فهرست مقالات محمدباقر کجباف


  • مقاله

    1 - رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1394
    هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آنها از قبیل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطی دانشجویان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یادگار اما چکیده کامل
    هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آنها از قبیل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطی دانشجویان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) شهر ری که در نیمسال اول 93ـ1392 مشغول به تحصیل بودند، می‌گردید (22904=N). با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی 378نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های اطلاعات شخصی و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بود. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج بیانگر رابطۀ مثبت و معنادار بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود (05/0P < ). بین عملکرد تحصیلی با کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان از نظر شغل، رشته و تعداد ترم‌های مشروطی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P < ). اما از نظر جنسیت و مصرف دارو تفاوت معناداری بین دانشجویان وجود نداشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر گروه‌درمانی معنوی و وجودی بر میزان افسردگی، اضطراب مرگ و باور به ادامۀ حیات پس از مرگ با تکیه بر گزارش‌های افراد تجربه‌کنندۀ مرگ در دانشجویان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1394
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر گروه درمانی وجودی و معنوی بر میزان افسردگی، اضطراب مرگ و باور به جهان آخرت است. پژوهش، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1392 بودند. از میان آنان 16 نفر با نمرات افسردگی چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر گروه درمانی وجودی و معنوی بر میزان افسردگی، اضطراب مرگ و باور به جهان آخرت است. پژوهش، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1392 بودند. از میان آنان 16 نفر با نمرات افسردگی بالا در پرسشنامه افسردگی بک (بک و همکاران، 1961)، اضطراب مرگ بالا در مقیاس اضطراب مرگ (تمپلر، 1970) و باور پایین به جهان آخرت در پرسشنامۀ باور به جهان آخرت عادلانۀ اسلامی (گل‌پرور و همکاران، 1390)، به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسه گروه‌درمانی وجودی و معنوی شرکت کردند در حالی که گروه گواه تنها جلسات گروهی را با مکالمات عادی دریافت کردند. سپس، پس‌آزمون روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در اضطراب مرگ بین نمره‌های پس‌آزمون این دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت و نمرۀ اضطراب مرگ گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کمتر بود (05/0P&lt;). با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت تلفیق روان‌درمانی وجودی و معنوی همراه با شرح تجربه‌های نزدیک به مرگ بر کاهش اضطراب مرگ تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی واقعیت درمانی ایرانی اسلامی بر رضایت زناشویی، رضایت از زندگی و مهارت‌های ارتباطی زوجین شهر شیراز
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 21 , تابستان 1399
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی ایرانی اسلامی بر رضایت زناشویی، رضایت از زندگی و مهارت ارتباطی زوجین انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ زوجینی که به مرکز مشاوره بهار شهر شیراز مراجعه داشته‌اند تشکیل می‌دادند. 30 زوج به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و برحسب تصاد چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی ایرانی اسلامی بر رضایت زناشویی، رضایت از زندگی و مهارت ارتباطی زوجین انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ زوجینی که به مرکز مشاوره بهار شهر شیراز مراجعه داشته‌اند تشکیل می‌دادند. 30 زوج به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و برحسب تصادف در یکی از دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند که حجم هر گروه 15 زوج بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. به‌منظور آموزش واقعیت درمانی ایرانی اسلامی از بسته آموزش واقعیت درمانی ایرانی اسلامی محقق ساخته استفاده گردید که شامل 10 جلسۀ آموزشی یک‌ساعته است و برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از مقیاس‌های رضایت زناشویی (ulsoon-1998) رضایت از زندگی (Diener-1958) و مهارت‌های ارتباطی (Nouran-1968) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، واقعیت درمانی ایرانی اسلامی بر هر سه متغیر پژوهش تأثیر معناداری (P&le;0/0001) داشته است و میزان میانگین این متغیرها در پس‌آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است. با توجه به یافته‌ها می‌توان بیان کرد که واقعیت درمانی ایرانی اسلامی روشی مناسب برای افزایش سازگاری و رضایت زناشویی زوجین است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و شناختی- رفتاری بر اختلال میل/ برانگیختگی، صمیمیت جنسی و خودپنداره جنسی زنان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 94 , سال 24 , زمستان 1402
    هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر اختلال میل/ برانگیختگی جنسی، صمیمیت جنسی و خودپنداره جنسی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری وگروه کنترل بود. جامعه آم چکیده کامل
    هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر اختلال میل/ برانگیختگی جنسی، صمیمیت جنسی و خودپنداره جنسی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری وگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان متاهل دارای مشکلات میل برانگیختگی جنسی پاسخ‌گو به فراخوان مراکز مشاوره در سال 1398 بودند. نمونه‌ها (45 نفر) با انجام مصاحبه بالینی طبق معیارهای نسخه پنجم راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی و نمره پرسش‌نامه عملکرد جنسی زنان انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفنتد. گروه‌های آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله هفتگی دریافت کردند. ابزارهای اندازه‌گیری پرسش‌نامه سنجش عملکرد جنسی زنان روزن، صمیمیت جنسی بطلانی و خودپنداره جنسی اسنل فرم کوتاه بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر انجام شد. نتایج نشان داد هر دو رویکرد درمانی تاثیر معناداری بر هر سه متغیر داشته است(05/0> p). این تغییرات در مرحله پیگیری نیز پایدار ماند. بین اثربخشی دو رویکرد درمانی تفاوت معناداری وجود نداشت. به این ترتیب هر دو مداخله‌ی درمانی می تواند در جهت بهبود اختلال میل/ برانگیختگی جنسی و افزایش صمیمیت جنسی و ایجاد خودپنداره جنسی مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تأثیر روش‌های آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1393
