ضبط کردن یادداشت های روزانه: تکنیکی برای پیشبرد مهارت گفتاری زبان آموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمژگان رشتچی 1 , بابک خوشنویسان 2
1 - Islamic Azad University-North Tehran Branch
2 - Islamic Azad University-North Tehran Branch
Keywords: مهارت گفتاری, نوشتن یادداشت های روزانه, ضبط کردن یادداشت های روزانه, بحث آزاد متداول,
Abstract :
تحقیق حاضر نقش سه تکنیک نوشتن یادداشت های روزانه ، ضبط کردن یادداشت های روزانه و کلاس های متداول بحث آزاد را در پیشبرد توانایی گفتاری زبان آموزان ایرانی مورد بررسی قرار داده است. آزمودنی های این تحقیق را 45 نفر زبان آموز مرد و زن که در سنین بین 21 تا 32 بودند تشکیل دادند شرکت کنندگان در تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی و از میان کلاس های آموزش توانایی گفتار زبان انگلیسی یکی از موٌسسات زبان شهر تهران انتخاب شده بودند. نمره های توانایی گفتاری ازطریق مصاحبه ی شفاهی حاصل شد و استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانسنشان داد که سه گروه پیش از آغاز آموزش از نظر مهارت گفتاری همگون بوده اند. پس از آموزش های لازم آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و آزمون پیگیری توکی نشان داد که بین تکنیک نوشتن یادداشت های روزانه و ضبط کردن یادداشت های روزانه تفاوت معناداری وجود ندارد در حالی که نتایج حاصل از ضبط کردن یادداشت های روزانه و بحث آزاد از نظر آماری دارای تفاوت معنادار هستند.
Brown, C, Garver, P. & Sagers, S. (1996). Audiotaped dialogue journals: Lexical, grammatical, and affective benefits. Paper presented at the Annual Meeting of Teachers of English to Speakers of Other Languages. Chicago, IL.
Egbert, J. (1992). Talk to me: An exploratory study of audiotaped dialogue journals. Journal of Intensive English Studies, 6, 91-100.
Fulwiler, T. (1999). Teaching writing as a liberal art: Ideas that made the difference. A lecture presented for the Tenth Anniversary Annual Colloquium of the Center for Interdisciplinary Studies of Writing, Minneapolis.
Fulwiler, T. (2000). The personal connection: Journal writing across the curriculum. In T. Fulwiler & A. Young (Eds.) Language connections: Writing and reading across the curriculum (pp. 15-30). WAC Clearinghouse Landmark Publications in Writing Studies.
Garmon, M. A. (2001). The benefits of dialogue journals: What prospective teachers say. Teacher Education Quarterly, 28(4), 37-50.
Gholami Mehrdad, A. (2008). The effect of dialogue journal writing on EFL students’ writing skill. The Journal of Applied Linguistics, Tabriz Islamic Azad University 1(1), 34-44.
Hiemstra, R. (2001). Uses and benefits of journal writing. In L. M. English & M. A. Gillen (Eds). Promoting journal writing in adult education, (pp. 19-26). San Francisco: Jossey-Bass.
Ho, Y. (2003). Audiotaped dialogue journals: an alternative form of speaking practice. ELT Journal, 57 (3), 269-277.
Homaeian, P. (2006). The impact of dialogue journal writing on Iranian EFL learners’ writing ability. Unpublished master’s thesis, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran.
Lingley, D. (2005). Spoken features of dialogue journal writing. [Electronic version]. Asian EFL Journal, 7(2) 3.
Mirhosseini, S.A. (2003). Critical pedagogy and EFL dialogue journal writing in an Iranian high school: A microethnographic inquiry. Unpublished master’s thesis, University of Tehran, Iran.
Peyton, J. K. (1986). Literacy through written interaction. Passage: A Journal for Refugee Education, 2 (1), 24-29.
Peyton, J. K. (2000). Dialogue journals: Interactive writing to develop language and literacy. National Center for ESL Literacy Education. ESL resources. Retrieved December 5, 2008 from http:// www.eric.ed.gov./ ERIC Web Portal.
Peyton, J.K., Staton, J., Richardson, G., & Wolfram, W. (1990). The influence of
writing task on ESL students' written production. Research in the Teaching of English
244(2), 142-171.
Reid, L. (1997). Exploring the ways that dialogue journaling affects how and why students write: An action research project. Teaching and Change, 5(1), 50-57.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: HarvardUniversity.