-
مقاله
1 - طراحی الگویی تاب آوری سازمانی باشگاه های ورزشی خصوصیآینده پژوهی مدیریت , شماره 125 , سال 32 , تابستان 1400زمینه:بخش خصوصی ورزش میتواند نقش مؤثری در توسعة ورزش همگانی، قهرمانی و همچنین اهدافی مانند اشتغال-زایی و افزایش بهره وری از اماکن و تجهیزات ورزشی داشته باشد. یکی از حوزههای که بخش خصوصی به آن ورود پیدا کرده است باشگاههای ورزشی است که ریشه و هستةاصلی توسعة ورزش بوده و چکیده کاملزمینه:بخش خصوصی ورزش میتواند نقش مؤثری در توسعة ورزش همگانی، قهرمانی و همچنین اهدافی مانند اشتغال-زایی و افزایش بهره وری از اماکن و تجهیزات ورزشی داشته باشد. یکی از حوزههای که بخش خصوصی به آن ورود پیدا کرده است باشگاههای ورزشی است که ریشه و هستةاصلی توسعة ورزش بوده و از آنها به عنوان زیرساخت اصلی صنعت ورزش باشگاههای یاد میشود.هدف: هدف این مطالعه طراحی الگویی تابآوری سازمانی باشگاه های ورزشی خصوصی با رویکرد آمیخته بوده است.روشها:جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی بود. روش نمونهگیری در این بخش به صورت نمونهگیری هدفمند بوده است. که ابراز گردآوری اطلاعات ،مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده است. یافتهها: در این تحقیق سه کدمحوری آگاهی موقعیتی، مدیریت آسیبپذیری کلیدی، قابلیت تطابقپذیری و 15 کد اولیه بود، نشانگرهای موانع تابآوری سازمانی مشمول پنج کدمحوری ساختارغیرمنعطف، نبود منبع اطلاعات، موانع قانونی، عدم نظارت و ارزیابی، نداشتن فرهنگ تابآوری نزد اعضای باشگاهها و 16 کد اولیه بود، نشانگرهای تسهیلکنندههای تابآوری مشمول پنج کدمحوری مأموریتوخط مشی واهداف سازمان، روحیه وتحصیلات، پیوند منافع فردی وجمعی درسازمان، سرمایه اجتماعی، دریافت حمایت از سوی سازمانهای دولتی و 17 کد اولیه بوده است. نتیجهگیری:نشانگرهای راهبردهای تابآوری در این تحقیق مشمول پنج کدمحوری حمایتمدیران سطوح عالی، بهبود مستمر، نگاه بلندمدت و استراتژیک، برنامههای آموزشی و توسعه دانش، شبکهسازی و یکپارچگی دانش و 17 کد اولیه بوده است که مدل شماتیک هرکدام از عوامل ارائه گردیده است . پرونده مقاله -
مقاله
2 - شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصیخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , شماره 40 , سال 11 , زمستان 1399زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و ا چکیده کاملزمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی هستند. برای جمع آوری نمونه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته شد. لذا در این مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده شد و از طریق تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبه با 17 تن از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی، مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصی شناسایی شدند. یافتهها: طبق یافتهها، مولفه تابآوری سازمانی شامل سه شاخص آگاهی موقعیتی، مدیریت آسیبپذیری کلیدی، قابلیت تطابقپذیری با 15 کد اولیه؛ مولفه موانع تابآوری سازمانی شامل پنج شاخص با 16 کد اولیه؛ مولفه تسهیلکنندههای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه؛ و در نهایت مولفه راهبردهای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتوان برای توسعه تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی از طریق اتخاذ سیاستها و تعیین ساختارهای مناسب و نیز فراهم آوردن محیطها و بسترهای مطلوب، زمینههای تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی را شناسایی و اجرایی کرد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - استانداردسازی پرسشنامه مدل بهروری گردشگری دوچرخه سواری ایراننوآوری در مدیریت ورزشی , شماره 7 , سال 2 , پاییز 1402بهروری وافزایش کارآمدی در تمام دنیا تبدیل به یک اولویت شده است هدف این تحقیق استانداردسازی پرسشنامه بهروری گردشگری دوچرخه سواری ایران بود زیراکه هیچ ابزاری در راستای بهروری گردشگری دوچرخه سواری ایران موجود نبود است بنابراین طراحی وساخت این ابزار بنابر نظر صاحب نظران چکیده کاملبهروری وافزایش کارآمدی در تمام دنیا تبدیل به یک اولویت شده است هدف این تحقیق استانداردسازی پرسشنامه بهروری گردشگری دوچرخه سواری ایران بود زیراکه هیچ ابزاری در