-
Article
1 - ارائه مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسیMedia Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2022یکی از طرقی که مسئولین دولت و دستگاههای دولتی، به عنوان مستخدمین مردم و شهروندان میتوانند در جهت صیانت از حقوق شهروندان اتخاذ نمایند، رسیدگی مؤثر به شکایات شهروندان میباشد. درواقع پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی به عنوان یکی از صور صیانت از حقوق شهروندی است. این پ Moreیکی از طرقی که مسئولین دولت و دستگاههای دولتی، به عنوان مستخدمین مردم و شهروندان میتوانند در جهت صیانت از حقوق شهروندان اتخاذ نمایند، رسیدگی مؤثر به شکایات شهروندان میباشد. درواقع پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی به عنوان یکی از صور صیانت از حقوق شهروندی است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان و کاربران سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی استان مازندران تشکیل میدهند که در سال 1396 تعداد آنها برابر با 24884 نفر بوده است که 378 نفر از آنها در مطالعه شرکت کردند. پرسشنامهها بر اساس روش نمونهگیری سیستماتیک در جامعه نمونه توزیع گردید. نتایج به دست آمده منجر به تدوین یک مدل شد. مدل تدوینی برای تبیین تغییرات میزان موفقیت در جلب اعتماد عمومی به سامانه شکایات سازمان بازرسی نشاندهنده تأثیر معنادار متغیر بیرونی ویژگیهای مشتری و متغیرهای درونی فناوری، کیفیت وب - سایت و ویژگیهای سازمان بر اعتماد عمومی به سامانه است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان میدهد با بهبود کیفیت وبسایت، وضعیت فناوری و ویژگیهای سازمان میتوان انتظار داشت ویژگیهای مد نظر مشتریان بیشتر تأمین شود و میزان اعتماد آنها به سامانه رسیدگی به شکایات افزایش یابد. Manuscript profile -
Article
2 - مدیریت جریان سازی خبری در روابط عمومی سازمان های دولتیMedia Studies , Issue 1 , Year , Summer 2019چکیده: شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی بعنوان یک رسانه سازمانی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل،تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان س Moreچکیده: شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی بعنوان یک رسانه سازمانی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل،تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز در جامعه تبدیل شوند.هدف از این تحقیق بررسی جریان سازی خبری روابط عمومی سازمان های دولتی با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای، حمایت سازمان دولتی مافوق از فرایند جریان سازی ،استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالب های ژورنالیستی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مستقر در شهر تهران به تعداد آن ها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 نفر است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده،تبدیل شدن روابط عمومی به سازمان های رسانه ای و نیز استفاده از قالب های ژورنالیستی، روابط عمومی ها می توانند نقش فعالتری در جریان سازی خبری جامعه و به تبع آن پیشبرد اهداف سازمانی یویژه در سازمان های دولتی ایفا نمایند. Manuscript profile -
Article
3 - الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی (بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی)Media Studies , Issue 42 , Year , Winter 2018چکیده این تحقیق با هدف شناخت الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومیهای دانشگاههای دولتی انجام شده است. تحقیق حاضر به روش پیمایش انجام شده و نمونهگیری صورت نگرفت و کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند و Moreچکیده این تحقیق با هدف شناخت الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومیهای دانشگاههای دولتی انجام شده است. تحقیق حاضر به روش پیمایش انجام شده و نمونهگیری صورت نگرفت و کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند و پرسشنامه محقق ساخته در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه دادهها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون درصد فراوانی و آزمون معنیداری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر بهدست آمد. پس از بررسی مشخصات پاسخگویان به بررسی یافتههای مرتبط با ارزیابی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پرداخته شد. در این بررسی بیشترین ساختار تشکیلاتی را "اداره" و کمترین ساختار تشکیلاتی را "اداره کل" و "مدیریت" تشکیل میدهد. درصد قابل توجهی از مسئولان روابط عمومیها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت میکنند که این موضوع بر استقلال روابط عمومی تاثیر بسیار مهمی دارد. لازم به ذکر است عنوان پست در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعی از ساختار تشکیلاتی است و شرکت در شوراهای مختلف دانشگاهها نشان از نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در اجرای مسئولیت در روابط عمومی دانشگاهها است. با توجه به اینکه سخنگویی مؤسسه مسئولیت بسیار سنگینی قلمداد میشود ولی بیش از نیمی از مسئولان روابط عمومی دانشگاهها این مهم را به عهده دارند. Manuscript profile -
Article
4 - تأثیر شبکههای اجتماعی در مهارتهای کارآفرینی و توسعه ملی (مطالعه موردی: مدیران استارت آپهای ایرانی)Media Studies , Issue 1 , Year , Summer 2021رسانههای نوین ارتباطی به طور فزایندهای بر بسیاری از جنبههای زندگی اجتماعی انسانها رسوخ کرده و بر نحوه کسبوکار آنها نیز تأثیر میگذارد. در واقع رسانههای اجتماعی راههای زیادی برای کارآفرینی فراهم کرده است. از سویی دیگر نقش رسانههای نوین در امر توسعه موضوعی قابل ب Moreرسانههای نوین ارتباطی به طور فزایندهای بر بسیاری از جنبههای زندگی اجتماعی انسانها رسوخ کرده و بر نحوه کسبوکار آنها نیز تأثیر میگذارد. در واقع رسانههای اجتماعی راههای زیادی برای کارآفرینی فراهم کرده است. از سویی دیگر نقش رسانههای نوین در امر توسعه موضوعی قابل بحث است که در صورت شناخت مناسب آثار آن، میتوان در بهبود روند توسعه از آن استفاده نمود. لذا توجه به بهرهگیری از تمامی فرصتها به منظور توسعه امری پراهمیت است. به همین علت پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر رسانههای نوین ارتباطی در مهارتهای کارآفرینی و توسعه ملی با تأکید بر نقش استارت آپها صورت میگیرد. این تحقیق یک پژوهش کمی و از نوعی توصیفی - همبستگی است. بر اساس پژوهش کیفی (اعتمادی نسب، 1399)، شاخصهای مهمی که برای نقش رسانههای نوین در کارآفرینی و توسعه شناسایی شده بود، در قالب یک پرسشنامه در اختیار نمونه آماری تحقیق قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران استارت آپهای فعال در کشور است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری (754 شرکت استارت آپی)، حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران برای جامعه محدود به دست آمده است که با توجه به نتایج فرمول، حجم نمونه 255 نفر تخمین زده شده است. دادهها با کمک نرمافزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد و مشخص شد که هر چهار ویژگی شبکههای اجتماعی بر توسعه ملی و مهارتهای کارآفرینی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. Manuscript profile -
Article
5 - گفتمان پسا استعماری در ادبیات جهان(تحلیل گفتمان رمان ریشه ها)Media Studies , Issue 38 , Year , Winter 2017تحلیل گفتمان از جمله روش های علوم انسانی است که به واکاوی مفاهیم قدرت و ایدئولوژی نهفته در متون مختلف می پردازد. این شناخت از طریق تکنیک های متفاوت گفتمانی صورت می گیرد. از جمله مهم ترین رویکردهای گفتمانی رویکرد لاکلاو و موفه است که با به کارگیری مفاهیمی نظیر تفکیک دال Moreتحلیل گفتمان از جمله روش های علوم انسانی است که به واکاوی مفاهیم قدرت و ایدئولوژی نهفته در متون مختلف می پردازد. این شناخت از طریق تکنیک های متفاوت گفتمانی صورت می گیرد. از جمله مهم ترین رویکردهای گفتمانی رویکرد لاکلاو و موفه است که با به کارگیری مفاهیمی نظیر تفکیک دال های ثابت و شناور، مفصل بندی، وقته ها و عناصر، ضدیت و غیریت به واکاوی اهداف پنهان در متون می پردازد. در این پژوهش نیز با استفاده از رویکرد لاکلاو و موفه سعی بر تحلیل گفتمان رمان ریشه ها با هدف بازشناسی رویکردهای موجود در ادبیات پسااستعماری است. دیدگاه های افرادی نظیر ادوارد سعید، فرانتس فانون و هومی بابا به تبیین و تفسیر تحلیل گفتمان پسااستعماری موجود در این مقاله یاری خواهد رساند. هدف اصلی این پژوهش، شناخت دال های موثر بر نزاع بین دو گفتمان استعماری و برده داری است. از آن جایی که مبنای گفتمان پسااستعماری، نزاع دو گفتمان استعمار و برده داری است، تقابلهای دوتایی و ساخت شکنی ای که لاکلاو و موفه به تقلید از دریدا آن را به کار برده اند کاربرد ویژه ای پیدا میکنند. این رمان، عناصر مختلفی از فرهنگ امریکایی استعمارگر و فرهنگ افریقایی مستعمره را شناسایی میکند.دالهای شناوری که از طریق مفصلبندی گفتمانیای که مد نظر لاکلاو و موفه است از طریق زنجیره همارزی به دال اصلی یا گره-گاه متصل میشوند. Manuscript profile -
Article
6 - مهمترین مسائل شبکههای اجتماعی مجازی در افق 1404 ایران بر مبنای آینده پژوهی مرکز ترند وان (با تأکید بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی)Media Studies , Issue 5 , Year , Summer 2021در سالهای اخیر و همگام با توسعه وب 3، و گسترش شبکههای اجتماعی در سطح وب موضوع میزان نفوذ و اثرگذاری این شبکههای بر ابعاد مختلف جامعه به یکی از مباحث مهم در سیاستها و خط مشیهای کشورهای مختلف از جمله ایران تبدیل شده است. این توسعه و نفوذ بیش از پیش نسبت به رسانههای Moreدر سالهای اخیر و همگام با توسعه وب 3، و گسترش شبکههای اجتماعی در سطح وب موضوع میزان نفوذ و اثرگذاری این شبکههای بر ابعاد مختلف جامعه به یکی از مباحث مهم در سیاستها و خط مشیهای کشورهای مختلف از جمله ایران تبدیل شده است. این توسعه و نفوذ بیش از پیش نسبت به رسانههای سنتی محدودیتهای مکانی و زمانی ارتباطات و تعاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را درنوردیده است. هدف این مقاله استخراج مهمترین آثار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از تحولات آتی شبکههای اجتماعی مجازی و دستهبندی آنها از نظر اهمیت و عدم قطعیت در آینده است. برای این منظور مراکز آینده پژوهی، مقالات، پایان نامهها، مصاحبهها و شبکه تلگرام مهمترین منابع مورد بررسی در مورد موضوع مورد نظر