-
Article
1 - بازنمایی هویت ایرانی در سریال پرمخاطب هزاردستان با رویکرد تحلیل نشانه شناختیMedia Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2021مقاله حاضر به چگونگی بازنمایی مفهوم هویت ایرانی در سریال تلویزیونی هزاردستان پرداخته است. این سریال ساخته مرحوم علی حاتمی از شاخصترین تولیدات تلویزیون ایران است که در بستری از گذار تاریخی به موضوع هویت ایرانی توجه خاص کرده است. هدف اصلی این پژوهش بازنمایی مؤلفههای مرب Moreمقاله حاضر به چگونگی بازنمایی مفهوم هویت ایرانی در سریال تلویزیونی هزاردستان پرداخته است. این سریال ساخته مرحوم علی حاتمی از شاخصترین تولیدات تلویزیون ایران است که در بستری از گذار تاریخی به موضوع هویت ایرانی توجه خاص کرده است. هدف اصلی این پژوهش بازنمایی مؤلفههای مربوط به هویت ایرانی در این سریال تلویزیونی است و به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به فراخور رویکرد کیفی و عمقنگرانه پژوهش از روش تحلیل نشانه شناسی استفاده شده است. نظریات مربوط به بازنمایی و آثار رسانهها نیز به عنوان چارچوب تحلیلی و نظری لحاظ گردید.برای انجام تحلیل نشانه شناسی ، الگوی تحلیلی جان فیسک در سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی از طریق تبیین رمزگانهای فنی، اجتماعی و ایدئولوژیکی استفاده شد. صحنه یا سکانس به عنوان واحد تحلیل تعیین شد و 20صحنه مهم که به تحقق اهداف پژوهش کمک می کرد ، به صورت هدفمند انتخاب گردید.مهمترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که این سریال دو ساحت سنت و تجدد را در قالب تغییرات هویتی جامعه ایرانی بازنمایی کرده است و در روایت گذار تاریخی از فضای سنتی به مدرنیته ، نقبی به شخصیت ها و نظام اجتماعی و فرهنگی و ...و نشان دادن وجوه هویت فردی شخصیت ها و تقابل خائنان و خادمان آنان زده است .روایت حاتمی از هویت ایرانی، بد و خوب مطلق نیست و در طیفی خاکستری دورمی زند. Manuscript profile -
Article
2 - صورتبندیهای گفتمانی قهرمان در سینمای حادثهای بعد از انقلاب تحلیل گفتمان فیلمهای افعی و سناتورMedia Studies , Issue 1 , Year , Winter 2017در تحقیق حاضر گفتمان قهرمان و ضد قهرمان در ژانر حادثه ای مورد بررسی قرار می گیرد. در پژوهش حاضر سه سطح تحلیل برای بررسی نمونههای سینمایی انتخاب شده است تا از سطح توصیف صرف فراتر رفته و وارد تحلیل گفتمان متون شویم. هدف از این پژوهش بررسی نحوۀ بازنمایی خودی در مقابل دیگ Moreدر تحقیق حاضر گفتمان قهرمان و ضد قهرمان در ژانر حادثه ای مورد بررسی قرار می گیرد. در پژوهش حاضر سه سطح تحلیل برای بررسی نمونههای سینمایی انتخاب شده است تا از سطح توصیف صرف فراتر رفته و وارد تحلیل گفتمان متون شویم. هدف از این پژوهش بررسی نحوۀ بازنمایی خودی در مقابل دیگری است. تصویر قهرمان به تنهایی مسئلۀ تحقیق نبوده است و تا جایی مورد بررسی قرار می گیرد که ضدقهرمان نیز حضور داشته باشد. در سطح اول روش شناختی از الگوی سلبی و کادوری برای بررسی معنای ضمنی و آشکار سکانسها، در سطح دوم الگوی روایت بارت برای توصیف نشانه شناختی استفاده شده است. در ادامه با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی وندایک گفتمان قهرمان و ضدقهرمان متن تحلیل شده است. یافتههای این تحقیق تعیینکننده و تبیین کننده نوع شخصیتپردازی، نقش در پلات، قطببندی و ادبیات کلامی و سطوح هرمنوتیکی معنا در فیلمهاست. با مشاهده و بررسی و تحلیل فیلمها آنچه که در مواجه با دیگری در تمام متون دیده شده است الگوسازی مطلوب برای خود و ایجاد عدم مطلوبیت برای دیگری است. Manuscript profile -
Article
3 - ارزشگذاری رسانهای در پوشش اخبار سلامت: مورد مطالعه پاندمی کووید- ۱۹Journal of healthcare management , Issue 41 , Year , Autumn 2024مقدمه: این مقاله با توجه به کارکرد اخبار در انعکاس سیاستها و عملکردهای موثر در بهبود سلامت عمومی، با هدف بررسی چگونگی پوشش محتوای اخبار سلامت به مقایسه ارزشگذاریهای رسانهای شبکههای تلویزیونی ایران و آلمان در اخبار کرونا میپردازد.روش پژوهش: نوع پژوهش توصیفی با روش Moreمقدمه: این مقاله با توجه به کارکرد اخبار در انعکاس سیاستها و عملکردهای موثر در بهبود سلامت عمومی، با هدف بررسی چگونگی پوشش محتوای اخبار سلامت به مقایسه ارزشگذاریهای رسانهای شبکههای تلویزیونی ایران و آلمان در اخبار کرونا میپردازد.روش پژوهش: نوع پژوهش توصیفی با روش تحلیل محتواست. نمونه آماری شامل ۶2 بخش اخبار شبانگاهی میباشد که به صورت غیرتصادفی و هدفمند از دو شبکه تلویزیونی ایران (یک، دو) و دو شبکه آلمان (ZDF ARD,) انتخاب شدهاند. با انتخاب ابعاد و موضوعات پوشش خبرهای سلامت، کدنامه خبری تنظیم و ۷۴۹ خبر از ۱۸ فوریه تا ۲۲ مارس 20۲۰ با تاکید بر خبرهای مربوط به بیماری کرونا تمامشماری، کدگذاری، محاسبه (SPSS) و مقایسه گردید.یافتهها: حدود یک سوم از کل اخبار شبکههای ایران (9/32 % و 4/28 %)، با الگویی مشابه دارای ارزشگذاریهایی بدون مرز روشن با عینیت خبر بودهاند. دو شبکه آلمان به وضوح بر"اخبار سخت" تمرکز کرده و بر "جدایی تفیسیر و خبر" تاکید دااشته اند.نتیجهگیری: به نظر میرسد ارزشگذاری با رعایت جدایی بین خبر و تفسیر می تواند راهکاری مناسب برای افزایش اعتبار خبری باشد. Manuscript profile -
Article
4 - بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی درونی شده برگرایش به مدرنیسم در جوانان خرم آبادJournal of Cultural Management , Issue 4 , Year , Winter 2023چکیده:هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیرسرمایه فرهنگی درونیشده(تجسم یافته) با چهار مؤلفه فعال گرایی، خردگرایی، عام گرایی و همگراییبرگرایش به مدرنیسم دربین جوانان است..هدف فرعی شامل شناسایی تاثیرسرمایه فرهنگیدرونیشده بروضعیت گرایشجوانان به مدرنیسم درمتغیرهای چهار گانه Moreچکیده:هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیرسرمایه فرهنگی درونیشده(تجسم یافته) با چهار مؤلفه فعال گرایی، خردگرایی، عام گرایی و همگراییبرگرایش به مدرنیسم دربین جوانان است..هدف فرعی شامل شناسایی تاثیرسرمایه فرهنگیدرونیشده بروضعیت گرایشجوانان به مدرنیسم درمتغیرهای چهار گانه مذهب، خانواده ، گذران اوقات فراغت و منابع ارتباط جمعی است .روش پژوهش از نظر هدف،کاربردی وازنوع توصیفی،تبیینی وازنظر گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه جوانان به تعداد54هزارنفراست که با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد 773نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزار spssوmatlab شد وبا بهره مندی ازروش فازی فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد کهاولا" با افزایش هرکدام از مولفه های چهارگانه، سرمایه فرهنگیدرونیشده افزایشمییابدوثانیا" سرمایه فرهنگیدرونیشدهدرگرایشبهمدرنیسم در بین جوانان شهز خرم آباد درمتغیرهای چهارگانه مذهب، خانواده ، گذران اوقات فراغت و منابع ارتباط جمعی موثراست وهرچه میزان آن بیشتر شود این گرایش بیشترمی شود. Manuscript profile -
