Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2020
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ هوشهای چندگانۀ گاردنر و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزشوپرورش کرج د More
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ هوشهای چندگانۀ گاردنر و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزشوپرورش کرج در سال تحصیلی 96-1395 با تعداد 8019 بود. نمونۀ آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک ۱۱۷ نفر انتخاب شدند. پرسشنامهها شامل هوش چندگانۀ گاردنر (armstrung,2003) و خودکارآمدی کودک و نوجوان (2001، murhs) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونهای چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و این نتایج به دست آمد: بین ابعاد هوشهای چندگانه (زبانی، ریاضی، فضایی، حرکتی، میان فردی، درون فردی، موسیقی، طبیعتگرایی) و اجزای خود کارآمدی (اجتماعی، تحصیلی و هیجانی) دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود دارد (01/0p < ). رگرسیونهای خطی نیز نشان داد که از بین مؤلفههای هشتگانۀ هوشهای گاردنر، فقط یک مؤلفه (هوش ریاضی) بیشترین رابطه را با خودکارآمدی تحصیلی (01/0p < ) داشته است.
Manuscript profile
Human Resources Excellence
,
Issue7,Year,
Summer
2024
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی پیشایندها و پسایندهای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی می باشد.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران وکارکنان دانشگاه علوم پزش More
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی پیشایندها و پسایندهای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی می باشد.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران وکارکنان دانشگاه علوم پزشکی البرز است. حداقل حجم نمونه طبق فرمول کوکران 203 نفر برآورد گردید و در نهایت همین تعداد پرسشنامه ،معآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و روایی صوری و محتوای با نظر استاد راهنما و روایی سازه نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و Smart PLS4 صورتگرفته است.یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که خلق ارزش بر رهبری تحول دیجتال تاثیر مثبت و معنی داری دارد و رهبری تحول دیجتال ، تصمیم گیری و چالش های دیجیتال بر استراتژی سازمان تاثیر مثبت و معنی داری دارد. و رهبری تحویل دیجیتال بر یادگیری تاثیر مثبت و معنی داری دارد.بحث و نتیجهگیری: در عصر تحول دیجیتال، صنعت آموزش نیز به شدت تحت تأثیر فناوریها قرار گرفته است. در اثر این رشد پر سرعت در بخشهای آموزش، دانشگاهها به طور فزایندهای دیجیتالی میشوند.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue5,Year,
Winter
2021
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش سازههای رباتیک بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان متوسطه اول در یادگیری درس ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول منط More
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش سازههای رباتیک بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان متوسطه اول در یادگیری درس ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1397 میباشد که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای 40 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای خلاقیت تورنس (1992)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (1990) و سؤالات درس ریاضی برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان استفاده شد. قبل از شروع آموزش پرسشنامهها توسط دو گروه آزمایش و گواه تکمیل شد و سپس در گروه آزمایش به این افراد سازههای رباتیک به مدت 12 جلسه آموزش داده شد و پس از پایان آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) تحلیل شدند. یافتهها: آموزش با سازههای رباتیک تأثیر معناداری بر ابعاد ابتکار، انعطاف و بسط خلاقیت دانشآموزان متوسطه اول و بر ابعاد ارزشیابی، استنباط و استدلال استقرایی تفکر انتقادی دانشآموزان و همچنین تأثیر معناداری بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان دارد. آموزش سازههای رباتیک تأثیر معناداری بعد سیالی خلاقیت و در ابعاد تحلیل و استدلال قیاسی تفکر انتقادی دانشآموزان ندارد. نتیجهگیری: آموزش با سازههای رباتیک بر خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری درس ریاضی دانشآموزان متوسطه اول تأثیر دارد و باعث افزایش خلاقیت، تفکر انتقادی و بهبود یادگیری درس ریاضی آنها میگردد.
Manuscript profile
Journal of Training and Improvement of Human Resources
,
Issue1,Year,
Autumn
2022
هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر More
هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد.