بودند. از این رو از روش کمی و کیفی و و ابزار فیش برداری به گردآوری مهمترین آثار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شبکههای اجتماعی مجازی در افق 1404 در ایران پرداخته شد. چارچوب نظری احصاء آثار مبتنی بر ترسیم تطورات وب تا سال 2025 از سوی مرکز ترند وان بوده است. یافتهها نشان میدهد که مهمترین مسائل شبکههای اجتماعی مجازی در افق 1404 ایران اینگونه است: در حوزه سیاسی به مسائلی چون میزان مطالبات سیاسی بیشتر- شکلگیری تجمعات سیاسی مجازی- افشاگری و اطلاع از روابط پنهانی و زیرپوستی؛ در حوزه اجتماعی ظهور روابط جدیدی از روابط بین جنسیتی، ظهور هویت دیجیتالی، رشد سرگرمی دیجیتالی از جمله مسائل اصلی پیش رو خواهد بود و در حوزه اقتصادی مسائلی چون رشد کارآفرینی دیجیتال و فرصتهای شغلی، ایجاد نیاز کاذب در مشتریان، افزایش تبادلات تجاری اینترنتی و ایحاد فضای رقابت تجاری مهمترین مسائل شناسایی شده میباشد. Manuscript profile -
Article
7 - شناسایی عوامل مؤثر بر دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایرانMedia Studies , Issue 4 , Year , Winter 2019ددر طول قرن بیست و یکم، سینما به عنوان یک رسانه ی تاثیر گذار وبه تبع آن جشنواره های بین المللی توانستهاند از خود توانایی منحصر به فردی در عرصه دیپلماسی فرهنگی ایران و جهان به نمایش بگذارند. دیپلماسی فرهنگی شامل برنامه های تبادل آکادمیک، حرفه ای ، فرهنگی از جمله مبادلات Moreددر طول قرن بیست و یکم، سینما به عنوان یک رسانه ی تاثیر گذار وبه تبع آن جشنواره های بین المللی توانستهاند از خود توانایی منحصر به فردی در عرصه دیپلماسی فرهنگی ایران و جهان به نمایش بگذارند. دیپلماسی فرهنگی شامل برنامه های تبادل آکادمیک، حرفه ای ، فرهنگی از جمله مبادلات سینمایی بوده و یک کشور می تواند برای صدور منافع ملی و ارتقاء موقعیت خود در جهان،از آن استفاده نماید . پژوهش حاضر با هدف تببین عوامل مؤثر بر دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی و از نظر نوع تحقیق، کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه سینما ودیپلماسی فرهنگی کشور تشکیل دادهاند. 250 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بود. جهت بررسی روائی ابزارهای اندازهگیری به شاخص نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی و نتایج مدل اندازهگیری استناد شد برای بررسی پایایی پرسشنامهها به پایایی مرکب استناد شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هویت ملی، بعد سیاسی، بعد فرهنگی و بعد تکنیکی میتوانند دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران را پیش بینی کنند. با توجه به مقدار بدست آمده برای شاخص برازش کلی مدل به میزان 0.68 بوده برازش مناسب مدل کلی تأیید میشود. Manuscript profile -
Article
8 - بررسی کارکرد روابط عمومی سازمانها در مدیریت بحران بلایای طبیعی مطالعه موردی عملکرد روابط عمومی بنیاد مسکن استان تهران در بازسازی مناطق زلزله زده قصر شیرینMedia Studies , Issue 1 , Year , Summer 2020چکیده تـاریخ حـوادث رخ داده درکشور پهناور ایـران حاکی از بلا خیز بودن این کشور دارد که نحوه رویارویی با این بلاها بسیار مهم و حائز توجه می باشدو این نحوه مقابله با حوادث اثرات بسیار مهمی در ابعا د فرهنگی اقتصادی سیاسی و ... دارد . بررسی تجارب بدست آمده از این حوادث کم Moreچکیده تـاریخ حـوادث رخ داده درکشور پهناور ایـران حاکی از بلا خیز بودن این کشور دارد که نحوه رویارویی با این بلاها بسیار مهم و حائز توجه می باشدو این نحوه مقابله با حوادث اثرات بسیار مهمی در ابعا د فرهنگی اقتصادی سیاسی و ... دارد . بررسی تجارب بدست آمده از این حوادث کمک شایانی در جهت شـیوه های مقابله با حوادث و مدیریت خواهد داشت . علی رغم اینکه در کشور ما در هر چند سال یا چند ماه شـاهد بلایـای طبیعـی بوده و تجارب بسیار تلخ و مفید را کسب کرده و خواهد کرد . متاسفانه هزینه های اختصاص داده شده به مدیریت بحران اندک بوده و کارهای تحقیقاتی وعلمی آنگونه که باید و شاید در این مورد صـورت نپذیرفتـه اسـت در صـورتیکه ایـن کمبـود کـاملا محسوس بوده و شایسته است. در این راستا باتوجه به اهمیت موضوع این تحقیق به بررسی نقش روابط عمومی در مدیریت بحران بلایای طبیعی مطالعه موردی عملکرد روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در بازسازی مناطق زلزله زده قصر شیرین پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از این می باشد که روابط عمومی نقش موثری در پیشگیری از ایجاد بحران می کند. کلیدواژه: مدیریت بحران، روابط عمومی، بلایای طبیعی Manuscript profile -
Article
