• Home
  • سمیه طولابی فرد

    List of Articles سمیه طولابی فرد


  • Article

    1 - تاثیر استقرار طرح مروج سلامت بر شاخص‌های بهداشتی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 17 شهر تهران
    Journal of healthcare management , Issue 18 , Year , Winter 2016
    مقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکان‌هایی هستندکه سلامت دانش‌آموزان را ارتقا می‌دهند. هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخص‌های بهداشتی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران می‌باشد. روشپژوهش: جامعه آماری عبارت بود از دانش‌آموزان مدارس ابت More
    مقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکان‌هایی هستندکه سلامت دانش‌آموزان را ارتقا می‌دهند. هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخص‌های بهداشتی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران می‌باشد. روشپژوهش: جامعه آماری عبارت بود از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و دانش‌آموزان سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 که طرح مروج سلامت را اجرا نمی‌کنند. نمونه مورد مطالعه به ترتیب با حجم 333 و 367 (براساس فرمول کوکران) به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. از پرسشنامه پژوهش‌گر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع‌آوری دادها استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها آزمونt بکار گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش تفاوت معنی‌داری در خصوص شاخص‌های ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 نشان داد (0/012=(p اما تفاوت معنی‌داری برای شش شاخص ‌دیگر این طرح وجود نداشت. نتیجه‌گیری: استقرار طرح مروج سلامت در بسیاری از ‌ای بهداشتی در مدارس مورد مطالعه تاثیر نداشته لذا تجدید نظر در محتوای این طرح برای نیل به اثربخشی بیشتر ضروری است. تاثیر استقرار طرح مروج سلامت بر شاخص‌های بهداشتی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 17 شهر تهراننویسندگانسمیه طولابی فرد1 ،امیر اشکان نصیری پور2، پوران رییسی3 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی ، واحدالکترونیکی، تهران ، ایران2 دانشیار،گروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی، دانشگاه آزاداسلامی ، واحد الکترونیکی، تهران3 دانشیار،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانچکیدهمقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکان هایی هستند که سلامت دانش آموزان راارتقا می دهند . هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخص‌های بهداشتی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران می‌باشد. روش پژوهش: جامعه آماری عبارت بود از: دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و دانش آموزان سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 که طرح مروج سلامت را اجرا نمی‌کنند.نمونه مورد مطالعه به ترتیب با حجم 333و367(براساس فرمول کوکران )به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی وپایایی آن برای جمع آوری دادها استفاده شد .برای تحلیل داده ها آزمون pبکار گرفته شد.یافته‌ها: یافته های پژوهش تفاوت معنی داری در خصوص شاخص های ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس مورد مطالعه نشان داد(0/012=p).اماتفاوت معنی‌داری بین شش شاخص‌دیگر این طرح وجود ندارد. نتیجه‌گیری: استقرار طرح مروج سلامت در بسیاری از شاخص های بهداشتی در مدارس مورد مطالعه تاثیر نداشته لذا تجدید نظر در خصوص محتوای این طرح برای نیل به اثربخشی بیشتر ضروری است.کلیدواژگان: شاخص‌های بهداشتی، مدارس مروج سلامت، دانش‌آموزان Manuscript profile

  • Article

    2 - An Evaluation of Teachers’ Research Qualifications: a Comparison between the Existing and Desirable Conditions
    Curriculum Research Journal , Upcoming Articles
    The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. The study was an applied one in terms of its purpose, and data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitativ More
    The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. The study was an applied one in terms of its purpose, and data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. The population of the qualitative section included the view and opinions of scholars and experts in credible published records, professors and specialists in education, and the top managers of the Ministry of Education until reaching a theoretical saturation of 17 people. On the other hand, the population of the quantitative section consisted of primary school teachers in Tehran, Iran, out of whom 384 teachers were selected for the sample of the study according to Morgan’s table and the cluster sampling technique. The instruments of data collection in the qualitative section were made up of indexing forms and semi-structured interviews, while a researcher-made questionnaire with 15 items (questions) arranged according to a five-point Likert scale was implemented in the quantitative section. Data analysis in the qualitative section was conducted according to open, axial, and selective coding, while the quantitative section used descriptive statistics (mean and SD) and inferential statistics like Cronbach’s Alpha test, the Kolmogorov-Smirnov test, One-sample t-test, and Friedman test. According to the results, teachers’ research qualifications were classified into 15 general components. Moreover, the mean of teachers’ research qualifications was above 4 in 9 components and between 3 and 4 in 6 components, and this indicated that primary school teachers’ research qualifications were upper intermediate. Manuscript profile

  • Article

    3 - An Evaluation of Teachers’ Research Qualifications: a Comparison between the Existing and Desirable Conditions
    Curriculum Research Journal , Issue 10 , Year , Winter 2023
    Purpose: The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. Methodology: The data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. Findings: the res More
    Purpose: The present study aimed to evaluate teachers’ research qualifications by comparing the existing and desirable conditions. Methodology: The data collection was carried out according to a mixed method (qualitative-quantitative) approach. Findings: the results showed that the mean values obtained for teachers’ research qualifications were above 4 in 9 components and between 3 and 4 in six components, and this indicated that the investigated primary school teachers’ research qualifications were at an upper intermediate level. However, in terms of the detailed analysis of the findings, it should be noted that the mean values obtained in the specialized aspects of research qualifications, including teamwork and networking, research and managerial skills, knowledge skills, and technology-oriented skills and digital literacy were below the mean of 3.5. This indicated that the teachers evaluated their general qualifications at a high level, while they considered their specialized qualifications to be at lower levels. Conclusion: Based on the findings of the study, authorities, particularly decision-makers in the Ministry of Education and Farhangian University, are recommended to consider convenient programs and training courses to develop and enhance teachers’ research qualifications, and the curricula utilized by Farhangian University put more emphasis on the teacher-as-research approach. Manuscript profile

  • Article

    4 - واکاوی ابعاد و مولفه‌های شایستگی‌های پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی: یک پژوهش کیفی
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    پژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفه های شایستگی های پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و مت More
    پژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفه های شایستگی های پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و متخصصان در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتاب ها و مقالات و همچنین خبرگان، اساتید، متخصصان حوزه علوم تربیتی و مدیران ارشد آموزش‌ و پرورش تا اشباع نظری 17 نفر بود و در بخش خارجی شامل نظریات و دیدگاه های صاحب نظران و متخصصان بود که نظریات آن ها در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتاب ها و مقالات استخراج گردیدند. نمونه های پژوهش در هر دو بخش داخلی و خارجی به روش هدفمند انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش داخلی فرم فیش برداری و فرم مصاحبه نیم ساختار یافته و در بخش خارجی فرم های فیش برداری بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازکدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش شایستگی های پژوهشی معلمان از نظر صاحب نظران و متخصصان داخلی و خارجی در قالب 15 مولفه کلی طبقه بندی شدند. Manuscript profile