راستای بهروری گردشگری دوچرخه سواری ایران موجود نبود است بنابراین طراحی وساخت این ابزار بنابر نظر صاحب نظران که شامل کلیه ورزشکار با سابقه دوچرخه سوار واساتید مرتبط صورت گرفت که جامعه شامل 450 نفر از این افراد خبره بوده است و همچنین روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع در دسترس بوده است . یافته های تحقیق همچون شاخص های تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم افزارپی ال اس مدل سازی معادلات ساختاری وآلفای کرونباخ با کمک اس پی اس اس کلیه تحلیل ها صورت گرفت انجام گرفت. نتایج نشان داد که عوامل شناسایی شده شامل عوامل علی ،زمینه ای ،مداخله ای،راهبردها وپیامدها (ساختار مدیریتی،بررسی ارتقاء سطح بهره وری،تعامل و همفکری مدیران، افزایش تخصص و آگاهی،برنامه ریزی راهبردی در حوزه توریسم ورزشی،تخصیص بودجه مناسب حوزه گردشگری،آموزش نیروی انسانی، ارائه آموزش جهت رشد نیروی انسانی،ارائه خدمات امنیتی،تقویت فرهنگ گردشگری ورزشی،ارتقاء و تقویت بخش سخت افزاری گردشگری،تقویت تناسب و تفاهیم وایجاد محیط رقابتی )بوده است و ابزار دارای روایی وپایایی مناسب وبهترین ابزار مرتبط بهروری بوده است.امید است با کمک این ابزار شاهد موفقیت بیش از پیش ورزشکاران و گردشگران دوچرخه سوار ایرانی باشیم. واژه کلیدی:استاندارد سازی، گردشگری ،دوچرخه سواری ایران . پرونده مقاله -
مقاله
4 - شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزشپژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , شماره 7 , سال 2 , پاییز 1402هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسبوکار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشب چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسبوکار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای آزمون روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. همچنین نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصههای شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آنها دارد. بنابراین، پیشنهاد میشود انتظارات جوانان از آینده شغلیشان در نظر گرفته شود؛ از همینرو لزوم نگاهی ویژه به اشتغال ورزشی باید در سرلوحه برنامههای تصمیمگیرندگان قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزشمدیریت دانش در ورزش , شماره 9 , سال 3 , زمستان 1402مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق چکیده کاملمطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق 31 نفر از مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شدند. به کمک مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته داده های تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش ( چیست و چرا و چگونه ) گردآوری گردیده است . مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز ،گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی اشتراوس کوربین تنظیم شد. نتایج پژوهش به 7 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. یافته ها نشان داد که هرزمان اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند، روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی گرفت؛این تعامل دارای سودمندی های متقابلی برای نهاد ورزش واقتصاد است. پرونده مقاله -
مقاله
6 - مدل ارتباطی عوامل ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی و کارآفرینی بر عملکرد کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های ازاد استان تهرانمدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1401تحقیق حاضر تحت عنوان مدل ارتباطی عوامل ارتباطی درون و برون سازمانی و کارآفرینی بر عملکرد کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای آزاد استان تهران بود که پژوهش از نوع کمی ،کاربردی با رویکرد مدلسازی ومعادلات ساختاری است. در این تحقیق جهت تعیین حجم نمونه از نرمافزار S چکیده کاملتحقیق حاضر تحت عنوان مدل ارتباطی عوامل ارتباطی درون و برون سازمانی و کارآفرینی بر عملکرد کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای آزاد استان تهران بود که پژوهش از نوع کمی ،کاربردی با رویکرد مدلسازی ومعادلات ساختاری است. در این تحقیق جهت تعیین حجم نمونه