9 - تبیین نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر رفتار اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم با تأکید بر زنانه شدن اقتصاد خانگیMedia Studies , Issue 5 , Year , Summer 2021به باور توماس و زنانیکی نگرشها فرآیندهای ذهنی مجزایی هستند که تعیینکننده پاسخهای واقعی و بالقوه هر شخص در دنیای اجتماعی محسوب میگردند. این پژوهش در صدد تحلیل تأثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم، با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتا Moreبه باور توماس و زنانیکی نگرشها فرآیندهای ذهنی مجزایی هستند که تعیینکننده پاسخهای واقعی و بالقوه هر شخص در دنیای اجتماعی محسوب میگردند. این پژوهش در صدد تحلیل تأثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی زنان تهرانی در دوره پسا تحریم، با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش میباشد. جامعه آماری را زنان بالای بیست سال تهرانی تشکیل میدهند و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی ابزار جمعآوری دادهها با ضریب آلفای کرونباخ و با روایی محتوایی (روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان میدهد، رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته و دارای بعدهای گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی است در حد متوسط رو به پایین بوده است. گرایش اقتصادی، کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی زنان تهرانی مورد مطالعه در حد متوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتار اقتصادی، کنش اقتصادی، گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه مورد تأیید قرار میگیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمیباشد و فرضیه مورد تأیید قرار نمیگیرد. میزان مراجعه به وبلاگها، فرومها و ویکیها تأثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگها، به میکروبلاگها و فرومها تأثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند. Manuscript profile -
Article
10 - بررسی ابعاد بروز و ظهور پلتفرم کلاب هاوس در ایرانMedia Studies , Issue 5 , Year , Summer 2021هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی پیامدهای احتمالی مثبت و منفی استفاده از شبکه کلاب هاوس در ایران است. اهمیت این بررسی در این است که رسیدن به شناخت درست از ابعاد مثبت و منفی استفاده از این شبکه میتواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 تهدیدها و فرصتهای احتمالی که است Moreهدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی پیامدهای احتمالی مثبت و منفی استفاده از شبکه کلاب هاوس در ایران است. اهمیت این بررسی در این است که رسیدن به شناخت درست از ابعاد مثبت و منفی استفاده از این شبکه میتواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 تهدیدها و فرصتهای احتمالی که استفاده از این شبکه مجازی میتواند برای کشور داشته باشد را تبیین نماید و کارشناسان، تصمیمگیران و مسئولان کشور در حوزه فضای مجازی را در انتخاب یک مواجهه درست، علمی و اصولی نسبت به این شبکه اجتماعی یاری نماید. روش پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده و از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان، اطلاعات و دادهها جمعآوری گردیده است. همچنین از روش مقایسه دائمی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهرشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ مصاحبهشوندگان معتقدند وجود کلاب هاوس در ایران دارای ابعادی مثبتی از قبیل: از حاشیه به متن آمدن صدای گروههای غیررسمی جامعه و سیاست، کاهش خبر و محتوای جعلی با تأکید بر روی اعتبار منابع، ایجاد امکان گفتگو بدون هرگونه مداخله و جذابیت بصری (غلبه منطق بر فریب)، توسعه فرهنگ گفتگو با ایجاد فضای محترمانه برای آن، بروز و ظهور به عنوان یک رسانه نخبگانی، اثرگذار بودن در عین فراگیر نبودن، مرتفع کردن مشکل سایر پلتفرمها با ایجاد امکان گفتگو بدون غلبه ابزار، ایجاد یک رسانه عمیق و واقعی برای نخبگان و فرصتهایی همچون: کاهش مخاطبین شبکههای معاند و سلطنت طلب،، ایجاد تحرک در رسانههای اصلی کشور از جمله صدا و سیما به منظور تسخیر مجدد مخاطبان تولیدات تحلیلی و عمیق، افزایش مودت و سرمایه اجتماعی است. همچنین این پلتفرم دارای ویژگیهای منفیای از جمله: فراگیر نبودن، فقدان قابلیت آرشیوی، دموکراتیک نبودن رسانه (در اتاقهای گفتگو حق اقلیت به رسمیت شناخته نمیشود)، کم بودن تعداد کاربران آن نسبت به سایر پلتفرمهای موجود، تک حسی بودن (پلتفرم صرفاً صوتی - رادیو 24 ساعته)، آمریکایی بودن پلتفرم و تهدید اثرگذاری روی انتخابات 1400 (انتخابات مجازی رسانهای) و به چالش کشیدن صدا و سیما است. Manuscript profile -
Article
11 - بازنمایی هویت ایرانی در سریال پرمخاطب هزاردستان با رویکرد تحلیل نشانه شناختیMedia Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2021مقاله حاضر به چگونگی بازنمایی مفهوم هویت ایرانی در سریال تلویزیونی هزاردستان پرداخته است. این سریال ساخته مرحوم علی حاتمی از شاخصترین تولیدات تلویزیون ایران است که در بستری از گذار تاریخی به موضوع هویت ایرانی توجه خاص کرده است. هدف اصلی این پژوهش بازنمایی مؤلفههای مرب Moreمقاله حاضر به چگونگی بازنمایی مفهوم هویت ایرانی در سریال تلویزیونی هزاردستان پرداخته است. این سریال ساخته مرحوم علی حاتمی از شاخصترین تولیدات تلویزیون ایران است که در بستری از گذار تاریخی به موضوع هویت ایرانی توجه خاص کرده است. هدف اصلی این پژوهش بازنمایی مؤلفههای مربوط به هویت ایرانی در این سریال تلویزیونی است و به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به فراخور رویکرد کیفی و عمقنگرانه پژوهش از روش تحلیل نشانه شناسی استفاده شده است. نظریات مربوط به بازنمایی و آثار رسانهها نیز به عنوان چارچوب تحلیلی و نظری لحاظ گردید.