Article
5 - مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای تصویر سازی ذهنی، تفکر بلند، بازنمایی کتبی و بازنمایی حرکتی بر عملکرد دانشآموزان ابتدایی در حل مسائل کلامی ریاضیResearch in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Summer 2014هدف از انجام این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است، مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای تصویر سازی ذهنی، تفکر بلند، بازنمایی کتبی و بازنمایی حرکتی بر عملکرد دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی در حل مسائل کلامی ریاضی بوده است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری خوشهای تصادفی دو Moreهدف از انجام این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است، مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای تصویر سازی ذهنی، تفکر بلند، بازنمایی کتبی و بازنمایی حرکتی بر عملکرد دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی در حل مسائل کلامی ریاضی بوده است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری خوشهای تصادفی دو مدرسه ابتدایی پسرانه از ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شد. .به صورت تصادفی 75 نفر از دانشآموزان این 2مدرسه انتخاب و به صورت تصادفی نیز به 5 گروه 15 نفری شامل گروه تصویر سازی ذهنی، گروه تفکر بلند، گروه بازنمایی کتبی یا نوشتاری (رسم شکل، تصویر، جدول، نوشتن کلمات و نمادها)، گروه بازنمایی حرکتی (استفاده از دستها) و گروه کنترل تقسیم شدند. به تمامی دانشآموزان 5 گروه یک پیش آزمون شامل 12 مسأله کلامی ریاضی وآزمون ماتریسهای پیشرونده ریون داده شد. تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای کسب شده توسط دانشآموزان 5 گروه در پیش آزمون و آزمون هوشی ریون مشاهده نشد. به هر یک از گروههای آزمایشی به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای آموزش داده شد. گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی، تمامی افراد 5 گروه، به پس آزمون حل مسائل کلامی ریاضی که فرم مشابه و همتای پیش آزمون بوده است، پاسخ دادند. تحلیل واریانس یک طرفه بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون ـ پس آزمون دانشآموزان گروههای آزمایشی و کنترل، تفاوتهای قابل ملاحظه و معناداری را بین گروهها نشان داد. دانشآموزان گروه بازنمایی کتبی و گروه تصویر سازی ذهنی ، در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد بهتری در پس آزمون نشان دادند. نتایج به دست آمده، تأثیرمثبت استفاده ازروشهای بازنمایی کتبی و تصویرسازی ذهنی را در حل مسائل کلامی ریاضی، تأیید میکنند. Manuscript profile -
Article
6 - طراحی و تبیین مدل تاب آوری روان شناختی با تعلق آموزشگاهی از طریق سازگاری اجتماعی و تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان بندرلنگهScientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2021این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تاب آوری روان شناختی با تعلق آموزشگاهی از طریق سازگاری اجتماعی و تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بندرلنگه انجام شد. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری، جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری (سال 13 Moreاین پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تاب آوری روان شناختی با تعلق آموزشگاهی از طریق سازگاری اجتماعی و تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بندرلنگه انجام شد. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری، جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری (سال 1396-1397) شهرستان بندرلنگه و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر این این افراد بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی و تحصیلی سهرابی و سامانی (1390) و سینها و سینگ (1993) و تعلق آموزشگاهی بری و همکاران (2004) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان میدهد از بین مولفههای تعلق آموزشگاهی، مولفههای احترام و عدالت و حمایت معلم در تبیین واریانس متغیر میانجی یعنی سازگاری اجتماعی و تحصیلی، در حالت استاندارد به ترتیب 0.16- و 0.49 واحد تاثیر دارند. در مورد تاثیر مستقیم مولفههای تعلق آموزشگاهی بر متغیر ملاک یعنی تابآوری، نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان میدهد که از بین مولفههای تعلق آموزشگاهی، تعلق به مدرسه، احترام و عدالت و حمایت معلم در تبیین واریانس متغیر ملاک یعنی تابآوری، در حالت استاندارد به ترتیب 0.15، 0.18 و 0.19 واحد بصورت مثبت و مستقیم تاثیر دارند. در مورد تاثیر متغیر میانجی (سازگاری اجتماعی و تحصیلی) بر متغیر ملاک (تابآوری) نیز ضرایب نشان میدهد سازگاری اجتماعی و تحصیلی بصورت مثبت و معنادار میتواند به میزان 0.14 واحد بر تابآوری تاثیر داشتهباشد. در مورد تاثیر غیر مستقیم مولفههای تعلق آموزشگاهی بر تابآوری از طریق سازگاری اجتماعی و تحصیلی، نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان میدهد که از بین مولفههای تعلق آموزشگاهی، مولفه احترام و عدالت و مولفه حمایت معلم در تبیین واریانس تابآوری از طریق سازگاری اجتماعی و تحصیلی، در حالت استاندارد به ترتیب 0.02- و 0.07 واحد بصورت مثبت و مستقیم تاثیر دارند. Manuscript profile -
Article
7 - بررسی رابطه میان الگوی مصرف موبایل و احساس "بی موبایل هراسی " در میان کاربران تلفن همراه کلانشهر تهرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2017زمینه: یکی از مفاهیم نوظهور در ادبیات" آسیب شناسی پدیده های ارتباطی" مفهوم "نوموفوبیا"" یا بی موبایل هراسی است. تحقیقات حاکی از آن است که اغلب مردم بدون موبایل نمی توانند به زندگی ادامه دهند و بیش از نیمی از کاربران موبایل از نوعی بیماری روانشناختی با نام "نوموفوبیا"یا Moreزمینه: یکی از مفاهیم نوظهور در ادبیات" آسیب شناسی پدیده های ارتباطی" مفهوم "نوموفوبیا"" یا بی موبایل هراسی است. تحقیقات حاکی از آن است که اغلب مردم بدون موبایل نمی توانند به زندگی ادامه دهند و بیش از نیمی از کاربران موبایل از نوعی بیماری روانشناختی با نام "نوموفوبیا"یا بی موبایل هراسی رنج می برند. هدف: در این پژوهش سعی ما بر این است تا به بررسی این پدیده نوظهور در جامعه ایرانی و با تمرکز بر کلانشهر تهران بپردازیم. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان کلانشهر تهران بوده که در نهایت 250 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش منظور از الگوی مصرف رسانه ای، میزان مصرف شهروندان تهرانی از ابعاد مختلف تلفن همراه بوده است. نتیجه گیری: نتایج تحلیل دیتا در این پژوهش نشان از وجود یک ارتباط منطقی میان الگوی مصرف و احساس بی موبایل هراسی داشته است. Manuscript profile -