از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. و روش نمونهگیری هم به صورت طبقهای تصادفی بود. و پرسشنامه ها شامل ویژگی های فردی و پرسشنامه ارتباطات سازمانی که شامل ارتباطات درون سازمانی با 3 مؤلفه هماهنگی ،مشارکت و ارتباطات و همچنین برای اندازه گیری ارتباطات برون سازمانی از پرسشنامه استاندارد خدادادی (1390) با 3 مؤلفه تعامل سازمانی با ذینفعان بیرونی)، ارتباط با مشتریان/ مخاطبان و روابط عمومی استفاده شده است. همچنین پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر (1989) با مؤلفه های خلاقیت مخاطره پذیری ، استقلال، انگیزه و عزم و اراده وپرسشنامه عملکرد کارکنان اسدی و همکاران (1388) به نقل از هرسی و گلداسمیت بامؤلفه توانایی وضوح،کمک ، مشوق ، ارزیابی، اعتبار و محیطاستفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل مدل-سازی معادلات ساختاری نشان داد که نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در ارتباط بین عوامل ارتباطی برون سازمانی و عملکرد کارکنان معنادار بوده است. با استناد به نتایج مدل معادلات ساختاری، مشخص گردید که نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در ارتباط بین عوامل ارتباطی برونسازمانی و عملکرد کارکنان معنادار بوده است. از طرفی ارتباطات برون سازمانی با ضریب مسیر غیرمستقیم 385/0 میتواند عملکرد کارکنان را از طریق کارآفرینی سازمانی پیشبینی کند ومدل دارای برازش لازم بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - توسعه رویکرد هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی بر اساس سبک زندگی و سواد رسانه ای وسواد اطلاعاتیمدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1399هدف اصلی تحقیق حاضر آزمون مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. از پرسشنامههای هوی چکیده کاملهدف اصلی تحقیق حاضر آزمون مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا (1390). دارای 20 گزاره، پرسشنامه سواد رسانهای که توسط فلسفی (1393). شامل 22 سوال و پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) شامل 70 سؤال و از پرسشنامه سواد اطلاعاتی قاسمی وهمکاران (1385). شامل 16 سوال استفاده شد. روایی پرسشنامهها به شکل صوری و با استفاده از نظرات 10 تن از متخصصان و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرون باخ 0.70 گزارش شد. از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (09/0= RMSEA) و همچنین شاخصهای برازش GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.85، 0.89 و 0.88 بدست آمد. نتایج نشان داد بین سبک زندگی با هویت اجتماعی، سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد . همچنین بین سواد رسانهای با هویت اجتماعی و سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم و معنیداری گزارش شد. پرونده مقاله -
مقاله
8 - طراحی مدل تعالی سازمانی (EFQM)در ورزش ایران (مطالعه موردی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران)مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل تعالی سازمانی در فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران می باشد. تحقیق حاضر از جهت پارادایم از نوع تحقیقات پراگماتیسم، از منظر رویکرد تحقیق آمیخته، از لحاظ استراتژی در بخش اول تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق چکیده کاملهدف از تحقیق حاضر ارائه مدل تعالی سازمانی در فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران می باشد. تحقیق حاضر از جهت پارادایم از نوع تحقیقات پراگماتیسم، از منظر رویکرد تحقیق آمیخته، از لحاظ استراتژی در بخش اول تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق در بخش اول 15 نفر از خبرگان حوزه تعالی سازمانی و مدیریت ورزشی و در بخش دوم کارکنان، مربیان و داروران فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران بودند. محقق پس از تحلیل محتوای مبانی و مدل های تعالی سازمانی در قالب پرسشنامه بسته و باز به صورت روش دلفی فازی شاخص ها و ابعاد تعالی سازمانی را در اختیار خبرگان قرار داد و در دو مرحله و پس از تایید روایی ظاهری و محتوای CVR و CVI شاخص های اندازه گیری را در اختیار به به بوته آزمایش در اختیار نمونه بخش کمی قرار داد در بخش اول پس از کد گذاری باز و محوری و تبیین مقولات مبادرت به ارائه مدل کیفی در قالب عوامل موثر و زمینه ای، پیامد ها، راهبردها و البته با در نظر گرفتن اصول تعالی سازمانی نمود. پرونده مقاله -
