Identifying dimensions and components of teacher performance management based on organizational Retention
Subject Areas :seyede nastaran sherafati 1 , mojgan Abdollahi 2 , parisa irannezhad 3 , رمضان جهانیان 4 , mahtab salimi 5
1 - The Islamic Azad University, Karaj Branch
2 - Assistant professor of Department of Educational Scines. Karaj Branch Islamic Azad University Karaj. Iran.
3 - Department of Educational Science, Karaj Branch Islamic Azad University, Karaj, Iran
4 - Department of Educational Science, Karaj Branch Islamic Azad University, Karaj, Iran
5 - Assistant Professor , Department of education , psychology faculty , Islamic azad university , karaj ,Iran
Keywords: performance management system, organizational retention, grounded theory, teachers,
Abstract :
purpose:The present research was carried out with the aim of identifying the dimensions, components and indicators of teachers' performance management based on retention. Research methodology: The current research approach is qualitative. The scope of the research included experts working in education in Alborz province, whose selection was done in the form of a snowball. The data collection method was a semi-structured interview. In this study, interviews were conducted with 14 experts. Findings: Permanence-based performance management includes 5 categories of causal, contextual, intervening conditions, strategies and consequences, and 4 process, improvement and development, content, contextual, and 16 components of permanence-based performance management, which include: Justice Livelihood, organizational justice, labor relations, financial policy, adjustment of legal factors, teacher compensation system reform, job loyalty, job value, evaluation system development, evaluation system reform, career path implementation, career path reform, merit selection, succession, consequences Individual, organizational consequences and 49 indicators were also identified. The results of confirmatory factor analysis and validation of the components of teachers' performance management based on organizational retention indicate that the related special coefficients are able to fully explain the variance of teachers' performance management based on organizational retention. The results show that all 49 items can explain the performance management of teachers based on organizational retention, and therefore they are known as suitable items and factor loads for it. Discussion and conclusion: Identifying the dimensions and components of teachers' performance management based on retention helps to design a suitable model to review and improve all performance angles that lead to quality retention of teachers
1. ابراهیمی، ایوب و زین آبادی، حسن رضا و هداوندی، محمدرضا (1397)، مطالعه کیفی عوامل موثر در میل به ماندگاری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش، دوفصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، سال ششم، شماره 17، ص 145 -122# 2. احمدی، پروین و رضازاده شیراز، فاطمه بیگم و صادقی، فرشته (1399) عوامل موثر در تمایل به ترک خدمت فرهنگیان دارای تحصیلات عالی ( کارشناسی ارشد و بالاتر)، اندیشه های نوین تربیتی، ص 95-74# 3. افجه، سیدعلی اکبر؛ صالح غفاري، عادل (1392)، عوامل موثر بر نگهداري و ترد خدمت کارکنان دانش محور. راهبرد فرهنگ، شماره 21# 4. ایری، قربان، ابو، حسین (1399)، تاثیر معنویت در کار بر روی تمایل به ماندن، خدمات ادراک شده و درگیری شغلی کارکنان بانک انصار، دوماهنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال پنجم، شماره 6، ص 14-1# 5. بابایی زکلیکی، محمدعلی; حسن زاده ، حمیدرضا; الوانی، سید مهدی; زارعی متین، حسن; رستگار، عبدالغنی(1394)، پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره8، شماره 28، ص 31-5# 6. بارانی، فاطمه، ناستی زایی، ناصر (1399)، بررسی تاثیر رهبری مخرب بر تمایل به ترک خدمت معلمان با نقش میانجی بی عدالتی سازمانی، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره اول، ص 258-231# 7. بیات، بهنام; سرلک، علی; جمشیدی، علی؛ احمدی، سیدعلی اکبر(1400) طراحی و تبیین مدل ماندگاری فعال منابع انسانی مبتنی بر عدالیت ، نشریه علمی و پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران، سال دهم ، شماره 1، ص 1-8# 8. تولایی، محمد ; رجبی مسرور، حسن; زاهدیان پیشخانی، غلامرضا(1395)، ارائه الگوی مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی در سازمانهای دفاعی، فصلنامه مدیریت و پژوهش های دفاعی، سال 15، شماره 83، ص 67-49# 9. جعفرنژاد، احد; زین آبادی، حسن رضا; عابدی کوشکی، سارا(1395)، روشی نوین در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم گیری، فصلنامه نوآوری آموزشی، شماره 60، سال 15، ص 42-29# 10. جوادی، رحم خدا و رسولی، محسن و نظری، محمد علی و حسنی، جعفر (1396)، پیش بینی کیفیت زندگی کاری معلمان زن براساس تعارض کار – خانواده و تعهد سازمانی، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزیابی، سال دهم، شماره 38، ص 79-94# 11. جوهری ، فاطمه ؛ رضوانی چمن زمین، موسی؛ مقیمی ، سیده فتانه(1395) بررسی تاثیر استراتژی جذب بر عملکرد کارکنان در سازمان های دولتی، مطالعات کمی در مدیریت، ص 128-109# 12. حاجی حسینی، محسن و جهانیان، رمضان و ایران نژاد پریسا (1398) طراحی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیات علمی بر اساس مولفه های سرمایه فکری، فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره 4، ص 147 – 108# 13. حسین پور، فاطمه؛ فضل الهی قمشی، محمدی، مهدی (1398) رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم، فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، دوره 4، شماره ، 4، 14-1# 14. دهقانان، حامد; مسعودی ، فرامرز; اصلانی افراشته، امیر (1394)، مدیریت عملکرد در سطوح چندگانه فردی، تیمی و سازمانی بررسی ابعاد، دومین کنفرانس بین المللی ابزار و تکنیکهای مدیریت# 15. رسولی، رضا و موغلی، علیرضا و رشیدی، مهدی (1393) طراحی مدل تقویت ماندگاری سازمانی کارکنان دانش پایه: با استفاده از فن دلفی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره ششم، شماره (21)، ص 94-66# 16. رفیع زاده، علاالدین; میرسپاسی، ناصر; آذر، عادل (1395)، ارائه مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 4، شماره 4 ، ص 100-81# 17. رنجبر، هومن و شفیع زاده، حمید (1394)، شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر بقا و ماندگاری کارکنان شهرداری منطقه 13 تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال هفتم، شماره 24، ص 15-1# 18. سجادی، حانيه السادات؛ خامسي پور، مجيد؛ حسن زاده، اكبر (1389). بررسي رابطه تعهد سازماني و تمايل به ترك خدمت كاركنان حوزه معاونت پشتيباني دانشگاه علوم پزشكي اصفهان. اولين همايش كشوری دانشجويي عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، تهران، 6-1# 19. سجادی، سید محمد تقی و کیان، مرجان و صفایی موحد، سعید( 1393)، آسیب شناسی پدیده انتقال آموزش در آموزش های ضمن خدت سازمان آموزش وپرورش ( مطالعه موردی استان خراسان رضوی)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، ص 24-1# 20. سجادی، سیدعلی، حسینی،محمد علی، قورچیان، نادرقلی(1400) ارائه مدلی برای میل به ماندگاری در معلمان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، صص107-82# 21. سرلک، علی و جمشیدی، علی و احمدی، سید علی اکبر (1399)، طراحی و تبیین مدل ماندگاری فعال منابع انسانی مبتنی بر عدالت، نشریه علمی پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران سال دهم شماره 1، ص 1 -10# 22. شهیدی بنجار، فرشته (1398) بررسی رابطه مدیریت فلات زدگی شغلی بر ماندگاری منابع انسانی در اداره کل بهزیستی زاهدان، مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره پنجم، شماره 1، ص 193-176# 23. شیرازي، علی؛ حسینی رباط، سیده منصوره (1393)، تحلیل تأثیر اقدامات مديريت منابع انسانی بر حفظ کارکنان. فصلنامه مديريت توسعه و تحول، شماره 19.# 24. شیربگی، ناصر، آریا منش، مریم (1396)، بازنمایی معنایی تجارب معلمان از مسیر شغلی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره نهم، شماره 31، ص 84-56# 25. صاحب الزمانی، محمد، هومانی، فاطمه، صالحی، سید یوسف، (1398) بررسی عوامل موثر بر تمایل به ماندن در کار پرستاری، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره چهارم، ص 138-128# 26. عبداللهی، محمدصادق (1401) «بررسی وضعیت و ارائه راهکارهای سیاستی ساماندهی بهینه نیروی انسانی آموزش و پرورش»، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، فتر مطالعات فرهنگی و آموزش ، گزارش شماره 18395، شهریور ۱۴۰۱ .# 27. عظیمی، علی; شیرازی، علی ; کاظمی، مصطفی ; پویا، علیرضا ( 1398) ، کشف و تبیین خوشه های اعضای هیئت علمی مهاجرت کرده براساس تحلیل عاملی دیدگاه درباره موانع نگهداشت سرمایه انسانی دانشگاه های برتر ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 12، شماره 43، ص 183-157# 28. فتحی هفشجانی، کیامرث; عطارزاده، ایمان; کلاهدوزی، ایمان (1393)، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم مدیریت عملکرد براساس مدل تعالی سازمانی در معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد اسلامی و ارایه راهبردها ، پژوهش های مدیریت راهبردی ، دوره 20 ، شماره 54، ص 116-101# 29. قاسمیان دستجردی، زهرا، امین بیدختی، علی اکبر، جعفری، سکینه (1398)، نقش رهبری حرفه ای مدیران در توسعه شایستگی دانش آموزان با میانجی گری اعتماد و همکاری بین معلمان و حرفه ای شدن معلمان، مجله ی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال 26، شماره 1، ص 96-77# 30. قديری، محبوبه؛ بشليده، كيومرث؛ هاشمي شيخ شباني، سيد اسماعيل؛ مشكلاني، فرشيد (1392). رابطه جو اخلاقي با خوشنودی شغلي، تعهد سازماني و قصد ترك شغل در كاركنان يک شركت دولتي، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هشتم، شماره، ص 15-1# 31. قلی پور، رحمت الله؛ امیري، علی نقی؛ مهدي زاده، محمدرضا؛ زمانی فر، محسن (1392)، شناسايی عوامل موثر بر ماندگاري کارکنان دانشی در شرکت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتی ايران. فصلنامه علمی-پژوهشی مديريت فرهنگ سازمانی، دوره يازدهم، شماره 2# 32. قوجالو، فریبا ؛ ایران نژاد، پریسا ؛ شاه مرادی، مرتضی (1398) بررسی عوامل موثر بر عملکرد معلمان سازمان آموزش و پرورش براساس بر سند تحول بنیادین. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره ) شماره 41، از 135 تا 144 # 33. کاظمی، امجد، شیربگی، ناصر، امجد زبردست، محمد (1399) مطالعه کیفی فرایندهای جذب و ماندگاری نیروی انسانی در آموزش و پرورش مناطق کم برخوردار، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 18، شماره 1، ص 237-213# 34. گل صنم لو، یوسف و قلعه ای، علیرضا و مهاجران، بهناز (1395)، مدل یابی ساختاری پیش بینی کننده های تمایل به ماندگاری معلمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، رساله گروه علوم تربیتی پردیس دانشگاهی دانشگاه ارومیه# 35. گنجعلی، اسداله (1398)، طراحی مدل جامع عملکرد با رویکرد چند سطحی، چشم انداز مدیریت دولیت، شماره 37، ص 93-60 36. محبی فر، امیر(1397) بررسی رابطه بین تعهد سازمانی، عدالت سازمانی و میل ماندگاری در شغل از دیدگاه کارکنان واحد بهره برداری پتروشیمی نوری، مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره چهارم ، شماره 1، ص 275-270# 37. محمدی، محمد ; شریفزاده، فتاح (1396) طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره (15)، ص 159-133 38. مردانی، محمدرضا، زنگانه، مهدی، خانقاه، محمد عدل (1398) تاثیر تناسب ضغیف فرد با سازمان بر تمایل به ترک خدمت کارکنان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش با توجه به نقش میانجی فرسودگی شغلی و تعدیل کننده معنویت، پژوهش های مدیریت عمومی، ص 330-314# 39. مهدیان، سمیه و حکیم زاده ، رضوان و صفایی موحد سعید و صالحی ، کیوان (1396)، بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی شان، فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 38، ص 37-19# 40. میرسپاسی، ناصر (1383) مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانیشدن، تهران، انتشارات میر 41. نجفی زاده، محمدحسن و زاهدی، سید محمد (1395)، آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سهشاخگی: نشریه مدیریت توسعه و تحول، شماره 25، ص 69-59# 42. یاوری، وحید و زاهدی، شمس السادات (1392)، طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره 13، ص 122-79# References 1) Abdulakimovna, S. S. (2021). Teachers self-development as a criterion for increasing professional competence. World Bulletin of Social Sciences, 3(10), 58-60. 2) Achaa, L. O. (2023). PERFORMANCE APPRAISAL SYSTEM AND TEACHER EFFECTIVENESS IN PUBLIC BASIC SCHOOLS IN GHANA. International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 5(6), 386-404.# 3) Admiraal, W., & Røberg, K. I. K. (2023). Teachers’ job demands, resources and their job satisfaction: Satisfaction with school, career choice and teaching profession of teachers in different career stages. Teaching and Teacher Education, 125, 104063.# 4) Al-Suraihi, W. A., Samikon, S. A., & Ibrahim, I. (2021). Employee Turnover Causes, Importance and Retention Strategies. European Journal of Business and Management Research (EJBMR).# 5) Billingsili ,B.(2005) .Cultivating and keeping Committed special Educators : What Principals and District Leaders Can Do. Thousand Oaks,Ca:Corwin Press# 6) Cheng, C., Diao, Y., & Ding, X. (2023). What motivates rural teachers to retain? A study on Chinese rural teachers' turnover from grounded theory and FsQCA. Frontiers in Psychology, 13, 998422.# 7) Collins, D. G., Scullion, H., & Caligiuri, P. M. (2018). Global talent management. Global Talent Management, 3–15.# 8) Curzi, Y., Fabbri, T., Scapolan, A. C., & Boscolo, S. (2019). Performance appraisal and innovative behavior in the digital era. Frontiers in Psychology, 10, 1659.# 9) De Jong, L., Meirink, J., & Admiraal, W. (2022). School-based collaboration as a learning context for teachers: A systematic review. International Journal of Educational Research, 112, 101927.# 10) Fajarto, S. P., Aima, M. H., & Karsono, B. (2019). The Effect of Compensation and Job Satisfaction on Increasing Productivity of Asuransi Jasindo Head Office Employees Mediated by Motivation Variable. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 4(7), 100-113. # 11) Farquharson, C., Phelan, D., Sibieta, L., & Tahir, I. (2023). Teacher recruitment, training and retention: Evidence to Education Committee.# 12) Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2019). Talent management: context matters. The International Journal of Human Resource Management, 31. 1–17.# 13) Hatcher, S. D. (2023). Building a Solid Foundation: Succession Planning Practices Improving Knowledge Management and Employee Retention Within Higher Education Institutions (HEIS) (Doctoral dissertation, University of Maryland University College). # 14) Hill, A. J., & Jones, D. B. (2020). The Impacts of Performance Pay on Teacher Effectiveness and Retention Does Teacher Gender Matter?. Journal of Human Resources, 55(1), 349-385.# 15) Malokani, D. K. A. K., Ali, S., Nazim, F., Amjad, F., Hassan, S. S., Rani, S., & Ahmad, S. (2023). Impact Of Succession Planning On Employee Retention: Mediating Role Of Career Development. Journal of Positive School Psychology, 284-292.# 16) Marilyn Cocharn, Smith(2004). Stayers, Leavers, Lovers, and Dreamers insights about teacher retention :Boston College, Journal of Teacher Education, Vol. 55, No. 5, November/December 2004 387-392 17) Marwa Gaber Ahmed Fahim,(2018) Strategic human resource management and public employee retention, Business Administration Department, Modern Academy for Computer Science and Management Technology in Maadi, Cairo, Egypt# 18) Meredith, C., Moolenaar, N., Struyve, C., Vandecandelaere, M., Gielen, S., & Kyndt, E. (2023). The importance of a collaborative culture for teachers’ job satisfaction and affective commitment. European Journal of Psychology of Education, 38(1), 43-62.# 19) Mulang, H. (2022). Analysis of The Effect of Organizational Justice, Worklife Balance on Employee Engagement and Turnover Intention. Golden Ratio of Human Resource Management, 2(2), 86-97. 20) Murphy, K. R. (2020). Performance evaluation will not die, but it should. Human Resource Management Journal, 30(1), 13−31.
21) Neethling, V. L. (2023). Exploring the optimum leadership style for talent retention within a faculty at a higher education institution (Doctoral dissertation, North-West University (South Africa)).# 22) Pahos, N., & Galanaki, E. (2020) HRM and employee performance for an ageing workforce: A qualitative study. SSRN Electronic Journal.# 23) Perryman j. & Calvert G.(2019) What motivaties people to teach, and why do they leave? accountability, performativity and teacher retention, British Journal of Educational Studies, 1-22# 24) Phillips, D. R., Roper, K. O. (2009). A framework for talent management in real estate, Journal of Corporate Real Estate, 11(1): 7-16.# 25) Ross, C. D. (2023). Recruitment and Retention: An Exploratory Study of the Influence of Salary on Virginia Teachers (Doctoral dissertation, Virginia State University).# 26) Rubin, E., Roch, C., & Roch, S. (2023). Grading teacher performance appraisal systems: understanding the implications of student test scores and performance information use. Public Performance & Management Review, 46(2), 257-284.# 27) See, B. H., Morris, R., Gorard, S., & El Soufi, N. (2020). What works in attracting and retaining teachers in challenging schools and areas?. Oxford Review of Education, 46(6), 678-697.# 28) Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.# 29) Stuart Hearn (2018),https://www.clearreview.com/why-performance-management-important# 30) Tarique, I. (2021). The Routledge companion to talent management (1st ed.). Routledge.# 31) Wicaksono, A. R., Amin, S., & Solihin, A. (2021). The role of mediating job satisfaction to improve organizational justice and turnover intentions. Journal of Business Studies and Management Review, 5(1), 1-9. #