Article
8 - تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه (مطالعه موردی استان کردستان)Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2017زمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی می باشند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی های شخصی Moreزمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی می باشند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است. روش: به منظور بررسی و آزمون سوالات پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان و نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان از آن دارد که در بین ویژگی های هشت گانه شخصیتی کارآفرینی بیشترین موافقت مربوط به عملگرایی با 58/2 و کمترین موافقت از نظر دانش آموزان مربوط به کانون کنترل با 35/2 بوده است. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عملگرایی و نیاز به موفقیت بیشترین بار عامل و کانون کنترل و رویاپردازی کمترین بارعاملی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: میانگین نمره کارآفرینی در هر یک از ابعاد هشت گانه نشان از آن دارد که دانش آموزان از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی در وضعیت بسیار مناسبی قرار ندارند. Manuscript profile -
Article
9 - طراحی مدل پرورش تفکر استراتژیک و خلاق در مدیران شرکت ملی نفت ایران بر اساس رویکرد آمیختهJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2018هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پرورش استراتژیست در شرکت ملی نفت طرحریزی شد. روش: این پژوهش از نظر هدف در دستهی پژوهش های کاربردی و از منظر روش شناختی در دستهی پژوهشهای آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد- و توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساخ Moreهدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پرورش استراتژیست در شرکت ملی نفت طرحریزی شد. روش: این پژوهش از نظر هدف در دستهی پژوهش های کاربردی و از منظر روش شناختی در دستهی پژوهشهای آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد- و توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته از نمونهی پژوهش (24 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه) دادههای پژوهش گرداوری شد. سپس کدگذاریها انجام شده و اقدام به شناسایی ابعاد، مقولات اصلی و زیر مقولهها و مفاهیم مرتبط با هر یک از کدهای بهدستآمده نمودیم و در نهایت برازش مدل پارادایمی تحقیق با استفاده از دادههای کمی جمعآوری شده (320 نفر) آزمون شد. یافتهها: نتایج کیفی تحقیق نشاندهنده 11 مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی و 99 مفهوم بود، که در قالب مدل پارادایمی پرورش تفکر استراتژیست و خلاق شامل: شرایط علّی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و گفتمان سازی)، مقولهی مرکزی تفکر استراتژیک و خلاق (دید سیستمی، تفکر مفهومی، آیندهنگری و نگرش فلسفی)، عوامل مداخلهگر محیطی برون و درونسازمانی، عوامل زمینهای (بستر فرهنگی، زمینه یادگیری، عوامل روانشناختی و استقلال سازمانی)، راهبردهای استعدادیابی و جذب و نگهداشت و پیامد پرورش تفکر استراتژیک و خلاق شامل: توسعه تفکر استراتژیک و خلاق، فراهم نمودن زمینه طراحی و استقرار نظام دیدهبانی و خلاقیت در شرکت ملی نفت و روابط بین ابعاد مختلف آن را نشان داد و شاخصهای برازش منتج از یافتههای کمی حکایت از برازش مناسب دادهها با مدل و تایید فرضیههای منتج از مدل داشت. Manuscript profile -
Article
10 - بررسی مؤلفه های مؤثر بر مصرف رسانه ای جوانان تهرانی؛ باهدف طراحی مدل خلاقانه الگوی مصرف رسانه های نوظهورJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2018زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعی Moreزمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقاید و ارزشهای فردی مرتبط هستند.هدف: محقق در این پژوهش سعی کرده است تا بر مبنای ادبیات نظری و پژوهشهای صورت گرفته به شناسایی مولفههای موثر بر مصرف رسانهای جوانان جهت تدوین مدل ترجیحات مصرف در سپهر رسانهای ایران نائل شود.روش:جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان کلانشهر تهران تشکیل داد که در نهایت 485 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان از وجود یک رابطه معنی دار میان متغیرهای جمعیت شناختی و اعتماد به رسانههای مختلف با رضایتمندی و مصرف رسانههای مختلف دارد. Manuscript profile -
Article
11 - تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس خلاقیت و شادکامیJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2019زمینه: توجه به شادکامی و خلاقیت و بررسی تأثیر آن بر جنبه های گوناگون زندگی افراد یکی از اهداف و وظایف دولتی است؛ که یکی ابزارهای تحقق این مهم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. هدف: این پژوهش به منظور تعیین میزان اهمیت به شادکامی و خلافیت در سند تحول بنیادین آموزش و Moreزمینه: توجه به شادکامی و خلاقیت و بررسی تأثیر آن بر جنبه های گوناگون زندگی افراد یکی از اهداف و وظایف دولتی است؛ که یکی ابزارهای تحقق این مهم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. هدف: این پژوهش به منظور تعیین میزان اهمیت به شادکامی و خلافیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. روش: پژوهش به روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) است، که در هشت فصل در 63 صفحه در سال 1397بررسی شد و کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش درروش تحلیل محتوا به کمک نرم افزار وسیاهۀ وارسی محقق ساخته است. شادکامی در این مقاله بر اساس نظریه جدید بهزیستی (پرما) و مفاهیم شادکامی و خوشکوفایی که توسط سلیگمن(2011) مطرح شده است؛ مورد بررسی قرار گرفت (13 مؤلفه اصلی و 19 مؤلفه فرعی)، مراحل خلاقیت نیز، بر اساس تقسیم بندی والاس(1926) در چهار مرحله: 1- آمادگی، 2- نهفتگی، 3- الهام و 4- تحقق؛ مورد بررسی قرار گرفت.روایی پژوهش توسط پنج تن از متخصصان مرتبط مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی پژوهش، فصل سه سند توسط یک متخصص روانشناسی مجدداً کدگذاری شد و ضریب پایایی اسکات در بعد متن برابر با 0/83بدست آمد، که مورد تأیید است. یافته ها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های توصیفی و تحلیلی استفاده شد،جهت سازماندهی و کمک به تحلیل داده ها از نرم افزار MAXQDAاستفاده ش دو پس از تعیین فراوانی شاخص ها، روش "آنتروپی شانون" مورد استفاده قرار گرفت.