مقاله
9 - ارائه مدل اثر سواد رسانهای، سبک زندگی بر تغییرات هویت اجتماعی (مطالعه موردی: سازمانهای ورزشی کشور)تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 1 , سال 19 , بهار 1401هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری دادهها بهصورت توصیفی- همبستگی است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل چکیده کاملهدف از مطالعه حاضر ارائه مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری دادهها بهصورت توصیفی- همبستگی است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به سؤالات پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا (1390)، پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) و نیز پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و درنهایت برای ارائه الگو مناسب از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) با بهرهگیری از نرمافزارهای 21 SPSS و LISRL در سطح 0/05≥α استفاده شد. نتایج نشان داد سواد رسانه و سبک زندگی فعال بر هویت اجتماعی افراد مؤثر و موجب تغییرات اجتماعی در آنها میشود و در نهایت مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (0/09=RMSEA) و همچنین شاخصهای برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.95، 0.98 و 0.92 به دست آمد. بنابراین سلامت و تعالی روحی انسانها از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جوامع انسانی است. که سبک زندگی فعال و سواد رسانهای سبب ایجاد چنین وضعیتی در هویت اجتماعی کارکنان سازمانها میشود پس میتوان سازمانهای ورزشی را به سمت تشویق کارکنان در تغییر سبک زندگی و سواد رسانهای سوق داد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - الگوی تاثیر شایستگی بر عملکرد و رضایت شغلی با میانجیگری سبک رهبری در مجموعه وزارت ورزش و جوانانعلوم ورزش , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398پژوهش حاظر با هدف بررسی تاثیر شایستگی مدیران ورزشی بر عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی سبک رهبری و ارائه الگو در مجموعه وزارت ورزش و جوانان انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران قسمت ها و چکیده کاملپژوهش حاظر با هدف بررسی تاثیر شایستگی مدیران ورزشی بر عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی سبک رهبری و ارائه الگو در مجموعه وزارت ورزش و جوانان انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران قسمت ها و واحدهای مختلف وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، فدراسیون ها و هیات های ورزشی، و ادارات تابعه بود که جمعا حدود 2000 نفر به عنوان حجم جامعه معین گردید. نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان انجام و 511 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های شایسته سالاری مدیران، عملکرد مدیران، سبک رهبری کلارک و رضایت شغلی لینز استفاده گردید، که روایی این پرسشنامه ها توسط اساتید مدیریت ورزش مورد تایید و از نظر پایایی نیز در وضعیت مطلوبی ارزیابی گردید. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارائه گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش و ارائه الگوی تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS/18استفاده شد، پس از بررسی روابط و معناداری بین متغیرها و الگوی نهایی تحقیق، مشخص شد شایستگی از طریق نقش میانجی سبک رهبری بر عملکرد و رضایت شغلی تاثیر معنادار دارد. نتایج تحقیق نشان داد مدل تحقیق از برازش مطلوبی در بررسی تاثیر شایستگی بر عملکرد و رضایت شغلی با میانجی گری سبک رهبری یرخوردار است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
