تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتعلی شکرگفتار 1 , حاجی انزهایی زهرا 2 , فریده اشرف گنجویی 3 , سیدحمید سجادی هزاوه 4
1 - دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مشارکت ورزشی, برنامههای ورزشی, عوامل انگیزشی, پاندمی کووید 19, نظریه دادهبنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19 بود. روش تحقیق بهصورت آمیخته (کیفی ـ کمّی) میباشد. جامعه آماری بخش کیفی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، کارشناسان و باشگاهداران اجرایی در ورزش بودند که انتخاب آنها بهصورت هدفمند ـ گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری بخش کمّی شامل مشتریان، شهروندان ورزشکار و غیرورزشکار باشگاههای خصوصی استان تهران بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس، 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد برای مدل پارادایمی تحقیق و در بخش کمّی از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مقولهها در قالب 17 مقوله، 76 کد مفهومی، شش مدل پارادایمی بهصورت موجبات شرایط علّی، مقوله اصلی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. نتایج نشان داد که عوامل انگیزشی ازجمله شرایط زمینهای مشارکت ورزشی در دوران کووید 19 هستند. در این راستا، اعطای مشوقها توسط آموزش و تشویق سازمانها برای کارکنان، مشوقهای شهرداری و ایجاد جوایز برای مشارکت ورزشی میتواند عامل انگیزشی برای اقشار مختلف برای حضور در برنامههای ورزشی باشد.
The purpose of this research was to develop a sports participation model during the Covid-19 pandemic. The research method employed a mixed approach (qualitative-quantitative). The statistical population for the qualitative section consisted of sports management professors, managers, experts, and executive club owners in sports, selected purposefully through snowball sampling. The statistical population for the quantitative part included customers, citizens, athletes, and non-athletes of private clubs in Tehran province. A total of 384 individuals were selected as a statistical sample through available sampling methods. Database theory was utilized for the research paradigm model in the qualitative part, while structural equations were employed in the quantitative part using PLS software. The research results revealed 17 categories, 76 conceptual codes, and six paradigm models including causal conditions, main categories, contextual categories, interventionist categories, strategies, and consequences. The findings indicated that motivational factors play a significant role as background conditions for sports participation during the Covid-19 era. In this context, providing incentives through training and encouragement by organizations for employees, municipal incentives, and creating awards for sports participation can serve as motivating factors for various groups to engage in sports programs.
اصولی اودلو، حامد؛ شهبازی، رضا؛ دایی، روحاله (1398). اطلس جامع تناسب اندام و بدنسازی. اردبیل: انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل.
حیدری، رضا؛ اسدالهی، احسان؛ علیزایی یوسفآبادی، عمر (1399). شناسایی آثار شیوع ویروس کرونا بر صنعت ورزش. مدیریت ورزشی، 12(4)، ص 1203-1232. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.307792.2547
خدادادی، محمدرسول؛ شهبازی، رضا (1394). مدیریت سازمانها و طرز اجرای مسابقات ورزشی. تبریز: انتشارات طنین دانش.
شهبازی، رضا؛ حسینی، میرداود؛ خدادادی، محمدرسول؛ عبدوی، فاطمه (1400). بررسی عوامل مؤثر در توسعه استارتاپهای ورزشی مرتبط با فعالیت بدنی و سلامتی. در: تبریز: همایش دوسالانه بینالمللی چالشهای نوین در علوم ورزشی و تندرستی در جاده ابریشم.
شهبازی، رضا؛ مصطفایی کیوی، جواد؛ دایی، روحاله؛ سجادی، سیدنصراله (1397). بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 6(1)، ص34- 42. https://doi.org/10.30473/jsm.2018.5116
صفانیا، علیمحمد؛ برهمند، رها (1399). ارزیابی اثرات ویروس کرونا در صنعت ورزش. روانشناسی تربیتی، 16(56)، ص 119 -131. https://doi.org/10.22054/jep.2020.52492.3003
Boussoulas, E. (2022). A Review of Accessibility and Return to Sport (COVID-19) Policy in Provincial and Territorial Sport Organizations across Canada. URL= https://ir.lib.uwo.ca/usri/usri2022/ReOS/55/
Chen, P., Mao, L., Nassis, G.P. & Harmer, P. (2020). Coronavirus disease (COVID-19): The need to maintain regular physical activity while taking precautions. Journal of Sport and Health Science. Elsevier B.V., 9(2), p. 103–104. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2020.02.001
Dor-Haim, H., Katzburg, S., Revach, P., Levine, H. & Barak, S. (2021). The impact of COVID-19 lockdown on physical activity and weight gain among active adult population in Israel: a cross-sectional study. BMC Public Health,21(1), p.1-10. https://doi.org/10.1111/acps.13177
Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18 (1), p.39-50.
Gilat, R. & Cole, B.J. (2020). COVID-19, Medicine, and Sports’, Arthroscopy, Sports Medicine, and Rehabilitation. Arthroscopy Association of North America, 2(3), p. e175–e176.
Grix, J., Brannagan, P.M., Grimes, H. & Neville, R. (2021). The impact of COVID-19 on sport. International journal of sport policy and politics,13(1), p. 1-12. https://doi.org/10.1080/19406940.2020.1851285
Jadhav, R.A., Gupta, G., Nataraj, M. & Maiya, G.A. (2021). Knowledge, attitude and practice of physical activity promotion among physiotherapists in India during COVID 19. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 26, p. 463-470. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2020.12.042
Keen, S. (2020). Coronavirus brutally exposes the fallacies underlying neoclassical economics and Globalisation. Revista de Economía Institucional, 22 (43), p.17-27. https://doi. org/10.18601/01245996. v22n43. 02
Kim, H.Y., Shin, S.H. & Lee, E.H. (2022). Effects of Health Belief, Knowledge, and Attitude toward COVID-19 on Prevention Behavior in Health College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health,19(3). https://doi.org/10.3390/ijerph19031898.
27
Morgan, P.J., Young, M.D., Smith, J.J. & Lubans, D.R. (2016). Targeted health behavior interventions promoting physical activity: a conceptual model. Exercise and sport sciences reviews, 44(2), p.71-80.
Mutz, M., Müller, J. & Reimers, A.K. (2021). Use of digital media for home-based sports activities during the COVID-19 pandemic: results from the German SPOVID survey. International Journal of Environmental Research and Public Health,18(9), p. 4409. https://doi.org/10.3390/ijerph18094409
Planchuelo-Gómez, Á., Odriozola-González, P., Irurtia, M.J. & de Luis-García, R. (2020). Longitudinal evaluation of the psychological impact of the COVID-19 crisis in Spain. Journal of Affective Disorders, Vol. 277, 842 – 849. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.09.018
Smith, A.C. & Skinner, J. (2022). Sport management and COVID-19: trends and legacies. European Sport Management Quarterly, 22(1), p. 1-10. https://doi.org/10.1080/16184742.2021.1993952
Timpka, T. (2020). Sport in the tracks and fields of the corona virus: Critical issues during the exit from lockdown. Journal of science and medicine in sport,23(7), p.634-635. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2020.05.001
Wackerhage, H., Everett, R., Krüger, K., Murgia, M., Simon, P., Gehlert, S. & Schönfelder, M. (2020). Sport, Exercise and COVID-19, the Disease Caused by the SARS-CoV-2 Coronavirus. Dtsch Z Sportmed, No.71, p. E1-E12.