در مورد خلاقیت، بیشترین مقدار با اطلاعلاتی مربوط به مرحله تحقق (0/259) و بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به مرحله الهام (0/272) است. در خصوص مؤلفه های شادکامی، میزان بار اطلاعاتی مؤلفه بهبود پذیری فردی (0/192)، خوش بینی علمی (0/166) و روابط مثبت در بخش سازمانی (ملی) (0/128)، به ترتیب بیشترین مقدار و کمترین مقدار نیز مربوط به مؤلفه های معنا و هدف در بعد فردی (0/017 ) و روابط مثبت ( 0/020) است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت به مراحل خلاقیت در سند توجه چندانی نشده است، همچنین به مؤلفه های شادکامی نیز به میزان یکسانی توجه نشده است؛ لذا می بایست در بازنگری های بعدی سند به مؤلفه های دیگر شادکامی نیز پرداخته شود و برنامه ریزان آموزشی بر این اساس اقدام نمایند. Manuscript profile -
Article
12 - نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانه دانش آموزان شهر تهرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2019هدف: هدف از پژوهش حاضر، نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانه دانش آموزان بود. روش پژوهش: روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مدارس دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بود. نمونهی این پژوهش مت Moreهدف: هدف از پژوهش حاضر، نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانه دانش آموزان بود. روش پژوهش: روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مدارس دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بود. نمونهی این پژوهش متشکل از 150 نفر از دانش آموزان دختر شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار به کار گرفتهشده، پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ و پرسشنامه خلاقیت کودکان از نظر معلمان بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین سلامت روان و رفتارهای خلاقانه رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اضطراب و بی خوابی در بین مؤلفه های سلامت روان قادر است به میزان 60/0- از واریانس رفتارهای خلاقانه را پیش بینی نماید. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت: یکی از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای خلاقانه دانش آموزان، سلامت روانی آن هاست. Manuscript profile -
Article
13 - متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و رؤسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2021هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و روسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران انجام شد. روش : جامعه پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود؛ در بخش کیفی، تعدادی از اساتید و مدیران مالی و روسای حسابداری با بیش از 20 سال سابقه و در بخش Moreهدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و روسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران انجام شد. روش : جامعه پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود؛ در بخش کیفی، تعدادی از اساتید و مدیران مالی و روسای حسابداری با بیش از 20 سال سابقه و در بخش کمی نیز تعداد 500 نفر از مدیران مالی و رؤسای حسابداری به روش طبقه ای تصادفی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ محقق ساختۀ عملکرد مدیران و پرسشنامه قضاوت اخلاقی جیمز رست (1979) بود. یافته ها : نتایج آزمون همبستگی حاکی از آن بود که بین سن مدیران و سابقه کار ایشان با عملکرد اخلاقی رابطه معنی داری وجود ندارد و در مورد هر دو متغیر (p>0.05) است . جهت پیش بینی عملکرد نیز نتایج مدل ترسیم شده حاکی از کقایت مدل بود و همچنین ضریب استاندارد پیش بینی برابر با0.34و مقدار آمارۀ تی برابر با 4.57 حاکی از آن است که این ضریب پیش بینی معنی دار بوده است و رعایت اصول اخلاقی بر عملکرد اخلاقی مدیران تأثیر معنی داری خواهد داشت. نتیجه گیری : رعایت اصول اخلاقی به تنهایی چیزی حدود 11 درصد از تغییر عملکرد مدیران را پیش بینی می کند. Manuscript profile -
Article
14 - فراترکیب عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان برای شناسایی جایگاه کاربرد اخلاق خلاقJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2022هدف: این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان و فهم جایگاه کاربرد اخلاق خلاق در آن به اجرا درآمد. روش: برای شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان فراترکیبی از پژوهشهای علمی در حوزهی تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. مقالات مورد استفاد Moreهدف: این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان و فهم جایگاه کاربرد اخلاق خلاق در آن به اجرا درآمد. روش: برای شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان فراترکیبی از پژوهشهای علمی در حوزهی تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. مقالات مورد استفاده در این فراترکیب در دههی نود (1390- 1399) و در ایران به چاپ رسیده بودند. تعداد مقالات مورد استفاده در این فراترکیب 54 عنوان بود و تمامی آنها در نشریات علمی پژوهشی منتشر شده بودند. یافتهها: نتیجهی این فراترکیب نشان داد که هفت عامل، شامل محیط بیرونی، نگرش، شرایط خاص مسئلهی اخلاقی، ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای شخصیتی، یادگیری و توانایی ذهنی و شناختی بر تصمیمگیری اخلاقی بزرگسالان مؤثر هستند. نتیجهگیری: از میان عوامل شناسایی شده چهار عامل شامل محیط بیرونی، نگرش، شرایط خاص مسئلهی اخلاقی و یادگیری جایگاه اصلی کاربرد خلاقیت در حوزهی اخلاق بهشمار میآیند که از طریق آن میتوان راهبردی برای حل مسئله در دوراهیهای اخلاقی یافت. Manuscript profile -
Article
