-
Article
1 - ارائه مدلی برای ارتقای سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهرانEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1399هدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی&ndash Moreهدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی– کاربردی بود. جامعه آماریبخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی مطلع موضوع پژوهش که از طریق نمونهگیری گلوله برفی تعداد 20 نفر انتخاب شدند. جامعه آماریبخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه های شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد آنها 4065 نفر اعلام شدند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برابر با 354 نفر نمونه محاسبه گردید. روایی ابزار تحقیق در بخش کیفی بهتبعیتازمدل فلینتو همکاران(2002) به تایید رسید. در بخش کمی و پرسشنامه نهایی روایی ابزار بصورت محتوایی و با همکاری اساتید محترم راهنما و مشاور و 5 نفر از خبرگان دانشگاهی به تایید رسیده و پایایی آن نیز با روش محاسبه آلفای کرونباخ 0.975 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که ابعاد سرمایه انسانی با فراوانی 90 بار در جایگاه نخست، سرمایه فرآیندی با 80 بار تکرار در جایگاه دوم، عوامل فردی با 69 بار تکرار در جایگاه سوم، عوامل سازمانی با فراوانی61 بار در جایگاه چهارم، عوامل محیطی با 59 بار تکرار در جایگاه پنجم، سرمایه مشتری با 43 بار تکرار در جایگاه ششم، سرمایه ساختاری با 36 بار در جایگاه هفتم و در نهایت سرمایه زیرساختی با 33 بار تکرار در جایگاه نهایی و هشتم قرار داشت. در بخش کمی ضرایب مسیرهای مولفه های مختلف سرمایه فکری اساتید دارای تفاوت بوده به گونه ای که بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه فرآیندی با ضریب مسیر 0.89 بوده است. Manuscript profile -
Article
2 - An Evaluation of Teachers’ Research Qualifications: a Comparison between the Existing and Desirable ConditionsCurriculum Research Journal , Upcoming ArticlesThe present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. The study was an applied one in terms of its purpose, and data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitativ MoreThe present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. The study was an applied one in terms of its purpose, and data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. The population of the qualitative section included the view and opinions of scholars and experts in credible published records, professors and specialists in education, and the top managers of the Ministry of Education until reaching a theoretical saturation of 17 people. On the other hand, the population of the quantitative section consisted of primary school teachers in Tehran, Iran, out of whom 384 teachers were selected for the sample of the study according to Morgan’s table and the cluster sampling technique. The instruments of data collection in the qualitative section were made up of indexing forms and semi-structured interviews, while a researcher-made questionnaire with 15 items (questions) arranged according to a five-point Likert scale was implemented in the quantitative section. Data analysis in the qualitative section was conducted according to open, axial, and selective coding, while the quantitative section used descriptive statistics (mean and SD) and inferential statistics like Cronbach’s Alpha test, the Kolmogorov-Smirnov test, One-sample t-test, and Friedman test. According to the results, teachers’ research qualifications were classified into 15 general components. Moreover, the mean of teachers’ research qualifications was above 4 in 9 components and between 3 and 4 in 6 components, and this indicated that primary school teachers’ research qualifications were upper intermediate. Manuscript profile -
Article
3 - An Evaluation of Teachers’ Research Qualifications: a Comparison between the Existing and Desirable ConditionsCurriculum Research Journal , Issue 10 , Year , Winter 2023Purpose: The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. Methodology: The data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. Findings: the res MorePurpose: The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. Methodology: The data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. Findings: the results showed that the mean values obtained for teachers’ research qualifications were above 4 in 9 components and between 3 and 4 in six components, and this indicated that the investigated primary school teachers’ research qualifications were at an upper intermediate level. However, in terms of the detailed analysis of the findings, it should be noted that the mean values obtained in the specialized aspects of research qualifications, including teamwork and networking, research and managerial skills, knowledge skills, and technology-oriented skills and digital literacy were below the mean of 3.5. This indicated that the teachers evaluated their general qualifications at a high level, while they considered their specialized qualifications to be at lower levels. Conclusion: Based on the findings of the study, authorities, particularly decision-makers in the Ministry of Education and Farhangian University, are recommended to consider convenient programs and training courses to develop and enhance teachers’ research qualifications, and the curricula utilized by Farhangian University put more emphasis on the teacher-as-research approach. Manuscript profile -
Article
4 - واکاوی ابعاد و مولفههای شایستگیهای پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی: یک پژوهش کیفیCurriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Autumn 2022پژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفه های شایستگی های پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و مت Moreپژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفه های شایستگی های پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و متخصصان در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتاب ها و مقالات و همچنین خبرگان، اساتید، متخصصان حوزه علوم تربیتی و مدیران ارشد آموزش و پرورش تا اشباع نظری 17 نفر بود و در بخش خارجی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و متخصصان بود که نظریات آن ها در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتاب ها و مقالات استخراج گردیدند. نمونه های پژوهش در هر دو بخش داخلی و خارجی به روش هدفمند انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش داخلی فرم فیش برداری و فرم مصاحبه نیم ساختار یافته و در بخش خارجی فرم های فیش برداری بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازکدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش شایستگی های پژوهشی معلمان از نظر صاحب نظران و متخصصان داخلی و خارجی در قالب 15 مولفه کلی طبقه بندی شدند. Manuscript profile -
Article
5 - طراحی ،الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی (مورد مطالعه: شهر تهران)Educational Administration Research , Issue 58 , Year , Spring 2024پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری ت More
پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری تخصصی و در این زمینه صاحب تالیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی می باشند بر اساس روش نمونهگیری نظری گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس ابتدایی شهر تهرانتنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی ، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 16 مؤلفه و111 شاخص برای الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
Manuscript profile -
Article
6 - ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطهEducational Administration Research , Issue 59 , Year , Spring 2024هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطهاست. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید د More
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطهاست. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه و خبرگان رشته مدیرت منابع انسانی میباشد، که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخصهای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 20 مؤلفه و118 شاخص برای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
Manuscript profile