، ح. پهلوان، ا. (1396). تاثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان با نقش میانجی رهبری تحول آفرین با در نظر گرفتن خط مشی های دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال ۸، شماره ۲۷، ص ص: ۷۹ -۶۵.
· رفیعی بنی الصادق، س. (1397). بررسی نقش پیش بینی کنندگی باور به سقف شیشه ای و کنترل ادراکی در میزان استرس ادراک شده پرستاران زن شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته زن و خانواده، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
· رومینا، ح. امیرحسینی، س. (1396). بررسی تأثیر سقف شیشه ای بر کاهش توانمندسازی زنان در اداره کل ورزش و جوانان کهکیلویه و بویراحمد، اولین همایش ملی علوم کاربردی در ورزش، دی ماه ۱۳۹۶، گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد مینودشت.
· زاهد نژاد، ح. منوچهری، ه. زاغری تفرشی؛ م. فرخ نژاد افشار، پ. قانعی قشلاقی، ر. (1394). ارتباط بین عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در پرستاران، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره۷۸، شماره۹۴، ص ص: ۸۶-۷۴.
· شرفی فرد، ز. (1395). رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی با توانمندسازی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
· طرزی، ع. (1394). بررسی رابطه عدالت سازمانی و هوش هیجانی با توانمندسازی کارکنان مجتمع تجاری گل نرگس، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد فیروزکوه.
· عیدی، ح. فرجی، ر. صادقی، ا. (1397). نقش عدالت سازمانی در توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال ۵، شماره ۲ ، ص ص: ۲۰۱-۱۸۷.
· غضنفری، ع. (1395). تأثیر عدالت سازمانی بر توانمندسازی کارکنان ستاد مرکزی سازمان تأمین اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
· فدائی کیوانی، ر. علوی سالکویه، ر. (1396). بررسی رابطه پدیده سقف شیشه ای بر عدالت سازمانی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع با تأکید بر مدیریت دانش تعالی و توانمندی رقابتی.
· فرجی، ب. (1388). ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی زﻧﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮق اﻳﺮان، نشریه مدیریت دولتی، دوره، شماره ۲ ، تابستان ۸۸ ، ص ص: ۱۰۲-۸۹.
· فروغی، ع. (1393). بررسی موانع ارتقاء زنان در سلسله مراتب مدیریتی در آموزش و پرورش شهرستان کاشمر بر اساس تئوری سقف شیشه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.
· ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺭﺍﺩ، س. ﻓﺮﺍﻫﺎﻧﯽ، ﺍ. ﺑﯿﺎﺕ، پ. (1395). اولویت بندی موانع مدریت زنان در ورزش به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)" فصلنامه ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭﺭﺯﺷﯽ، ﺷﻤﺎﺭﻩ ۱۷ ص ص: ۱۱۹ – ۱۱۱.
میر محمدی، س. حسین پور، د. قاسمی بنابری، ح. (1396). عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت، سال۲۵، شماره۸۳، ص ص: ۹۳-۱۱۴.
محمدخانی، م. (1395). بررسی رابطه عدالت سازمانی با سقف شیشهای، (مطالعه موردی: استانداری استان گلستان) ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گلستان.
نادری، ف. صفرزاده، س. (1393). رابطه عدالت سازمانی،سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جو سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار مدنی سازمانی، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال۱۵، شماره۳، پیاپی۵۶، ص ص: ۶۸-۵۶.
نصیری ولیک بنی، ف. بهشتی راد، ر. (1393). بررسی نقش سقف شیشه ای بر کاهش عدالت سازمانی ادراک شده، فصلنامه مطالعات اجتماعی – روانشناختی زنان ، سال ۱۲، شماره ۴، ص ص: ۱۷۲-۱۴۹.
Choi, E. Yoon, S. (2014). A study on the impact of perceived Glass Ceiling, organizational Justice and job Satisfaction among Female Airline Employees”. Proceedings of 4th International Conference On Tourism Research, 56-62.
Cohen, J. (2017). AN Aalysis of Glass Ceiling Perceptions in the Accounting Profession, Boston College, Boston Colleg, Western New England University.
Erdoğdu, M. (2018). Effect of Organizational Justice Behaviors on Organizational Silence and Cynicism: A Research on Academics from Schools of Physical Education and Sports, Universal Journal of Educational Research, 6(4), 733-741.
Hagemann, T. Spivey, Ch. Burns, Ch. Josephson, M. (2017). Women in Leadership and the Bewildering Glass Ceilling, Health – Syst Pharm, 74(5), 312- 324.
Hue Trinh, L. (2018). Does Glass Ceiling or Slippey Ladder Lead to the Scarcity of women in Academic leadership? An Approach of Q-Methodology People: International Journal of Social Sciences, ISSN 2454-5899, 4 (1), 343-359.
Lee, O. (2017). Volunteerism, Organizational Justice and Organizational Commitment: The Case of Sport Coaches in Malaysian Schools, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(7), ISSN: 2222-6990, 386 -401.
Mc Millan, J. (2017). An Analysis of Glass Ceiling Perceptions in the Accounting Profession, M. Sc Thesis, Western New England University, Boston College.
Nagaraja, k. (2018). Empowerment of Women Through Higher Education, International Journal of Current Research. 10(2). 66113-66115.
Singh, S. Singh, A. (2019). Interplay of organizational,justice, psychological empowerment, organizational citizenship behavior, and job satisfaction in the context of circular economy", Management Decision, 57(4), 937-952.
Yousaf R. Rudi S. (2016). Underrepresentation of Women at Academic Excellence and Position of Power: Role of Harassment and Glass Ceilling, Open Journal of Social Sciences, 4, 173-185.
_||_