-
Article
1 - الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد (حوزه مدرسه سازی)Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1398تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. دادههای موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید Moreتحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. دادههای موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید. در بخش کیفی 30 نفر از مدیران مجموعه بنیاد برکت به شیوه نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی 109 نفر از کارشناسان و کارکنان همین مجموعه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش مشارکت جستند. ابزار گرداوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای کیفی به واسطه کدگذاری باز،محور و گزینشی تحلیل شدند .دادههای کمی بواسطه شاخصهای میانگین و تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از کدگذاری مبتنی بر روش دادهبنیاد منجر به شناسایی 117 گویه، 22 مؤلفه و 5 بُعد شامل؛ راهبرد توسعه مدارس، آمایش سرزمینی، طراحی ساختار، مدیریت سرمایههای انسانی و تمدن سازی گردید. نتایج بخش کمّی نشان داد کلیه شاخصهای نیکویی برازش در خصوص ابعاد الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد در مدارس بنیاد برکت مورد تأیید قرار گرفته است. Manuscript profile -
Article
2 - ارائه مدلی برای ارتقای سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهرانEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1399هدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی&ndash Moreهدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی– کاربردی بود. جامعه آماریبخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی مطلع موضوع پژوهش که از طریق نمونهگیری گلوله برفی تعداد 20 نفر انتخاب شدند. جامعه آماریبخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه های شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد آنها 4065 نفر اعلام شدند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برابر با 354 نفر نمونه محاسبه گردید. روایی ابزار تحقیق در بخش کیفی بهتبعیتازمدل فلینتو همکاران(2002) به تایید رسید. در بخش کمی و پرسشنامه نهایی روایی ابزار بصورت محتوایی و با همکاری اساتید محترم راهنما و مشاور و 5 نفر از خبرگان دانشگاهی به تایید رسیده و پایایی آن نیز با روش محاسبه آلفای کرونباخ 0.975 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که ابعاد سرمایه انسانی با فراوانی 90 بار در جایگاه نخست، سرمایه فرآیندی با 80 بار تکرار در جایگاه دوم، عوامل فردی با 69 بار تکرار در جایگاه سوم، عوامل سازمانی با فراوانی61 بار در جایگاه چهارم، عوامل محیطی با 59 بار تکرار در جایگاه پنجم، سرمایه مشتری با 43 بار تکرار در جایگاه ششم، سرمایه ساختاری با 36 بار در جایگاه هفتم و در نهایت سرمایه زیرساختی با 33 بار تکرار در جایگاه نهایی و هشتم قرار داشت. در بخش کمی ضرایب مسیرهای مولفه های مختلف سرمایه فکری اساتید دارای تفاوت بوده به گونه ای که بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه فرآیندی با ضریب مسیر 0.89 بوده است. Manuscript profile -
Article
3 - شناسایی الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهرانEducational Leadership & administration , Issue 65 , Year , Autumn 2023هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را Moreهدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبره های حوزه مدیریت، آموزش و علوم تربیتی و همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل داده بود. روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادی و مصاحبه های عمیق وتحلیل محتوی مصاحبه ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ابزارهای مختلف تحلیل مضمون مانند: تحلیل قالب مضمون ها، شبکه مضمون ها، ماتریس مضمون ها و تحلیل مقایسه ای و همچنین از نرم افزار تحلیل مضمون MAXQDA12 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با بررسی لیست مضامین پایه و تحلیل دقیق آنها 228 مضمون پایه (شاخص)، و 35 مضامین سازمان دهنده (مولفه) و 6 مضامین فراگیر(عامل) حاصل گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل نظارت و ارزیابی مستمر، مدیریت دانش، توسعه حرفه ای، توانمند سازی، اخلاق حرفه ای و نقش مدیریتی می باشد. Manuscript profile -
Article
4 - From Universal School-Based Management Model to Pattern Iran's Progress - Islamic School Board of Trustees: Qualitative Analysis Dimensions and Specific Indicators to Evaluate PerformanceCurriculum Research Journal , Issue 2 , Year , Winter 2021The basic aim of this research is from the universal school-based management model to pattern Iran's progress - Islamic schools Board of trustees: qualitative analysis dimensions and specific indicators to evaluate performance. According to the study, functional and in MoreThe basic aim of this research is from the universal school-based management model to pattern Iran's progress - Islamic schools Board of trustees: qualitative analysis dimensions and specific indicators to evaluate performance. According to the study, functional and in terms of subject matter and the nature of the research component of the combination is mixed. In the first phase of this study, grounded theory as a qualitative approach was used, and secondly from the descriptive - survey has been used as a quantitative approach. The statistical population of the study included 12 experts, policymakers, and experts in the ministry of education, and in the small part, all teachers and principals of the board of trustees of five provinces (Tehran, Isfahan, Mazandaran, Khuzestan, and Semnan) during the school year 2015-2016, they were employed. Due to the high number of these schools, ten managers and teachers were selected from each province based on Krejci-Morgan's table of 234 people (184 teachers and 50 managers) by random sampling method and selected a researcher-made questionnaire with 140 items (with Cronbach's alpha = 0.901), which was compiled based on the categories identified in the qualitative section were responding. To ensure validity, the questionnaire was examined by university professors and several key experts in education. The qualitative data research through systematic project-based coding process grounded theory of Strauss and Corbin were analyzed. In the quantitative analysis of data gathered from structural equation modeling, confirmatory factor analysis was performed using SPSS and Lisrel. The results of the qualitative research findings showed that 12 indicators were identified as the main components and 38 subcategories that were identified in the assessment of the performance of the schools of the board of trustees based on the comprehensive school-based management model. The findings of the quantitative research have also shown that the two components had the greatest impact on the board of trustee's schools. P Participation with path (0.69), organizational commitment with path (0.65), flexibility with path (0.62). Manuscript profile -
Article
5 - اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومیEducational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل م Moreهدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل مدیران میانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 270 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 159 نفر( 74 زن و 85 مرد) به روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شد که در سال 1400 مشغول فعالیت بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار های -v26 Spss و Smart PLS 3 مورد پردازش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بالاترین اولویت را بعد الزامات آموزشی (936/0) و کمترین اولویت را بعد فردی(467/0) در آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی دارد.بنابراین نتایج این پژوهش قابل تامل برای دست اندرکاران امر آموزش است. Manuscript profile -
Article
6 - ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفتJournal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Winter 2021پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و Moreپژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران عالی وزارت نفت بوده و حجم نمونه متشکل از جامعه کارکنان ستادی براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 324 نفر (زن 163و مرد 161) بدست آمده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. رواییصوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرارگرفت. ضریب آلفایکرونباخ برای پرسشنامه 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی، و بارش فکری انجام شد که 5 بعد (اهدافشغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا، مدیریت)، 13مؤلفه و80 شاخص در بعد کیفی برای الگوی ممیزی مدیریت دانش نهایی شد و بعد کمی در دو بخش: 1-توصیفدادهها 2-تحلیلدادهها، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که اجرای فرآیندهای مدیریت دانش در وزارت نفت همچون سازمانهای دیگر بدون داشتن یک الگوی ممیزی مدیریت دانش اختصاصی و پویا، محکوم به شکست خواهد بود. که با عنایت به بررسی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ممیزیمدیریت دانش، الگوی مذکور احصا و ارائه شد. Manuscript profile -
Article
7 - الگوی شایستهگرایی مدیران با رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) (مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان)Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Autumn 2023پژوهش حاضر باهدف شناسایی شایستگیهای مدیران رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان انجام شده است، این پژوهش ترکیبی از فراتحلیل از نوع تحقیقات کیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. روش Moreپژوهش حاضر باهدف شناسایی شایستگیهای مدیران رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان انجام شده است، این پژوهش ترکیبی از فراتحلیل از نوع تحقیقات کیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. روش پژوهش به لحاظ نوع پژوهش، دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری خبرگان (حداقل 5 سال سابقه مدیریتی) به روش گلوله برفی ۳۰ نفر انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبه تا اشباع نظری بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. حاصل تحلیل مصاحبهها نشان داد که مؤلفههای شایستهگرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی ۱۸۶ گویه، ۱۲ مؤلفه و ۴ بُعد بود. در بخش کمی از آزمون فریدمن استفاده شده بوده اولویتها بر اساس وزندهی میانگین استفاده شد. شایستهگرایی تخصصی - دانشی (شایستگیهای آموزشی، شایستگیهای پژوهشی، شایستگیهای علمی، شایستگیهای مهارتی)،شایستهگرایی ارتباطی (شایستگیهای فردی، شایستگیهای سازمانی، شایستگیهای اجتماعی)، شایستهگرایی ساختاری - حرفهای (شایستگیهای فناوری و تکنولوژی، شایستگیهای عقلانی، شایستگیهای شخصیتی) شایستهگرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگیهای اعتقادی، شایستگیهای معنوی دینی و فرهنگی) شکل گرفت. Manuscript profile -
Article
8 - شناسایی شاخصهای شایستهگرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی, Issue 2 , Year , Autumn 2022این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایستهگرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورتگرفته است. جامع Moreاین پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایستهگرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورتگرفته است. جامعه آماری کلیه خبرگان که دارای شرایط حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، صاحب نظر در حوزه شایسته گرایی و دارای تجربه و تألیفاتی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه‎ساختارمند گردآوری گردید و در سی و مین مصاحبه، داده ها به اشباع نظری منتج و مصاحبه ها متوقف گردید. یافته را حاصل تحلیل مصاحبهها نشان داد که مؤلفههای شایسته گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی 186 گویه، 12 مؤلفه و 4 بُعد بود. شایسته گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی های آموزشی، شایستگی های پژوهشی، شایستگی های علمی، شایستگی های مهارتی)، شایسته گرایی ارتباطی (شایستگی های فردی، شایستگی های سازمانی، شایستگی های اجتماعی)، شایسته گرایی ساختاری - حرفه ای (شایستگی های فناوری و تکنولوژی، شایستگی های عقلانی، شایستگی های شخصیتی) شایسته گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی های اعتقادی، شایستگی های معنوی دینی و فرهنگی) گردید. Manuscript profile -
Article
9 - تحلیل ساختاری تاثیر فضیلتگرایی سازمانی بر استقلال شغلی و رفتار شهروندی کارکنان دانشگاه پیام نور تهرانThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Summer 2019پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری تاثیر فضیلتگرایی سازمانی بر استقلال شغلی و رفتار شهروندی کارکنان دانشگاه پیام نور تهران انجام شدهاست. روش تحقیق از نوع کاربردی، توصیفی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان دانشگاه پیام نور شهر تهران به حجم 392 نفر تشکیل داده Moreپژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری تاثیر فضیلتگرایی سازمانی بر استقلال شغلی و رفتار شهروندی کارکنان دانشگاه پیام نور تهران انجام شدهاست. روش تحقیق از نوع کاربردی، توصیفی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان دانشگاه پیام نور شهر تهران به حجم 392 نفر تشکیل دادهاند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، با حجم 172 نفر به کمک فرمول کوکران، مورد نظرسنجی واقع شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات سه مقیاس فضیلت سازمانی کارمون و همکاران(2004)؛ رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (2000) و استقلال شغلی دیوید (2014) بودهاست که به روشهای روایی صوری، محتوایی و سازه، روایی آنها تایید شدهاست. برای آزمون فرضیهها از نرم افزار Spss نسخه 20، و روش مدل یابی معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart Pls نسخه 2، بهره برده شدهاست. یافتهها نشان از تایید هر دوازده فرضیه پژوهش داشته است. تاثیر فضیلت گرایی سازمانی بر رفتار شهروندی به میزان 508/0 و بر استقلال شغلی کارکنان به میزان 284/0 تایید شدهاست. همچنین تاثیر ابعاد 5 گانه فضیلت سازمانی به صورت تکتک، بر رفتار شهروندی سازمانی و استقلال شغلی کارکنان نیز به تایید رسیدهاست. بیشترین میزان تاثیر مربوط به تاثیر بخشش بر استقلال شغلی به میزان 825/0 ، و کمترین میزان تاثیر مربوط به تاثیر انسجام بر استقلال شغلی به میزان 192/0 بوده است. Manuscript profile