Manuscript profile
Journal of Training and Improvement of Human Resources
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
توانمندسازی کارکنان، محوریترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوانسالاری در سازمانها میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوهی گرد More
توانمندسازی کارکنان، محوریترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوانسالاری در سازمانها میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها ترکیبی(آمیخه) به دو روش کیفی (داده بنیاد) و کمی (توصیفی و پیمایشی) انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند و در مجموع 30 مصاحبه عمیق صورت گرفت. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و دلفی و در بخش کمی مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج مصاحبه در 84 مفهوم، 18 واحد معنایی و 8 مقوله اصلی شامل (دوام شخصیتی مدیران، فنون مدیریتی، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر، استقرار مدیریت یکپارچه، خلاقیت، تداوم روحیه جهادی در سازمان و مدیران، جای گیری نظام آموزشی مدیران و انگیزه درونی به عنوان عوامل درونی) استخراج شد. نتایج مدل F-AHP، نشان داد در بین عوامل درونی (استقرار مدیریت یکپارچه در بین مدیران و سازمان با مقدار 154/0، دوام شخصیتی مدیران با مقدار وزن 190/0، تکنیک های مدیریتی با مقدار وزن 131/0، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر در سازمان با مقدار وزن 121/0، انگیزه درونی با مقدار وزن 052/0، تداوم روحیه جهادی در بین مدیران و سازمان با مقدار وزن 157/0، خلاقیت با مقدار وزن 030/0 و جای گیری آموزشی مدیران با مقدار وزن 165/0) که دوام شخصیتی مدیران (با مقدار 190/0) در اولویت اول و خلاقیت (با مقدار وزن 030/0)، در اولویت آخر قرار دارند.
Manuscript profile
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
Issue5,Year,
Autumn
2024
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآ More
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآیندی است که به منظور افزایش دانش، مهارت و تواناییهای مدیران و همچنین ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنها انجام میشود. در این راستا پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی ، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شدهاست. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید ، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید استرلینگ انجام پذیرفت. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق ، از ضریب کاپا در نرمافزار SPSS استفاده شد که مقدار آن ۰٫۷۵ بهدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید دارای ویژگیهایی از قبیل نیازهای فردی و قانونی ،آموزش و ارتباطات اخلاقی مدیران حرفه ای، عوامل سازمانی ، چالش های توانمندسازی، توانمندسازی مدیران حرفه ای باشد.در نهایت، به 73 کد اولیه ، 14 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان یافته طبقه بندی شدند. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش بهرهوری، کارآمدی و اثربخشی سازمان، ضروری است. این امر میتواند با ارائه آموزشهای تخصصی، توسعه مهارتهای مدیریتی و ایجاد انگیزه در مدیران، محقق شود. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، میتواند به بهبود وضعیت کشاورزی کشور و تحقق اهداف این وزارتخانه، کمک کند.
Manuscript profile
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
Issue5,Year,
Autumn
2024
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته More
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته باشند. اما برای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی، نه تنها تخصص فنی و دانش فناوری اطلاعات بلکه همچنین اخلاق و ارزشهای انسانی نیز باید در نظر گرفته شوند. از این رو هدف پژوهش شناسایی عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی و ارائه الگوی است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده است. دراین پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید، مدیران ارشد از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تجزیه و تحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا در نرم افزار SPSS استفاده شد که مقدار آن 75/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی باید دارای ویژگیهایی از قبیل خلق ارزش دیجیتال، یادگیری دیجیتال، حکمرانی دیجیتال چالش های دیجیتالی و استراتژی دیجیتالی باشد. در نهایت، این نتایج به 16 مضمون سازمانیافته، 6 دسته مضمون فراگیر و یک مضمون اصلی طبقهبندی شدند. همچنین رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی نیازمند توجه به ابعاد اخلاقی است. رهبران باید ارزشهای اخلاقی مرتبط با تحول دیجیتال را رعایت کنند و فضای آموزشی دیجیتال اخلاقی را ترویج دهند. تعامل موفق بین تخصص فنی و ارزشهای اخلاقی میتواند به ایجاد فضایی اخلاقی و امن در آموزش دانشگاه علوم پزشکی کمک کند.