15 - شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی(مورد مطالعه:سازمان مرکزی)Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2023هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‍ ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده‍ ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی Moreهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‍ ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده‍ ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان؛ متخصصین و افراد آگاه در زمینه آموزش خلاقیت بود. روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و با اصل اشباع 33 نفر(در 3 مرحله) انجام شد. روش گردآوری داده‍ ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده‍ ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و گردآوری داده‍ های دلفی بود. روایی و اعتبار ابزار در بخش کیفی به وسیله اجماع سه سویه تعیین شده است. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، روش تحقیق داده بنیاد و فن دلفی انجام شد. یافته‍ ها:یافته‍ ها نشان داد که ابعاد آموزش خلاقیت (فردی، الزامات آموزشی، سازمانی، اجتماعی – فرهنگی، محیطی، اخلاقی و اقتصادی) و مؤلفه‍های آن (ویژگیهای شخصیتی، ویژگی های انگیزشی، ویژگی های شناختی، مدیریت و رهبری، نظام منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، گروهی (کار تیمی)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانونی، اهداف و خط مشی مهارت آموزی، محتوا مهارت آموزی، روش‍های تدریس و آموزش، ارزشیابی، فضای فیزیکی، محیط آموزشی-تعاملی، تکنولوژی آموزشی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه و عامل مجازی، ارزشی، مسئولیت پذیری، اعتبار ملی، اعتبار بین المللی) بود. چنین مدلی باید در هر سازمانی متناسب با اقتضائات آن توسعه یابد.نتیجه گیری: مدل پژوهش در 7 بعد ،24 مؤلفه و 139 شاخص نهایی ارائه شد. Manuscript profile -
Article
16 - پیشبینی خلاقیت بر اساس ویژگیهای شخصیتیJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Spring 2014زمینه: صاحبنظران، مرکزثقلحرکاتنویندرآیندهرا خلاقیتومیزانبهرهگیریازتفکرخلاق میدانند. لذا پژوهش حاضر بهمنظور تعیین ویژگیهای شخصیتی اثرگذار بر خلاقیت انجام شد. هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی خلاقیت بر اساس ویژگی های شخصیتی در یک نمونه دانشجویی بود و تعداد 400 نفر (20 Moreزمینه: صاحبنظران، مرکزثقلحرکاتنویندرآیندهرا خلاقیتومیزانبهرهگیریازتفکرخلاق میدانند. لذا پژوهش حاضر بهمنظور تعیین ویژگیهای شخصیتی اثرگذار بر خلاقیت انجام شد. هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی خلاقیت بر اساس ویژگی های شخصیتی در یک نمونه دانشجویی بود و تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانشجویان رشتههای گوناگون تحصیلی دانشگاه علامه طباطبائی در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش: برای سنجش خلاقیت دانشجویان از پرسشنامه خلاقیت عابدی و برای سنجش ویژگیهای شخصیتی دانشجویان، از فرم کامل 240 سؤالی پرسشنامه شخصیتی تجدیدنظر شده NEO موسوم به NEOPI-R بهره گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t استفاده گردید. یافته ها: یافتههای آزمون t دو گروه مستقل نشان داد که در نمره خلاقیت، تفاوتی بین دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین 30 ویژگی شخصیتی مورد بررسی، هفت ویژگی شامل انعطاف پذیری در عقاید، قاطعیت، کفایت، تخیل، زیباپسندی، انعطافپذیری در اعمال و خویشتنداریبا خلاقیت رابطه مثبت معنیدار و دو ویژگی پرخاشگری و تواضع با خلاقیت رابطه منفی معنیدار دارند و در مجموع 57 درصد از واریانس خلاقیت را تبیین میکنند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود افراد و سازمانهای متولی خلاقیت، با تقویت ویژگیهای شخصیتی تسهیلکننده خلاقیت و اصلاح ویژگیهای شخصیتی مانع بروز و ظهور خلاقیت، زمینه لازم را برای تجلی هر چه بیشتر ابتکار و خلاقیت فراهم آورند تا از این طریق شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر علمی در عرصههای گوناگون باشیم. Manuscript profile -
Article
17 - آموزش خلاقیت به دانش آموزان و تأثیر آن بر افزایش سطحِ مؤلفههای سیالی، ابتکار، انعطاف، بسطJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2013زمینه: یکی از ویژگیهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. پژوهشگران معتقدند آموزش خلاقیت بر افزایش آن مؤثر است. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای فراشناختی خلاقیت بر افزایش سطح سیالی، انعطاف پذیری، ابتک Moreزمینه: یکی از ویژگیهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. پژوهشگران معتقدند آموزش خلاقیت بر افزایش آن مؤثر است. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای فراشناختی خلاقیت بر افزایش سطح سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط در بین دانش آموزان بود. روش: تعداد 100 دانشآموز به تصادف انتخاب و باز به صورت تصادفی، به دو گروه 50 نفری (50 نفر گروه آزمایش و 50 نفر گروه کنترل) تقسیم شدند. در این پژوهش از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از گروههای آزمایش و کنترل خواسته شد تا به آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم ب) پیش از اجرای متغیر مستقل (آموزش خلاقیت) پاسخ دهند. بعد از 10 جلسه یک ساعته آموزش مؤلفههای فراشناختی خلاقیت با استفاده از چهار دسته فعالیتهای پیشبینی شده بر مبنای مفاهیم تصویرسازی، داستان پردازی، ایده پردازی و بازی که برای گروه آزمایش اجرا شده بود از گروههای آزمایش و کنترل خواسته شد بار دیگر به آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم ب) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکووا) استفاده شد. یافتهها: بین گروههای آزمایش و کنترل پس از کنترل اثر متغیرهای پیش آزمون، تفاوت معنی داری وجود دارد نتیجهگیری: نتایج آزمون آنکووا نشان داد بین نمره پس آزمون مؤلفههای سیالی، ابتکار و بسط تفاوت معنی داری وجود دارد اما بین نمره پس آزمون مؤلفه انعطاف پذیری تفاوت معنی داری نیست. Manuscript profile -
Article
18 - بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقا سرمایه فرهنگی در ایرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2012زمینه: صنایع فرهنگی خلاق با تولید مخاطبین جدید ارزشی و بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت کاملاً هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی مؤثر بوده و میتوانند ارتقای سرمایه فرهنگی جامعه را سبب گردند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه و رابطه میان شاخصهای صن Moreزمینه: صنایع فرهنگی خلاق با تولید مخاطبین جدید ارزشی و بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت کاملاً هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی مؤثر بوده و میتوانند ارتقای سرمایه فرهنگی جامعه را سبب گردند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه و رابطه میان شاخصهای صنایع فرهنگی خلاق با ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران میباشد. روش:گروه نمونه شامل 350 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان فرهنگی در سازمان و معاونتهای فرهنگی دانشگاههای آزاد اسلامی در 31 استان کشور بوده که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامههایی بودند که روایی محتوایی و ظاهری آنها توسط صاحب نظران فرهنگی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (8/0) تأیید شدهاند. تحلیل دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد صنایع فرهنگی خلاق میتواند 55% درصد از تغییرات ارتقای سرمایه فرهنگی را در وضعیت موجود و 18% درصد از تغییرات این متغیر وابسته را در شرایط مطلوب تبیین و پیش بینی نماید. همچنین، بین صنایع فرهنگی خلاق و ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و شاخصهای صنایع فرهنگی خلاق به درستی میتوانند ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران را به ویژه در شرایط موجود پیش بینی نمایند. یافتههای این پژوهش میتوانند راه گشای برنامه ریزان، در راستای تحقق سیاست گذاریهای ارتقای فرهنگی در کشور قرار گیرند. Manuscript profile -