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش‌های آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و روش سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پسر رشته تجربی شهرستان ورامین بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش‌های آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و روش سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پسر رشته تجربی شهرستان ورامین بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش به طور مجزا 15 جلسه تحت آموزش به کمک روش نقشه مفهومی و یادگیری مشارکتی قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همه گروه‌ها پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانز (1970) و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی را به عنوان پیش تست و پس تست تکمیل کردند. داده‌ها با روش واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد روش نقشه مفهومی برخلاف روش سنتی باعث افزایش انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی شده است. همچنین روش یادگیری مشارکتی برخلاف روش سنتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده، اما میان آن دو در انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود نداشت. علاوه بر آن روش نقشه مفهومی بیشتر از روش یادگیری مشارکتی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی شده، اما میان آن دو در انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p &lt; ) بنابراین روش نقشه مفهومی از روش‌های یادگیری مشارکتی و سنتی مؤثرتر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر بازده‌های شناختی یادگیری دانشجومعلمان در درس روانشناسی تربیتی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1395
    نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی تأثیر معناداری دارد. از یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان به عنوان یک روش یاددهی ـ یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو معلمان و بهبود مهارت‌ها چکیده کامل
    نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی تأثیر معناداری دارد. از یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان به عنوان یک روش یاددهی ـ یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو معلمان و بهبود مهارت‌های شناختی آنان در جهت رشد حرفه‌ای استفاده نمود وآن را در استانداردهای آموزشی دانشجو معلمان در نظرگرفت. استفاده از نتایج این تحقیق می‌تواند در سایر مراکز آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1396
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 چکیده کامل
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 دانش‌آموز دبستانی (7 تا 12 ساله) به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و 3 بار در هفته به صورت انفرادی اجرا شد. اثربخشی آموزش با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل ارزیابی شد. یافته‌ها: تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz می‌تواند باعث افزایش نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی شود(05/0p&lt; ). نتیجه گیری: نوروفیدبک آلفا/تتادر مکان‌های مختلف بر مؤلفه‌های مختلف خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان موثر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - رابطه بین عوامل موثر بر نارسایی(شکست) شناختی و افت تحصیلی دانشجویان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1393
    این پژوهش عوامل تاثیر گذار بر نارسایی شناختی که از آن جمله می توان به عواملی مانند سن، جنس، شغل، نوع،رشته تحصیلی، تعدادمشروطی، مصرف دارووهمچنین رابطه نارسایی شناختی را با افت تحصیلی مورد بررسی قرار می دهد. روش طرح تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی می باشد. وجامعه آماری شامل چکیده کامل
    این پژوهش عوامل تاثیر گذار بر نارسایی شناختی که از آن جمله می توان به عواملی مانند سن، جنس، شغل، نوع،رشته تحصیلی، تعدادمشروطی، مصرف دارووهمچنین رابطه نارسایی شناختی را با افت تحصیلی مورد بررسی قرار می دهد. روش طرح تحقیق توصیفی واز نوع همبستگی می باشد. وجامعه آماری شامل کلیه دانشچویان دانشگاه آزاد واحد یادگارامام خمینی(ره) شهرری که در نیمسال اول 93-92 مشغول به تحصیل بودند، می گردید(22904=N). تعدادنمونه از طریق فرمول ساده شده کوکران بدست آمد(384= n)، که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مشخصات فردی وپرسشنامه نارسایی شناختی (CFQ) بود. آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر 79/. برای پر سشنامه نارسایی شناختی بدست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل مسیرو آزمون تی تست و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین نارسایی شناختی وافت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین جنس، شغل، نوع رشته تحصیلی، تعداد مشروطی، مصرف دارو در دانشجویان تفاوت آماری معنادری وجود ندارد. اما نارسایی شناختی با سن رابطه مثبت داشت. باوجود اینکه تحقیقات پیشین وجود رابطه مثبت بین نارسایی شناختی با سوانح شغلی وتصادفات را پیش بینی می کرد ولی نمی توانست پیش بینی کننده افت تحصیلی باشد. واین به علت میزان اضطرابی است که در شرایط امتحانی پیش می آید وسطح هوشیاری وکنترل شناختی دانشجویان را افزایش می دهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر
    آموزش و ارزشیابی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1397
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش‌آموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 40 دانش‌آموز به روش چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش‌آموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 40 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقه‌ای (دو جلسه در هفته) با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامه‌های موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را به عنوان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده‌ها به روش تحلیل واریانس با طرح اندازه‌گیری مکرر و با کمک نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر شد (01/0&gt;P). پرونده مقاله