11 - تعیین و رتبه بندی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بر اساس نظریه داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبیعلوم ورزش , شماره 1 , سال 15 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف تعیین و رتبهبندی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بر اساس نظریه داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش پژوهش آمیخته بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در مرحله کیفی از طریق مصاحبه عمیق بود. پس از انجام 19 مصاحب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین و رتبهبندی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک بر اساس نظریه داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش پژوهش آمیخته بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در مرحله کیفی از طریق مصاحبه عمیق بود. پس از انجام 19 مصاحبه با متخصصان، کدها به حد اشباعنظری رسیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت همزمان و با استفاده از رویکرد گلیزر صورت گرفت. با انجام فرایند کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) در نهایت تعداد 44 کد اولیه غیرتکراری بدست آمد که در قالب 10 مفهوم و 3 مقوله طبقهبندی شد. سپس این شاخصها در یک پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی در اختیار نمونههای پژوهش قرار داده شد و عوامل موثر شناسایی شده به وسیله نرم افزار اسپرت چویس بر مبنای روش ای.اچ.پی. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج رتبهبندی معیارهای اصلی تثبیت جایگاه ورزش کشتی در بازیهای المپیک بیانگر آن بود که معیار موانع تثبیت (با وزن 445/0)، رتبه اول معیار عوامل توسعهدهنده (با وزن 308/0) رتبه دوم و معیار عوامل تسهیلکننده (با وزن 247/0) رتبه سوم از دیدگاه کارشناسان بود. میتوان گفت که با نگاهی درست مانند بالا بردن هیجان مسابقات، تصویب قوانین و مقررات جدید، توسعه این ورزش در بین کودکان و نوجوانان و توسعه کشتی در کشورهایی نوپا از سوی فدراسیون جهانی کشتی این موانع را به حداقل رسانده و راه را برای عوامل تسهیلکننده مهیا ساخت تا نهایتا منجر به عوامل توسعهدهنده شوند و موجبات تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازیهای المپیک را هموار کنند.
پرونده مقاله -
مقاله
12 - تدوین مدل پارادایمی عوامل موفقیت فدراسیون والیبال ایرانعلوم ورزش , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1401هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر در موفقیت فدراسیون والیبال ایران بود. روش تحقیق حاضر کیفی و از نوع تئوری داده بنیاد و زمینهای بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان، نخبگان آگاه، مربیان و بازیکنان تیم ملی والیبال ایران بودند که با استفاده از روش گلول چکیده کاملهدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر در موفقیت فدراسیون والیبال ایران بود. روش تحقیق حاضر کیفی و از نوع تئوری داده بنیاد و زمینهای بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان، نخبگان آگاه، مربیان و بازیکنان تیم ملی والیبال ایران بودند که با استفاده از روش گلوله برفی تعداد 45 نفر انتخاب شدند. داده های حاصل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج نشان داد که شرایط علی اثرگذار بر موفقیت فدراسیون والیبال ایران، شامل سه دسته کلی عوامل نظارتی و مدیریتی، زیرساخت فنی و انسانی و عوامل نهادی، شرایط زمینهای و مداخلهگر شامل چهار دسته کلی عوامل سیاسی و قانونی، رسانه و تکنولوژی، مدیریت منابع و عوامل بنیادی، استراتژیهای عمل و یا راهبردهای اثرگذار شامل شش دسته کلی استعدادیابی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی ساختاری، افزایش سرمایه مادی، حمایت دولتی و توانمندسازی نیروی انسانی و پیامدهای اثرگذار بر موفقیت فدراسیون والیبال ایران، شامل دسته کلی عوامل توسعه اقتصادی، توسعه حقوقی، توسعه اجتماعی و فرهنگی، توسعه فنی و ساختاری میباشند. در نتیجه میتوان گفت که توجه به عوامل تبیین شده از قبیل، عوامل نظارتی و مدیریتی، زیرساخت فنی و انسانی و عوامل نهادی، ضمن تثبیت وضعیت موجود، میتواند به پیشرفت هر چه بیشتر فدراسیون والیبال ایران کمک نماید. همچنین موفقیت بیشتر فدراسیون والیبال ایران، نیازمند برنامهریزی استراتژیک مناسب و فراهم کردن زمینة مناسب به منظور رشد و تعالی فدراسیون والیبال و از طریق عواملی همچون استعدادیابی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی ساختاری، افزایش سرمایه مادی، حمایت دولتی و توانمندسازی نیروی انسانی میباشد. پرونده مقاله