Article
19 - ارائه مدل ساختاری صمیمیت زوجین بر اساس رضایت جنسی با نقش میانجی تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشوییJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 45 , Year , Summer 2024مقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوهی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به Moreمقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوهی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به علاوه همسرانی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، از رضایت زناشویی بیشتر نیز برخوردارند. باتوجه به آنچه گفته شد، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری صمیمیت زوجین بر اساس رضایت جنسی با میانجیگری تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی بود.روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران در سال 1398 است که با توجه به حجم نمونهی لازم در تحلیل معادلات ساختاری کلاین، 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس رضایت جنسی لارسون (1988)، صمیمیت زوجین ووندن بروک و برتمن (1995)، مقیاس تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و کیفیت زندگی زناشویی باسبی و همکاران (1995) را تکمیل نمودند. داده های پژوهش در بخش استنباطی (با استفاده از تحلیل چندمتغیری مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزارهای Excel، SPSS و Amos صورت گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد، بین رضایت جنسی با صمیمت زوجین، بین رضایت جنسی با تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی، بین تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی با صمیمت زوجین رابطه وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد رضایت جنسی بر صمیمیت زوجین از طریق متغیرهای میانجی تعهد زناشویی (1/02) و کیفیت زندگی زناشویی (0/7) تأثیر دارد. درنهایت یافته ها بیانگر برازش مدل بود.بحث: رضایت جنسی یکی از مهمترین عواملی است که بر کیفیت و پایداری رابطه زوجین اثر می گذارد یک ازدواج موفق در اغلب موارد با رضایت طرفین از رابطه جنسی همراه است. رضایت جنسی باعث افزایش حرمت خود، رضایت از زندگی، قابلیت عشق ورزی، رضایت از رابطه و رضایت عاطفی و احساس شادی در زندگی میشود. رابطه بین نارضایتی جنسی و مشکلات صمیمیت زوجین نشان می دهد که رضایت زوجین از رابطه جنسیشان یکی از مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر صمیمیت زوجین به حساب میآید.نتیجه گیری: به مسئولین و برنامه ریزان سلامت روان جامعه پیشنهاد میگردد تا با مدنظر قرار دادن صمیمت در زوجین و تقویت آن توسط زوج درمانگران، روانشناسان و مشاوران، به استحکام بنیان خانواده کمک نمایند. Manuscript profile -
Article
20 - اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومیEducational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل م Moreهدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل مدیران میانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 270 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 159 نفر( 74 زن و 85 مرد) به روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شد که در سال 1400 مشغول فعالیت بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار های -v26 Spss و Smart PLS 3 مورد پردازش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بالاترین اولویت را بعد الزامات آموزشی (936/0) و کمترین اولویت را بعد فردی(467/0) در آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی دارد.بنابراین نتایج این پژوهش قابل تامل برای دست اندرکاران امر آموزش است. Manuscript profile -
Article
21 - ساخت و روا سازی مقیاس رفتار اخلاقیJournal of Educational Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2015منطبق بر دیدگاه بلاسی (1980) پیش بینی رفتار اخلاقی در شرایط مختلف آرزوی دیرینه بشر و علوم اجتماعی است. مطالعه حاضر همسو با این آرزو به دنبال ساخت و رواسازی سیاهه رفتار اخلاقی است. به همین جهت با نظر شش متخصص، 40 گویه مرتبط با رفتار اخلاقی طراحی و به همراه سیاهه پنج عامل Moreمنطبق بر دیدگاه بلاسی (1980) پیش بینی رفتار اخلاقی در شرایط مختلف آرزوی دیرینه بشر و علوم اجتماعی است. مطالعه حاضر همسو با این آرزو به دنبال ساخت و رواسازی سیاهه رفتار اخلاقی است. به همین جهت با نظر شش متخصص، 40 گویه مرتبط با رفتار اخلاقی طراحی و به همراه سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت(جان و سریواستاوا، 1999) و پرسشنامه حساست اخلاقی (تیری و نکولینین، 2007) بر روی 229 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی ( بعد از حذف هشت گویه ) از ساختار هشت عاملی سیاهه رفتار اخلاقی شامل احترام به تفاوتها، ملاحظه، رفتار مسئولانه، رفتار کمک کننده، تواضع، پرخاشگری، تقلب و مراقبت حمایت نمود. شواهد مربوط به روایی همگرا و هماهنگی درونی، قابلیتهای روانسنجی سیاهه رفتار اخلاقی را نشان داد. در کل نتایج مطالعه حاضر سیاهه 32 گویه ای رفتار اخلاقی را به عنوان یک ابزار مناسب برای پژوهش در حوزه اخلاق معرفی می کند. Manuscript profile -
Article
