Journal of Investment Knowledge
,
Issue5,Year,
Winter
2024
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های توسعه فرهنگ سازمانی برای مدارس ابتدایی استان البرز و نقش آن در توسعه اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات کیفی از نوع داده بنیاد است. در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش(که سوا More
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های توسعه فرهنگ سازمانی برای مدارس ابتدایی استان البرز و نقش آن در توسعه اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات کیفی از نوع داده بنیاد است. در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش(که سوابق علمی و اجرایی در آموزش و پرورش دارند) و اساتید دانشگاهی (عضو هیات علمی، دارای سوابق پژوهشی مرتبط با فرهنگ سازمانی) به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند که با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع بررسی و همچنین از مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته استفاده گردید. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری در ابعاد و مولفه های پژوهش پیش رفت و سپس با تصمیم محقق متوقف شدند. در نهایت پس از جمعآوری اطلاعات از بخشهای مصاحبه و بررسی منابع، داده ها از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، تحلیل شد. برای تعیین اعتبار یافتهها، علاوه بر اینکه دادهها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تأیید شدند. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که در مجموع 9 بعد و 80 شاخص از مصاحبهها در خصوص فرهنگ سازمانی در مدارس ابتدایی استان البرز احصا گردید. ابعاد شناسایی شده عبارت بود از: بعد ساختار سازمانی، اهداف سازمانی، سرمایه انسانی، رهبری، راهبرد، سرمایه اجتماعی، محیط سازمانی، تکنولوژی سازمانی و سرمایه روانشناختی
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و پیشبینی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار است. روش پژوهش کمی است که با کاوش در مطالعات مرتبط با انتقال یادگیری و مبتنی بر روش فراتحلیل انجام شد. مستندات شامل 85 مقاله علمی و طرح پژوهشی از سال 1390 تا 1397 شمسی و از سال 1988 تا 2018 میلا More
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و پیشبینی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار است. روش پژوهش کمی است که با کاوش در مطالعات مرتبط با انتقال یادگیری و مبتنی بر روش فراتحلیل انجام شد. مستندات شامل 85 مقاله علمی و طرح پژوهشی از سال 1390 تا 1397 شمسی و از سال 1988 تا 2018 میلادی بوده که از میان آنها 27 سند با چکلیست انتخاب پژوهشهای دارای ملاکهای درون گنجی به دلیل تطابق با هدف اصلی پژوهش و شاخصها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA-2) و تفسیر نتایج نیز با بهرهگیری از سیستم تفسیری کوهن (Cohen) انجام شد.نتایج حاصل از اندازۀ اثر عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری نشان داد: عامل فردی (587/0ES=)1، عامل آموزشی (520/0ES=) و عامل سازمانی(448/0ES=) بیشترین تأثیر را بر انتقال یادگیری داشتهاند و مؤلفههای استعداد فردی، طراحی انتقال و بازخورد عملکرد با بیشترین اندازۀ اثر بهعنوان مهمترین و مؤلفههای خودکارآمدی عملکردی، محتوای آموزشی مرتبط و مقاومت در برابر تغییرات، کمترین اندازۀ اثر و کماهمیتترین مؤلفههای مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار بودند. نتایج نشان داد توجه به عوامل فردی و آموزشی، تأثیرگذاری مثبت و قوی در افزایش انتقال یادگیری به محیط کار خواهد داشت.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Autumn
2022
هدف مطالعۀحاضر بررسی سلامت روان دانشآموزان ابتدایی در پاندومی کرونا با تأکید بر سواد سلامت است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و براساس ماهیت و روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون (شبکۀ مضامین) و برحسب زمان گردآوری دادها از نوع مقطعی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ ماد More
هدف مطالعۀحاضر بررسی سلامت روان دانشآموزان ابتدایی در پاندومی کرونا با تأکید بر سواد سلامت است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و براساس ماهیت و روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون (شبکۀ مضامین) و برحسب زمان گردآوری دادها از نوع مقطعی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران دارای فرزند در دورۀابتدایی ساکن شهر قم در زمان شیوع ویروس کروناست. برای تعیین نمونههای این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و به روش گلوله برفی ( تا رسیدن به حد اشباع نظری) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمهساختار یافته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضموناستفاده شده است. یافتههای حاصل از مصاحبه در 7 مضمون اصلی و 25 مضمون فرعی استخراج و طبقهبندی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که شیوع بیماری کووید 19 با مشکلات روانشناختی مانند (مشکلات رفتاری و هیجانی، مشکلات خودتنظیمی، اضطراب و ترس، مشکلات مربوط به سازگاری و راهبردهای مقابلهای، تجربۀ بدرفتاری و آزار هیجانی، خلق افسرده و استرس) برای کودکان مورد مطالعه همراه بوده و شیوع ویروس کرونا سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue5,Year,
Winter
2019
هدف: هدف پزوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان است. روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف (K-S)، شاپیروویلک (SH-W) و t مستقل با بهرهگیری More
هدف: هدف پزوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان است. روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف (K-S)، شاپیروویلک (SH-W) و t مستقل با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. افرادی که در روند اجرای این پژوهش شرکت داشتند پنجاه نفر از دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی هستند؛ که از بین مناطق شهرستان بهارستان با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس ( فرم B ) که شامل سه فعالیت بود، که در چهار خرده مقیاس سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط است، استفاده شد. یافتهها: خلاقیت در دانش آموزان مورد مطالعه متفاوت است. بطوریکه بر اساس مقایسه میانگینها تفاوت در گروه دانشآموزان آموزش دیده (48/166) بیشتر از گروه دانشآموزان آموزش ندیده (96/132) است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش مبنی بر آنکه آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد، نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد.