Manuscript profile
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
Issue6,Year,
Winter
2024
هدف از انجام اين پژوهش، بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مربیان بهداشت مدارس کرج در زمینه بهداشت مواد غذایی دانش آموزان ابتدایی ناحیه 3 کرج بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی ناحیه ۳ کرج به تعداد 236 بود که با اس More
هدف از انجام اين پژوهش، بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مربیان بهداشت مدارس کرج در زمینه بهداشت مواد غذایی دانش آموزان ابتدایی ناحیه 3 کرج بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی ناحیه ۳ کرج به تعداد 236 بود که با استفاده از فرمول کوکران 144 نفر با روش نمونه¬گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته آگاهی، نگرش و عملکرد نسبت به بهداشت مواد غذایی بود که از روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ قابل قبولی برخوردار بود. داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از شاخص¬هاي آمار توصيفي و آزمون تی تك نمونه ای مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که میزان آگاهی مربیان بهداشت (38/2)، نگرش مربیان بهداشت (13/3) و عملکرد مربیان بهداشت (79/2) بود که نشان¬دهنده سطح مطلوب می¬باشد. همچنین نتایج نشان دادند که میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مربیان بهداشت (77/2) بود که نشان¬دهنده سطح متوسط به پایین مربیان بهداشت می¬باشد. بنابراین، کارشناسان و مسئولین در گام اول به شناسایی نقاط قوت و ضعف نگرش مربیان بهداشت مدارس اهتمام بورزند و در گام دوم با برنامه¬ریزی و اقدامات راهبردی از جمله برگزاری دوره¬های ضمن خدمت تخصصی نگرش مربیان را به سطح بالاتری ارتقاء دهند.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue4,Year,
Winter
2020
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی (براساس مدل کامرون و کوئین) بر یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی انجام شده است. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه کارکنان تامین اجتماعی استان البرز بوده است که ا More
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی (براساس مدل کامرون و کوئین) بر یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی انجام شده است. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه کارکنان تامین اجتماعی استان البرز بوده است که از بین آن ها تعداد 341 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های فرهنگ یادگیری سازمانی (کامرون و کوئین ، 2006)، یادگیری سازمانی( نیفه ،2001) توانمندسازی روان شناختی (اسپریتزر، 1995) جمع آوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری لیزرل تحلیل شدند. تحلیل های الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با داده ها حمایت کردند. نتایج حاکی از اثر مستقیم مثبت و معناداری فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی تاثیر دارد و همچنین فرهنگ سازمانی بر توانمندسازی روان شناختی اثر مستقیم و معناداری دارد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue5,Year,
Winter
2021
هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان ، و صاحب نظران آشنا به مباحث ام More
هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان ، و صاحب نظران آشنا به مباحث امنیت فرهنگی در وزارت علوم بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 99-98 میباشند که در ارتباط با موضوع تحقیق آگاهی دارند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی تعداد 226 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و روش نظریه پردازی داده بنیاد بود و برای وصول اطمینان از روایی آن، از نظرات اساتید و مدیران دانشگاه که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد و در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از 3 پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوا و روایی سازه از طریق قضاوت خبرگان و مرور جامع ادبیات استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی پژوهش از طریق کدگذاری انجام پذیرفت و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و در قسمت استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی شناسایی مولفهها در پرسشنامه اول، و آزمون تی زوجی جهت بررسی وضعیت موجود و مطلوب و نیز از آزمون فریدمن جهت تعیین درجه تناسب الگو با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیط زیستی، عوامل سیاسی، عوامل ملی، مذهبی در این میان تأثیر گذارند.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Summer
2021
مدیریت ناب رویکرد نوین جهت بهبود عملکرد سازمان ها می باشد، مدیریت ناب با حداقل سازی هزینه ها حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی را فراهم می کند. از رویکرد مدیریت ناب در سازمان های تولیدی برای بهره وری و تعالی سازمانی بهره بسیار گرفته شده است ولی متاسفانه در حوزه سازما More