22 - طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیریمعکوس برای دانشآموزان مقطع ابتداییJournal of Instruction and Evaluation , Issue 4 , Year , Summer 2022هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس جهت افزایش فراشناخت و حل مسئله دانشآموزان مقطع ابتدایی و اعتباریابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخ Moreهدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس جهت افزایش فراشناخت و حل مسئله دانشآموزان مقطع ابتدایی و اعتباریابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی ازنظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شد. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با تحلیل محتوا از اسناد و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 9 سؤالی لیکرتی انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 91/. محاسبه شد و روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه دو شاخص نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از سال 2000 تا 2020 و در بخش کمی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی، روانشناسی تربیتی و مدیریت آموزشی بودند. نمونه آماری جهت تعیین مؤلفههای الگو تعداد 13 کتاب و 88 مقاله و 4 پایاننامه بودند که بهصورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت اعتباریابی الگو، تعداد 20 نفر از متخصصان انتخاب شدند. طبق تحلیل محتوای چهار مؤلفه اصلی و بیستویک زیرمؤلفه و هفتاد کد به دست آمد پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیرمؤلفهها در قالب الگو مفهومی و روندی ارائه شدند. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی الگو بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائهشده از اعتبار درونی برخوردار است و اثربخشی لازم را جهت آموزش به دانشآموزان مقطع ابتدایی را دارد. Manuscript profile -
Article
23 - مخاطره الگوریتم متروپلیس هستینگز روبینز مونرو در مدلهای چندبعدی نظریه سؤال پاسخ در دادههای دو ارزشی با در نظر گرفتن طول آزمونJournal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Winter 2022پژوهش حاضر با هدف بررسی مخاطره الگوریتم MHRM در مدل های چند بعدی نظریه سؤال پاسخ در داده های دو ارزشی با در نظر گرفتن ابعاد و طول آزمون متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش مورد استفاده آزمایشی واقعی و با استفاده از طرح پسآزمون چند گروهی بود. نمونه مورد مطالعه براساس Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی مخاطره الگوریتم MHRM در مدل های چند بعدی نظریه سؤال پاسخ در داده های دو ارزشی با در نظر گرفتن ابعاد و طول آزمون متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش مورد استفاده آزمایشی واقعی و با استفاده از طرح پسآزمون چند گروهی بود. نمونه مورد مطالعه براساس مطالعات شبیهسازی تحت شرایط مختلف متغیرهای مستقل در 27 حالت با 100 تکرار برای هر کدام ایجاد شد. مدل مورد استفاده مدل دو پارامتری چندبعدی لوجستیک و پارامترهای مورد بررسی شیب و دشواری سؤالات بود. جهت بررسی مخاطره هر یک از پارامترها در حالتهای مختلف آزمایشی شاخص میانگین توان دوم خطاها مورد استفاده قرار گرفت. جهت تولید و تحلیل داده ها ار نرمافزارهای آماری R بسته های mirt، interactions، car و psych استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوریتم MHRM در قیاس با الگوریتمهای EM و MCEM دارای مخاطره کمتری است. این موضوع بویژه تحت شرایط دادههایی با ابعاد بالا (5 بعد) و طول آزمون کوتاه (15 سؤال) بیشتر مشهود بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد زمانی که ابعاد آزمون افزایش و طول آزمون کاهش می یابد، مخاطره برآورد پارامترها به طور معنیداری افزایش مییابد. در نتیجه میتوان گفت کاربرد الگوریتم MHRM در دادههای با تعداد ابعاد بالا و طول آزمون کوتاه ضروری است و به پژوهشگران توصیه می شود که از آن در تحلیل داده های با ساختار پیچیده از قبیل تعداد ابعاد بالا بهره گیرند Manuscript profile -
Article
24 - معرفی روش آموزش خلاقیت پریز و ارزیابی اثر آن بر تفکر خلاق در مقایسه با روشهای آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزیJournal of Instruction and Evaluation , Issue 5 , Year , Winter 2016پژوهش حاضر با هدف معرفی و ارزیابی اثر روش پریز با روشهای آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی بر تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب انجام گرفت. برای این منظور نمونهای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر و پسر گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی دان Moreپژوهش حاضر با هدف معرفی و ارزیابی اثر روش پریز با روشهای آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی بر تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب انجام گرفت. برای این منظور نمونهای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر و پسر گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب به دو روش نمونهگیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند و در چهار گروه شامل گروه آزمایش1، 2 و 3، گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند، هر گروه مرکب از 30 نفر دانشجو 10 نفر از گروه علوم انسانی(5نفر دختر و 5 نفر پسر)، 10 نفر فنی و مهندسی(5نفر دختر و 5 نفر پسر) و 10 نفر علوم پزشکی (5نفر دختر و 5 نفر پسر) بود . در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از سه متغیر مستقلِ آموزش پریز، تریز و بارش مغزی، و یک متغیر وابسته تفکر خلاق بود . ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها شامل یک پرسشنامه آزمون خلاقیت تورنس(فرم تصویری ب) بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس عاملی تک متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش پریز در مقایسه با روش‎های آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی، باعث افزایش تفکر خلاق بیشتری در دانشجویان می گردد. همچنین میانگین تفکر خلاق گروه فنی و مهندسی بالاتر از میانگین گروههای علوم پزشکی و علوم انسانی بود. میانگین تفکر خلاق پسران از میانگین تفکر خلاق دختران بالاتر بود، اما معنیدار نبود. به عبارت دیگر در حالیکه آموزش پریز باعث افزایش میزان تفکر خلاق میشود، گروه آموزشی و جنسیت موجب تعدیل آن میشود Manuscript profile -
Article
