-
Article
1 - Identifying Components of the Ethical Marketing System Based on Islamic-Iranian ApproachJournal of System Management , Issue 2 , Year , Spring 2019The present study is conducted to identify the components of the establishment of an ethical marketing system based on the Islamic-Iranian approach with emphasis on the food industry. In terms of its purpose and in terms of its nature, it is a descriptive analytic type, MoreThe present study is conducted to identify the components of the establishment of an ethical marketing system based on the Islamic-Iranian approach with emphasis on the food industry. In terms of its purpose and in terms of its nature, it is a descriptive analytic type, and collects statistical data using a library methodology for research literature and Delphi method based on an expert opinion survey. In order to achieve the purpose, through an applied approach and through a survey method, a researcher-made questionnaire based on the components of the establishment of an ethical marketing system based on the Islamic-Iranian approach compiled. Then, through the Delphi technique, which is a reliance on thought and use of expert knowledge and views and after three stages, the agreement and consensus of the Delphi group have reported on the components for the establishment of the ethical marketing system based on Islamic-Iranian approach. In order to consider the scientific and technical aspects, 30 experts in marketing system (marketing professors and experts in food industry marketing) were determined. Data analysis has been done with a mixed approach based on deep and structured studies and through content analysis. The results showed that social norms, organizational norms, green norms, individual norms, 4 ps norms and religious norms are among the requirements of establishing an ethical marketing system based on the Islamic-Iranian approach with emphasis on food industry. Manuscript profile -
Article
2 - تبیین الگوی عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری در صنعت بانکداریHuman Resources Excellence , Issue 2 , Year , Summer 2023عنوان پژوهش تبیین الگوی عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری برای صنعت بانکداری می باشد .هدف پژوهش حاضراعتباریابی الگوی عدالت سازمانی با توجه به رویکرد گروههای کاری (بررسی وضعیت موجود) ضمن شناسایی، مقایسه و رتبه بندی ابعاد و مولفه های عدالت با رویکرد گروهی می باشد. ا Moreعنوان پژوهش تبیین الگوی عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری برای صنعت بانکداری می باشد .هدف پژوهش حاضراعتباریابی الگوی عدالت سازمانی با توجه به رویکرد گروههای کاری (بررسی وضعیت موجود) ضمن شناسایی، مقایسه و رتبه بندی ابعاد و مولفه های عدالت با رویکرد گروهی می باشد. از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در سه بانک شامل بانک دولتی، بانک نیمه دولتی و بانک خصوصی است. تعداد افراد در سه جامعه پژوهش 5076 نفر است و تعداد نمونه 360 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.نوآوری پژوهش این است که تا به حال پژوهشی به بررسی اثرات ترکیبی اجزاء مختلف عدالت آن هم با رویکرد گروهی نپرداخته است . برای پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 0.85 می باشد که حاکی از مقدار مناسب این شاخص برای سئوالات پرسشنامه می باشد..نتایج حاکی از این است که به صورت کلی هم مدیران و هم کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها عدالت اطلاعاتی و تعاملی بیشتر از دو بعد دیگر عدالت رویهای و توزیعی مورد توجه قرار میگیرد. نتایج در رابطه با مقایسه مؤلفههای عدالت سازمانی به تفکیک گروههای کاری حاکی از این است که به صورت کلی کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها ارتباطات سازنده و مدیران بیشتر معتقدند که رویه انجام امور بیش از سایر مؤلفههای دیگر مورد توجه قرار میگیرد. Manuscript profile -
Article
3 - کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی (مورد مطالعه:کارشناسان و مدیران بانک خصوصی)Transformational Human Resources , Issue 10 , Year , Summer 2024زمینه و هدف: نقش نیروی انسانی در سازمان ها غیرقابل انکار است و بررسی متغیرهای مرتبط با آن مثل عدالت، اهمیت مضاعف پیدا می کند. هدف این پژوهش، کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری More
زمینه و هدف: نقش نیروی انسانی در سازمان ها غیرقابل انکار است و بررسی متغیرهای مرتبط با آن مثل عدالت، اهمیت مضاعف پیدا می کند. هدف این پژوهش، کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک های خصوصی بود که 120 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن ها تایید شد. یافتهها: یافته ها نشان داد میزان احساس عدالت سازمانی متوسط رو به بالا میباشد. نتایج مقایسه ابعاد عدالت سازمانی به تفکیک دو گروه کارشناسان و مدیران نشان داد در هر دو گروه، بالاترین میزان احساس عدالت مربوط به عدالت اطلاعاتی و پائینترین میزان مربوط به عدالت توزیعی بود. نتایج مقایسه شاخصهای عدالت سازمانی نشان داد کارشناسان از «وجود ارتباطات سازنده» و مدیران از «بهبود جو گروههای کاری» بیشترین میزان احساس عدالت را داشتند. نتیجه گیری: پیادهسازی عدالت سازمانی در شبکه بانکی میتواند باعث ارتقای رضایتمندی کارکنان، تعهد سازمانی و همچنین اعتماد مشتریان را به همراه داشته باشد.