برای انجام تحلیل نشانه شناسی ، الگوی تحلیلی جان فیسک در سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی از طریق تبیین رمزگانهای فنی، اجتماعی و ایدئولوژیکی استفاده شد. صحنه یا سکانس به عنوان واحد تحلیل تعیین شد و 20صحنه مهم که به تحقق اهداف پژوهش کمک می کرد ، به صورت هدفمند انتخاب گردید.مهمترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که این سریال دو ساحت سنت و تجدد را در قالب تغییرات هویتی جامعه ایرانی بازنمایی کرده است و در روایت گذار تاریخی از فضای سنتی به مدرنیته ، نقبی به شخصیت ها و نظام اجتماعی و فرهنگی و ...و نشان دادن وجوه هویت فردی شخصیت ها و تقابل خائنان و خادمان آنان زده است .روایت حاتمی از هویت ایرانی، بد و خوب مطلق نیست و در طیفی خاکستری دورمی زند. Manuscript profile -
Article
12 - گفتمان پسا استعماری در ادبیات جهان (تحلیل گفتمان رمان ریشهها)Media Studies , Issue 38 , Year , Winter 2017تحلیل گفتمان از طریق تکنیکهای متفاوت گفتمانی به واکاوی مفاهیم قدرت و ایدئولوژی نهفته در متون مختلف میپردازد. از جمله مهمترین رویکردهای گفتمانی رویکرد لاکلاو و موفه است که با بهکارگیری مفاهیمی نظیر تفکیک دالهای ثابت و شناور، مفصلبندی، وقتهها و عناصر، ضدیت و غیریت Moreتحلیل گفتمان از طریق تکنیکهای متفاوت گفتمانی به واکاوی مفاهیم قدرت و ایدئولوژی نهفته در متون مختلف میپردازد. از جمله مهمترین رویکردهای گفتمانی رویکرد لاکلاو و موفه است که با بهکارگیری مفاهیمی نظیر تفکیک دالهای ثابت و شناور، مفصلبندی، وقتهها و عناصر، ضدیت و غیریت به واکاوی اهداف پنهان در متون میپردازد. در این پژوهش نیز با استفاده از رویکرد لاکلاو و موفه سعی بر تحلیل گفتمان رمان ریشهها با هدف بازشناسی رویکردهای موجود در ادبیات پسااستعماری است. دیدگاههای افرادی نظیر ادوارد سعید، فرانتس فانون و هومی بابا به تبیین و تفسیر تحلیل گفتمان پسااستعماری موجود در این مقاله یاری خواهد رساند. هدف اصلی این پژوهش، شناخت دالهای مؤثر بر نزاع بین دو گفتمان استعماری و بردهداری است که ایدئولوژی مرکزی رمان ریشهها را تشکیل میدهد. نژادپرستی و بردهداری از جمله مفاهیم مهم در گفتمان استعمار شناخته شدند که به روند هژمونیک شدن گفتمان کمک کردهاند. از طرفی دیگر، مفاهیمی نظیر تسلیم، عقبماندگی، خشونت و عدم مسئولیتپذیری نیز در دایره گفتمانی بردهداری آفریقایی جای میگیرند. تسلط گفتمان استعماری در رمان ریشهها بهواسطه طرد مفاهیم و فرهنگ بومی آفریقایی شکلگرفته و با تثبیت معانی غربی و آمریکایی خود را در گفتمان مسلط آمریکایی تثبیت میکنند. Manuscript profile -
Article
13 - بررسی نقش برنامههای تلویزیونی بر توسعه سلامت جامعهMedia Studies , Issue 2 , Year , Winter 2015سلامتی اصلیترین محور توسعه پایدار هر کشور محسوب میشود و همه افراد جامعه نیازمند آموزش مداوم در حیطههای مختلف سلامتی میباشند. آموزش مستمر با افزایش اطلاعات و آگاهی، زمینه تغییر نگرش را برای همه اعضای جامعه فراهم میآورد. تلویزیون به عنوان رسانهای گسترده و پر مخاطب، Moreسلامتی اصلیترین محور توسعه پایدار هر کشور محسوب میشود و همه افراد جامعه نیازمند آموزش مداوم در حیطههای مختلف سلامتی میباشند. آموزش مستمر با افزایش اطلاعات و آگاهی، زمینه تغییر نگرش را برای همه اعضای جامعه فراهم میآورد. تلویزیون به عنوان رسانهای گسترده و پر مخاطب، ابزار قدرتمند و مرجع اصلی اطلاعرسانی در اکثر کشورها، نقش برجستهای در توسعه سلامت جامعه ایفا میکند و ضروری است برنامههای آموزشی آن در راستای اهداف توسعه هر کشور تهیه و تولید گردد. در این مقاله، به بررسی نقش برنامههای سلامت محور تلویزیونی بر توسعه سلامت جامعه پرداختهایم؛ و نقش تلویزیون به عنوان پر مخاطبترین رسانه جمعی در توسعه سلامت مورد تحلیل قرار گرفته است. Manuscript profile -
Article
14 - کاربرد فناوری واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابیJournal of Cultural Management , Issue 44 , Year , Summer 2019تحقیق با روش پیمایشی انجام شده ، دیدگاه 140 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات، روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی اخذ شده است. واقعیت افزوده ، تماشای یک پدیده واقعی از دریچه موبایل یا تبلت یا عینک هوشمند است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی Moreتحقیق با روش پیمایشی انجام شده ، دیدگاه 140 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات، روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی اخذ شده است. واقعیت افزوده ، تماشای یک پدیده واقعی از دریچه موبایل یا تبلت یا عینک هوشمند است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی کامپیوتری افزوده شده است. تحقیق 4 فرضیه داشته است : 1. فناوری واقعیت افزوده کمک می کند تا محصولات و خدمات شرکتها و سازمان ها بهتر و قابل فهم تر به مشتریان ارایه شود. 2. ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده مهمترین کاربرد را در برگزاری نمایشگاه ها دارند. 3. بین به کارگیری فناوری واقعیت افزوده در فرآیند تبلیغات و برندینگ با میزان شناخت مدیران روابط عمومی از کاربردهای این فناوری ارتباط معنادار وجود دارد. 4. به کارگیری فناوری واقعیت افزوده باعث جذب بیشتر مخاطبان و مشتریان جوان و نوجوان می شود. همه فرضیه های تحقیق تایید شده است. برای کاربردی شدن و تسهیل استفاده از این فناوری نیاز به توجیه شرکت ها ی فعال در تبلیغات و روابط عمومی وجود دارد. Manuscript profile -
Article
15 - نقش فرامتغیرهای فضای مجازی در گسترش جرائم سایبریSociological Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2018محیط مجازی، محیطی همه گیر است که از منظر جرم زایی و ناهنجاری، انباشتی از تجربه های منفی محلی را داخل ظرف جهانی خود جای می دهد. مسائل فضای ارتباطی جدید در هر سطحی تابعی از فرامتغیرهای اساسی فضای مجازی هستند. فرامتغیر ، عاملی است که همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد. مسا Moreمحیط مجازی، محیطی همه گیر است که از منظر جرم زایی و ناهنجاری، انباشتی از تجربه های منفی محلی را داخل ظرف جهانی خود جای می دهد. مسائل فضای ارتباطی جدید در هر سطحی تابعی از فرامتغیرهای اساسی فضای مجازی هستند. فرامتغیر ، عاملی است که همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد. مسائل اجتماعی این فضای جدید نیز از این تأثیرات مستثنا نیست. فرا متغیرهایی همچون هایپرتکست بودن ، فراگیری ، قابلیت دسترسی آسان ، گمنامی ، تعاملی بودن ، دیجیتالی بودن ، واقعیت مجازی بودن امور در فضای مجازی ، چند رسانه ای بودن و ایمن بودن از جمله فرامتغیرهای این فضا هستند که زندگی در جهان دوم را و همچنین زندگی دوفضایی امروزه را تحت تأثیر قرار می دهند. هدف اصلی این مقاله مطالعه رابطه بین متغیرهای مهم فضای مجازی و جرائم سایبری است به منظور ارزیابی این رابطه، یک مدل با 9 متغیر ارائه شده و پرسشنامه آنلاین در میان 400 کاربر اینترنت به ویژه کاربران پیام رسان ارتباطی تلفن هوشمند ( تلگرام ) قرار گرفته است . به منظور برآورد رابطه از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. Manuscript profile -
Article
16 - ارائه الگوی برندسازی از دید مخاطب در رسانه خلاق (مورد مطالعه: ورزش سه) Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2019هدف: هدف اصلی این پژوهش استخراج الگوی برندسازی خلاق است. روش: این پژوهش کمی و با استفاده از روش داده کاوی انجام شده است و به لحاظ هدف، کاربردی است. پرسشنامه پژوهش بر اساس مطالعات پیشین استخراج گردیده و شامل ابعاد محتوا، مخاطب، بستر رسانه و محیط است. پرسشنامه محقق ساخ Moreهدف: هدف اصلی این پژوهش استخراج الگوی برندسازی خلاق است. روش: این پژوهش کمی و با استفاده از روش داده کاوی انجام شده است و به لحاظ هدف، کاربردی است. پرسشنامه پژوهش بر اساس مطالعات پیشین استخراج گردیده و شامل ابعاد محتوا، مخاطب، بستر رسانه و محیط است. پرسشنامه محقق ساخته پس از محاسبه روایی و پایایی، در اختیار مخاطبانی که بیش از ۱۰ بار در طول یک ماه به سایت ورزش سه مراجعه میکردند قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شال 800 هزار نفر مخاطب روزانه بوده و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نظام مند با فاصله 100 نفر پرسشنامه در اختیار حجم نمونه (8 هزار نفر) قرار گرفت. حدود 50 درصد آنها یعنی 4056 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. پاسخ مخاطبان با استفاده از الگوریتم کیمینز پردازش و الگوی برندسازی استخراج شده است. یافتهها:نتایج حاکی از آن است که برای افزایش عمر مخاطبان لازم است مؤلفههای حرفهای رسانه شامل مرجعیت، عدم جانبداری، صحت خبر و سرعت انتشار خبر به عنوان کیفیت درک شده برند مورد توجه قرار گیرد. همچنین رفتار وفادارانه مخاطبان ناشی از مؤلفههای جمعیت شناختی است. خوشهبندی مخاطبان وفادار با مرکزیت سن نشان میدهد که بزرگترین خوشه با حجم 44% مردان با تحصیلات کارشناسی در طیف سنی 26 تا 35 ساله هستند. نتیجه گیری: نتایج زنده و جداول لیگ، در ورزش سه هویت برند هستند. پیشنهاد میشود این رسانه توجه بیشتری به ایجاد هویت برند در حوزه زنان و مخاطبان زیر15 سال داشته باشد. Manuscript profile -
Article
17 - شناسایی، تبیین و رتبه بندی مولفه های دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایرانPolitical and InternationalResearches Quarterly , Issue 2 , Year , Winter 2022با شناخت نقاط ضعف و قدرت سینمای ایران می توان، با جلوگیری از اسلام هراسی و ایران ستیزی در سطح بینالملل، زمینه های آگاهی و ارتقاء فرهنگی درون جامعه را فراهم نمود. لذا هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران بوده و چگونگی وضعیت موجود ابعاد Moreبا شناخت نقاط ضعف و قدرت سینمای ایران می توان، با جلوگیری از اسلام هراسی و ایران ستیزی در سطح بینالملل، زمینه های آگاهی و ارتقاء فرهنگی درون جامعه را فراهم نمود. لذا هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران بوده و چگونگی وضعیت موجود ابعاد و مولفههای فوق در سینمای ایران و فاصله آن با وضعیت مطلوب از پرسش های اساسی است. درمطالعه بازنمایی مولفه های فوق از روش آمیخته استفاده شده است، سپس پرسشنامه محقق ساخته ای بالغ بر60 مورد ازمولفه های فرهنگی، شناسایی و بررسی شد. جامعه آماری در فاز اول پژوهش متشکل ازمجموعه ای از خبرگان حوزه سینما ودیپلماسی می باشند. در نمونهگیری از تکنیک گلوله برفی و در ادامه از سه نوع پرسشنامه دلفی، مقایسات زوجی و وضعیت مولفههای دیپلماسی فرهنگی درقالب ابعاد پنجگانه ملی، دینی، فرهنگی، سیاسی و تکنیکی درسینمای ایران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، نشان داد که بازنمایی مولفه مولفههای دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران از وضعیت مطلوب فاصله دارند. Manuscript profile -