25 - عوامل فردی ،خانوادگی و اجتماعی موثر بر تجربه ی شکست عشقی : یک مرور نظام مندQuarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 10 , Year , Autumn 2023چکیده:یکی از پرچالشترین مسائلی که امروزه میتواند برای افراد در طول زندگیشان اتفاق بیافتد تجربة شکست عشقی است که عمدتاً با پیامدهای منفی گوناگونی همراه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در شکست عشقی بود. بدین منظور از روش مرور نظامند استفاده شد. جامعه در این بخش Moreچکیده:یکی از پرچالشترین مسائلی که امروزه میتواند برای افراد در طول زندگیشان اتفاق بیافتد تجربة شکست عشقی است که عمدتاً با پیامدهای منفی گوناگونی همراه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در شکست عشقی بود. بدین منظور از روش مرور نظامند استفاده شد. جامعه در این بخش کلیه منابع نوشتاری (چاپی/الکترونیکی) داخلی و بین المللی در زمینه تجربه شکست عشقی بود که از طریق پایگاهای اطلاعاتی داخلی و خارجی قابلبازیابی و دسترسی بودند. پس از تعیین معیارهای ورود (منتشر شده از سال 2000 تا کنون؛ پژوهشهایی که در یک مجله معتبر به چاپ رسیده باشند و دارای متن کامل بودند؛ پژوهشهای تجربی و مروری) و غربالگری و ارزیابی مقالات، 37 مطالعه انتخاب شد. با بررسی نظامند پیشینه پژوهش و بر اساس مرور نظامند انجام شده، ویژگیهای شخصیتی، سبک دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار بهعنوان سه عامل مهم فردی، الگوهای فرزندپروری به عنوان یک عامل مهم خانوادگی و حمایت اجتماعی ادراکشده بهعنوان عامل مهم اجتماعی موثر بر تجربه شکست عشقی شناسایی شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، ضروری است در طراحی مداخلات و برنامههایی که برای پیشگیری و یا درمان شکست عاطفی طراحی میشوند، به متغیرهای فردی، خانوادگی و اجتماعی شناسایی شده توجه داشته باشند. چگونگی تاثیر و نقش هریک از این متغیرها بر شکست عاطفی به بحث گذاشته شد. Manuscript profile -
Article
26 - نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار:یک مدل معادلات ساختاریQuarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 2 , Year , Autumn 2021هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس معادلات ساختاری بود.جامعه مورد مطالعه زنان سرپرست بهزیستی بود که در تیر-شهریور1398 به Moreهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس معادلات ساختاری بود.جامعه مورد مطالعه زنان سرپرست بهزیستی بود که در تیر-شهریور1398 به صورت طبقه بندی بعدی(سهمیه ای) از شمیرانات،شهریار و شرق تهران (از شهر تهران)نمونه گیری انجام شد.حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای پژوهش،300 نفر در نظر گرفته شد.ابزاراین تحقیق راهبردهای مقابله ای بلینگز و موس(CRI)؛سرمایه های روانشناختی لوتانز (PCQ )؛سرمایه های اجتماعی بولن( SC- IQ) و ناگویی هیجانی تورنتو( TAS )بود.داده ها از طریق نرم افزار SPSS و SMARTPLS-3 به منظور برآورد پارامترهای مدل مورد بررسی قرار گرفت.. نتایج ،نشان داد مدل برازش مطلوب را داشت و اگرچه اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پیش بین ومیانجی برمتغیرملاک(راهبرد مقابله ای) معنادار بود ولی این ارتباط با همه مولفه های راهبردهای مقابله ای معنادار نبود.نتیجه گیری: رابطه مستقیم بین سرمایه های روانشناختی و اجتماعی ،ناگوی هیجانی با راهبردهای مقابله ای معنادار بودولی رابطه سرمایه های روانشناختی با راهبرد حل مسئله معنادار شناسایی نشد. بعلاوه اگرچه رابطه غیر مستقیم بین سرمایه های روانشناختی و اجتماعی با میانجیگری ناگویی هیجانی و راهبردهای مقابله ای معنادار بود ولی با مولفه های راهبردی هیجان مدار و جلب حمایت اجتماعی این ارتباط معنادار نشان داده نشد.واژگان کلیدی: مدل ساختاری، سرمایه های روانشناختی ، سرمایه های اجتماعی ، ناگویی هیجانی،زنان سرپرست Manuscript profile -
Article
27 - ابزارسازی برای سنجش عوامل موثر بر کنترل اجتماعی حریم شکنی های فرهنگی سایبری در میان کاربران رسانه های اجتماعیPSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2021چکیدهارتباطات کامپیوتر- واسط، با وجود تمامی منافعی که برای زندگی انسان ها داشته است، زمینه ای مستعد برای رفتارهای حریم شکن فراهم آورده است. حریم شکنی، رفتاری است که از مرزها، قراردادها، قوانین و رویه های مقبول فراتر می رود. نحوه مقابله جوامع با این رفتارهای حریم شکن و ر Moreچکیدهارتباطات کامپیوتر- واسط، با وجود تمامی منافعی که برای زندگی انسان ها داشته است، زمینه ای مستعد برای رفتارهای حریم شکن فراهم آورده است. حریم شکنی، رفتاری است که از مرزها، قراردادها، قوانین و رویه های مقبول فراتر می رود. نحوه مقابله جوامع با این رفتارهای حریم شکن و روش های کنترل اجتماعی که برای کاهش آن ها و تقلیل اثرات سوء آن ها بر جامعه به کار می بندند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این روی، پژوهش حاضر با هدف ابزارسازی برای سنجش عوامل موثر بر کنترل اجتماعی حریم شکنی های فرهنگی در فضای سایبری صورت گرفته است. در این پژوهش، شش گام ابزارسازی، شامل 1) شناسایی و استخراج سازه ها از ادبیات، 2) سنجش روایی سازه ها و متغیرها، 3) سنجش روایی منبع گویه ها، 4) سنجش پایایی پیشینی و 5) پایایی پسینی، 6) سنجش روایی سازه، و نیز نتایج حاصل از اجرای ابزار از جمله نیکویی برازش مدل نهایی و تحلیل قدرت، ارائه شده اند. نتایج فرآیند ابزار سازی، روایی و پایایی قابل قبولی برای ابزار نشان داد. گام های مطرح شده در پژوهش حاضر، می تواند به توسعه ابزارهای بهتری توسط پژوهشگران منجر شود. Manuscript profile -
Article
28 - ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار با توجه به مؤلفههای اساسی آن در کارکنان آموزش و پرورش شهر تهرانPSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2016هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار برای کارکنان آموزش و پرورش تهران بوده است. در این هنجاریابی 250 نفر از کارکنان واقع در مناطق نوزدگانه آموزش و پرورش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشین Moreهدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار برای کارکنان آموزش و پرورش تهران بوده است. در این هنجاریابی 250 نفر از کارکنان واقع در مناطق نوزدگانه آموزش و پرورش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، مطالعه پرسشنامههای مرتبط در این زمینه، تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حذف و تغییر جملات نامناسب، ساخت یک مقیاس 30 سؤالی و اجرای نهایی و تعیین ویژگی های آماری آزمون اعتبار محتوایی آزمون به تأیید متخصصان در این زمینه رسید. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (0.86) بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل همکاری و همدلی گروهی، علاقه و همبستگی به کار، تعهدکاری و وظیفهشناسی تشکیل شده است. همچنین نتایج تحلیل تأییدی نشاندهنده این است که الگوی چهار عاملی، برازش قابل قبولی با دادهها دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آزمون فرهنگ کار و خرده مؤلفههای آن دارای روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمر ههای کارکنان در آزمون نشان داد که بین میزان خرده مؤلفههای فرهنگ کار ( به استثناء همکاری و همدلی گروهی) در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. Manuscript profile