مدیریت ناب رویکرد نوین جهت بهبود عملکرد سازمان ها می باشد، مدیریت ناب با حداقل سازی هزینه ها حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی را فراهم می کند. از رویکرد مدیریت ناب در سازمان های تولیدی برای بهره وری و تعالی سازمانی بهره بسیار گرفته شده است ولی متاسفانه در حوزه سازمان های خدماتی به ویژه سازمان های آموزشی در ایران تحقیقات اندکی انجام شده است. در این مقاله مدل پیشنهادی استقرار مدیریت ناب متناسب با آموزش و پرورش که از هفت مولفه : مدیریت و رهبری، ساختار، منابع انسانی، ارتباطات، تکنولوژی، فرایند و فرهنگ سازمانی تشکیل گردیده است مورد اعتبارسنجی از نظر متخصصان قرار می گیرد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایشی است و همچنین از نظر نوع و شیوه گردآوری و تحلیل داده ها در زمره پژوهش های کمی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت آموزش به تعداد 20 نفر می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.75 بود. نتایج نشان داد مدل استقرار مدیریت ناب در آموزش و پرورش اعتبار مناسبی دارد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue2,Year,
Summer
2021
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی کارآفرینی آموزشی در آموزش عالی و بر مبنای مطالعه ای توصیفی اکتشافی با رویکردی توسعه ای کاربردی انجام شد. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. نمونة آماری به روش تصادفی به تعداد 341 نفر انتصاب ش More
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی کارآفرینی آموزشی در آموزش عالی و بر مبنای مطالعه ای توصیفی اکتشافی با رویکردی توسعه ای کاربردی انجام شد. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. نمونة آماری به روش تصادفی به تعداد 341 نفر انتصاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل مطالعات عمیق کتابخانه ای و پرسشنامة محقق ساخته بود. در نهایت، در این پژوهش، روش انجام کار مبتنی بر روش دو مرحله است. در مرحله اول برای شناسایی مولفه ها و ابعاد از فرم های روایی و پایایی ( cvr و cvi) استفاده شده است. در مرحله دوم از تحلیل عاملی تاییدی (smartpls3) استفاده شد و در نهایت الگوی مفهومی از طریق چهار بُعد مورد اعتباریابی قرار گرفت. در پایان نتایج نشان داد دوازده بُعد (فارغ التحصیلان، انتشارات، منابع مالی، قرارداد پژوهشی، گواهی ثبت اختراع، کسب و کارهای آموزشی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، اساتید، مدیریت کلان، محتوای دروس و دانشجو) از برازش مطلوبی برخوردار است و همچنین مشخص گردید بُعد کسب و کارهای آموزشی و بُعد منابع مالی به ترتیب ازاهمیت بیشتری برخوردارند.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان ناحیه یک کرج انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میب More
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان ناحیه یک کرج انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری به تعداد 1360 نفر میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از بین مدارس ناحیه یک کرج، یک مدرسه و از بین دانش آموزان پایه پنجم آن مدرسه نیز بهطور تصادفی 30 نفر انتخاب شد و در دو 15 نفره آزمایش کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی بر اساس الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت (2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (1999) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مذکور از نظر اساتید راهنما و مشاور بررسی و تائید شد. پایایی کل پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب 82/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود ابعاد مهارت خودکارآمدی (استعداد، بافت و کوشش) و ابعاد مهارت تفکر انتقادی (خلاقیت، بالندگی و تعهد) دانشآموزان ناحیه یک کرج مؤثر است.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue5,Year,
Winter
2016
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین باور به سقف شیشهای و موفقیت ذهنی کارکنان زن در شهرداری شیراز است. روش این تحقیق، از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و طرح تحقیق به صورت توصیفی- همبستگی به شیوه پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان زن در شهرداری شیر More
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین باور به سقف شیشهای و موفقیت ذهنی کارکنان زن در شهرداری شیراز است. روش این تحقیق، از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و طرح تحقیق به صورت توصیفی- همبستگی به شیوه پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان زن در شهرداری شیراز با تعداد 600 نفر کارمند می باشد که جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، که 229 نفر مناسب این تحقیق بودند. از نرم افزار Spss استفاده گردید که ابتدا مشخصات توصیفی متغیرهای تحقیق نظیر درصد فراوانی کمینه- بیشینه بدست آمد. پس از ارائه ماتریس همبستگی از روش رگرسیون چند متغیره جهت تعیین سهم متغیرهای پیش بین در متغییر ملاک استفاده گردید. کلیدیترین نتایج این پژوهش این است که: بین باور به سقف شیشهای زنان و موفقیت ذهنی و همچنین ابعاد آن ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین بعد تاب آوری از سقف شیشهای و موفقیت ذهنی و ابعاد آن ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و بین بعد انکار کردن سقف شیشهای و موفقیت ذهنی و ابعاد آن رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. بین بعد کناره گیری سقف شیشهای و موفقیت ذهنی و ابعاد آن رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بعد پذیرش با موفقیت ذهنی و ابعاد آن شامل رضایت شغلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بعد تاب آوری از سقف شیشهای بیشترین نقش را در تبیین موفقیت ذهنی دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications