• Home
  • زهرا لبادی

    List of Articles زهرا لبادی


  • Article

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان می‌دهد که آموزش تلاشی برنامه‌ریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگی‌های شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روش‌شناسی: رو More
    هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان می‌دهد که آموزش تلاشی برنامه‌ریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگی‌های شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روش‌شناسی: روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است. رویکرد بخش کیفی آن، مبتنی بر نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی بود. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد استفاده قرارگرفته است. کدها و مؤلفه‌های شایستگی از مصاحبه‌ها احصا گردید. به‌منظور سنجش یافته‌‌های حاصل از مصاحبه، در بخش کمی پرسشنامه تدوین و توزیع شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر صورت پذیرفت و الگوی مربوطه طراحی گردید.یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که مؤلفه‌های الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان عبارت‌اند از: فلسفه و اهداف، مؤلفه‌‌های شایستگی‌‌ کارشناسان مالی، روش‌‌های توسعه، مراحل اجرایی توسعه شایستگی‌‌ها، اجرای برنامه آموزشی، ارزیابی برنامه آموزشی و اصلاح برنامه. نتیجه‌گیری: سنجش تناسب و برازش الگو نشان داده بود که الگو از برازش مناسب برخوردار است و می‌تواند به عنوان الگویی برای آموزش کارشناسان مالی مورد استفاده قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر More
    هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد. Manuscript profile