Manuscript profile
Biannual Journal of Education Experiences
,
Issue1,Year,
Spring
2020
The purpose of this study was to investigate the relationship between using information technology and increasing motivation of elementary school students in science lessons. The research method is descriptive-correlation. The statistical population of the study was 100 More
The purpose of this study was to investigate the relationship between using information technology and increasing motivation of elementary school students in science lessons. The research method is descriptive-correlation. The statistical population of the study was 10000 elementary students in Qom. According to Morgan table, 373 people were selected by random cluster sampling as sample. Data were collected using the Zamani and Azimi (2008) information technology questionnaire and Vallerend academic motivation questionnaire (1992). The validity of the questionnaires was calculated from the content validity method and their reliability through Cronbach's alpha coefficient of 0.84 and 0.82, respectively. Descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including Pearson's correlation coefficient were used for analyzing. The results demonstrated that there is a significant relationship between using information technology with increasing academic motivation. Also, based on the results, there is a relationship between using technology with academic motivation components including knowing, moving forward to successfulness, motive experience, matching, introspecting, extrinsic adjustment and lack of motivational.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue1,Year,
Summer
2017
پژوهش حاضر، به شناسایی مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی در دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پرداخته است. این پژوهش یک پژوهش کاربردی و کمی است که از نظر نوع مطالعه از نوع پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرست More
پژوهش حاضر، به شناسایی مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی در دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پرداخته است. این پژوهش یک پژوهش کاربردی و کمی است که از نظر نوع مطالعه از نوع پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران است. برای انتخاب گروه نمونه معرف و همچنین، افزایش دقت اندازهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد که طی آن 181 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش شامل پرسشنامه پژوهشگر ساخته است که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/97 بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت و پاسخ آزمودنیها با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن بود که مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی مشتمل بر ده عامل در 141 شاخص به این ترتیب است: عامل اول برنامهریزی آموزشی با 58 شاخص، عامل دوم یادگیری مطلوب با 21 شاخص، عامل سوم روابط با 14 شاخص، عامل چهارم بهرهوری با 11 شاخص، عامل پنجم محیط مجازی با 9 شاخص، عامل ششم بازخورد با 5 شاخص، عامل هفتم تکنولوژی آموزشی با 6 شاخص، عامل هشتم تفکر منطقی با 5 شاخص، عامل نهم برنامهریزی درسی با 5 شاخص، و عامل دهم عدالت آموزشی با 7 شاخص که در مجموع این شاخصها و عوامل حدود 45% واریانس کل آموزشهای مجازی را تبیین میکنند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Autumn
2022
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگیهای شهروند الکترونیکی انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی و روش انجام آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) مصوب سازمان پژ More
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگیهای شهروند الکترونیکی انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی و روش انجام آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) مصوب سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1398) بود. برای نمونهگیری از سرشماری کامل استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، چکلیستی 10 سوالی بر اساس استاندارد مهارت و آموزشی شهروند الکترونیکی (E-Citizen) گروه برنامهریزی درسی فناوری اطلاعات و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (1388) در سه مولفه دانش و مهارتهای رایانهای پایه، دانش و مهارت جستجوی اطلاعات، مشارکت و شهروند الکترونیکی بود. روایی چکلیست از طریق روش مثلث سازی تایید شد و پایایی آن به کمک روش کاپای کوهن برآورد شد و ضریب توافق به دست آمده که برابر با 602/0 بود، میزان توافق بین دو خبره را در حد قابل ملاحظه نشان داد. نتایج نشان داد که در کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) ویژگی دانش و مهارتهای رایانهای پایه با رتبه میانگین 63/2 دارای بیشترین توجه و ویژگی مشارکت و شهروند الکترونیکی با رتبه میانگین 13/1 دارای کمترین توجه است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications