• Home
  • علی اکبر خسروی بابادی

    List of Articles علی اکبر خسروی بابادی


  • Article

    1 - الگوی مدیریت سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد (حوزه مدرسه سازی)
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1398
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. داده‌های موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهش‌های ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده ‌بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید More
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. داده‌های موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهش‌های ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده ‌بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید. در بخش کیفی 30 نفر از مدیران مجموعه بنیاد برکت به شیوه نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی 109 نفر از کارشناسان و کارکنان همین مجموعه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش مشارکت جستند. ابزار گرداوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌های کیفی به واسطه کدگذاری باز،محور و گزینشی تحلیل شدند .داده‌های کمی بواسطه شاخص‌های میانگین و تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از کدگذاری مبتنی بر روش داده‌بنیاد منجر به شناسایی 117 گویه، 22 مؤلفه و 5 بُعد شامل؛ راهبرد توسعه مدارس، آمایش سرزمینی، طراحی ساختار، مدیریت سرمایه‌های انسانی و تمدن سازی گردید. نتایج بخش کمّی نشان داد کلیه شاخص‌های نیکویی برازش در خصوص ابعاد الگوی مدیریت سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد در مدارس بنیاد برکت مورد تأیید قرار گرفته است. Manuscript profile

  • Article

    2 - Designing and Validating a Model of Effective Skill Training in Scientific-Applied Center
    Curriculum Research Journal , Issue 2 , Year , Winter 2021
    Purpose: The aim of this study was to design and validate the model of effective skills training in scientific-applied centers.Methodology: The method of the present study was applied based on the purpose and mixed type based on the nature of the data. The statistical p More
    Purpose: The aim of this study was to design and validate the model of effective skills training in scientific-applied centers.Methodology: The method of the present study was applied based on the purpose and mixed type based on the nature of the data. The statistical population in the qualitative part of the research included all experts in the field of effective skills training, and 30 experts were selected using the targeted snowball sampling method. The second group of the statistical population of this study in the quantitative part included all the official teachers of applied science centers in Mazandaran province in the number of 3,000 people who were selected by random sampling and snowball method of 608 people as the sample size. In the qualitative part of the present study, semi-in-depth interviews were used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. The validity and reliability of both instruments were evaluated and confirmed. The method of data analysis in the qualitative part of the theoretical coding was taken from the method of data theory of the foundation and in the quantitative part, confirmatory factor analysis was used to validate the model and determine the relationship between the identified factors.Findings: The results showed that in a total of 6 dimensions of career goals, instructor, environment, student, content, and management, 28 components and 252 indicators of the dimensions of the skill training model are effective.Conclusion: Based on the obtained coefficients, it can be said that all indicators have an important and significant role in measuring the dimensions and components of the model of effective skills training system for scientific-applied centers of Mazandaran province Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Winter 2021
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ‌ممیزی‌ مدیریت‌ دانش در وزارت ‌نفت ‌ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده‌ها، آمیخته ‌اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خود‌ظهور و در بعد کمی، پیمایشی‌ مقطعی است. جامعه‌کیفی پژوهش شامل صاحب‌نظران و More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ‌ممیزی‌ مدیریت‌ دانش در وزارت ‌نفت ‌ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده‌ها، آمیخته ‌اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خود‌ظهور و در بعد کمی، پیمایشی‌ مقطعی است. جامعه‌کیفی پژوهش شامل صاحب‌نظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاه‌ها و مدیران ‌عالی وزارت ‌نفت بوده و حجم نمونه متشکل از جامعه کارکنان ستادی براساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و جدول مورگان تعداد 324 نفر (زن 163و مرد 161) بدست آمده است. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده‌است. روایی‌صوری و محتوایی پرسشنامه‌ مورد تأیید قرار‌گرفت. ضریب آلفای‌کرونباخ برای پرسشنامه 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، فن‌ دلفی، و بارش‌ فکری انجام شد که 5 بعد (اهداف‌شغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا، مدیریت)، 13مؤلفه و80 شاخص در بعد کیفی برای الگوی ممیزی ‌مدیریت ‌دانش نهایی شد و بعد کمی در دو بخش: 1-توصیف‌داده‌ها 2-تحلیل‌داده‌ها، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش مؤید این مطلب است که اجرای فرآیندهای مدیریت‌ دانش در وزارت‌ نفت همچون سازمان‌های دیگر بدون داشتن یک الگوی ‌ممیزی ‌مدیریت‌ دانش اختصاصی و پویا، محکوم به شکست خواهد بود. که با عنایت به بررسی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های ممیزی‌مدیریت‌ دانش، الگوی مذکور احصا و ارائه شد. Manuscript profile