Article
18 - ارایه مدلی به منظور تحول در عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر جامعه شناسی ارتباطات جمعیSociological studies , Issue 3 , Year , Winter 2023صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یگانه رادیو و تلویزیون قانونی موجود در کشور برای ورود به عرصه فضای مجازی با چالش های اساسی مواجه است. عدم درک درست از الزامات فضای مجازی سبب شده است که این رسانه نتواند حضور جدی در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته باشد. Moreصدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یگانه رادیو و تلویزیون قانونی موجود در کشور برای ورود به عرصه فضای مجازی با چالش های اساسی مواجه است. عدم درک درست از الزامات فضای مجازی سبب شده است که این رسانه نتواند حضور جدی در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته باشد. هدف تحقیق، تعیین فرصتها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت سازمان صدا و سیما برای فعالیت در فضای مجازی و نیز شناخت روابط علی بین پیامدها و مولفههای تحول در کارکرد فضای مجازی صدا و سیما بود. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق، پیمایش بود. جامعه آماری، کلیه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان صدا و سیما در حوزه فضای مجازی در معاونت فضای مجازی و سایر معاونت ها به تعداد 152 نفر بود. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 109 نفر تعیین گردید. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شد. بر اساس نتایج آزمون ها، مولفه های تحول سازمان صدا و سیما اثر مثبت و مستقیم و معناداری بر پیامدهای تحول صدا و سیما دارد. تاثیر تبدیل تهدیدها در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی به فرصت ها برای فعالیت در رسانه های اجتماعی معنادار، مثبت و مستقیم است. نقاط ضعف در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی اثر مثبت، مستقیم و معناداری بر نقاط قوت در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی دارد. Manuscript profile -
Article
19 - گفتمان انتقادی توسعه اجتماعی در سینمای ایران(با تکیه بر مفاهیم عدالت اجتماعی، معلولیت و توانمندسازی )فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی ) , Issue 1 , Year , Spring 1393گفتمان در جهان امروز، ابزار بازتولید مفاهیم و نظم های موجود در میدان های گفتمانی متفاوت است. هنگامی که با رویکردی انتقادی از منظر گفتمان به جهان پیرامون می نگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروه های مختلف در جامعه هستیم. از جمله نظم های گفتمانی مسلط، گفتمان سلامتی اس Moreگفتمان در جهان امروز، ابزار بازتولید مفاهیم و نظم های موجود در میدان های گفتمانی متفاوت است. هنگامی که با رویکردی انتقادی از منظر گفتمان به جهان پیرامون می نگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروه های مختلف در جامعه هستیم. از جمله نظم های گفتمانی مسلط، گفتمان سلامتی است که با قرار گرفتن در موضع قدرت، نظم های گفتمانی دیگر نظیر معلولیت را به چالش می کشد. مفهوم معلولیت برخاسته از بستر معنایی توسعه اجتماعی است. این بعد از توسعه به اهمیت منابع انسانی و چگونگی ارتقای کیفیت زندگی و ارتباط انسان ها با محیط اطراف و البته کیفیت روابط انسانی در متن توسعه می پردازد. معلولیت به مثابه مفهومی جامعه شناختی که از دیدگاه گافمن برساختی است از نحوه نگرش افراد سالم به انسان معلول، توسط رسانه های مختلف در قالب برنامه های رسانه ای گوناگون به تصویر کشیده می شود. سینما در جایگاه رسانه ای تصویری نقش مهمی در بازنمایی گفتمان های مختلف ایفا می کند. پیوند سینما و گفتمان موجب شکل گیری دیدگاه هایی نوین پیرامون مسایل مختلف اجتماعی خواهد شد. مقوله معلولیت در چهارچوب سینما و فضای تصویری متاثر از این رسانه، به خوبی از طریق نمایش جنبه های متفاوت زندگی افراد معلول دیده می شود. معلولیت و به تبع آن مفاهیمی که از بستر آن برمی خیزد نظیر عدالت اجتماعی، در متن جامعه و چگونگی برخورد افراد مختلف با معلولین به خوبی به چشم می خورد. در این میان روش تحلیل انتقادی گفتمان می تواند ابزار کارآمدی در چگونگی به تصویر کشیدن معلولیت و عدالت اجتماعی به مثابه عناصری از توسعه اجتماعی از کانال رسانه باشد. این رویکرد با استفاده از روش شناسی نورمن فرکلاف و تبیین جامعه شناختی آن از طریق نظریه سه بعدی قدرت استیون لوکس و مدل معلولیت فایفر مورد تحلیل قرار گرفته است که بیانگر به حاشیه رانده شدن گفتمان توانمندسازی در سینمای ایران است. Manuscript profile -
Article
20 - مطالعه کیفی عوامل ارتکاب جرائم در فضای مجازی (تحلیل محتوای کیفی پرونده های جرائم سایبری)Journal of Socio - Cultural Changes , Issue 5 , Year , Winter 2019فضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمان مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ مجرمانه به طمع انداخته است و مجموعه چالش هایی را برای مراجع قضایی و انتظامی که سعی در کنترل این پدیده دارند ایجاد کرده است. Moreفضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمان مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ مجرمانه به طمع انداخته است و مجموعه چالش هایی را برای مراجع قضایی و انتظامی که سعی در کنترل این پدیده دارند ایجاد کرده است. از این رو، کشف ماهیت و روند رشد این گونة جرائم و بررسی دلایل و پیامدهای آن ها ضروری به نظر می رسد . تحقیق حاضر در راستای نیل به هدف اصلی پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر ارتکاب جرم در فضای مجازی ، با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است . جامعه آماری این پژوهش را پرونده های زندانی دار جرائم سایبری در اجرای احکام دادسرای جرائم رایانه ای تهران تشکیل می دهند که در بازه زمانی خرداد 1396، هفتاد و چهار پرونده بود که 18 پرونده به روش نمونه گیری با حداکثر تنوع انتخاب شد. بر اساس نتایج این مطالعه ، علل ارتکاب جرم در فضای مجازی در 5 تم اصلی (عوامل فردی و شخصیتی بزهکار ، عوامل فردی و شخصیتی بزه دیده ، عوامل اقتصادی ، عوامل اجتماعی ، عوامل مذهبی و اعتقادی) قابل طبقه بندی بود. Manuscript profile -
Article
21 - جایگاه رسانههای اجتماعی در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایرانJournal of Socio - Cultural Changes , Issue 5 , Year , Winter 2017این مقاله تلاش دارد نقش رسانههای اجتماعی را در دیپلماسی عمومی در جهان آینده مورد بررسی قرار دهد. تکنولوژیهای نوین رسانهای اجتماعی با نفوذ در لایههای اجتماعی بهنظر میرسد نقش اساسی و محوری در عرصه دیپلماسی جهان آینده خواهند داشت. آنچه که جهان جدید را متفاوت از گذشته Moreاین مقاله تلاش دارد نقش رسانههای اجتماعی را در دیپلماسی عمومی در جهان آینده مورد بررسی قرار دهد. تکنولوژیهای نوین رسانهای اجتماعی با نفوذ در لایههای اجتماعی بهنظر میرسد نقش اساسی و محوری در عرصه دیپلماسی جهان آینده خواهند داشت. آنچه که جهان جدید را متفاوت از گذشته میسازد چیزی نیست جز تحول بنیادین در عرصه ارتباطات و اطلاعات که ماهیت بسیاری از مفاهیم از جمله دیپلماسی را تغییر داده و به حوزه عمومی نزدیک نموده است. در این مجموعه با کشف الگوهای ذهنی موجود با روش کیو تست و تهیه دسته کیو و اخذ نظرات فعالان عرصه رسانه و دیپلماسی بهصورت نمونه هدفمند و تجزیه و تحلیل این الگوها با تشکیل ماتریس همبستگی و بررسی واریانس عاملها، در نهایت 9 الگوی ذهنی قابل قبول و مهم مورد شناسایی قرار گرفت و مشخص شد که رسانههای اجتماعی و همچنین دیپلماسی عمومی کارکرد چندانی در ساختار دیپلماسی کشور ندارند و به همین منظور دکترین دیپلماسی شبکهای با تعریف و ساختاری جدید مبتنی بر شبکههای اجتماعی و حوزه عمومی بهعنوان الگویی برای دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد گردیده است. Manuscript profile -
Article
22 - دیپلماسی شبکهای به مثابه دیپلماسی آینده: نقش تکنولوژیهای نوین رسانهای در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایرانPolitical Science Quarterly , Issue 1 , Year , Summer 2016این مقاله تلاش دارد نقش دیپلماسی شبکهای را بهعنوان مدلی برای دیپلماسی در جهان آینده مورد بررسی قرار دهد. دیپلماسی شبکهای مبتنی بر تکنولوژیهای نوین رسانهای و بهطور مشخصتر شبکههای اجتماعی بهنظر میرسد نقش اساسی و محوری در عرصه دیپلماسی جهان آینده خواهند داشت و تع Moreاین مقاله تلاش دارد نقش دیپلماسی شبکهای را بهعنوان مدلی برای دیپلماسی در جهان آینده مورد بررسی قرار دهد. دیپلماسی شبکهای مبتنی بر تکنولوژیهای نوین رسانهای و بهطور مشخصتر شبکههای اجتماعی بهنظر میرسد نقش اساسی و محوری در عرصه دیپلماسی جهان آینده خواهند داشت و تعیین جایگاه و تبیین آن الگویی برای بهرهگیری دستگاههای دیپلماسی از این مدل و رسانههای اجتماعی را ارائه میدهد. آنچه که امروزه از روند حرکت های جهانی قابل فهم است، ارتقاء جایگاه دیپلماسی در سیاست جهانی است و به نظر میرسد در آینده، دیپلماسی از جایگاه والاتری نیز برخوردار خواهد شد. اگرچه این دیپلماسی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته است. اکثر دولتهای امروزی نیز فاقد یک استراتژی مناسب برای بهرهبرداری و سازگاری با واقعیات جهانی جدید میباشند. آنچه که جهان جدید را متفاوت از گذشته میسازد چیزی نیست جز تحول بنیادین در عرصه ارتباطات و اطلاعات که ماهیت بسیاری از مفاهیم از جمله قدرت را تغییر داده است. امروزه اطلاعات پیشاپیش قدرت حرکت میکند و این تحول بیانگر وضعیتی شبیه یک رقابت تسلیحاتی در حوزه اطلاعات است. امری که تغییرات سریع فناوریهای ارتباطی را موجب میشود و پرداختن به ماهیت این فناوریها و ارائه تعریف و ساختاری نوین برای مفاهیم اساسی و تاثیرگذار در سرنوشت بشری را ضروری میسازد. از جمله این مفاهیم، دیپلماسی است که لازم است آن را در زیرمجموعه تغییرات ماهیت مفهوم کلانتری به نام قدرت به مطالعه نشست. در این مجموعه با کشف الگوهای ذهنی موجود در این موضوع با روش کیو تست و تجزیه و تحلیل این الگوها در نهایت دکترین دیپلماسی شبکهای با تعریف و ساختاری جدید به عنوان الگویی برای دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد گردیده است. Manuscript profile