Manuscript profile -
Article
4 - پیمایشی در باب عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری ( مورد مطالعه: بانک دولتی)Journal of Human Capital Empowerment , Issue 5 , Year , Winter 2024پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونهگیری Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت بررسی روایی از روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان عدالت سازمانی در سطح متوسط رو به پائینی میباشد، بالاترین میزان ادراک عدالت مربوط به بعد رویهای و کمترین میزان مربوط به بعد عدالت اطلاعاتی است. همچنین نتایج نشان داد که قویترین ارتباط بین عدالت تعاملی و اطلاعاتی است و مدل مفهومی عدالت سازمانی از برازش مطلوب برخوردار است. بیشترین بار عاملی در بین کلیه شاخصها مربوط به منصفانه بودن نحوه جبران خدمات می باشد و در تمامی ابعاد، ارزیابی مدیران بهتر از کارشناسان بوده است. Manuscript profile -
Article
5 - شناسایی انگیزههای تبلیغات توصیهای الکترونیکی در رسانههای اجتماعی و بهبود در رویکرد مالی سازمانFinancial Economics , Issue 4 , Year , Autumn 2023چکیده تبلیغات توصیهای الکترونیکی با گسترش رسانههای اجتماعی جایگاه برجستهای در برنامهها و استراتژیهای بازاریابی پیدا کرده است. این مساله در کنار افزایش اقبال عمومی به رسانههای اجتماعی موجب شده که تبلیغات توصیهای الکترونیکی برای ارتقاء ارتباطات بازاریابی و کسب موف Moreچکیده تبلیغات توصیهای الکترونیکی با گسترش رسانههای اجتماعی جایگاه برجستهای در برنامهها و استراتژیهای بازاریابی پیدا کرده است. این مساله در کنار افزایش اقبال عمومی به رسانههای اجتماعی موجب شده که تبلیغات توصیهای الکترونیکی برای ارتقاء ارتباطات بازاریابی و کسب موفقیت در بازار هدف، جزئی انکارناپذیر در فعالیتهای کسبوکارهای مختلف گردد. استفاده کارآمد و اثربخش از چنین فرصتی مستلزم شناسایی انگیزههای تبلیغات توصیهای الکترونیکی در رسانههای اجتماعی بوده و پژوهش حاضر چنین هدفی را دنبال نموده است. تحقیق حاضر با پارادایم کیفی و روش تحلیل محتوی کیفی میباشد. از اینرو، دادههای کیفی از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با اساتید، متخصصان، مصرفکنندگان در شهر تهران از طریق نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شده است. در مجموع 25 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای کیفی گردآوری شده با روش کدگذاری دال بر شناسایی 33 مفهوم است که در قالب 7 مقوله کلی؛ انگیزههای مالی ، انگیزههای احساسی، انگیزههای جاهطلبانه، انگیزههای کارکردی، انگیزههای اجتماعی، انگیزههای نوعدوستی، انگیزههای لذتجویانه طبقهبندی شدند. روایی نتایج تحقیق انجام شده از طریق روشهای بررسی همکار، بررسی زوجی و مشارکتی بودن پژوهش انجام پذیرفت. همچنین پایایی با روش پایایی بازآزمون مورد محک قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
6 - ارایه الگوی مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرایند خلق مشترک ارزش برند ( مورد مطالعه بانک شهر)Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارایه الگوی مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرایند خلق مشترک ارزش برند توسط مشتریان بانکها ( مورد مطالعه بانک شهر) میباشد تحقیق حاضر در زمره پژوهش های ترکیبی جامعه اماری بخش کمی شامل کلیه مشتربان بانک شهر واقع در استان تهران هستند که با توج Moreپژوهش کاربردی حاضر با هدف ارایه الگوی مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرایند خلق مشترک ارزش برند توسط مشتریان بانکها ( مورد مطالعه بانک شهر) میباشد تحقیق حاضر در زمره پژوهش های ترکیبی جامعه اماری بخش کمی شامل کلیه مشتربان بانک شهر واقع در استان تهران هستند که با توجه به نامحدود بودن جامعه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 384 نفر به عنوان حجم نمونه با توجه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تایید شد.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج نشان داد که ابعاد مدل شامل انگیزش مشتری،ارزش مشتری،عوامل سازمانی،تجربه مشتری،وفاداری مشتری و تصویر ذهنی مشتری هستند و مدل از برازش مناسبی برخودار است. Manuscript profile -
Article
7 - عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنریJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2022در بسیاری از تحقیقات پیشین، از جهات گوناگون به وجوه مصرف فیلم های تجاری پرداخته شده است. توجه به کالایی تحت عنوان فیلم هنری و شناخت عوامل مؤثر بر مصرف آن، محوریت این پژوهش را تشکیل می دهد. تحقیق پیش رو با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای از طریق مصاحبه عمیق با تعدادی Moreدر بسیاری از تحقیقات پیشین، از جهات گوناگون به وجوه مصرف فیلم های تجاری پرداخته شده است. توجه به کالایی تحت عنوان فیلم هنری و شناخت عوامل مؤثر بر مصرف آن، محوریت این پژوهش را تشکیل می دهد. تحقیق پیش رو با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای از طریق مصاحبه عمیق با تعدادی از برجسته ترین دست اندرکاران بخش های مختلف تولید، توزیع و نمایش فیلم و نیز سیاست گذاران و اساتید هنر- صنعت سینما که سالها تجربه و مسئولیت در حوزه های نظری و عملی داشته اند، صورت پذیرفته است. برای تحلیل داده ها اصول مرتبط با نظریه زمینه ای(کدگذاری باز و انتخابی، تحلیل مقایسه ای مستمر، ایجاد مفاهیم و مقوله ها) استفاده شده است. نتایج حاصل از کدگذاری داده ها منجر به شناسایی 38 مفهوم گردید که در قالب 7 مقوله دسته بندی شده اند. اطلاع و درک عمیق تر از عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنری، می تواند امکان استفاده از نتایج تحقیق حاضر را برای مجموعه عناصر دخیل در موضوع؛ از مرحله پیش تولید تا بازاریابی، پخش و نمایش فیلم همراه با مدیران فرهنگی کشور؛ در راستای بهبود شرایط و تدارک یا تکمیل بسترهای مناسب جهت افزایش تعداد مخاطبین فیلم هنری فراهم سازد. Manuscript profile -
Article
8 - ارائه الگوی مدل بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مطالعه موردی: بانک شهرJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2021شبکه های اجتماعی یکی از کانالهای اصلی حفظ و توسعة روابط با مشتریان تجاری بهشمار میرود..در این راستا،هدف تحقیق حاضر طراحی و تبیین الگوی مدل بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بوده است.روش تحقیق از نوع کاربردی و اکتشافی است.جامعه آماری مورد نظر را در بخش ک Moreشبکه های اجتماعی یکی از کانالهای اصلی حفظ و توسعة روابط با مشتریان تجاری بهشمار میرود..در این راستا،هدف تحقیق حاضر طراحی و تبیین الگوی مدل بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بوده است.روش تحقیق از نوع کاربردی و اکتشافی است.جامعه آماری مورد نظر را در بخش کیفی خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (مدیران عملیاتی در حوزه های بازاریابی و شبکه های اجتماعی بانک شهر ) تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری پرسشنامه 25 مصاحبه صورت پذیرفت.جامعه اماری بخش کمی شامل کلیه مشتربان بانک شهر در استان تهران بود ند که با توجه به نامحدود بودن جامعه 384 نفر با جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی شد. در این پژوهش، روش تحلیل داده های کیفی تحلیل محتوا و تحلیل داده های کمی روش معادلات ساختاری است و از نرم افزار pls استفاده شد.نتایج نشان داد که ابعاد مدل شامل خلق ارزش برای مشتری ، محتوای بازایابی شبکه های اجتماعی،فعالیتهای بازاریابی اجتماعی،توجه به ذینفعان و نوع شبکه های اجتماعی است و از برازش مناسبی برخودار می باشد. Manuscript profile -
Article
9 - تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد در صنایع تند مصرف ، با در نظر گرفتن وفاداری ، ارزش لذت گرا و ارزش ویژه برندJournal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقی Moreاین تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان مجموعه کافه و رستوران های میتزون، میت هاوس و استیک هاوس تهران میباشد که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد ٣٨٤ نفر بر اساس فرمول کوکران از طریق روش نمونهگیری، تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط تعدادی از اساتید برجسته بازاریابی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تجربه خوشایند سبب افزایش قصد مراجعه مجدد مشتری میشود. همچنین، متغیرهای وفاداری، ارزش ویژه برند و ارزش لذتگرا نیز به عنوان متغیر میانجی رابطه تجربه مشتری و قصد مراجعه مجدد را تحت تاثیر قرار میدهند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت از طریق این سه متغیر، تجربه خوشایند فاکتور دقیق تری برای افزایش قصد مراجعه مجدد مشتریان به حساب میآید. Manuscript profile -
Article
10 - طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری صنعت بانکداری با رویکرد کیفیJournal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2023عنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروههایکاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بی Moreعنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروههایکاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بین آنها 23 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مطالعات سیستماتیک و مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان بود. جهت روایی مدل از روش گروه کانونی و جهت سنجش پایایی، از ضریب الفای کرونباخ بهره گرفته شدکه 0/83 شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون 6 مرحلهای کلارک انجام شد. نتایج نشان داد 4 مضمون اصلی (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت اطلاعاتی، عدالت تعاملی) و 11 مضمون فرعی (تخصیص کار و مسئولیتها، تخصیص منابع، امکانات و تسهیلات، جبران خدمات گروهی، توزیع عضویت در گروه، تصمیم سازی گروهی، رویه انجام امور، توجه به چارچوب گروه، حمایت از گروههایکاری، بهبود جوگروههایکاری، ارتباطات سازنده، هم افزایی اطلاعاتی گروههای کاری) شناسایی شده است . Manuscript profile -
Article
11 - بررسی عوامل محیطی مؤثر بر نظام بازاریابی اخلاقی بر اساس مدل پیرس و رابینسون مبتنی بر رهیافت اسلامی– ایرانی با تأکید بر صنایع غذاییJournal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2020با توجه به اهمیت بازار و نقش هنجارها و ارزش ها در کنترل آن در تحقیق حاضر به بررسی محیطهای مؤثر بر هنجارهای اخلاقی بازاریابی پرداختهشده است که باهدف بررسی عوامل محیطی مؤثر بر نظام بازاریابی اخلاقی بر اساس مدل پیرس و رابینسون مبتنی بر رهیافت اسلامی– ایرانی با تأکی Moreبا توجه به اهمیت بازار و نقش هنجارها و ارزش ها در کنترل آن در تحقیق حاضر به بررسی محیطهای مؤثر بر هنجارهای اخلاقی بازاریابی پرداختهشده است که باهدف بررسی عوامل محیطی مؤثر بر نظام بازاریابی اخلاقی بر اساس مدل پیرس و رابینسون مبتنی بر رهیافت اسلامی– ایرانی با تأکید بر صنایع غذایی استان اصفهان انجامیافته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است و در زمره مطالعات میدانی قرار دارد. در این تحقیق از روش کتابخانهای برای تهیه ادبیات تحقیق و از روش دلفی مبتنی بر تحقیقات میدانی و ابزار پرسشنامه، برای جمعآوری دادههای آماری استفادهشده است. پرسشنامه ی پژوهش بر اساس مؤلفههای بازاریابی اخلاقی با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی مبتنی بر محیط ها و هنجارها تدوین گردیده و روایی پرسشنامه به روش محتوایی توسط متخصصان و به روش صوری توسط تعدادی از افراد جامعه آماری و به روش آماری تحلیل عاملی مرتبه اول تائید شده است. پایایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ 810/0 تائید گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی و متخصصین بازاریابی بهعنوان خبرگان در روش دلفی و 1660 نفر از مدیران ارشد، مدیران اجرایی و مدیران بازاریابی و فروش صنایع غذایی استان اصفهان بودند. حجم نمونه ی مورد تحلیل براساس فرمول کوکران 315 نفر براورد گردید. در تحلیل داده های آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزارهای SPSS ، LISREL و PLS استفادهشده است. نتایج و یافته های تحلیل داده ها نشان داد که؛ محیط وظیفهای سازمان بر کلیه هنجارها تأثیر معنی دار داشت. محیط داخلی سازمان بر کلیه هنجارها به جز هنجارهای اجتماعی و هنجارهای مذهبی تأثیر معنی دار داشت و محیط دوردست سازمان بر کلیه هنجارها به جز هنجارهای فردی، تأثیر معنی دار داشت. Manuscript profile -
Article
12 - بررسی وجود حافظه بلندمدت در شاخص قیمت ارزهای دیجیتالFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 4 , Year , Autumn 2019حافظه بلندمدت که آن را وابستگی با دامنه بلندمدت نیز می نامند، ساختار همبستگی مقادیر یک سری زمانی را در فواصل زمانی زیاد توضیح میدهد. طبق فرضیه بازار کارا قیمت ها از فرایند گام تصادفی پیروی می کنند، بنابراین بازده دارایی را نمی توان بر اساس تغییرات گذشته قیمت ها پیش بین Moreحافظه بلندمدت که آن را وابستگی با دامنه بلندمدت نیز می نامند، ساختار همبستگی مقادیر یک سری زمانی را در فواصل زمانی زیاد توضیح میدهد. طبق فرضیه بازار کارا قیمت ها از فرایند گام تصادفی پیروی می کنند، بنابراین بازده دارایی را نمی توان بر اساس تغییرات گذشته قیمت ها پیش بینی نمود. حافظه بلند مدت نقطه ضعف فرضیه بازارهای کاراست از آنجا که فرآیندهای با حافظه بلند مدت در بازده دارایی ها کابردهای مهمی دارند و در تجزیه و تحلیل سری های زمانی نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند، این تحقیق به بررسی وجود حافظه بلند مدت در شاخص قیمت ارزهای دیجیتال 1 دلاری و پایین تر در بازه زمانی 1 سپتامبر 2015 تا 1 سپتامبر 2018 می پردازد. جهت تخمین پارامتر d از روش OLS در بسته نرم افزار EVIEWS استفاده شده است. مدل ARFIMA برای آزمون فرضیه ها بکار گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که حافظه بلندمدت در ارزهای دیجی کوین، دوگی کوین، امر وین، بیتشیر، مایدسیف کوین، ایکس ای ام، رددی کوین، ان تی وای، ورج و ریپل محرز بوده و از طرفی سه ارز بایت کوین، سای کوین و استلار فاقد حافظه بلندمدت بوده و لذا این ارزها در زمره کالاهای بازار کارا قرار می گیرند. Manuscript profile